پنجشنبه, ۹ اسفند, ۱۴۰۳ / 27 February, 2025
ارزشهای قرآنی

ارزشهایی كه قرآن , مبنای تعالیم خود قرار داده است , عبارتند از:
۱) فطرت سلیم (نهاد پاك انسانی )
۲) عقل رشید (خرد و اندیشه تابناك )
۳) علم تكامل یافته (دانش پیشرفته )
قرآن , تمامی تعالیم عالیه خود را بر این سه استوار كرده است .
از فطرت دم می زند وتعالیم خود را با فطرت پاك انسانی , دمساز و همساز می داند, فطره اللّه التی فطرالناس علیها.
خـرد تـابناك انسان را شاهد می گیرد, او را به قضاوت می خواند و راه اندیشه و تعقل را به انسانها گوشزد می كند, فمالكم كیف تحكمون .
بـعلاوه , برای علم و عالمان ارزش فراوان قائل است . دعوت خود را به آنان متوجه می كند و آنان را یگانه پاسخ دهنده مثبت قرآن , به شمار می آورد, زیرا تمامی تعالیم و دستورات خود را كه با حكمت آمـیـخـته است , صرفا برای دانشمندان قابل پذیرش می داند, و ما یعقلها الاالعالمون .
عالمان نیز, متقابلا قرآن را ارج نهاده , پیوسته آن را مورد عنایت خود قرار داده است و همسوی فطرت و عقل , از آن بهره های كافی برده اند و می برند. اینك نمونه هایی در این زمینه :
۱) فطرت اساس دین است :
در سوره روم آیه ۳۰ چنین می خوانیم : فـاقم و جهك للدین حنیفا فطره اللّه التی فطرالناس علیها لا تبدیل لخلق اللّه ذلك الدین القیم و لكن اكثر الناس لا یعلمون . (بـا تـمـام وجود, خود را آماده پذیرش دین و آیینی كن كه كاملا پاك و منزه از آلودگیهاو پیرایه هـاسـت و برخواسته از فطرت پاك انسانهاست كه خداوند آنان را بر چنان فطرتی آفریده و هرگز بـرآنچه خدا آفریده تغییر و تبدیلی نیست ), كنایه از آن كه هرگونه تحریف و تبدیل در آیین الهی , برخلاف فطرت عمل كردن است . این است دین استوار الهی , گرچه بیشتر مردمان آن ناآگاهند.
امام ششم , جعفر بن محمد صادق ـ علیه السلام ـ پیرامون آیه می فرماید: فطرت الهی همانا توحید است .
امـام پنجم , محمد بن علی باقر ـ علیه السلام ـ می فرماید: شریعتی كه نوح آورد برآن بود كه خدا را به یگانگی و اخلاص پرستش كنند, و از هرگونه شرك دوری گزینند, و این همان فطرتی است كه خداوند مردم رابر آن آفریده .
هـمـچنین می فرماید: خداوند مردمان را بر شناخت پروردگار خویش آفریده است واگر چنین نـبـود, هـیـچ كـس نمی دانست كه پروردگارش و روزی دهنده اش كیست .
حدیث معروف كل مـولـود یولد علی الفطره نیز در همین زمینه وارد شده است .امام باقر(ع ) می فرماید: یعنی علی المعرفهٔ بان اللّه خالقه .
اصـل حدیث از پیغمبر اكرم ـ صلی اللّه علیه و آله و سلم ـ وارد شده است یعنی :هركس كه زاییده می شود, بر فطرت پاك زاییده می شود, كه همان شناخت خدا به پاكی است . علامه طباطبایی در این زمینه تحقیقی متین و فراگیر دارد(۱).
۲) حاكمیت عقل در پذیرش حق :
قـرآن پـیـوسته عقل را حكم قرار داده , مردم را به پیروی از خرد, رهنمون می سازد وبه اندیشه و تفكر ترغیب می كند.
جـمـلـه افلا تعقلون (چرا نمی اندیشید) مكررا در قرآن آمده است و همچنین جمله های لعلكم تـعـقـلـون (باشد كه بیندیشید), لقوم یعقلون (برای مردمی كه بیندیشد), و ان كنتم تعقلون (اگر بیندیشید).
قـرآن پـیـوسته عقل را حكم قرار داده , مردم را به پیروی از خرد,رهنمون می سازد و به اندیشه و تفكر ترغیب می كند در سوره حج , ایه ۴۶ آمده است : افلم یسیروا فی الارض فتكون لهم قلوب یعقلون بها. (چرا در پهنای زمین به حركت در نمی آیند تا دارای عقل و اندیشه گردند.
) همچنین در سوره ق ایه ۵۰ آمده است : ان فی ذلك لذكری لمن كان له قلب او القی السمع و هو شهید.
(در این بیانات , یادآوری است برای كسانی كه دارای تعقل باشند یا گوش و هوش خود را فرا داده , حـضور به هم رسانیده باشند) یعنی خود را برای پذیرش مطالب آماده درست كرده باشند و حاضر مجلس بوده باشند.
حضرت امام علی ـ علیه السلام ـ در زمینه انگیزه بعثت انبیا چنین می گوید: و واتر الیهم انبیاه لیستادوهم میثاق فطرته , و یذكروهم منسی نعمته , و یحتجواعلیهم بالتبلیغ , و یثیروا لم دفائن العقول ...(۲). (پیامبران را پیاپی بر مردم فرستاد تا پیمان فطرت را از آنان دریافت كند و نعمتهای فراموش شده را یادآور شود و بر آنان حجت را تمام كند كه آنچه باید به آنان گوشزدكند, كرده باشد و نیز آنچه را كه در نهان خردشان نهفته است , برانگیزد و برملاسازد).
لـذا امام صادق ـ علیه السلام ـ عقل را حجت خدا, بلكه یك حجت اصیل و پیامبردرونی انسانها به شمار می آورد كه پیامبران به یاری آن شتافته اند. بـه هـشـام بـن الحكم (یكی از دانشمندان و از اصحاب وی ) می فرماید: یا هشام ان للّه علی الناس حـجـتـیـن : حـجـهٔ ظـاهـره و حـجـهٔ بـاطنهٔ , فاما الظاهره فالرسل والانبیا والائمهٔ ,و اما الباطنهٔ فالعقول(۳). (بـرای خـداونـد بر مردم دو حجت است , یكی برونی و دیگری درونی , برونی انبیا وپیشوایان دین می باشند و درونی خرد انسانها است ).
قـرآن كـسانی كه در حجاب ظلمت قرار گرفته و از تعقل و اندیشه دور شده اند راشدیدا نكوهش می كند: افلا یتدبرون القرآن ام علی قلوب اقفالها. (آیا در قرآن نمی اندیشند یا آن كه بر دلهای آنان قفلهای غفلت زده شده است آمحمد / ۲۴)
جایی دیگر می گوید: فانها لا تعمی الابصار و لكن تعمی القلوب التی فی الصدور (هـمـانا كوری و نابینایی نه آن است كه در چشمهایش فراآید بلكه كوری و نابینایی آن است كه بر دلهای در سینه نهفته آنان فرو آمده است ـ حج / ۲۶).
بـالاخـره , قـرآن در تشخیص حق از باطل و شناخت راه راست از راههای انحرافی ,عقل انسانی را حكم قرار داده است تا وی چگونه بیندیشد: افمن یهدی الی الحق احق ان یتبع ام من لا یهدی الا ان یهدی فمالكم كیف تحكمون (آیـا آن كـس كه به حق رهنمون است , به پیروی سزاوارتر است یا آن كه خود راه به جایی نمی برد, مگر آن كه او را راه نمایند.شما را چه می شود. چگونه قضاوت می كنید. ـ یونس /۳۵), یعنی اندیشه و خرد خود را به كار گیرد.
نـیز می فرماید: خداوند, موقعی كه عقل را آفرید, آن را مورد آزمایش قرار داد ودستور فرمود: برو, رفـت . بـیا, آمد. آنگاه فرمود: قسم به عزت و جلال خویش , هیچ خلقی را بهتر و مورد پسندتر از تو نیافریده ام . هركس بیشتر مورد عنایت ما باشد,كامل ترین عقلها را به او مرحمت می كنیم .
آن گاه خطاب به عقل فرمود: اما انی ایاك آمر, و ایاك انهی , و ایاك اعاقب , و ایاك اثیب (مر تو را مورد تكلیف ,امر و نهی , و عقاب و ثواب , قرار می دهم ) از همین جاست كه مساله حسن و قبح عقلی نشات می گیرد(۴).
۳) ارزش علم در بینش دینی :
قرآن , در بینش دینی یگانه ارزش را از آن دانشمندان می داند و بس , و تلك الامثال نضربها للناس , و مـا یـعـقـلـهـا الا الـعالمون (مثلهای پندآموز را كه برای مردم می آوریم ,جز دانایان آن را درك نمی كنند ـ عنكبوت / ۴۳۰). یعنی : دانشمندانند كه به حقیقت و هدف آن پی می برند و صرفا به ظاهر مثال بسنده نمی كنند.
امام صادق ـ علیه السلام ـ پیرامون آیه می فرماید: عقل و علم به هم پیوسته اند ((۵).
در جای دیگر, راسخین در علم را شایسته پی بردن به راز درونی قرآن می داند, و مایعلم تاویله الا للّه والراسخون فی العلم , (راسخین در علم , كسانی هستند كه سابقه علمی آنان روشن است و پیوسته درپژوهشهای علمی خویش استوار می باشند ـ ال عمران / ۷).
لذا در سوره نسا آیه ۱۶۲ می گوید: لكن الراسخون فی العلم والمومنون یومنون بما انزل الیك , (كـسـانی كه بر دانش خود استوار هستند و نیز مومنان راستین , به آنچه بر تو نازل گردیده است ایمان می آورند).
و یری الذین اوتوا العلم الذی انزل الیك من ربك هوالحق (دارندگان علم , بینش آن را دارند كه تشخیص دهند آنچه برتو فرو فرستاده شده حق است ـ سبا/ ۶).
راسـخین در علم , كسانی هستند كه سابقه علمی آنان روشن است وپیوسته در پژوهشهای علمی خویش استوار می باشند در سوره فاطر آیه ۳۵ در وصف دانشمندان چنین می خوانیم : انما یخشی اللّه من عباده العلما (تنها دانایانند كه از خدا پروا دارند), زیرا به راز هستی پی برده اند و مبدا و معاد راباور دارند.
قرآن , از این روی , بالاترین و والاترین مقام را برای دانش و دانشمندان قائل می باشد: یـرفـع اللّه الـذیـن آمـنـوا منكم والذین اوتوا العلم درجات , (مومنان راستین , وپویندگان علم , پیوسته , نزد پروردگار, بر درجات آنان افزوده می شود ـ مجادله /۱۱).
چنین است كه قرآن , دانشمندان را در ردیف فرشتگان مقرب , از شهادت دهندگان به توحید ذات جـلال و جـمال گرفته است : شهد اللّه انه لا اله الا هو والملائكه واولوا العلم ... (ال عمران / ۱۸).
آیهٔالله محمد هادی معرفت
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست