جمعه, ۲۱ دی, ۱۴۰۳ / 10 January, 2025
خواب و رؤیا
یکی از دوستانم نماز نمیخواند؛ ولی دختر خوبی است و بیشتر اوقات خوابهای معنوی و زیبایی میبیند، علت چیست؟ به طور کلی، درباره خواب دیدن و عالم رؤیا، برایم توضیح دهید.
مسئله خواب و رؤیا، ریشه قرآنی، روایی و علمی دارد. خواب، از نشانههای وجود خدا و قدرت الهی است. امام صادق علیهالسلام در ضمن سخنانی به شاگرد هوشمندش «مُفضّل» فرمود: «ای مفضّل! در خواب دیدنها بیندیش... گاهی [خوابها] راست است و گاهی بیپایه؛ در نتیجه، مردم از خوابهایی که میبینند، در مصالح خود به وسیله آنها هدایت و بهرهمند میشوند و یا به زیان موضوعی پی برده، از آن دوری میکنند...»۱.
در قرآن در وصف اولیای خدا چنین میخوانیم: «لَهُمُ الْبُشْری فِی الْحَیاه الدُّنْیا وَ فِی الْآخِرَه۲؛ برای آنان در زندگی دنیا و آخرت، بشارت شادی هست».
شخصی از رسول خدا صلی الله علیه وآله در مورد بشارت دنیوی، در این آیه پرسید و حضرت فرمود: «این بشارت، همان خواب دیدن نیکی است که مؤمن آن را در عالم خواب میبیند و به وسیله آن در دنیا بشارت داده میشود»۳.
خواب دیدن، یک امر عمومی و همگانی است و همه بدون استثنا، گاهی خواب میبینند؛ حتی در این جهت، فرقی بین زن و مرد نیست. زنان نیز خواب میبینند و بعضی از رؤیاهای آنان، راست و دارای پیام و تعبیر است.
خواب دیدن، بسیار مهم است و هر چه انسان از نظر معنوی، تقوا، معرفت و کمالات در سطح بالایی باشد و موازین شرع را بیشتر رعایت کند، خوابهایی را که میبیند غالباً خوابهای صادق و دارای پیام هستند.
گاهی هم ممکن است دو نفر یا افرادی، خوابهای خوبی ببینند؛ ولی تعبیر و پیام هر کدام با دیگری تفاوت داشته باشد و این تفاوت، مربوط به تفاوت حالات معنوی و روحی آنان است.
نکته دیگر این است که فردی که به پارهای از مسائل مهم دین اهمیت نمیدهد، ولی گاهی خوابی خوش میبیند، هنوز قابلیتهایی دارد و این طور نیست که استعداد و امکان کمالیابی را از دست داده باشد. چنین افرادی را باید متوجه اهمیت این موضوع کرد که اهمیت دادن به مبانی نظری و عملی دین، علاوه بر این که موجب سعادت دنیا و آخرت میشود، برکات و خیرات بسیاری در زندگی دنیایی انسان نیز دارد (که یکی از آنها خواب دیدن خوب و درست است).
از برخی روایات استفاده میشود اشخاصی که واجبات مهم را ترک میکنند، ولی گاهی کارهای خوب هم انجام میدهند، خداوند مزد کارهای خوب آنها را در همین دنیا میدهد و یکی از این مزدها، رؤیاهای خوب و صادقه است؛ در حالی که خداوند متعال، مزد و پاداش مؤمنان را بیشتر به آخرت واگذار کرده است؛ زیرا انسان در آن جهان، بسیار محتاجتر از این دنیاست.
نکته دیگری که درباره خواب لازم است بدانید، تعبیر خواب است. تعبیر خواب، از علومی است که از طریق کلاس، معلم و کتاب، قابل اکتساب نیست؛ بلکه این توانایی را خداوند به هر کسی که صلاح بداند، میدهد. بنابراین هر کس نمیتواند تعبیر خواب کند؛ فقط افراد خاصی هستند که میتوانند خواب را تعبیر کنند.
● در این باره، توجه به امور زیر لازم است:
۱) خواب یکی از راههای ارتباط انسان با عالم غیب است؛ زیرا انسان در عالم خواب، به جهت اقتضای قوانین و سنن حاکم بر آن، از بدن مادی خود جدا شده، با توجه به عالم غیب، حقایقی را مشاهده میکند۴.
۲) در خواب، گیرنده و دریافتکننده حقایق، «نفس و روح» انسان است۵.
۳) چنان که برای دریافت حقایق در بیداری، نیاز به مراقبه است، در عالم خواب هم مراقبه لازم است. اگر کسی میخواهد در عالم رؤیا، حقایق را آن چنان که هستند، بفهمد و از هدایتها، اشارات و ارشادهای آنها سود جوید، باید مراقبه داشته باشد و این مراقبه، با یک سلسه اعمال و برنامهها حاصل خواهد شد۶.
۴) خواب گاهی مستند به اسباب طبیعی مزاجی و یا اسباب اخلاقی و روحی انسان است؛ مثلاً کسی که مزاجش گرم است، حرکاتش مشوّش و مضطرب بوده، خواب او هم پر از اضطراب است. این خواب آشفته، مستند به مزاج بدنی خواببیننده است. اگر کسی، انسان یا فعلی را دوست داشته باشد، آن را در خواب میبیند و اگر نسبت به شخصی بغضی و عداوتی دارد، در خواب با او جدال میکند. این جدال و یا همراهی با دوستان در خواب، مستند به خلقیات و ملکات اخلاقی انسان است۷.
گاهی خواب مستند به حوادث خارج از ما بوده و با حقایق عالم هستی و دیگر عوالم مرتبط است. در چنین خوابی، نفس انسان از عالم دنیوی گذشته، با توجه به همسنخی با عالم مثال و عالم عقل، با آن دو مرتبط میگردد. این نوع خواب، خود سه گونه است که مجال تفصیل آن در این جا وجود ندارد۸.
۵) انسان، بدنی مثالی و برزخی دارد و در هنگام خواب - که تعلق روح به بدن مادی تا اندازهای کم میشود و روح از حصار مادی تا اندازهای آزاد میشود - خود را با بدنی شبیه بدن مادی و دنیوی میبیند؛ بدون این که جرم و وزن داشته باشد؛ بلکه صورتی سه بُعدی دارد و این دلیل روشنی است که روح انسان، در صورت عدم تعلّق به بدن مادی یا تعلق کمتر، قدرت تمثل به بدن مثالی را دارد.
انسان در وقت خواب و خواب دیدن - چه خواب صادق یا غیرصادق و چه با تعبیر باشد یا بدون تعبیر - خودش را با همان بدن میبیند (و با همان شکل و تصویر) و این، بیانگر وجود بدن مثالی و قالب برزخی است که هم اکنون در عالم مثال موجود بوده، ولی از ما پوشیده است. اگر این حجاب را که - تعلّق و توجه به نظام مادی و مادیات است - کنار بزنیم، هم اکنون نیز خود را در آن قالب مثالی متمثّل میبینیم؛ چنان که در عالم خواب، تا حدودی که تعلق روح به بدن مادی کم میشود و بدن مادی ما در رختخواب افتاده و در حال آرامش است، خود را با بدنی مشابه با این بدن یافته و سیرها، حرکتها، فهمها، دیدنها، شنیدنها، خوردنیها، خواستنیها، رفت و آمدها و ملاقاتها با این بدن است۹.
با توجه به این نکته، اگر در عالم خواب، خود را همصحبت با دیگری یافتید یا مستند به مزاج و خلقیات شماست - که در این صورت، نفس شما به دلیل تعلقات روحیتان صورتی از دوستان را ترسیم کرده و فکر کردهاید واقعاً در عالم دیگری با او ملاقات کردهاید - و یا خوابی است که مستند به خارج از شما بوده، شما واقعاً با عالم برزخ مرتبط گشته و وی را در آن جا مشاهده کردهاید (که در این صورت، شما با بدن مثالی خود، با بدن مثالی دوستتان ملاقات کردهاید).
این ملاقات بر دو گونه زیر قابل تصور است:
۱) دوست شما نیز در عالم خواب (در همان هنگام که شما خواب دیدهاید)، در قالب بدن مثالی خود بروز کرده و با شما همصحبت شده است. در این صورت، دوست شما نیز به آن ملاقات علم دارد؛ چنان که این مسئله برای بسیاری رخ داده است.
۲) دوست شما چنین خوابی ندیده و از این ملاقات، بیاطلاع است و این نیز به نوبه خود هیچ اشکالی ندارد؛ چون شما با بدن مثالی، دوست خود را ملاقات کردهاید که در عالم مثال و برزخ وجود دارد (هر چند دوست شما به دلایلی بدان آگاه نبوده است). اگر شما تنها با روح او میتوانستید ملاقات کنید، این صورت دوم، غیرموجه و غیرعملی بود؛ ولی روح آدمی در قالب مثالی بدن خویش - که در عالم برزخ وجود دارد - متمثل میگردد و سیر و حرکتها دارد و در این سیر، با بدنهای مثالی دیگران ارتباط برقرار میکند؛ هر چند صاحبان آنها در دنیا بدان توجه نداشته و با آنها در ارتباط نبودهاند (و بدین جهت از آنها بیخبر و از اعمال و ملاقات نیز آگاهی ندارد). بنابراین حتماً نباید همان خوابی را که شما میبینید، دوستتان نیز همان خواب را ببیند.
پی نوشت
۱. مجلسی، بحارالانوار، ج ۶۱، ص ۱۸۳.
۲. یونس، آیه ۶۴.
۳. روضهالکافی، چاپ بیروت، ص ۹۰.
۴. ر.ک: محمد حسین طباطبایی، تفسیر المیزان، چاپ بیروت، ج ۱۱، ص ۲۶۹.
۵. حسن زاده آملی، هزار و یک نکته، مرکز نشر فرهنگی رجا، ج ۱، ص ۱۲.
۶. بحارالانوار، ج ۷۶، ص ۱۸۱ و ۲۱۸.
۷. المیزان، ج ۱۱، ص ۲۶۹ و ۲۷۰.
۸. محمد شجاعی، خواب و نشانهای آن، ص ۲۴ و ۳۴.
۹. صدرالمتألهین شیرازی، اسفارالاربعه، ج ۹، (باب ۹، فصل ۴)، ص ۹۴- ۱۰۰ ؛ خواب و نشانههای آن، ص ۵۲-۵.
فاطمه حسینی، شیمی تهران
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست