سه شنبه, ۱۶ بهمن, ۱۴۰۳ / 4 February, 2025
مجله ویستا

اختلال در یادگیری


اختلال در یادگیری

مشکل یادگیری یکی از مسائلی است که والدین را نگران می‌کند. مسأله یادگیری را بخصوص در دانش‌آموزان ابتدایی در خواندن و نوشتن سال‌های اول و دوم باید به طور جدی پیگیری کرد و چنانچه …

مشکل یادگیری یکی از مسائلی است که والدین را نگران می‌کند. مسأله یادگیری را بخصوص در دانش‌آموزان ابتدایی در خواندن و نوشتن سال‌های اول و دوم باید به طور جدی پیگیری کرد و چنانچه مشکلی باشد باید درصدد رفع آن بود.

اختلالات یادگیری دانش‌آموزان می‌تواند تحت تاثیر عوامل مختلف باشد. خانواده‌ای که کودک در آن زندگی می‌کند، معلم، برنامه‌های درسی، اولیای مدرسه و... همه این عوامل می‌تواند در موفقیت یا ناکامی آنها موثر باشد. دانش‌آموزی که دارای محدودیت‌هایی در یادگیری است، با کودکان همسن خود مشابهت‌ها و تفاوت‌هایی دارد. شباهت آنها ما را به لزوم قراردادن این کودکان در محیط آموزشی عادی در کنار سایر همسالانشان سوق داده و تفاوت آنها ما را به ایجاد برنامه‌هایی مناسب در کنار برنامه‌های درسی مدارس هدایت می‌کند.

یکی از عواملی که در شکل‌گیری یادگیری دخالت دارد، دیر زبان باز‌کردن کودکان است؛ وقتی کودکی دچار تأخیر در تکلم شد باید با گفتاردرمانی مشکل را حل کرد. دانش‌آموزی که نمی‌تواند خوب بخواند و بنویسد یا مشکل درک دیداری و شنیداری دارد، نیاز به تمرینات جدی دارد. مثلا کودکان دبستانی باید حروف را تشخیص بدهند و بتوانند آنها را در کنار هم بگذارند که این تمرینات از سوی کارشناسان و گفتاردرمانگران تقویت می‌شود. چنانچه کودکی در یادگیری دچار مشکلی باشد، کارشناسان باید ضعف را تشخیص دهند و ضمن بررسی علل آن درصدد ارتقای درک دیداری و شنیداری او برآیند.