شنبه, ۲۹ دی, ۱۴۰۳ / 18 January, 2025
رویکردهای ایجاد و حفظ ارزشها رفتارها و دیدگاههای حرفه ای
● مقدمه
در سپتامبر۲۰۰۶، پیشنویس بیانیه بینالمللیآموزش شمارهIEPSXX) XX)، با عنوان «رویکردهای ایجاد و حفظ ارزشها و دیدگاههای حرفهای»، از سوی هیئت استانداردهای بینالمللی آموزش حسابداری (IAESB) وابسته به فدراسیون بین المللی حسابداران (IFAC) برای نظرخواهی منتشر، و زمان ارائه نظرها و پیشنهادها تا ۱۵ دسامبر ۲۰۰۶ تعیین شده است. با توجه به اهمیت موضوع آموزش حسابداری و بهویژه آموزش رفتار حرفهای، نگاهی به این پیشنویس خواهیم افکند.
● پیشزمینه
در سال ۲۰۰۴، هیئت، مسئولیت پروژه پژوهشی مهمی را در زمینه آموزش رفتار حرفهای به عهده گرفت. هدف پروژه، بررسی حدود و دامنه رویکردهای ایجاد ارزشها، رفتار حرفهای و برنامههای آموزشی مربوط برای حسابداران تعیین شد.
هدف بیانیههای بینالمللی آموزش، یاری رساندن به تشکلهای عضو فدراسیون بینالمللی حسابداران ، در اجرای مناسب برنامههای آموزشی و رشد حسابداران حرفهای از طریق ارائه پیشنهادها یا رهنمودهایی درباره چگونگی دستیابی به شکل مناسب آموزش و ارتقای آن است.
برپایه استاندارد بینالمللی آموزش شماره ۴ (IES۴)، با عنوان «ارزشها، رفتارها و دیدگاههای حرفهای»، تشکلهای عضو فدراسیون باید برنامههای آموزشی حسابداران در مورد ایجاد ارزشها، رفتارها و دیدگاههای حرفهای را به عنوان بخشی از شرایط پذیرش خود قرار دهند. این بیانیه، راهنماییهایی را در رعایت استاندارد پیشگفته ارائه میکند.
این بیانیه، همچنین راهنماییهایی را به تشکلهای عضو ارائه میکند که اعضای آن تشکلها بتوانند ارزشها، رفتارها و دیدگاههای حرفهای خود را گسترش دهند و از طریق برنامه «رشد مستمر حرفهای» (CPD)، در حین فعالیتهای حرفهای خود، بهرفتار حرفهای پایبندی مستمری داشته باشند.
نکات عمده مندرج در پیشنویس بیانیه در ادامه ارائه شده است:
▪ چارچوب آموزش رفتار حرفهای
در این بیانیه، چارچوب آموزش رفتار حرفهای پیشنهاد شده که مبتنی بر انعطافپذیری و شایستگی (صلاحیت) است.
چارچوب پیشگفته، ۴ مرحله در یک زنجیره یادگیری را معرفی میکند که خود مبتنی بر۴ هدف آموزش رفتار حرفهای است:
ـ دانش،
ـ حساسیت،
ـ قضاوت و رفتار؛
ـ که هر هدف، نشاندهنده سطح مشخصی از پیشرفت در ایجاد ارزشها، رفتارها و دیدگاههای حرفهای است.
این چارچوب براین نکته تاکید دارد که آموزش رفتار حرفهای، تعهدی برای همه عمر است که از برنامههای پیش از احراز صلاحیت حسابداران حرفهای آغاز میشود و در طول فعالیت حرفهای آنان ادامه مییابد. از این روست که زنجیره یادگیری ۴ مرحلهای را همانطور که در جدول۱ملاحظه میشود، همراه با نتایج یادگیری و تشریح صلاحیت مورد نیاز برای هر مرحله برقرار کرده است.
▪ مرحله ۱: افزایش دانش رفتار حرفهای
مرحله اول چارچوب، وظیفه آموزش دانش پایه درباره مسائل مربوط به ارزشها، رفتارها و دیدگاههای حرفهای را برعهده دارد. دانشجویان حسابداری صلاحیت خود را در این زمینه، از طریق آشنایی با مفاهیم و نظریههای رفتار حرفهای سنتی و دیگر موارد مرتبط با کار حسابداران حرفهای نشان خواهند داد.
▪ مرحله ۲: ایجاد حساسیت نسبت به رفتار حرفهای
مرحله دوم به اصول اساسی آیینرفتار حرفهای مربوط به وظایف حسابداری میپردازد. در این مرحله پیشنهاد شده است که برنامههای آموزشی آیینرفتار حرفهای باید بر ایجاد حس مسئولیت حرفهای تاکید و همراه با حساسیت نسبت به رفتار حرفهای، حسابداران را از موضوعها و تهدیدات مربوط به رفتار حرفهای شناسایی شده در کارکرد انضباطی حسابداری آگاه کند.
▪ مرحله ۳: بهبود قضاوت در امور رفتار حرفهای
شالوده قضاوت حرفهای بر ارزشهای رفتاری بنا نهاده شده است. تصمیمگیری هماهنگ با اصول بیانیه مندرج در آیینرفتار حرفهای، برخورداری از دانش رفتار حرفهای و حساسیت نسبت به آن را ایجاب میکند. این مرحله، مرحلهای کاربردی است که طی آن دانشجویان حسابداری و حسابداران حرفهای، با یکپارچگی کاربرد دانش رفتار حرفهای و حساسیت نسبت به آن، به منظور توانایی برتصمیمگیریهای منطقی و آگاهانه، آشنا میشوند. آنان صلاحیت خود را در این زمینه از طریق توانایی بهکارگیری قضاوتهایی در امور رفتار حرفهای و تصمیمگیریهای مبتنی بر شناخت و کاربرد رئوس حرفهای و حساسیت نسبت به آن اثبات خواهند کرد.
▪ مرحله ۴: حفظ و استمرار پایبندی به رفتار حرفهای
در مرحله چهارم، برنامههای آموزش رفتار حرفهای به ایجاد و تقویت پایبندی به رفتار حرفهای در محیط و طول مدت فعالیتهای حرفهای از طریق برنامه «رشد مستمر حرفهای» تاکید میشود.
● رویکرد اجرایی «چارچوب آموزش رفتار حرفهای»
دو رویکرد اجرایی درباره «چارچوب آموزش رفتار حرفهای» در بیانیه پیشنهاد میشود: رویکرد موضوعی و رویکرد گام به گام. تشکلهای عضو فدراسیون میتوانند یکی از دو رویکرد یا ترکیبی از آنها را برحسب شرایط ملی و منطقهای خود انتخاب کنند.
هر دو رویکرد براهمیت یکپارچگی آموزش رفتار حرفهای در برنامههای آموزشی پیش از احراز صلاحیت عضویت و نیز اهمیت بازنگری و تقویت دانش و تواناییهای کسب شده، از طریق برنامه رشد مستمر حرفهای تاکید میکند. هر دو رویکرد، همچنین بر نقش آموزش حین کار و ارزیابی مستمر ایجاد ارزشها، رفتارها و دیدگاههای حرفهای پافشاری میکند.
● رویکرد موضوعی
استاندارد شماره ۴، تعدادی از عنوانهای رفتار حرفهای را که باید در برنامههای آموزشی پیش از احراز صلاحیت گنجانده شود، تشریح میکند. این عنوانها باید با ۸ عنوان اصلی مندرج در چارچوب آموزش رفتار همراه شود. این رویکرد ۳ مرحله اول چارچوب را عنوان به عنوان، در قسمتهای مربوط به برنامه آموزش پیش از احراز صلاحیت، و مرحله ۴ در برنامههای آموزشی پس از احراز صلاحیت بهعنوان بخشی از برنامه «رشد مستمر حرفهای» را دربرمیگیرد.
● رویکرد گام به گام
رویکرد گام به گام دربرگیرنده ۳ مرحله اول چارچوب در برنامههای آموزشی پیش از احراز صلاحیت و مرحله چهارم در هر دو گروه برنامههای آموزشی پیش و پس از احراز صلاحیت است. این رویکرد، آموزش رفتار حرفهای را از ابتدای برنامههای پیش از احراز صلاحیت آغاز میکند، آن را با آموزش رفتار حرفهای که همراه با برنامهها و دورههای آموزشی حسابداری موجود است، دنبال میکند، و در برنامهها و دورههای نهایی به اوج میرساند. از آن پس نیز، آموزش، از طریق برنامه «رشد مستمر حرفهای» ادامه مییابد.
● تحویل و ارزیابی آموزش رفتار حرفهای
آخرین بخش بیانیه پیشنهادی، شیوههای عملی مناسب و ارزیابی آموزش رفتار حرفهای، اهمیت آموزش حین کار و ارزیابی آن در افزایش توان قضاوت و تصمیمگیری در امور حرفهای را برجسته میکند. در این زمینه، نیاز به رهبری رفتار حرفهای و الگوهای مناسب ایفای نقش (برای مثال: تاکید مدیریت)، به طور مشخص مورد تاکید قرار میگیرد، زیرا دورهای که دانشجویان حسابداری، تحت نظارت و آموزش عملی قرار دارند، بهویژه، با توجه به بازخورد رفتاری و قضاوتهای مربوط به رفتار حرفهای که در فرایند بررسی عملکرد تاثیر دارد، از اهمیت خاصی برخوردار است. بیانیه، تعدادی از روشهای آموزش اثر بخش را مورد تاکید قرار داده که جزئیات بیشتر آن در ادامه ارائه شده است. بهمنظور استقرار روشهای ارزیابی آموزش رفتار حرفهای، دربرگیرنده آموزشهای رسمی، حین کار و خودآموزی، راهنماییهایی نیز به تشکلهای عضو فدراسیون ارائه شده است.
● راهنمای ارائه پیشنهادها
هیئت علاقهمند است در تمامی زمینههای مندرج در بیانیه، نظرات و پیشنهادهایی، دربرگیرنده دلایل پیشنهاد و در صورت امکان ارائه پیشنهاد مشخص برای جایگزینی و نیز عطف به بندهای مشخص، دریافت کند. هیئت به ویژه علاقهمند است در زمینههای زیر، از نظرات پیشنهاد دهندگان استفاده کند:
۱) بخش دوم بیانیه پیشنهادی، دو رویکرد را برای اجرای چارچوب آموزش رفتار حرفهای توصیه کرده و از تشکلهای عضو خواسته است تایکی از دو رویکرد یا ترکیبی از عوامل آن دو را انتخاب کنند. آیا هر دوی این رویکردها به یک اندازه در برنامههای آموزش رفتار حرفهای سودمند است؟ آیا شما پیشنهاد خاصی (مثبت یا منفی) در مورد یک یا هر دوی این رویکردها ندارید؟
۲) در رویکرد گام به گام پیشنهاد شده است که دوره نهایی ارزشیابی شده جداگانهای در آموزش رفتار حرفهای (در مرحله سوم) معرفی شود. آیا با این پیشنهاد موافقید؟ لطفاً توضیح دهید.
۳) بخش سوم بیانیه پیشنهادی بر اهمیت آموزشهای حین کار، در ایجاد ارزشها، رفتارها و دیدگاههای حرفهای هم در برنامههای آموزشی پیش از احراز صلاحیت و هم در برنامههای آموزشی پس از آن تاکید میکند. به نظر شما برجسته کردن نقش آموزشهای حین کار در این بیانیه سودمند است؟ اگر چنین است آیا نمونههای دیگری از آموزشهای حین کار را میتوان به بیانیه اضافه کرد؟
● روشهای آموزش
تعدادی از روشهای آموزش در متون آموزش رفتار حرفهای مورد تاکید قرار گرفته است که به شرح زیر برای راهنمایی تشکلهای حرفهای عضو ارائه میشود.
سخنرانی
۱) روش مرسوم سخنرانی، رویکرد آموزشی دیرپایی است که نقش بااهمیتی در انتقال دانش ایفا میکند. روش سخنرانی برای شناسایی و تشریح نظریهها و مفاهیم پایه رفتار حرفهای مناسب است.
جلسات بحث
۲) دانشجویان و حسابداران حرفهای، اغلب به قضاوتهای رفتار حرفهای از طریق ارائه نظر و شرکت در جلسات بحث و تبادل نظر پیرامون رفتار حرفهای با دیگران، بهویژه آنان که از دیدگاههای متفاوتی برخوردارند، علاقهمندند.
این امر به افراد کمک میکند تا:
الف) با مفاهیم عمده آشنا شوند،
ب) در بهکارگیری واژگان رفتار حرفهای تجربه بیندوزند، و
پ) حساسیت و توانایی قضاوت در رفتار حرفهای را در آنان ایجاد شود.
● تشکیل گروههای کوچک آموزشی و یادگیری مشارکتی
۳) گروههای کوچک آموزشی که نقش مهمی در ایجاد مهارتهای رهبری، تصمیمگیری، اعتمادسازی، ارتباطات، و مدیریت تضاد منافع ایفا میکند، روش اثر بخشی برای ارائه نمونه تهدیدهای رفتار حرفهای به دانشجویان است.همکنشی یا (تعامل) با سایر دانشجویان و حسابداران حرفهای، در بحثهای گروهی رفتار حرفهای، یادگیری را نسبت به فراگیری انفرادی افزایش میدهد.
● بررسیهای موردی و نمونه تهدیدهای رفتار حرفهای
۴) بررسی موردی، آگاهی و مهارت تجزیه و تحلیل در رفتار حرفهای را به گونهای اثربخش افزایش میدهد.
مزایای بررسی موردی:
۱) افزایش مهارتهای اندیشیدن انتقادی و یادگیری شرطی۱۰،
۲) یکپارچگی دانش و مهارتهای فنی با چارچوب تصمیمگیری در مورد آیینرفتار حرفهای را دربر میگیرد.
بررسی موردی، دانشجویان و حسابداران حرفهای را با رویدادهای واقعی زندگی درگیر میکند و بینش آنان را در رویارویایی با چنین مشکلات تجربی ارتقا میبخشد. با بررسی رویدادهای گذشته، افراد میتوانند با اوضاع مساعدی که حسابداران حرفهای پیشتر با آن روبهرو بودند آشنا شوند و راههای برطرف کردن آن را یاد بگیرند.
۵) از طریق آموزش تجزیه و تحلیل بررسیهای موردی و نمونه تهدیدهای رفتار حرفهای، افراد در مییابند که اگرچه مشکلات و پیچیدگیهای رفتار حرفهای راهحلهای مخصوص به خود را دارد. اما در موقعیتهای پیچیده رفتار حرفهای، الزاماً تنها یک پاسخ صحیح وجود ندارد. در حالی که تجزیه و تحلیلها، احتمالاً پاسخ صحیح منحصر به فردی ارائه نمیکند، اما میتواند به یک یا چند پاسخ که هماهنگ با اصول بنیادی است رهنمون شود.
● ایفای نقش
۶) ایفای نقش، موضوعها را وارد زندگی میکند و دانشجویان و حسابداران حرفهای را به یادگیری میگمارد. ایفای نقش ممکن است به منظور در قالب زندگی واقعی بردن یادگیرندگان، با بهکارگیری بررسیهای موردی و پیچیدگیهای رفتار حرفهای ترکیب شود. روشهایی که یادگیرندگان بهتمامی بهکار میگیرند، به احتمال زیاد، در جلب حساسیت، بهکارگیری قضاوت و رفتار حرفهای موثرتر است.
● سخنران مهمان و همکاری شاغلان حرفهای
۷) دعوت از افراد حرفهای ارشد به کلاس به منظور ارائه تجربیات مشخصآنان، روش با ارزشی در انتقال موارد مربوط به حساسیت، بهکارگیری قضاوت و رفتار حرفهای در حسابداری و ارائه رهبری در رفتار حرفهای است.
● آموزش اینترنتی
۸) آموزش اینترنتی، فناوری رایانهای و نرم افزارهای ارتباطی را در دورههای آموزشی ترکیب میکند. بستههای آموزش اینترنتی ممکن است شامل تمام یا تعدادی از روشهای اشاره شده در بالا بوده و مزایا و معایب یکسانی داشته باشد. آموزش اینترنتی به ویژه، سازوکاری برای افرادی است که به دلیل موقعیت محلی، دسترسی به آموزشهای لازم را ندارند و بدین ترتیب میتوانند از تمامی روشهای آموزش رفتار حرفهای برخوردار شوند.
محمدجواد صفار
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست