دوشنبه, ۲۴ دی, ۱۴۰۳ / 13 January, 2025
ذکر خدا الهام بخش قلوب
با نگاهی بر تعالیم مبین دین اسلام و احادیث وارده از معصومین (ع) درمییابیم که ارزش هیچ چیز بالاتر از یاد خدا نیست. هدف از خلقت جهان هستی، عبادت پروردگار عالمیان است و آن چیزی جز زنده نگاه داشتن یاد خدا در زندگی افراد بشر نمیباشد.
رفع همه گرفتاریها و مشکلات در ذکر خدا نهفته است و رویگردانی از این امر مهم آدمی را در عسرت و تنگی قرار میدهد، به طوری که زندگی بر او تنگ میشود و نه تنها از هدف اصلی در این جهان باز میماند، بلکه در آخر عمر نیز با خسران و پشیمانی، حسرت روزهایی را میخورد که دیگر راه بازگشتی به آنها نیست. ذکر خدا مرتبهای است بس والا که به فرموده امام سجاد (ع) : «اگر واجب نبود پذیرش دستورت، منزهت میدانستم که نامت را بر زبان آرم، با آنکه ذکری که از تو میکنم، به اندازه من است نه به اندازه تو»!
یاد خدا زمان و محل خاصی ندارد و قدری برایش تعیین نشده است.
امام صادق (ع) میفرماید: «هر چیزی حدی دارد که وقتی به آن رسد پایان میپذیرد، جز ذکر خدا که حدی که با آن پایان گیرد ندارد. خدای عزوجل فریضه هایی واجب کرده است و هر که آنها را انجام دهد، همان حدود پایان آنها است. یکی از آنها رمضان است که روزهداری آن همان حد و پایانش میباشد. خداوند حج را واجب کرده است و هر که حج کند به پایان آن رسیده است، ولی تنها ذکر خداست که خدای عزوجل به اندک آن راضی نشده و برای آن پایانی مقرر نکرده است. سپس این آیه را خواند: «یا ایها الذین آمنوا اذکروا الله ذکرا کثیرا وسبحوه بکرة واصیلا» ای کسانی که به ایمان گرویدید! یاد کنید خدا را بسیار و تسبیح گوئیدش در بامداد و پسین. پس فرمود: خدا برای آن حدی مقرر نکرده که در آن به پایان رسد، امام (ع) فرمود: پدرم بسیار ذکر خدا میکرد، من به همراه او میرفتم و او ذکر خدا میگفت، با او غذا میخوردم و او ذکر خدا میگفت و هر آینه که در گفتگوی با مردم بود و آنش از ذکر خدا باز نمیداشت. و من میدیدم زبانش به کامش چسبیده بود و میفرمود: «لا اله الا الله» و شیوهاش این بود که ما را گرد میآورد و دستور میداد به ذکر خدا تا آفتاب میزد و هر کدام ما که قرائت (قرآن) میدانستیم، دستور قرائت میداد و هر کدام که قرائت نمیدانستیم او را دستور به ذکر میداد. [۱]
از آنجا که عوامل غفلت در زندگی مادی بسیار فراوان و تیرهای وسوسه شیاطین از هر سو به طرف انسان پرتاب میگردد، برای مبارزه با آن راهی جز «ذکر کثیر» نیست. «ذکر کثیر» به معنی واقعی کلمه، یعنی توجه با تمام وجود به خداوند، نه تنها به واسطه زبان و لقلقه لسان. [۲] تداوم بر ذکر خدا در همه شئون زندگی و توجه به دستورات الهی، انسان را چنان مجذوب حق تعالی میکند که وی را تسلیم محض کرده و تمام جاذبههای مادی و غیرخدایی را از دلش بیرون میکند و به اعلی علیین متصل میسازد و گرد و غبار گناه را از دلش مینشاند و دلش را حرم امن خدا قرار میدهد. «جبرئیل به نزد رسول (ص) آمد و گفت: حق تعالی سلام میگوید و میفرماید که: «امت ترا عطایی دادم که هیچ امتی را ندادهام، گفت: این چیست؟ گفت: ذکر حق تعالی در همه اوقات و در همه احوال.» [۳] و باز در قرآن فرمود: نام پروردگارت را صبح و شام یاد کن. [۴]
● معانی ذکر
در مفردات آمده است «ذکر یعنی یاد کردن، خواه با زبان باشد یا با قلب یا هر دو؛ خواه بعد از نسیان باشد یا از ادامه ذکر» .
البته گاهی کلمه ذکر در مقابل غفلت نیز قرار میگیرد، مانند آیه «ولا تطع من اغفلنا قلبه عن ذکرنا» از کسی که ما دلش را از یاد خدا غافل کردهایم، اطاعت مکن (کهف/ ۲۸) غفلت عبارت است از بیخبری از علم به علم؛ یعنی اینکه ندانم که میدانم. پس ذکر در مقابل غفلت، عبارت است از اینکه بدانم که میدانم، گاهی هم میشود که ذکر در مقابل نسیان استعمال میشود و نسیان عبارت است از این که صورت علم به کلی از خزانه ذهن زایل شده باشد، لذا ذکر بر خلاف نسیان، عبارت است از اینکه آن صورت همچنان در ذهن باقی باشد و ذکر در آیه «واذکر ربک اذا نسیت» به همین معنا آمده است. بنابراین، در چنین استعمالی، ذکر مانند نسیان معنایی است دارای آثار و خواصی که آن آثار بر وجود ذکر مترتب میشود و به همین جهت کلمه ذکر مانند نسیان در مواردی که خودش نیست، ولی آثارش هست استعمال میشود. [۵]
● مراتب ذکر
ذکر دارای مراتبی است که از ذکر لفظی شروع میشود تا انقطاع کامل و مشهور و فناء ذکر لفظی و لسانی، یعنی آن چه از اذکار که بر زبان انسان جاری شود.
دومین مرحله، ذکر معنوی است که علاوه بر بیان لفظی، انسان به معنای ذکر توجه دارد.
مرتبه دیگر، ذکر قلبی است که توجه به خدا از دل و قلب انسان بجوشد که در خیلی از موارد ثمرات این رویکرد، جاری شدن ذکر به زبان است و مرتبه عالی ذکر آن است که بندگان خاص و خالص خدا دارند که تمام وجودشان و تمام لحظات زندگیشان در حضور پروردگارند و حتی لحظهای غفلت از خدا برایشان گناه محسوب میشود. در این حالت، بنده مراتب کمال را یکی پس از دیگری طی میکند و چون به منبع عظمت و نور الهی وصل شده است، دیگر مشغلههای دنیایی و پدیدههای مادی برایش ارزشمند نیست، قلبش از انوار جمال خدایی پر میشود و از اسرار پنهانی عالم، چیزهایی را درمییابد، وجودش لبریز از عشق حق شده و چنان به بارگاه ربوبی انس میگیرد که سرانجام، به انقطاع کامل و لقاء و فناء برسد.
حضرت موسی (ع) در مناجات خویش با خدا فرمود: پاداش کسی که با زبان و قلبش ذکر تو را گوید چیست؟ فرمود: ای موسی، به وسیله سایه عرشم بر او سایه میافکنم و او را در پناه خود قرار میدهم. [۶]
امیرمؤمنان علی (ع) فرمود: ذکر دو نوع است، ذکر خداوند هنگام مصیبت و برتر از آن ذکر خداوند است در برابر آنچه خداوند بر تو حرام کرده است تا آن ذکر مانع از کار حرام تو شود. [۷]
عقیده علمای اخلاق بر این است که در ذکر لفظی، چون شخص زبانش مشغول است، حداقل از ارتکاب معصیتهای زبانی پرهیز نموده است. خود این ذکر لفظی نیز اگر دایمی شود، چه بسا که اثرات قلبی هم خواهد داشت. از ذکر خداوند، به عنوان پرهیز از حرامها و حلالها هم یاد شده است.
امام صادق (ع) فرمود: «از مهمترین چیزهایی که خداوند بر بندگانش واجب فرموده یاد خداست. سپس فرمود: آگاه باشید منظورم گفتن سبحان الله والحمدلله و لا اله الا الله والله اکبر نیست؛ اگرچه این هم از یاد خداست، لکن مرادم یاد خدا نزد حلال و حرام خداست که اگر اطاعت و بندگی بود، به آن عمل کند و اگر معصیتبود آن را ترک نماید.» [۸]
ذکر خداوند حلاوتی دارد که خداوند به تناسب ظرفیت و قابلیتبندگانش از اثرات و نتایج آن، دلهای مفتوح به ایمان را بهرهمند میگرداند؛ با عنایتبه اینکه خود شخص نیز باید تحمل بسیار در این زمینه داشته و زهد و ریاضت کشد تا قابل دریافت فیض گردد. امامصادق (ع) فرمود: «سه چیز است که مردم توانایی آن را ندارند: گذشت از خطاهای مردم، همراهی با برادر خود در مالش، بسیار به یاد خدا بودن» و باز حضرت فرمود: «شما را نسبتبه سختترین وظایف واجبه از ناحیه خداوند بر بندگانش آگاه کنم؟ سپس سه چیز را بیان فرمود که سومین آنها به یاد خدا بودن در همه حال بود.» [۹]
گرچه لفظ ذکر اعم از ذکر باطنی و لفظی است، اما مراد از بیان آن ذکر قلبی و باطنی است؛ به طوری که شخص دارای حالتی روحانی و معنوی میگردد که دایم خداوند را در نظر دارد میداند که پروردگار متعال بر اعمالش ناظر است. مصداق این عمل، جمله حضرت امام خمینی (ره) است که فرمودند: «عالم محضر خداست در محضر خدا معصیت نکنید.»
یاد واقعی خداوند حتی به زبان هم باید خارج از بیحالی و غفلت صورت پذیرد، چنانچه حضرت علی (ع) فرمودند: «خداوند سبحان را از روی سهو و نسیان یاد مکن و از روی سهو و بازیچه فراموش منما، بلکه او را یاد کن؛ یاد کردنی تمام که دلتبا آن موافق و درون و بیرونتبا آن مطابق باشد. و هرگز به حقیقت ذکر خدا نتوانی رسید، مگر وقتی که در ذکرت به کلی خود را فراموش کنی و نفست را در کارت نابود سازی.» [۱۰]
حضرت صادق (ع) فرمود: هر کس واقعا به یاد خدا باشد، مطیع او خواهد بود و هر کس که از خدا غافل شود، مرتکب عصیتخواهد شد. اطاعت از خدا علامت هدایت و ارتکاب معصیت نشانه گمراهی است و ذکر و غفلت، ریشه طاعت و معصیت میباشند، پس قلب خودت را قبله قرار بده و زبان را حرکت نده جز به دستور قلب و موافقت عقل و رضای ایمان؛ زیرا خدا به باطن و ظاهر تو آگاه است. همانند کسی باش که در حال قبض روح است، یا برای محاسبه اعمال در حضور خدا ایستاده است. نفس خود را جز به انجام تکالیف الهی که مهم است و آن امتثال اوامر و نواهی و وعده و وعیدهاست مشغول مدار، با آب حزن قلبت را بشوی و پاکیزه کن. چون خدا تو را یاد کرده تو نیز به یاد او باش، زیرا او تو را یاد کرد در حالی که به تو بینیاز بود.
آشنایی تو با ذکر خدا باعث خضوع و حیا و تواضع تو در برابر او خواهد بود، پس اعمالت را فقط برای خدا انجام ده. و اگر ذکر خودت را بنگری، باعث ریا و خودبینی و جهالت و تندخویی با مردم و بزرگبینی عبادتها و غفلت از فضل و کرم الهی میشود. چنین ذکری ثمری جز دوری از خدا ندارد و با گذشت ایام، جز اندوه و وحشت اثری نخواهد داشت. ذکر خدا بر دو نوع تقسیم میشود: یکی ذکر خالص که قلب با آن همراهی میکند و دیگری ذکر صارف که یاد غیر خدا را نفی میکند، چنانکه رسول خدا (ص) فرمود: من نمیتوانم مدح تو را بگویم، تو چنان هستی که خودت را ستودهای!
پس رسول خدا (ص) برای ذکر خود ارزشی قرار نداد، زیرا به این مطلب توجه داشت که ذکر خدا بر ذکر بنده تقدم دارد. پس کسانی که پایینتر از رسول خدا هستند، سزاوارترند که ذکر خودشان را ناچیز بشمارند. بنابراین کسی که میخواهد ذکر خدای را بگوید باید بداند که مادام که خدا بندهاش را یاد نکند و توفیق ندهد، بنده قدرت ذکر نخواهد داشت.
بنابراین مصداق ذکر در حدیث فوق، توجه باطنی است که حدود الهی در آن رعایت گردد.
اذکار زبانی نیز اگر با نیتخالص و از قلبی سالم برای خدا ادا گردند، موجب تقرب و نزدیکی بنده به خدا خواهند شد. [۱۱]
● آداب ذکر
خداوند در قرآن کریم چنین میفرماید: «پروردگار خویش را به تضرع و بیم و با صدای غیر بلند در بامدادان و شامگاهان یاد کن و از غفلت زدگان مباش، زیرا کسانی که نزد پروردگار تواند از بندگی وی سرپیچی نکنند و تسبیح او گویند و بر او سجده کنند.» [۱۲]
در این آیات یاد پروردگار بر دو قسم شده است:
یکی به دل (قلبی) و یکی به زبان و آهسته. ذکر زبانی بلند را چون با ادب بندگی هماهنگی ندارد توصیه نکرده است. در تفسیر آیه فوق چنین آمده: تضرع به معنای تملق همراه با خشوع و خضوع است و خیفه نوعی ترسیدن است که با ساحت پروردگار متناسب باشد. در تضرع نوعی میل و رغبتبه نزدیک شدن و در خیفه نوعی ترس به دور شدن نهفته است. انسان در ذکر خداوند التشخصی را دارد که به چیزی که دوست دارد نزدیک میشود و از آن چه میترسد دور میشود. خداوند سبحان هرچند خیر محض است و شری در او نیست، ذوالجلال والاکرام است، همه اسماء جمال را دارد که ما و هر چیزی را به تقرب به درگاهش دعوت نموده و بسویش جذب میکند، دارای اسماء جلال نیز هست که قاهر بر هر چیز است و هر چیزی را از او دفع و دور میکند. پس ذکر شایسته او که دارای همه اسماء حسنی است، به همین است که مطابق با مقتضای همه اسماءاش بوده باشد، چه اسماء جمالیه و چه اسماء جلالیه، و این صورت نمیگیرد مگر اینکه همراه با تضرع و خیفه باشد. همچنین ذکر قولی است که در صبح و شام صورت میپذیرد که با بعضی از فرائض یومیه تطبیق مییابد.
در ضمن ذکر مطلوب آن است که انسان را از جرگه غافلان دور کند و ذکر خدا بر دل، در صبح و شام و هر لحظه و هر ساعت استمرار یابد. [۱۳]
امام سجاد (ع) در درخواستخویش به پروردگار چنین میگوید: «و آنسنا بالذکر الخفی» خدایا ما را با ذکر خفیت مانوس کن.
پس با توجه به توضیحات بالا، درمییابیم که ذکر خفی مرتبهای والا از ذکر است که اولیاء الهی آن را از خدا میطلبند.
امام صادق (ع) فرمودند: «من کان ذاکر الله فهو علی الحقیقة فهو مطیع؛ کسی که به حقیقتیاد خداستبنده مطیع و فرمانبرداری است» [۱۴]
با توجه به فرمایش حضرت، چنین انسانی قلب و جانش به نور هدایت و ایمان روشن شده است. حضور در پیشگاه پروردگار، به او اجازه هر کاری را نمیدهد. او در چنین حالتی وصل به منبع کمال است و دلبستگیهای مادی و تعلقات مجازی نمیتواند از او انسانی سست اراده و ضعیف بسازد. در وجودش مایههای پربرکت الهی تجلی کرده و بر سراسر وجودش در ظاهر و باطن حاکم شده و راه و روش صحیح زندگی را در نظرش معین میساخته است.
برای او حد و مرزهای گناه و ثواب واضح و روشن شده و قلبش بر گناه مسدود گردیده است.
ذاکر واقعی و مطیع دستورات الهی ظرف وجودش مؤدب به آداب الهی است و در آن صفات بنده واقعی چون پاکی و درستی رشد و نمو کرده است و آنچه هرزه و نارواست از او رختبربسته و به وسیله ذکر ضمیرش منبع تجلی کمالات و صفات پسندیده گردیده است.
ذکر، انسان را موجودی نورانی و روحانی میکند که با پس زدن حجابهای کور گناه به مقام کشف و شهود میرسد و وجودش غرق دیدار جمال معنوی یار میگردد، به طوری که از کل عالم چشم میپوشد و نش مشحون از عطر لقای حق میشود.
● یاد خدا، بهترین عبادت
امام سجاد (ع) میفرمایند: «من اعظم النعم علینا جریان ذکرک عن السنتنا؛ از بزرگترین نعمتهای تو بر ما، روان بودن ذکر تو بر زبان ما است» ذکر در زبان ما یادآوری اسماء حق و تفکر و اندیشه در بیان و مفهوم آن است. خداوند در قرآن میفرماید: «فاذکرونی اذکرکم؛ [۱۵] مرا یاد کنید تا شما را یاد کنم».
امام صادق (ع) فرمود: خدای عزوجل میفرماید: ای آدمی زاده! مرا در میان مردم یاد کن تا تو را در میان گروه بهتری از فرشتهها یاد کنم.
یاد خدا در زمان و مکان خاصی نمیگنجد و مقدار معینی نیز ندارد، بنابراین بشر دائما باید در حضور پروردگار جهان یاد او را زنده نگاه دارد. خداوند در قرآن کریم میفرماید:
«آنگاه که از نماز فراغتیافتید، باز هم در هر حال ایستاده و نشسته و بر پهلو (در هر حال که توانید) خدا را یاد کنید» [۱۶] از آیه فوق درمییابیم که انسان نباید گمان برد که فقط در حال نماز (که از مهمترین مصادیق ذکر است) باید متوجه خدا باشد، بلکه تمام لحظات زندگی، حضور خداوند را میطلبد تا جایی که امام علی (ع) در وصایای ارزندهاش به امام مجتبی آن را گوشزد میکند و میفرماید: «در هر حال خدا را یاد کن».
از قول امام صادق (ع) آمده است که رسول خدا (ص) خطاب به اصحاب خود فرمود: آیا به شما خبر ندهم از بهترین کارهای شما که درجه بلندتری استبرای شما و در نزد خدا بهتر شما را پاکدامن میکند و از پول طلا و نقره برای شما بهتر است و خوبتر از آن است که با دشمن خود نبرد کنید و از آنها بکشید و کشته شوید؟ عرض کردند: یا رسول الله چرا!
فرمود: آن بسیار ذکر خدا کردن است، سپس فرمود: مردی نزد پیغمبر آمد و عرض کرد بهترین اهل مسجد کیست؟ فرمود: آنکه بسیار ذکر خدا کند و رسول خدا (ص) فرمود: به هر که زبان گویای به ذکر خدا داده شده است، خیر دنیا و آخرت به او داده شده. [۱۷]
علاوه بر ذکر و یاد خدا، محافل و مجالسی که در آن زمینه ذکر خدا فراهم گردد، از اعتبار و ارزش خاصی برخوردار است.
و باز در اهمیت مجالس ذکر پیامبر (ص) فرمود: «هرگاه بستانها و باغهای بهشت را یافتید، آن را گردشگاه خود قرار دهید! سؤال شد ای رسول خدا، باغهای بهشت کدامند؟ فرمود: مجالس ذکر». [۱۸]
هر مجلس که در آن روح و دل انسان متوجه پروردگار و شناخت او باشد و در آن از اوصاف و صفات حق یاد گردد، نه تنها مورد توجه انسانهای پاک و صالح قرار میگیرد، بلکه نظر عالم بالا را نیز به خود جلب میکند. رسول خدا (ص) فرمود: هیچ گروهی مشغول ذکر خدا نشوند، مگر آنکه ملائکه آنان را در میان خود گرفته و رحمتخدا شامل حالشان شود و آرامش بر آنها نازل گردد و نامشان همراه کسانی که با آنها بودهاند یاد شود. [۱۹]
● آثار ذکر خدا
الف) نظر خدا به بنده
توجه انسان به خدا و اتصال به منبع پرفیض ابدی به وسیله ذکر، اثرات چشمگیری در زندگی و رفتار و کردار انسان خواهد گذاشت که به تناسب آن توجه، به ضعف و یا شدت میگراید.
امام خمینی (ره) که خود از عارفان سیر الی الله میباشد، در آثار یاد خدا چنین میگوید: «و بدان ای عزیز که تذکر از محبوب و به یاد محبوب به سر بردن، نتیجههای بسیار برای عموم طبقات دارد: اما برای کل اولیاء و عرفا که خود آن غایت آمال آنها است و در سایه آن به وصال جمال محبوب خود رسند «هنیئا لهم». [۲۰] و اما برای عامه و متوسطین، بهترین مصلحات اخلاقی و اعمال ظاهری و باطنی است. انسان اگر در جمیع احوال و پیش آمدها به یاد حق تعالی باشد و خود را در پیشگاه آن ذات مقدس حاضر ببیند.
البته از اموری که خلاف رضای او استخودداری کند و از سرکشی نفس جلوگیری کند. این همه مصیبات و گرفتاری به دست نفس اماره و شیطان رجیم، از غفلتیاد حق و عذاب و عقاب او است.
غفلت از حق، کدورت قلب را زیاد کند و نفس و شیطان را بر انسان چیره کند و مفاسد را روزافزون کند، و تذکر و یادآوری از حق، دل را صفا دهد و قلب را صیقل نماید و جلوهگاه محبوب کند و روح را تصفیه نماید و خالص کند و از قید اسارت نفس انسان را برهاند و حب دنیا را که منشا خطیئات و سرچشمه سیئات است، از دل بیرون کند و هم را هم واحد کند و دل را برای ورود صاحب منزل پاک و پاکیزه نماید. پس ای عزیز! در راه ذکر و یاد محبوب، تحمل مشاق هر چه بکنی کم کردهای، دل را عادت بده به یاد محبوب، بلکه به خواستخدا، صورت قلب، صورت ذکر حق شود و کلمه طیبه لا اله الا الله صورت اخیره و کمال اقصای نفس گردد که از این، زادی بهتر برای سلوک الی الله و مصلحی نیکوتر برای معایب نفس و راهبری خوبتر در معارف الهیه یافت نشود.»
دلهای پاک و مستعد آمادگی بیشتری برای پذیرش ذکر خدا دارند و به همان میزان نیز انوار الهی حاصل از ذکر و توجه به خدا، قلب و روحشان را فتح کرده و به قلههای کمال نزدیکتر خواهد کرد. این رابطه دو طرفهای که از ذکر حاصل میشود، همان چیزی است که خداوند در قرآن فرمود: مرا یاد کنید تا شما را یاد کنم؛ یعنی به هر مقدار که خدا در فکر، ذهن و عمل ما اعتبار و منزلت داشته باشد، ما نیز در درگاه الهی از ارزش و اهمیتبرخورداریم. بنابراین، اثر وضعی ذکر روشن شدن باطن انسانها به نور ذکر و اتصال آنان به عالم بالا و رسیدن به فلاح و رستگاری است.
امام سجاد (ع) در مناجات الذاکرین این نتیجه از ذکر را چنین بیان میدارد: «دستور دادی به ما به ذکر خود و وعده دادی که در برابر آن ما را یاد کنی که شرف ما باشد و فخر و احترام و بزرگی ما بدین باشد.»
هنگامی که انسان به یاد خداست، مورد لطف و نظر پروردگار قرار میگیرد و باطن و ضمیرش متوجه معدن رحمت و فیض ابدی میگردد و خداوند محبوب او میشود.
پیامبر (ص) در سخنی فرمودند: «من اکثر ذکر الله احبه؛ هر کسی به یاد خدا بیفزاید، بر محبتش نسبتبه خدا افزوده میشود.»
اشارهای دیگر که میتوان به آیه مورد بحث نمود، آن است که این مورد، یک اصل تربیتی و عاطفی است. «به یاد خدا بودن یعنی به یاد ذات پاکی که سرچشمه تمام خوبیها و نیکیهاستبودن.»
ب) آرامش دل
از ویژگیهای مهم یاد خداوند، اطمینان قلبی و طیب خاطر است، در قرآن آمده که «الا بذکر الله تطمئن القلوب؛ به درستی که با یاد خدا دلها آرام گیرد» دنیا محل سختیها، مشکلات و ابتلائاتی است که هر روزه میتواند روح و فکر بشر ضعیف را دچار ناراحتی و گرفتاری کند و از آنجا که به دست آوردن نعمات و لذایذ این دنیا همراه تحمل مشقات و تلاشهای زیاد میباشد، انسان در از دست دادن آنها زود افسرده شده و دچار تشویش و پریشانی خاطر میگردد. تنها چیزی که میتواند سکون و آرامش وی را تضمین کند و از تندباد حوادث زیر و رو کننده، روزگار ایمنی بخشد، یاد پروردگار و قرار گرفتن در سایه ذکر خداست. چنین انسانی قلبش به چراغ نور الهی روشن و به سرچشمه عالم بقا متصل است و حوادث به ظاهر بزرگ، نمیتواند او را دچار مشکل نماید؛ زیرا که با یاد پروردگار دلش آرام است و معتقد است که همه چیز از خداست، هرگاه خواستبه بندهاش میدهد و هر گاه خواست میگیرد.
لذا داشتن خاطری آرام و شیرین در مقابل امواج تکان دهنده روزگار، اثر واقعی ذکر خداوند است. در مناجات امام سجاد در دعای خمس عشر نیز آمده که: «الهی ما الذ خواطر الالهام بذکرک علی القلوب معبودا؛ چه شیرین و خوش استخاطرههای الهام در یادآوری تو بر دلها».
در مقابل افرادی که دلشان به یاد خدا آرام میگیرد، انسانهایی هستند که به گفته پروردگار در ضیق و تنگی، روزگار میگذرانند. آنان افرادی هستند که تمام ذکر و اندیشه خود را صرف جمع آوری اموال دنیا، بهره برداری، لذت و کامجویی به دور از یاد پروردگار میگذرانند. اینها کسانی هستند که آن عهد ازلی یاد خداوند را فراموش کرده و به جای ذکر خدا قلبشان را به زرق و برقها و تنعمات زودگذر دنیایی سپردهاند، گرچه به ظاهر دارای زندگیهای آن چنانی و حظ و لذت وافر دنیایی هستند، اما به گفته قرآن در مشقت و تنگنا بسر میبرند، و «هر کس از یاد خدا روی برگرداند، خداوند زندگی را بر او تنگ میگرداند». [۲۱]
و کم نیستند چنین افرادی که با چشم خود میبینیم چه زندگیها و سرمایه هایی از این دنیا فراهم نکردهاند، ولی در بن بست و سردرگمیاند و لحظهای آرامش خاطر ندارند و در زندگیشان گشایشی حاصل نمیشود.
ج) بصیرت و روشنایی دل
مطمئنا یکی از نتایجبرجسته و سودمند ذکر، نورانیت دل و باطن و بصیرت خاص میباشد که خداوند آن را به بزرگانی که به یاد او بودهاند عطا نموده است. خداوند در قرآن کریم میفرماید: «ان الذین اتقوا اذا مسهم طائف من الشیطان تذکروا فاذا هم مبصرون؛ چون اهل تقوی را از شیطان وسوسه و خیالی به دل فرا رسد هماندم خدا را به یاد آرند و همان لحظه بصیرت و بینایی یابند.» [۲۲]
در حدیث آمده است که قلب انسان دارای سه حالت است که یکی از آنها به قلب مفتوح تعبیر شده، و آن قلبی است که نور ایمان بدان تابش پیدا کرده و بر اثر همین نور، فردای قیامت ظلمات را درهم میشکند. و صاحبش با آن نور راه میرود. بنابر سخن فوق، میتوان گفت که انسان ذاکر کسی است که قلبی مفتوح دارد و از دخالتشیطان و نفوذ او بر روح و قلبش در امان است. و این میسر نیست، مگر به واسطه مراقبت صحیح در طول اوقات شبانه روز. چنین انسانی بر اثر دوام ذکر، نیرو و قوهای مییابد که با باطن خود حقایق جهان را درک میکند و خیلی از مسایلی که برای بشر عادی نهفته و مکتوم مانده است، برای او واضح و روشن میگردد و به کشف و شهوداتی میرسد که علم عادی و تجربی از دسترسی بدان محروم است. خداوند به وسیله یاد خویش نوری در قلوب چنین افرادی حاکم میکند که از تردید و تزلزل میرهند و از لغزشگاههای زندگی نجات مییابند.
حضرت علی (ع) ارتباط ذکر و نورانیت دل را چنین بیان میدارد: «دوام الذکر ینیر القلب والفکر».
● نهایت آرزوی عارفان
از عالیترین مراتب ذکر، همانا ذکر خاصان درگاه الهی و نهایتا انقطاع کامل است که حضرت رسول اکرم (ص) و امامان هدی دارای چنین مراتبی بودهاند.
امیرمؤمنان علی (ع) در مناجات شعبانیه میفرماید: «الهی هب لی کمال الانقطاع الیک؛ خدایا کمال انقطاع نبوی خود را به من عطا کن». این مقام را خداوند در قرآن کریم به پیامبر (ص) دستور میدهد: نام پروردگارت را مدام یاد کن و به کلی از غیر منقطع شده رو به سوی او کن.» [۲۳]
وظایفی چون نماز شب که انقطاع از غیر را به دنبال دارد، برای مردم واجب نیست، ولی بر پیامبر اکرم (ص) واجب است. خداوند به او فرمان میدهد که قسمتی از شب را به مناجات با خدا سپری کند و به مقام محمود نایل شود.
امامان که مقتدای ما و چراغ تشخیص راه از بیراههاند و خود این منزل را پیمودهاند، برای ما انسانهایی که آرزوی رسیدن به جا پای آنان و یا لااقل حضور در سایه سار معرفت آنها را داریم میآموزند که «الهی فالهمنا ذکرک فی الخلا والملا واللیل والنهار والاعلان والاسرار و فی السراء والضراء؛ خدایا الهام کن به ما ذکر خود را در نهان و آشکار و شب و روز و پیدا و نهان». [۲۴]
امام سجاد (ع) میفرماید: «خدایا تو بنده دوستت را اهل کردی برای پرستش خود، و دلش را بردی به خواستخود، و او را برگزیدی برای شهود جلوه خود، و روی دلش را پرداختی برای خود، و دلش را فارغ ساختی برای دوستیت، و تشویقش کردی در آنچه نزد تو است و ذکر خودت را به او الهام کردی». [۲۵]
و امام علی (ع) در دعای کمیل از خدا علاوه بر صفات دیگر، دو نعمت را درخواست میکند: یکی مقام «شکر» و دیگری «ذکر» : «ان توزعنی شکرک و ان تلهمنی ذکرک».
امام سجاد در مناجات با پروردگار، هر گذران از عمر را پسندیده نمیداند تا جایی که میفرماید: «واستغفرک من کل لذة غیر ذکرک؛ از هر لذتی جز لذت یاد تو طلب آمرزش میکنم». [۲۶]
● دستور العمل هایی از سالکین طریق ذکر و یاد خدا
حضرت علی (ع) در سفارشی به امام مجتبی میفرماید: «فانی اوصیک بتقوی الله ای بنی و لزوم امره و عمارة قلبک بذکره؛ تو را سفارش میکنم به ترس از خدا و پیوسته در فرمان او بودن و خانه دل را به یاد او آباد نمودن». [۲۷]
امام خمینی در نامهای که از خود به جای گذاشته، از ذکر و یاد خدا نام میبرد و میفرماید: «... آنچه مایه نجات انسانها و آرامش قلوب است، وارستگی و گسستگی از دنیا و تعلقات آن است که با ذکر و یاد دایمی خدای متعال حاصل میشود (اشاره به آیه شریفه: «الذین آمنوا وتطمئن قلوبهم بذکر الله الا بذکر الله تطمئن القلوب»).
آنان که درصدد برتریها به هر نحو هستند، چه برتری در علوم (حتی الهی آن) یا در قدرت و شهرت و ثروت، کوشش در افزایش رنج خود میکنند. وارستگان از قیود مادی که خود را از این دام ابلیس تا حدودی نجات دادهاند، در همین دنیا در سعادت و در بهشت رحمتند». [۲۸]
پینوشتها:
[۱]. اصول کافی، ج ۶، ص ۱۰۰، باب الذکر.
[۲]. تفسیر نمونه، ج ۱۷، ص ۳۵۱.
[۳]. عرفان اسلامی، انصاریان، ج ۳ حدیث ذکر.
[۴]. انسان / ۲۵.
[۵]. تفسیر المیزان، ج۲، ۲۳۲.
[۶]. مشکاة الانوار، ص۱۰۰.
[۷]. همان، ص ۹۸.
[۸]. همان، ص ۹۶.
[۹]. همان، باب الذکر.
[۱۰]. غرر الحکم، ص ۸۱۷.
[۱۱]. خودسازی یا تزکیه و تهذب نفس، علامه امینی، ص۱۶۹، به نقل از بحار، ج ۹۳، ص ۱۵۸.
[۱۲]. اعراف / آیات ۲۰۶- ۲۰۵.
[۱۳]. تفسیر المیزان، ذیل آیات فوق.
[۱۴]. مصباح الشریعة، حدیث ذکر.
[۱۵]. بقره / ۱۵۲.
[۱۶]. نساء / ۱۰۳.
[۱۷]. اصول کافی، ج ۶، باب الذکر.
[۱۸]. مشکاة الانوار، ص۱۰۰.
[۱۹]. همان.
[۲۰]. تفسیر نمونه، ج ۲، ذیل آیه مربوطه.
[۲۱]. طه / ۱۲۴.
[۲۲]. اعراف / ۲۰۰.
[۲۳]. مزمل / ۸.
[۲۴]. مناجات خمس عشر امام سجاد، مفاتیح الجنان.
[۲۵]. مناجات المحبین، مفاتیح الجنان.
[۲۶]. مناجات الذاکرین، مفاتیح الجنان.
[۲۷]. سروش هدایت، ج ۱، وصیت حضرت علی (ع) به فرزندش.
[۲۸]. همان، نامه امام خمینی (ره).
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست