جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا

رسانه‌ها و واقعیت‌های ساختگی


رسانه‌ها و واقعیت‌های ساختگی

یکی از ابزارهایی که رسانه‌ها در ساخت خبر و ایجاد موج در افکار عمومی‌ از آن بهره می‌گیرند، گره زدن موضوعی با موضوع دیگر است. این فرایند زمانی اتفاق می‌افتد که یک روزنامه‌نگار …

یکی از ابزارهایی که رسانه‌ها در ساخت خبر و ایجاد موج در افکار عمومی‌ از آن بهره می‌گیرند، گره زدن موضوعی با موضوع دیگر است. این فرایند زمانی اتفاق می‌افتد که یک روزنامه‌نگار می‌خواهد موضوعی را به جریان دیگری ربط بدهد یا موضوعی را به گروه خاصی از جامعه نسبت دهد. این مهم با چیدن موضوعات مختلف در کنار هم و بررسی پدیده‌ها و رویدادها رخ می‌دهد.

از نظر آقای تونیس، برای اینکه بتوانیم افکار عمومی‌ را دستکاری کنیم، باید از تمامی‌ تکنیک‌های تبلیغاتی بطور منفرد یا یک جا استفاده شود.

توجه رسانه‌ها به موضوع خاص و پرداختن بیشتر به آن فرایندی است که به وسیله آن رسانه‌ها، از موضوعات مختلف و رویدادهای عمومی‌با تمرکز بر مخاطبان و جلب توجه آنان به یک موضوع خاص استفاده می‌کنند. (Kuypers). این‌ها تاثیر و نفوذی است که از طریق اعمال منفعت، تحمیل می‌شود. از سوی دیگر نفع رسانه‌ای طلب می‌کند که آن‌ها به وسیله گروه‌های قدرتمند جامعه حمایت شده باشند و از سویی نیز با موضوعات فرهنگی روز جامعه مرتبط باشند. زمانی که رسانه‌ها از حیطه مسائل فرهنگی خارج می‌شوند، به هر دلیلی که باشد، خواه جهت جلب اعتماد مخاطبان و یا خواه جهت ثبوت ادعاهای خودشان، کار تا حدودی مشکل می‌شود.

برخی از این ابزار‌ها در جهت درک واقعیت‌های اجتماعی توسط رسانه‌ها به‌کار گرفته می‌شوند و در این مسیر، روزنامه‌نگاران سعی می‌کنند تا به طور روزافزون در عرصه موضوعات مختلف به دایره بینش و دانش خود بیافزایند و این موضوع گاهی کار را دشوارتر می‌سازد، خصوصا برای آن دسته از مخاطبان هوشیار و دقیقی که اطلاعات دریافتی از رسانه‌ها را براساس منابع خبری یا حتی دیدگاه‌های نویسندگان رسانه‌ها به تفکیک بررسی می‌کنند و در این میان دیدگاه‌های مالکان رسانه‌ها را نیز نباید فراموش کرد.