جمعه, ۱ فروردین, ۱۴۰۴ / 21 March, 2025
تربیت موجود و تربیت مطلوب

آن چه در زیر می آید ، مقایسه ای است بین برداشتی که از ویژگی های آموزش و پرورش جاری ( و پرورش سنتی ) وجود دارد و تعلیم و تربیتی که به نظر می رسد باید در حال حاضر باشد یا سعی شود در آینده تحقق یابد
تربیت موجود/ تربیت مطلوب
۱ - تربیت صرفاً علم كسب دستورالعمل ها و نسخه های از پیش تعیین شده است / ۱ - تربیت ، هنر كشف روش ها در موقعیت های سیال بین مربی و متربی و اولیا و فرزندان است كه به تناسب تفاوت های فردی ، شرایط اجتماعی ، خانوادگی و زمینه های فرهنگی از فردی به فردی دیگر و از جامعه ای به جامعه ای دیگر و فراتر از آن از موضوعی به موضوعی دیگر متفاوت است
۲ - پدر و مادر برای تربیت فرزند خود از یك روش تربیتی استفاده می كنند / ۲ - یك روش تربیتی ممكن است از طرف مادر نافذ باشد ولی همان روش تربیتی از جانب پدر اثربخش نباشد
۳ - دانش آموزان یاد می گیرند / ۳ - دانش آموزان به كشف و خلاقیت می رسند
۴ - دانش آموزان بار می آیند / ۴ - دانش آموزان پرورش می یابند
۵ - دانش آموزان تغییر می كنند / ۵ - دانش آموزان رشد پیدا می كنند
۶ - دانش آموزان اندیشه ها را می آموزند / ۶ - دانش آموزان در اندیشه ورزی توانا می گردند
۷ - دانش آموزان روی پا هستند / ۷ - دانش آموزان روی پای خود می ایستند
۸ - كودك راه برده می شود / ۸ - كودك راه رفتن را یاد می گیرد
۹ - دانش آموزان بایستی عزیز پدر و مادر و مربیان باشند / ۹ - دانش آموزان بایستی عزت درونی به دست آورند
۱۰ - بایستی محیط امنی برای دانش آموزان فراهم آورد/ ۱۰ - دانش آموزان بایستی از درون امنیت داشته باشند
۱۱ - بایستی لوازم خوشبختی برای دانش آموزان فراهم ساخت / ۱۱ - دانش آموزان بایستی احساس خوشبختی كنند
۱۲ - جسم دانش آموزان فربه و تنومند می شود / ۱۲ - روح دانش آموزان بالنده می شود
۱۳ - دانش آموزان بزرگ می شوند / ۱۳ - دانش آموزان بزرگی را تجربه می كنند
۱۴ - به دانش آموزان محبت می شود / ۱۴ - دانش آموزان محبت ورزیدن را یاد می گیرند
دانش آموزان از دانستن اشباع می شوند دانش آموزان اشتهای یادگیری را از دست نمی دهند
۱۵- دانش آموزان از قید و بندهای بیرونی آزاد می شوند / ۱۵ - دانش آموزان از قید و بندهای درونی آزاد می شوند
۱۶ - به دانش آموزان آزادی داده می شود / ۱۶ - دانش آموزان آزادگی به دست می آورند
۱۷ - دانش آموزان با محیط خود سازش می كنند / ۱۷ - دانش آموزان هنر سازگار شدن دارند
۱۸ - دانش آموزان خود را به پیش می برند / ۱۸ - دانش آموزان نسبت به پیش بردن دیگران بی تفاوت نیستند
۱۹ - مشوق های یادگیری برای دانش آموزان فراهم می شود / ۱۹ - ذوق یادگیری در دانش آموزان ایجاد می شود
۲۰ - به آفرینش های بیرونی دانش آموزان توجه می شود / ۲۰ - به آفرینش های درونی دانش آموزان توجه می شود
۲۱ - دانش آموزان به خاطر رفتارهای نامطلوب تنبیه می شوند/ ۲۱ - دانش آموزان نسبت به پیامد رفتارهای نامطلوب خود متنبه می شوند
۲۲ - دانش آموزان از دیگران ترس دارند ( خوف بیرونی ) / ۲۲ - دانش آموزان خوف درونی دارند
۲۳ - دانش آموزان انگیزه های بیرونی برای خوب جلوه دادن خود دارند / ۲۳ - دانش آموزان خودانگیختگی های درونی برای خوب بودن دارن
۲۴ - دانش آموزان محرك های متنوع برون زاد دارند / ۲۴ - دانش آموزان محرك های خلاق درون زاد دارند
۲۵ - صورت تربیت مهم است / ۲۵ - سیرت تربیت مهم است
۲۶ - دانش آموزان برنده شدن و پیشتاز بودن خود را در این می دانند كه دیگران را پس بزنند / ۲۶ - دانش آموز برنده واقعی كسی است كه دیگران را نیز به پیش می راند و هر قدمی كه به جلو می رود به فكر همراهان و همسالان خود نیز هست
۲۷ - آزادی در مقابل تكلیف و انضباط قرار دارد / ۲۷ - آزادی با تكلیف و انضباط تضادی ندارد
۲۸ - تفاهم در مقابل مجازات قرار دارد / ۲۸ - تفاهم و مجازات با هم تقابلی ندارند
۲۹ - استقلال در مقابل اقتدار قرار دارد / ۲۹ - اقتدار در كنار استقلال است
۳۰ - مشاركت در مقابل دستورات است / ۳۰ - مشاركت با دستورات در تقابل نیست
۳۱ - فقط رفتار علمی و بازده ذهنی مورد تاكید است / ۳۱ - تمام جنبه های وجودی دانش آموز مورد توجه است
۳۲ - مدارس دانش آموزان را بر مبنای مصالح بزرگسالان اداره می كنند / ۳۲ - مدارس دانش آموزان را بر پایه مصالح خود آن ها اداره می
۳۳ - پیامدهای آموزش و پرورش تقلید كردن ، تبعیت جویی و دنباله روی است / ۳۳- پیامدهای آموزش و پرورش فهمیدن ، ابداع كردن و آفریدن است
۳۴ - تربیت صرفاً علم كسب دستورالعمل ها و نسخه های از پیش تعیین شده است / ۳۴ - تربیت ، هنر كشف روش ها در موقعیت های سیال بین مربی و متربی و اولیا و فرزندان است كه به تناسب تفاوت های فردی ، شرایط اجتماعی ، خانوادگی و زمینه های فرهنگی از فردی به فردی دیگر و از جامعه ای به جامعه ای دیگر و فراتر از آن از موضوعی به موضوعی دیگر متفاوت است
۳۵ - پدر و مادر برای تربیت فرزند خود از یك روش تربیتی استفاده می كنند / ۳۵ - یك روش تربیتی ممكن است از طرف مادر نافذ باشد ولی همان روش تربیتی از جانب پدر اثربخش نباشد
۳۶ - دانش آموزان یاد می گیرند / ۳۶ - دانش آموزان به كشف و خلاقیت می رسند
۳۷ - دانش آموزان بار می آیند / ۳۷ - دانش آموزان پرورش می یابند
۳۸ - دانش آموزان تغییر می كنند / ۳۸ - دانش آموزان رشد پیدا می كنند
۳۹ - دانش آموزان اندیشه ها را می آموزند / ۳۹ - دانش آموزان در اندیشه ورزی توانا می گردند
۴۰ - دانش آموزان روی پا هستند / ۴۰ - دانش آموزان روی پای خود می ایستند
۴۱ - كودك راه برده می شود / ۴۱ - كودك راه رفتن را یاد می گیرد
۴۲ - دانش آموزان بایستی عزیز پدر و مادر و مربیان باشند / ۴۲ - دانش آموزان بایستی عزت درونی به دست آورند
۴۳ - بایستی محیط امنی برای دانش آموزان فراهم آورد / ۴۳ - دانش آموزان بایستی از درون امنیت داشته باشند
۴۴ - بایستی لوازم خوشبختی برای دانش آموزان فراهم ساخت / ۴۴ - دانش آموزان بایستی احساس خوشبختی كنند
۴۵ - جسم دانش آموزان فربه و تنومند می شود / ۴۵ - روح دانش آموزان بالنده می شود
۴۶ - دانش آموزان بزرگ می شوند / ۴۶ - دانش آموزان بزرگی را تجربه می كنند
۴۷ - به دانش آموزان محبت می شود / ۴۷ - دانش آموزان محبت ورزیدن را یاد می گیرند
۴۸ - دانش آموزان از دانستن اشباع می شوند / ۴۸ - دانش آموزان اشتهای یادگیری را از دست نمی دهند
۴۹ - دانش آموزان از قید و بندهای بیرونی آزاد می شوند / ۴۹ - دانش آموزان از قید و بندهای درونی آزاد می شوند
۵۰ - به دانش آموزان آزادی داده می شود / ۵۰ - دانش آموزان آزادگی به دست می آورند
۵۱ - دانش آموزان با محیط خود سازش می كنند / ۵۱ - دانش آموزان هنر سازگار شدن دارند
۵۲ - دانش آموزان خود را به پیش می برند / ۵۲ - دانش آموزان نسبت به پیش بردن دیگران بی تفاوت نیستند
۵۳ - دانش آموزان نسبت به دردهای خود حساس هستند / ۵۳ - دانش آموزان حس همدردی دارند
۵۴ - مشكلات و موانع زندگی از جلوی دانش آموزان برداشته می شود/ ۵۴ - دانش آموزان قابلیت برخورد با مشكلات زندگی را دارند
۵۵ - مشوق های یادگیری برای دانش آموزان فراهم می شود / ۵۵ - ذوق یادگیری در دانش آموزان ایجاد می شود
۵۶ - به آفرینش های بیرونی دانش آموزان توجه می شود / ۵۶ - به آفرینش های درونی دانش آموزان توجه می شود
۵۷ - دانش آموزان به خاطر رفتارهای نامطلوب تنبیه می شوند / ۵۷ - دانش آموزان نسبت به پیامد رفتارهای نامطلوب خود متنبه می شوند
۵۸ - دانش آموزان از دیگران ترس دارند ( خوف بیرونی ) / ۵۸ - دانش آموزان خوف درونی دارند
۵۹ - دانش آموزان انگیزه های بیرونی برای خوب جلوه دادن خود دارند / ۵۹ - دانش آموزان خودانگیختگی های درونی برای خوب بودن دارد
۶۰ - دانش آموزان محرك های متنوع برون زاد دارند / ۶۰ - دانش آموزان محرك های خلاق درون زاد دارند
۶۱- صورت تربیت مهم است / ۶۱ - سیرت تربیت مهم است
۶۲ - دانش آموزان برنده شدن و پیشتاز بودن خود را در این می دانند كه دیگران را پس بزنند / ۶۲ - دانش آموز برنده واقعی كسی است كه دیگران را نیز به پیش می راند و هر قدمی كه به جلو می رود به فكر همراهان و همسالان خود نیز هست
۶۳ - آزادی در مقابل تكلیف و انضباط قرار دارد / ۶۳ - آزادی با تكلیف و انضباط تضادی ندارد
۶۴ - تفاهم در مقابل مجازات قرار دارد / ۶۴ - تفاهم و مجازات با هم تقابلی ندارند
۶۵ - استقلال در مقابل اقتدار قرار دارد / ۶۵ - اقتدار در كنار استقلال است
۶۶ - مشاركت در مقابل دستورات است / ۶۶ - مشاركت با دستورات در تقابل نیست
۶۷ - فقط رفتار علمی و بازده ذهنی مورد تاكید است / ۶۷ - تمام جنبه های وجودی دانش آموز مورد توجه است
۶۸ - مدارس دانش آموزان را بر مبنای مصالح بزرگسالان اداره می كنند / ۶۸ - مدارس دانش آموزان را بر پایه مصالح خود آن ها اداره می كنند
۶۹ - پیامدهای آموزش و پرورش تقلید كردن ، تبعیت جویی و دنباله روی است / ۶۹ - پیامدهای آموزش و پرورش فهمیدن ، ابداع كردن و آفریدن است
۷۰ - فرآیند یادگیری اغلب در حیطه شناختی و ذهنی خلاصه می شود / ۷۰ - فرآیند یادگیری در تمام حیطه های شناختی ، عاطفی و روانی حركتی می باشد
۷۱ - تربیت یعنی سازگار شدن دانش آموز با محیط است / ۷۱ - تربیت یعنی دانش آموز بتواند محیط را با خود سازگار نماید
۷۲ - دانش آموز تسلیم محیط است / ۷۲ - دانش آموز از محیط برای رسیدن به اهداف خود استفاده می كند
۷۳ - دانش آموزان مجبورند تا آن چه را كه ما خواهان آن هستیم ، بدانند / ۷۳ - دانش آموزان اجازه دارند احساس كنند چه چیزهایی را دوست دارند ، بدانند
۷۴ - اكثر مطالبی كه دانش آموزان یاد می گیرند كاربرد مستقیمی در زندگی فردی و اجتماعی آن ها ندارد / ۷۴ - دانش آموزان یاد می گیرند چگونه دیگران را دوست داشته باشند ، چگونه از زندگی لذت ببرند و ...
۷۵ - به دست آوردن قدرت مادی و كمیت زندگی مورد توجه است / ۷۵ - كسب قدرت معنوی و كیفیت زندگی مورد تاكید است
۷۶ - پرورش ذهنی مورد عنایت است / ۷۶ - تربیت عقلانی مورد توجه است
۷۷ - دانش آموز فعال نیست / ۷۷ - دانش آموز فعال است
۷۸ - تدریس انجام می گیرد / ۷۸ - آموزش انجام می گیرد
۷۹ - به دانش آموز اطلاعات ( ماهی ) می دهند / ۷۹ - به دانش آموز روش به دست آوردن اطلاعات ( ماهیگیری ) یاد می دهند
۸۰ - به دانش آموز روش به دست آوردن اطلاعات یاد می دهند / ۸۰ - به دانش آموز روش تولید اطلاعات یاد می دهند
۸۱ - به دانش آموز یاد داده می شود كه چگونه در مقابل طوفان باد دیوار و مانع بسازد / ۸۱ - به دانش آموز یاد داده می شود كه چگونه در مسیر طوفان باد آسیاب بادی بسازد
۸۲ - دانش آموز بایستی به صرف شنیدن سخن معلم و دستورات دیگران چیزی یاد بگیرد / ۸۲ - دانش آموز فرصت دارد مطابق كنش وری تحول خویش بیاموزد . چنین آموزشی با دخالت و انتخاب دانش آموز همراه است
۸۳ - محصول و نتیجه كمی یادگیری دانش آموزان اهمیت دارد /۸۳ - كیفیت یادگیری و علاقه به دانستن دانش آموزان اهمیت دارد
۸۴ - دانش آموزان به علت این كه از آن ها خواسته می شود كه مطالب ما را یاد بگیرند ، مجبور به یادگیری هستند / ۸۴ - دانش آموزان به علت كنجكاوی و علاقه مندی به یادگیری و اشتهای اشباع ناپذیر برای دانستن ، یادگیری دارند
۸۵ - كاربرد رقابت و توجه به نتیجه نهایی كار هر یك از دانش آموزان به تنهایی مورد نظر است / ۸۵ - واداشتن دانش آموزان به انجام وظایفی كه زمینه را برای مشاركت و سهیم شدن در كمك به دیگران و توجه به نتیجه نهایی در یك كار مشترك مطمح نظر است
۸۶ - محصول تربیت بار آمدن افرادی مقلد ، بیزار از درس و مدرسه و فراری از دانش و دانستن است / ۸۶ - تربیت دانش آموزانی خلاق ، با نشاط ، فعال ، مبتكر و آزاد اندیش است
۸۷ - معلمان و دانش آموزان نماز می خوانند / ۸۷ - معلمان و دانش آموزان اقامه نماز می كنند
۸۸ - دانش آموزان وظیفه خود می دانند كه نماز بخوانند / ۸۸ - دانش آموزان به نماز خواندن احساس نیاز می كنند
۸۹ - دانش آموزان نماز برای خدا می خوانند / ۸۹ - دانش آموزان برای سعادت دنیا و آخرت خود نماز می خوانند
۹۰ - دانش آموزان قرآن را می خوانند / ۹۰ - دانش آموزان قرآن را حفظ می كنند
۹۱ - دانش آموزان قرآن را حفظ می كنند / ۹۱ - دانش آموزان قرآن را می فهمند
۹۲ - دانش آموزان قرآن را می فهمند / ۹۲ - دانش آموزان به قرآن عمل می كنند
تهیه كننده : حسین استرون
تحصیلات : کارشناس ارشد مدیریت آموزشی از دانشگاه شیراز
سمت : رییس مرکز تربیت معلم امام جعفر صادق ( ع ) ایلام
منابع مورد استفاده :
۱ – کریمی ، عبدالعظیم . کودک ؛ تربیت ؛ زندگی از مجموعه روانشناسی تربیت کودک ( ۲ ) – کودک و مدرسه . تهران ، انتشارات تربیت ، ۱۳۷۸ .
۲ - کریمی ، عبدالعظیم . دین یابی یا دین دهی ( خلاصه همایش آسیب شناسی تربیت دینی در آموزش و پرورش ) ، دانشگاه تربیت مدرس . ۱۳۸۰ .
۲ – داشته ها و تجربیات شخصی و آثار تربیتی دیگر .
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست