چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
زبان دین
بحث از زبان دین و نسبت آن با واقعیت و چگونگی آزمون گزارههای دینی از مسائل جدید فلسفه دین است; یعنی از زمانی كه معرفتشناسی جدید (از زمان كانتبه بعد) راه جزمگرایی در عقل اندیشی و اعتماد بی حد و مرز به عقل را مورد سؤال قرار داد و حدود عقل بشر مورد بحث جدی قرار گرفت. فیلسوفان غربی سؤال از حدود فهم انسانی را به سئوال از حدود ناطقه بشری منتقل و پرسش از میزان نطق او را جایگزین پرسش از فهم او كردند. با طرح این سؤال در فلسفه علم كه نسبت واقعیتبا گزارههای طبیعی، نسبت تایید استیا ابطال؟ نسبت اثبات استیا تحكیم؟ این سؤالها نیز جای طرح پیدا كرد كه مدعیات دینی آیا قابل آزمون هستند یا نه؟ آیا واقعیت تاریخی میتواند صحنه بررسی و آزمودن حقانیت ادیان باشد؟ گزارههای دینی با معنا هستند یا بی معنا؟ و معنا داری آنها به چه معناست؟ برای پاسخ به این سئوالات، مساله زبان دین مطرح شد. مقاله حاضر كه از دائرهٔالمعارف فلسفی Paul Edwards برگزیده شده است، توسط آقای آلستون كه خود یك فیلسوف زبان استبه نگارش درآمده است. او از میان مسائل مختلف زبان دین، به این مساله پرداخته است كه آیا دین، زبانی غیر از زبان علم دارد؟ او از كسانی است كه زبان دین را زبانی معقول و البته غیر از زبان علم میداند و دیدگاههای مختلفدر بابچگونگی معناداری گزارههای دینی را در قالب ارتباط انسان با خدا مطرح و نقد و بررسی میكند.
گفتههای موجود دربافتهای دینی بسیار متنوعاند. به هنگام انجام عبادتهای دستهجمعی و فردی آدمیان به كار ستایش، عرضحال، سپاس، اعتراف و در خواست مشغولند. در متون مقدس به اسناد تاریخی، قصههای شگفت، بیان احكام، پیشگوییها، هشدارها، ارزیابیها، نظرپردازیهای كیهان شناختی و بیانیههای الهیاتی برمیخوریم. در منابع دینی، دستورالعملها، شرح حال و توصیفهای دروننگرانه از تجربه دینی نیز وجود دارد. بحثهای فلسفی در باب زبان دین بر پارهای محدود از این گوناگونی عظیم متمركز است; یعنی، عبارتهای الهیاتی، به معنای بیانات ناظر به هستی، طبیعتواعمالموجوداتمتشخصفوقطبیعی.
دو دلیل برای این تاكید وجود دارد. نخست آنكه مسائل حیاتی درباره زبان دین در خالصترین شكل خود، در عبارتهای الهیاتی نمود پیدا میكند. اگر ما به عرضحال یا اعتراف توجه كنیم، آنچه حیرتآور است، خود اعتراف یا عرضحال یستبلكه خطاب آن به خدا و پاسخگویی خدا به آن حیرتآور است. آنچه علیالظاهر مبهم است، مفهوم ارتباط با شخص غیر مادی فوق طبیعی است و این عدم وضوح در این عبارت كه خدایی وجود دارد كه با آدمیان به طرق مختلف ارتباط برقرار میكند، بیشترین نمود را دارد. میتوان گفت مشكلات موجود در فهم شكلهای دیگر زبان دین، همگی ناشی از ابهاماتی است كه در عبارتهای درباره خدا وجود دارد. دلیل دوم، توجه انحصاری فلسفه به عبارتهای الهیاتی بر این واقعیت مبتنی است كه فلسفه دین اولا وبا لذات با مسائل توجیهپذیری (حقانیت)، معنا داری و اعتبار سر و كار دارد و معمولا اینگونه تصور میشده است; اینكه دین شكل قابل توجیه فعالیت انسانی باشد یا نه به شكل وسیعی مبتنی بر این است كه آیا زمینههای كافی برای پذیرش عبارتهای الهیاتی [كلامی]كهدینبر آنهامبتنی است وجود دارد یا ندارد.
مسیحیتیك وضع و حال توجیهپذیر است اگر و فقط اگر ما مجاز باشیم كه این قضیه را بپذیریم كه جهان، مخلوق و تحتسیطره خدای متشخصی است كه دارای قدرت مطلقه و خیرخواهی علیالاطلاق است كه خود را در كتاب مقدس بر انسانها مكشوف ساخته است. از این رو فلسفه دین عمدتا با آزمون ادله موجود بر گزارههای دینی كار خود را شروع میكند. وقتی ما چنین كنیم به صورت بسیار دقیق از جنبههای حیرتزای زبان دین آگاه میشویم; و اگر تلاش مؤثری را برای فیصله دادن به این مساله كه «آیا واقعیت دارد كه خداوند جهان مادی را خلق كرده است؟» انجام دهیم، آنگاه دوری از فهم اینكه چقدر گفته ما مبهم است، این گفته چه لوازمی دارد و به طور منطقی چه چیزی را نفی میكند و چه چیزی موافق یا مخالف با آن محسوب میشود، مشكل خواهد بود. بنابراین، تحقیقات فلسفی درباره زبان دین حول این ابهاماتی است كه در عبارات الهیاتی، مانع از تلاشهایی برای یافتن ادله عقلی پذیرش یا رد هستند.
معنای محمولات الهیاتی
بیشتر فلاسفهای كه با این مساله سر و كار داشتهاند، مشكلات زبان دین را در محمولات عبارتهای الهیاتی، نشان دادهاند. (كلمه رحیم در این جمله كه خداوند رحیم استبه چه معناست؟). شاید به نظر برسد كه باید از موضوع این عبارت بیاغازیم، یعنی با مفهوم خدا. اما در حقیقت هیچ قسم دیگری جز شروع با محمولات وجود ندارد. زیرا تنها راه برای ایضاح مفهوم مراد از «خدا» آنست كه توصیفی روشنگر مانند اینكه «خالق جهان است» در اختیار نهیم; و برای فهم این عبارت باید این محمول [خالق جهان است] را وقتی كه خدا اطلاق میشود، فهم كرد. محمولات الهیاتی به سلبی (بینهایت، بیزمان و غیر مادی) و ایجابی تقسیم میشوند. محمولات ایجابی هم با صفات (خیر، حكیم و علیم علیالاطلاق) و هم با افعال (میسازد، میبخشاید، سخن میگوید، میبیندو...) سر و كار دارند. محمولات سلبی مشكل خاصی ندارند، اما فی حد نفسه برای ارائه برداشت مثبتی از خداوند به وضوح ناكافیاند. در باب صفات اثباتی، ما بر اسناد افعال متمركز میشویم، تا حدودی به این دلیل كه اصطلاحات دال بر فعل مشكلات بیشتری به وجود میآورند و تا حدودی هم به این دلیل كه صفات دیگر به آنها وابستهاند. (برای آنكه قائل شویم خدا حكیم استباید قائل شویم كه او حكیمانه عمل میكند; اگر نتوان فهم كرد كه انجام فلان یا بهمان فعل، در مورد او، یعنی چه، نمیتوان انتساب حكمت را به او فهم كرد.)
اشتقاق و كاربرد
وقتی فردی بر استفاده از این محمولات در عبارتهای الهیاتی تامل میكند، دو واقعیت اساسی را درك میكند: (۱) این استفاده لزوما اشتقاقی است از كاربرد این محمولات نسبتبه موجودات انسانی و سایر موجودات قابل مشاهده (۲) این استفاده الهیاتی از محمولات، به وضوح از كاربرد محمولات نسبتبه موجودات انسانی متفاوت است.
محمولات الهیاتی در درجه اول اشتقاقیاند، زیرا ممكن نیست زبان دین را بدون زمینه قبلی آموزش داد. چگونه میتوان به كودكی آموزش داد كه این جمله به چه معناست «خدا با من سخن گفته است» بدون آنكه ابتدا اطمینان حاصل كنیم كه كودك میداند چگونه برای موجود انسانی ممكن است كه كسی با او سخن گوید؟ و بدین منظور فرد باید راهی قابل اعتماد از تعیین وقتسخن گفتن خدا با او داشته باشد، به نحوی كه، وقتی این زمان واقع شد كسی بتواند به او بگوید، «سخن گفتن خدا یعنی این» و حتی اگر ما بپذیریم كه خدا با انسانها گهگاه سخن میگوید، در اینصورت، هیچ راهی برای شخصی نیست كه بگوید كی خدا با دیگری سخن میگوید، مگر اینكه همان فرد دیگر، به او بگوید و لازمهاش این است كه آن فرد دیگر قبلا به كاربرد الهیاتی زبان مسلط شده باشد. از این رو، برای شیوه رایج آموزش كاربرد الهیاتی اصطلاحات از راه تعمیم كاربرد این اصطلاحات در موردواقعیاتقابلمشاهدهتجربی،جانشینیوجودندارد.
در باب تفاوت مورد استعمال محمولات، وقتی درباره خدا بكار میروند و وقتی درباره انسانها به راههای فراوانی میتوان فهمید كه این اصطلاحات نمیتواند كاملا معنای واحدی را در این دو مورد داشته باشد. مثلا در الهیات كلاسیك مسیحیت، اگر خدا به عنوان موجودی بی زمان تصور میشود، در اینصورت، واضح است كه در مورد خدا انجام افعالی نظیر سخن گفتن، ساختن یا تسلی دادن چیزی است كه اساسا افعال موجودات انسانی كه نسبتبه یكدیگر تعاقب زمانی دارند، متفاوت است. توماس آكوئیناس قدیس در تحقیق مشهور خود از این مساله، تمایز كاربرد محمولات نسبتبه انسانها و كاربرد همین محمولات نسبتبه خدا را مبتنی بر این اصل میداند كه خدا واحد مطلق است و بنابراین، صفات و افعال متنوع او قابلتفكیكنیستند، آنگونهكه در انسانها ممكن است.
حتی اگر مجاز باشیم خدا را موجودی زمانمند ودرست چند بعدی بدانیم، در عین حال، تفاوت جسمانی و غیر جسمانی برجای میماند.
اگر خدا جسم نداشته باشد واضح است كه سخن گفتن، بنا كردن و تسلی دادن نمیتواند در باب خدا به همان معنایی باشد كه مورد انسان هست. این مطلب ما را با مشكل جدیای مواجه میكند، ما باید نشان دهیم چگونه كاربرد كلامی این اصطلاحات از كاربرد غیركلامی آن ناشی میشود. تا این كار را نكنیم، مبهم است كه چه چیزی را، ما در چنین اظهاراتی نسبتبه خدا بیان میكنیم. یك شیوه رایج در برخورد با این مساله آن است كه قسمتهای غیرقابل اطلاق معنای اصلی این اصطلاحات را از آنان جدا میكنند و مابقی معنا را برای اصطلاح كلامی میگذارند. در اینصورت، از آنجا كه خدا غیر جسمانیست، سخن گفتن او مستلزم تولید صداهایی نیست كه هوا را از تارهای صوتی خارج كرده باشد. آنچه باقی میماند آنست كه خدا «كاری» كرده است كه در مخاطب این اثر را داشته كه دارای تجربهای شده است از آنگونه كه اگر موجود انسانی هم با او سخن میگفت، این تجربه را میداشت. ماهیت این «كار» به صورت آگاهانهای مبهم میماند. از آنجا كه خدا روح محض است، احتمالا عملی آگاهانه و روحی خواهد داشت و شاید عملی از روی اراده و خواست كه نتیجهاش این است كه مخاطب احساس كند به او فلان یا بهمان سخن را گفتهاند. به صورت كلیتر، برای نسبت دادن هر عمل بین فردی به خدا، عمل روحی محضی را به او نسبت میدهند كه این عمل تجربه خاصی را به عنوان اثر عمدیاش به دنبال دارد، مانند تجربهای كه فردی از خلالچنینعملینسبتبهانساندیگریحاصل میكند. این تفسیر ممكن است در باب محتوای گزارههایی كه درباره خداست روشنگری داشته باشد، اما دانشمندان دینی به طور فزایندهای از آن نا خرسندند. به دلیل آنكه این تفسیر، گزارههای الهیاتی را نظر پردازیهای متافیزیكی معرفی میكند و در جهت ایضاح شیوه قرار گرفتن آنها در فعالیتهای دینی تقریبا كاری نمیكند. با این اصل موضوع كه جوهر غیر مادی محض، عملكردی غیر مادی (روحی) خواهد داشت كه به طور معجزهآسایی، نتائجی در تجربه انسانی دارد، چگونه میتوان به ادامه ارتباط با این جوهر غیر مادی دل بست؟ چرا باید اصلا او را عبادت كرد؟ و اگر باید، چرا یك راه بر راه دیگر ترجیح دارد؟ به علاوه این شیوه استدلال در كوشش ما نسبتبه اثبات گزارههای كلامی مفید نیست. این سبك استدلال هیچ خط و نشانی در اختیار ما نمیگذارد كه چگونه میتوان تعیین كرد آیا گزارههای ما درستاند؟ یا حتی آیا چنین موجودی كه افعال مورد بحث را انجام میدهد، وجود دارد یا نه؟
اثبات پذیری گزارههای كلامی
تحقیقات جدید بر مساله اثباتپذیری متمركز شدهاست. در چند دهه گذشته بسیاری از فیلسوفان بزرگ، شكلی از «نظریه اثبات پذیری معنایی» را پذیرفتهاند. طبق این نظریه، فرد یك حكم واقعی یا یك ادعای واقعی را نسبتبه نحوه وجود این جهان میكند فقط مشروط بر آنكه، بتوان راهی را تصور كرد كه از آن راه صدق و كذب گفتههای او با مشاهدات تجربی قابل ارائه باشد. با كاربست این نظریه در مورد الهیات، استدلال كردهاند كه چون انجام آزمون تجربی نظرا در باب گزارههای ناظر به خدای متشخص فوق طبیعی ممكن نیست، این گزارهها را نمیتوان به عنوان احكام واقعی و قابل فهم، تلقی كرد، بلكه باید آنها را به شیوهای دیگر تفسیر كرد.
جان ویزدم در رساله با نفوذ خود «خدایان» كاركرد الهیات را به اوضاع و احوال زیر تشبیه میكند. دو نفر به باغی میروند كه دیرزمانی است فراموش شده است و شاخههایی از گل پژمرده را كه هنوز در بین علف هرزهها طراوتی دارند، پیدا میكنند. یكی اظهار میكند كه باغبانی، از باغچه مراقبت میكند و دیگری در این باره اظهار شك میكند. در تحقیقات، معلوم میشود در آن حول و حوش كسی متوجه كاركردن فردی در باغ نشده است. بهعلاوه، آنها در مییابند كه غالبا باغهایی كه به حال خود رها شدهاند به این شكل و شمایل در میآیند. اما نفر اول از فرضیه خود دستبرنمیدارد و در عوض باور خود را بیان میكند كه كسی كه با حواس درك نمیشود، میآید و از باغ مراقبت میكند و اقدام به گذاشتن علائمی كرده است كه او و دوستش آنها را خوب درنمییابند. در این حال، نفر اول فرضیه «باغبان» خود را چنان تعدیل كرده است، كه این فرضیه به هیچ وجه قابل اثبات یا رد تجربی نیست; و او به این باور معتقد است، بدون اینكه در نظر او اهمیت داشته باشد كه چه چیزی قابل كشف تجربی هست و چه چیزی نیست.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست