دوشنبه, ۱ مرداد, ۱۴۰۳ / 22 July, 2024
مجله ویستا

كارویژه های روز جهانی پیامبر اعظم ص


كارویژه های روز جهانی پیامبر اعظم ص

غایت روزجهانی قدس فراتر از یك نقطه جغرافیایی است , بلكه سنبل اندیشه و استراتژی ادای تكلیف بر اساس وظیفه تكلیف محوری و راهی است كه فرجامش اتصال به مبداء وحی الهیست

غایت روزجهانی قدس فراتر از یك نقطه جغرافیایی است ، بلكه سنبل اندیشه و استراتژی ادای تكلیف بر اساس وظیفه "تكلیف محوری" و راهی است كه فرجامش اتصال به مبداء وحی الهیست .

در آستانه گذشت سه دهه از برپایی یكی از میراثهای سرنوشت ساز و بی بدیل خمینی كبیر (ره) ، كه بی شك برگرفته از ژرفای تفكر "سیاسی و دین مدار" و همچنین راهبرد آینده‌نگری آن رهبر فرزانه بود و در فضایی كه زمزمه های تشكیك در آرمانهای بنیانگذار جمهوری اسلامی از هرسوی بگوش می رسد ، ضرورت بازشناخت اندیشه ها و سیاستهای جهانشمول امام خمینی (ره) بیش از پیش حس می شود كه نگارنده این سطور با احساس تكلیف بر اساس آموزه مهم "تكلیف محوری بجای نتیجه گرایی" امام راحل و ادای دین به روح بزرگ ایشان، همزمان با برپایی روز جهانی قدس به آن می پردازد .

روز جهانی قدس اگرچه از "بعد تلبیهی"؛ چگونگی برگزاری و شعارها ، اعلام فراخوان همبستگی بین المللی با حقوق قانونی ملت فلسطین و تعیین سرنوشت آنها دربرابر پروسه اشغالگری و كشتار رژیم صهیونیستی است اما ، از "بعد تعمیمی" كارویژه ها و پیامدهای قابل تأملی در عرصه بین المللی داشته و دارد كه نقطه مقابل سیاست های مداخله گرایانه ، سیطره‌جویانه و متكی بر خدعه و نیرنگ حاكمیت امپریالیستی بر جهان است و با گذشت حدود ۳۰ سال و در عرصه سیال بین الملل كه راهبردها تاریخ مصرف مشخصی دارند نه تنها هیچ رنگی كهنگی برخود نگرفته است ، بلكه به مرور ابعاد و اهمیت آن بیشتر هویدا می شود .

در این راستا گفتمان امام (ره) نیز از همان ابتدای نامگذاری و سالگرد های این روز، بهترین منبع تحلیل و بررسی آنهاست .

امام خمینی (ره) در پیامی در تاریخ ۱۶/۵/۱۳۵۸ ، خطاب به همه آزاداندیشان : "جمیع مسلمانان جهان را دعوت كردند آخرین جمعه ماه مبارك رمضان را كه از ایام قدر است و می تواند تعیین كننده سرنوشت مردم فلسطین باشد ، به عنوان روزقدس انتخاب و طی مراسمی همبستگی خود را با مردم فلسطین اعلام نمایند ."

ایشان همچنین دو روز بعد (۱۸/۵/۵۸)، در پیام دیگری ابعاد این فراخوان جهانی را بیشتر تببین كردند و فرمودند : "... روز قدس فقط روز فلسطین نیست ، روز اسلام است ... من روز قدس را (روز اسلام) و "روز پیامبر اكرم (ص)" می دانم ... مسلمین نباید اجازه بدهند كه كسانی دیگر در ممالكشان دخالت كنند ." (۱)

- از بعد تلبیهی ، امام با اذعان برآنكه "من در سالیان دراز ،خطر اسرائیل غاصب را گوشزد مسلمین نمودم" (۲) بارها در آستانه روزجهانی قدس جنایات رژیم اشغالگر قدس را برای همگان تعریف و یادآوری می كرد و عموم مسلمانان را از بی تفاوتی و ندانم كاری در این زمینه برحذر می داشت .

از سوی دیگر ، بنیانگذار انقلاب اسلامی بر نمودهای عملی مبارزه با صهیونیسم نیز توجه ویژه ای داشتند و با تأكید بر سخن معروف "ما میگوئیم اسرائیل باید از صفحه روزگارمحو شود" (۳) مبارزه همه جانبه با تروریسم اسرائیل و جنایات دولتی رژیم اشغالگر قدس را راهبرد عملی ریشه كنی این غده سرطانی" و كوتاه كردن دست غصب و ترور آن دانستند .

در این راستا ، امروز و پس از گذشت شش دهه از تأسیس رژیم اسرائیل و تلاشهای تسری جویانه این رژیم ، مفهوم غده سرطانی بیش از هر زمان دیگری مشخص شده است . امام با كنایه از این مفهوم ، خطر سیاستهای توسعه طلبانه اسرائیل كه امروز در كنار سركوبها و كشتار داخلی در فلسطین ، با تجاوز آشكار به لبنان و تهدید دیگر كشورهای اسلامی همانند غده سرطانی درحال گسترش در منطقه خاورمیانه و در میان كشورهای اسلامی است را بخوبی گوشزد نمود .

از دیگر كارویژه های مهم سیاست مداری امام خمینی (ره) در این بعد، "تبیین مظلومیت ملت فلسطین" دركنار دعوت از كشورهای اسلامی برای "حفظ یكپارچگی" و لزوم "تحكیم وحدت" در رویارویی با رژیم صهیونیستی است .

امام با تأكید بر آنكه همه بلاد اسلامی : "با ملت بپاخواسته مظلوم در اراضی اشغالی فلسطین هم صدا شده و از تظاهرات و قیام آنان در مقابل ستم های اسرائیل پشتیبانی عملی كنند" (۴) تبلور صدای مظلومیت مردم فلسطین را دادخواهی ، حق طلبی و عدالت خواهی محرومان و زندانیان در بند این رژیم غاصب می دانست و از همه مسلمانان می خواست تا با "وحدت رویه" ،انسانهایی را كه از ابتدایی ترین حقوق انسانی خود محروم شده اند ، حمایت كنند .

- اما آنچه بیش از بعد ابتدایی و تلبیهی نامگذاری و فراخوانی روز جهانی قدس در جهان قرن ۲۱ خودنمایی می كند، كارویژه های جهانشمول و بین المللی این اقدام اندیشمندانه امام راحل از نقطه نظر تعمیمی آن است كه بی تردید الگوی كارآمدی از "سیاست خارجی اسلام" در عرصه كنونی است و در آن سیاست و دیانت چنان بهم آمیخته است كه در هیچیك از زوایای یكجانبه و چند جانبه قابل انفكاك نیست و حاكی از بلند نظری و درایت این رهبر فرزانه در شناخت "دیپلماسی فعال اسلامی" است .

در اولین نگاه در تبیین بعد تعمیمی ، تئوری شناخت "حق و باطل" از سوی امام خمینی (ره) در روز جهانی قدس به جهانیان ارائه می شود . ایشان در این رابطه می فرمایند : "در روزقدس ملتها باید به حكومتهایی كه خائن هستند هشدار دهند . روزقدس روزی است كه ما خواهیم فهمید كه چه اشخاصی و چه رژیمهایی با توطئه گران بین المللی موافقت دارند و با اسلام مخالفند." (۵)

بهترین و نزدیك ترین نمود این رهنمود امام تجاوز اخیر رژیم صهیونیستی با حمایت آشكار امریكا و اسرائیل به مردم بی گناه لبنان است كه با اندك تأملی نقش خائنین به مردم بی دفاع لبنان و دولتهای عربی كه مخفیانه و آشكارا با اسرائیل در این جنگ نابرابر همكاری نزدیك داشتند ، مبرهن است .

در این راستا ، روز جهانی قدس ، روز جدایی پیروان حق و باطل و "مومنان و منافقان" و روز تمایز "قول و عمل" است . در این روز عملكرد دولتها بدست ملتها محك خواهد خورد ، كه نتیجه آن چیزی جز این فرمایش گهربار امام علی (ع) نیست كه: "كونوا للظالم خصماً و للمظلوم عوناً" .

كارویژه جهانشول دیگر روز جهانی قدس ، مزین كردن آن بنام "روز رسول اكرم (ص)" از سوی امام (ره) است كه بلافاصله بعد از آن اشاره می كنند؛ "مسلمین نباید اجازه بدهند كه كسانی دیگر در ممالكشان دخالت كنند" . پیام روز رسول اكرم (ص) رویكرد واضحی است از "وحدت جهانی اسلام" كه در آن مسلمین از هر رنگ و نژاد و پیرو هر مذهب و سنت ، مرزهای جغرافیایی را درمی نوردند و فراتر از بافتهای اجتماعی و سیاسی ، حول شعار جهانی "لااله الا الله - محمد رسوا الله" و "اسرائیل عدوالله" ، ذیل چتر نجات بخش توحیدی اسلام ، یكصدا و یكدل دربرابر صهیونیسم جهانی و مداخله گران یكپارچه و متحد می شوند . نتیجه غایی این نگرش بین المللی امام راحل "كمرنگ شدن شكافها" در جهان اسلام است كه با مداخلات استعماری ایجاد شده اند و امام در پیام سال ۱۳۶۶ در آستانه روزقدس آنرا گوشزد نموده و فرمودند: "ما درصدد خوشكاندن ریشه های فساد صهیونیسم ، سرمایه داری و كمونیسم در جهان هستیم ."

در تداوم این استراتژی ، بنیانگذار انقلاب اسلامی كه بخوبی تحولات جهان را در اردوگاههای غرب و شرق آسیب شناسی می كرد و سرانجام آنها را پیش بینی می نمود ، راهكار برون رفت از وضعیت بی تفاوتی و انزوای كنونی كشورهای مسلمان را ارائه می دهد . ایشان پیام همگرایی ملتهای مسلمان در روزقدس را شاكله تحول سیاسی دولتها می دانند و اشاره می كنند: "ما تمام قوای خودمان را مجهز كنیم و مسلمین از آن انزوایی كه آنها را كشانده بودند خارج شوند و با تمام قدرت و قوت در مقابل اجانب بیاستند." (۶)

خروج از فردگرایی و تعصبات قومی ناكارآمد و تجهیز پتانسیلهای اجتماعی بی تردید یكی از مهمترین كارویژه های سیاسی روزجهانی قدس است كه منبعث از ماهیت "قوانین سیاسی اسلام" است .

آخرین و مهمترین پیامد برپایی روز قدس كه بنیانگذار این روز جهانی ، تا آخرین زمان حیات همواره آنرا مورد تأكید قرار می دادنند ، "تشكیل حزب جهانی مستضعفین" است .

امام خمینی (ره) دراین باره اذعان می داشت: "روزقدس یك روز اسلامی است . ... امیدوارم كه این امر مقدمه ای باشد از برای یك حزب مستضعفین برای تمام دنیا ... و همه مستضعفین با هم در این حزب شركت كنند و مشكلاتی كه سر راه مستضعفین است از میان بردارند ." (۷)

از این اهتمام و توجه امام راحل می توان به اهمیت بیداری اسلامی و حركت های خودجوش ملتهای آزادیخواه در تسهیل حقوق حقه خود پی برد . این جنبش های مردمی در قالب كلیت حزب مستضعفین ، بستر گسترش تعاملات سیاسی اسلامی در برابر مستكبرین جهان لست .

براساس آنچه نگارنده در دوبعد فوق به آن اشاره داشت ، می توان نتیجه گرفت كه غایت روزجهانی قدس فراتر از یك نقطه جغرافیایی است ، بلكه سنبل اندیشه و استراتژی ادای تكلیف بر اساس وظیفه "تكلیف محوری" و راهی است كه فرجامش اتصال به مبداء وحی الهیست .

آنچه مبرهن است ، كارویژه ها و پیامدهای روبه رشد این اقدام خمینی كبیر(ره) با پیوستن جریانهای آزادیخواه مردمی در سراسر جهان ، هرساله و با برپایی روزجهانی قدس نگرانی بسیاری از مخاطبان مستكبر و منافق آن را در پی داشته و دارد . در این راستا مخالفت های هدفمند و روبه گسترش دولتمردان غربی و حتی برخی از كشورهای عربی با مراسم روزجهانی قدس مؤید این مطلب است و "خمینی زدایی" در قالب پروسه بی اعتباركردن و از میان بردن خط و اندیشه امام راحل و زدودن راه او ، خصوصاً پس از ناكامیهای اخیر امریكا و متحدشان در خاورمیانه و با گسترش افكار و دیدگاههای انقلابی امام خمینی (ره) در بین ملتهای منطقه و ایجاد جنبشهای اسلامی خودجوش ، در دستور كار غرب و متحدانش قرارگرفته است .

این به حدی است كه پارادایم "خاورمیانه اسلامی" بعد از شكست استراتژیهای امریكایی در خاورمیانه ، تحت آموزه های سیاسی - اقتصادی و فرهنگی "خمینییسم" در حال توسعه چشمگیری است ، كه بازخوردی از دیدگاه امام راحل در این راستاست كه می فرمودند : "مهم‌ترین و دردآورترین مساله‌ای كه ملت‌های اسلامی و غیراسلامی و كشورهای تحت سلطه با آن مواجه است موضوع امریكا است... امریكا برای سیطره سیاسی و اقتصادی و فرهنگی و نظامی خویش بر جهان زیرسلطه، از هیچ جنایتی خودداری نمی‌یابد. امریكا مردم مظلوم جهان را با تبلیغات وسیعش كه بوسیله صهیونیسم بین‌الملل سازماندهی می‌گردد، استثمار می‌نماید. امریكا با ایادی مرموز و خیانتكارش چنان خون مردم بی‌پناه را می‌مكند كه گویی در جهان هیچ‌كس، جز او و اقمارش حق حیات ندارند !" (۸)

نویسنده:مهدی علیخانی

یادداشتها :

مهدی علیخانی - كارشناس مسائل سیاسی

۱- دفتر ۱۹ ، ص ۱۳۰

۲- صحیفه نور، ج ۸ ، ص ۲۲۹

۳- صحیفه نور، ج ۱۷ ، ص ۱۴

۴- صحیفه نور، ج ۱۶ ، ص ۱۰۳

۵- دفتر ۱۹ ، ص ۷۳

۶- صحیفه نور ، ج۸ ، ص ۲۳۴

۷- فلسطین از دیدگاه امام خمینی(ره) ، ص ۱۳۷

۸- صحیفه نور، ج ۱۳، ص ۲۱۲