دوشنبه, ۸ بهمن, ۱۴۰۳ / 27 January, 2025
راز سیمرغ
یکی از مردان بزرگ در عرصه علم و دانش معنوی آسمان ایران اسلامیحکیم ابن سینا است ، وی در شهر افشنه در سده ۳۷۰ هجری به دنیا آمد و به جهت استعداد خدادادی شگرف به حل غوامض روزگار خود پرداخت و در اندک مدتی به هر وادی علمیکه وارد گشت همچون غواصی چیره دست به عمق و ژرفای آن پی برده در کشف مجهولات علوم دیگر گام برداشته و به سختی و پشتکار وافر در جستوجو و رفع نقایص خود میکوشید.
حکیم با آشنایی بر علوم متداول هم روزگار و کتب ایرانباستان و همچنین تبحر در فقه ، الهیات ، علوم عقلی یونانی ، تب ، طبیعیات و ریاضی شهره خاص و عام گردید ؛ وی با توجه در علوم عقلی و در پرتو ژرفای باطنی و معنوی ابعادی را نیز در حوزه حکمت و عرفان پیش رو گذاشته است. ابن سینا احیاگر سنن اشراقی و سر سلسله حکمت اشراق قبل از سهروردی و به نام حکمت مشرقیه است و در اشارات و ارجاعاتی که بر تعلیقات اثولوجیای منتسب به ارسطو نوشته پنج مورد به حکمت مشرقیه است که دلالت به حیات پس از مرگ دارد.
با اینکه ابن سینا در غرب و در میان عدهای از اندیشمندان هموطن به فیلسوف و حکیم مشائی صرف معروف و مشهور شده اما در حقیقت ابن سینا در آثاری که از خود به یادگار گذارده بخصوص در اواخر عمر پر برکت و کوتاه خویش در فلسفه و طریق اشراق هم گام برداشته است.
این موضوع مهم و مفهومی بنیادین که در آن به صورت رمز و استعارات ژرف روحی و معنوی در حکایات سینا بیان داشته شده و سلوک یک سالک از ابتدا تا کمال پیشرو را در تابلوی رمزگونه عرضه میدارد وآن توجه به باطن ملکوتی و تبدیل نفس اماره انسان و یا سالک طریق الیالله به نفس مطمئنه است، که با تمامیغوامض سلوکی و سختیهای این ره تا به سوی جانان عرضه شده است و کسی که سلامان و ابسال و یا رساله الطیر و هم زنده بیدار را به آن طریق عرفانی عمیق نوشته بیان میدارد که خود صاحب دریافتهای روحی ژرف و اشراقی بوده است ؛ چنانچه ادامه روند عرفانی و اشراقی ابن سینا در مکتوبات و فکر فلسفی سهروردی فیلسوف اشراقی و حکیم ملاهادی سبزواری و... به وضوح آشکار است پس نمیتوان نمط نهم اشارات در شرح حال مقامات عارفان و آثار و حکایات عرفانی دیگر این حکیم فرزانه ایرانی را از جنبه روحی و علم حضوری نادیده انگاشت. چون حوزه فکر فلسفی و حکمیابن سینا بر مدار متکلمین و پیروان مکتب عقلگرایی ارسطویی شکل گرفته بود و حکیم متأله در سیر کمال و تکوین خویش بایستی از حکمت مشاء عبور نموده تا انوار جل جلاله به صورت اشراقات بر وی متجلی شده و حل و رفع غوامض آن سالک و حکیم واقعی را به نماید ، لذا ابن سینا نیز بر همین مدار و طریق و لاجرم به واسطه سیر و سلوک از علوم حصولی و مکتسبه گذر نموده تا بدایع اشراقی را دریافت و سپس آن دریافتها را در زی تماثیل بیان داشته است.
بحق توان گفت ابن سینا یک فیلسوف مشائی صرف نیست بلکه او یک فیلسوف اشراقی و حتی مؤسس و سر سلسله حکمت اشراقی است۱.
ابنسینا در رساله حی بن یقظان مینویسد: بباید دانستن که مردمان را اندر دانستن علمها و اندر یافتن دانشها مختلف اند یکی آن بود که هر دو گونه خرد را آنکه یاد کردیم به کار دارد تا صورت همه چیزها مر او را حاصل آید و بداند و بشناسد گوهرهای به خویشتن ایستاده بیمادت روحانی را پیوند هر یکی به دیگری بشناسد.
(در ایران قدیم به کمال رسیدگان و یا انسان فرهمند و تأییدشدگان ازلی را سئنا یا سیمرغ میگفتند و لقب حکیم از این کمال حکایت دارد).
ابن سینا رهیافتهای روحی و معنوی خویش و رمزگونههای آن را در مشرق عرفان (نه جغرافیایی زمینی) جایی که ظهور جلال و جمال حضرت جانان بر سالکین راستین متجلی شود بیان داشته و حکمت مشرقیه کنایت از همین ظهور و دریافت های اشراقی الهی گونه اوست.
هانری کربن در تاریخ فلسفه اسلامی مینویسد :
ابن سینا راز تجربه شخصی را در رسالههای سه گانه تمثیلی آورده و بدین سان ابن سینا نمونه نادر فیلسوفی است که کاملاً به معرفت نفس خود نایل آمده و رمزهای خود را ایجاد کرده است۲.
حکمت و عرفان ابن سینا حرکت از عقل به سوی عشق و توان گفت در اندیشه او نهایت عقل بدایت عشق الهی بوده که در آثار رمزی سینا متجلی گشته است و از همین روی دنباله روان حکمت سینایی دانشمندان بلامنازع عالم تشیع بودند و میرداماد و ملاصدرای شیرازی از نمونههای بارز این اندیشه هستند.
ابن سینا حیات پرماجرایی داشته اما به جهت پشتکار فراوان کثیرالتألیف و شاگردان آزادهای نیز تحت تعلیم قرار داده از آن جمله جرجانی و بهمنیار معروفترین تلامذه بوعلی هستند.
این دانشمند والا و عارف کم نظیر در طول زندگی مورد حسد حسودان که وی را به کفر و بی دینی و اعتقاد به طریق قدما متهم میکردند قرار گرفته که خود در جواب آنها مینویسد:
کفر چو منی حقیر آسان نبود
ایمان تو از ایمان من ایمان نبود
در دهر چو من یکی و آن هم کافر
پس در همه دهر یک مسلمان نبود
ابن سینا با آثار فاخر قریب به ۲۴۲ عنوان بلکه بیشتر در طول حیات خویش برای آیندگان به ودیعت نهاده و از جمله آثار او قانون در طب ، شفا ، اشارات و تنبیهات ، معراج نامه و... بوده است ، این حکیم وارسته مسلمان در سال ۴۲۸ هجری در نزدیکی همدان جسد عنصری را واگذارده و به عالم بالا طیران نمود.
پی نوشت ها :
۱ ـ تمثیل عرفانی ابن سینا هانری کربن ترجمه انشاء الله رحمتی انتشارات جامیصفحه ۵۱۸
۲ ـ تاریخ فلسفه اسلامی هانری کربن ترجمه جواد طباطبایی انتشارات کویر صفحه ۲۴۵
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست