دوشنبه, ۲۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 13 May, 2024
تفاوت های توحید وهابیت با توحید اسلام راستین
● مقدمه:
نخستین اصل از پایههای اعتقادی دین مبین اسلام اصل اعتقاد به توحید و یکتایی خداوند متعال است. فرقههای منحرف و جدا شده از اسلام وقتی که از مکتب اهل بیت علیهم السلام دورافتادند آنچنان لاطائلاتی در باب توحید رانده اند که هر ضد دین و یا بی دینی با خواندن و دیدن این نظریات براحتی میتواند آن را با دلایل و مستندات عقلی رد و انکار نماید.در این نوشته سعی بر آن است که به برخی از مهمترین تفاوتهای اعتقاد به توحید و یکتاپرستی خداوند متعال در وهابیت به عنوان یکی از فرقههای منحرف در اسلام با اسلام راستین( مکتب اهل بیت علیهم السلام) پرداخته شود.
فطرت توحید
هر انسانی که بدنیا میآید بر فطرت توحید زاده میشود.در این رابطه حدیثی از پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله نقل شده است که می فرمایند:« کلُّ مولدٍ یولدُ علی الفطرة... هر فرزندی که بدنیا میآید بر فطرت توحیدی زاده میشود.» ابن بابویه رحمة اللَّه علیه گوید:
اعتقاد ما در این باب اینست که خدای عز و جل همه مردم را در اول یگانهپرست آفریده و این است معنی قول الهی: فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْها (روم/۹۲) و حضرت صادق علیه السلام در بیان قول حقتعالی که فرموده: ما کانَ اللَّهُ لِیُضِلَّ قَوْماً بَعْدَ إِذْ هَداهُمْ حَتَّی یُبَیِّنَ لَهُمْ ما یَتَّقُونَ (توبه۱۱۶)یعنی نبوده خداوند که گمراه کند قومی را بعد از آنکه هدایتشان نمود، تا ظاهر سازد برای آنها آنچه را که باید از آنها پرهیز نمایند. آن حضرت فرمود یعنی تا بیاموزدشان هر آنچه را که وسیله رضای او است و هر چیزی را که باعث خشم او است.(اعتقادات،شیخ صدوق)
اما معرفت الهی بر اثر عوامل مختلفی دچار آسیب میشود و پرده غفلت و حجاب، این معرفت را می¬پوشاند و آن را پنهان میسازد. کار انبیاء الهی این بوده است که با تذکرات و یادآوریهای خویش این زنگار را از قلوب بزدایند و فطرت توحیدی مردم را بیدار نمایند.
● عقاید وهابیت درباره توحید
ابن تیمیه و محمد بن عبدالوهاب ائمه فرقه وهابیت دربارهی توحید نظریات منحصر بفردی دارند. با کمی تعمق در نظریات او به راحتی در مییابیم که چه فاصلهی زیادی با اسلام راستین (مکتب اهل بیت علیهم السلام) دارد.
۱) آن چه در قرآن و سنت ثابت شده و اجماع پیشینیان بر آن است حق میباشد. حال اگر از این امر لازم آید خداوند به جسمیت وصف شود اشکالی ندارد. زیرا لازمه حق نیز حق است.(فتاوی جلد ۵، ابن تیمیه)
ابن بطوطه جهانگرد معروف میگوید: «در دمشق شخصی بود از بزرگان فقهای حنبلی به نام تقیالدین ابنتیمیه، در هر علمی سخن میگفت، اما مشکلی در عقل خود داشت. روز جمعهای او را بر منبر جامع دمشق دیدم که مردم را موعظه میکرد. از جمله مطالبی که میگفت این بود: خداوند به آسمان دنیا میآید، همانگونه که من از منبر پایین میآیم. این را گفت و از منبر پایین آمد».(رحلة، ابن بطوطه)
تفکّر وهابیت در جسمانیت خداوند برگرفته از روایات بسیار زیادی در صحاح سته و دیگر متون روایی معتبر وهابیت میباشد. نمونههای بسیار زیادی را میتوان در متون روایی وهابیت پیدا نمود که حکایت از جسمانیت خداوند دارد.
اما توحید در مکتب اهل بیت علیهم السلام دین شکل است که انسان باید معتقد باشد بین خداوند متعال و مخلوقاتش از هیچ جهاتی مشابهت، اشتراک و سنخیّتی وجود ندارد.هر صفت و خصوصیتی که در خالق جهان وجود دارد آن صفت و خصوصیت در هیچ یک از مخلوقات جهان نیست و هر صفت و خصوصیتی که در مخلوقات جهان است هیچ کدام آنها در خدا راه ندارد و خداوند متعال منزه از آن است.بنابراین رابطه بین خدا و مخلوقاتش در اسلام راستین رابطه غیرّیت است نه سنخیّت.در سوره شوری آیه ۱۱ می خوانیم:
« لیسَ کمثلهِ شیء»
این آیه خود نمیانگر این مطلب است که هیچ مخلوقی از هیچ جهاتی مشابه خداوند نیست.
امام رضا صلوات الله علیه فرموده اند:« فَکُلُّ ما فی الخلقِ لا یوجدُ فی الخالقهِ؛ هر صفتی که در مخلوقات باشد در خالق آنها یافت نمی شود.»
بنابراین از نظر اسلام خدا اندازه، شکل، حد، بالا و پایین،رنگ، صورت، دست و پا،مرگ، تولد، حرکت و ... ندارد زیرا این ها صفات مخلوقند و خداوند از تمامی این ها منزه است.هیچ کدام از مخلوقات در کوچکترین جهاتی به خداوند شباهتی ندارد. نه خداوند صفات آن ها را دارد و نه آن ها از صفات خداوند بهره ای دارند.حتی اشرف مخلوقات عالم که وجود مقدس حضرت رسول الله صلوات الله علیه و آله می باشد نیز با تمام بزرگی مقام، چون مخلوق خداست از هیچ جهتی از جهات به خداوند شبیه نیست.بنابراین وصف کردن خداوند به جسمیت داشتن از نظر اسلام درست نیست زیرا جسمیت داشتن از صفات مخلوق است و خداوند متعال بری از چنین صفتی است.امام صادق صلوات الله علیه می فرمایند:« من شبه الله بخلقه فهو مشرک.ان الله تبارک و تعالی لا یشبه شیئاً و لا یشبهه شیءٌ و کل ما وقع فی الوهم فهو بخلافه؛ کسی که خدا را به خلقش شبیه نماید مشرک است. خداوند متعال نه به چیزی شبیه است و نه چیزی شبیه اوست و هر چیزی که در اندیشه بشر نسبت به خالق قرار بگیرد خلاف آنست و شباهتی با تصویر ذهنی او ندارد.»( توحید، شیخ صدوق)
۲) دو تن از صاحبان صحاح و همچنین احمد بن حنبل در مسند خویش نقل کرده اند که:« به پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله عرض کردم: پروردگار ما قبل از اینکه مخلوقاتش را بیافریند کجا بود؟ رسول خدا فرمود: در « عماء» به سر می¬برد و زیر و بالایش هوا بود و هیچ مخلوقی نبود و عرش او بر آب بود.»(سنن ترمذی، سنن ابن ماجه، مسند احمد)
اما اندیشه اسلام در این مورد چیست؟
امام سجاد (ع) فرمودند :آیا تو خیال می کنی خداوند جز شما چیزی نیافریده است؟ به خدا سوگند ، خداوند هزار هزار آدم و هزار هزار عالم آفرید که تو در آخرین عالم ، قرار گرفتهای. »( بحارالانوار،ج۲۵)
و امام باقر (ع) فرموده اند: شاید تو بر این پنداری که خداوند تنها این جهان را آفریده و به جز شما بشری را نیافریده است؟ آری به خدا سوگند! به طور حتم خداوند متعال هزار هزار جهان و هزار هزار آدم آفریده که تو در پایان این جهانها و آن آدمیان هستی. »( الخصال،ج۲)
نظریه جسمانیت خداوند در اندیشه وهابیت همان اسراییلیات است که از طریق نفوذی های یهود و نصاری وارد دین اسلام شده و خداوند و صفات او را به صورت بشر نشان می دهد و این بدترین نوع شرک است که خدا را جسمانی معرفی می کنند در حالیکه در روایات اهل بیت علیهم السلام خداوند از هرگونه شبیه و ماده بری است.
سبحانه و تعالی عمّا یصفون( اسرا/۱۰۰)
منابع استفاده شده:
۱)اعتقادات تالیف شیخ صدوق
۲)الخصال تالیف شیخ صدوق
۳) بحار الانوار تالیف علامه مجلسی
۴) توحید تالیف شیخ صدوق
۵) رحله ابن بطوطه
۶)سنن ابن ماجه
۷) سنن ترمذی
۸)فتاوی تالیف ابن تیمیه
۹) مسند تالیف احمد بن حنبل
ناصر آسیابانی
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران رهبر انقلاب شورای نگهبان مجلس مجلس شورای اسلامی صادق زیباکلام دولت مجلس دوازدهم انتخابات انتخابات مجلس انتخابات مجلس دوازدهم دولت سیزدهم
هواشناسی تهران شهرداری تهران قتل بارش باران حج تمتع سیل سلامت سازمان هواشناسی زلزله پلیس وزارت بهداشت
خودرو قیمت دلار قیمت طلا سایپا قیمت خودرو بانک مرکزی بازار خودرو مسکن بورس گاز ایران خودرو حقوق بازنشستگان
نمایشگاه کتاب کتاب تئاتر نمایشگاه کتاب تهران سالار عقیلی تلویزیون سینمای ایران نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران رضا عطاران دفاع مقدس سریال سینما
خورشید دانشگاه تهران کره زمین
رژیم صهیونیستی اسرائیل غزه فلسطین جنگ غزه حماس روسیه آمریکا افغانستان سازمان ملل نوار غزه اوکراین
استقلال فوتبال مهدی طارمی پرسپولیس لیگ برتر فولاد خوزستان رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران بازی لیگ برتر ایران باشگاه پرسپولیس هوادار
هوش مصنوعی شفق قطبی تبلیغات ایرانسل نوآوری دبی گوگل ایلان ماسک ناسا اپل
ویتامین خواب کودک تجهیزات پزشکی شیر کاهش وزن افسردگی فشار خون درمان ناباروری بارداری زایمان