جمعه, ۲۱ دی, ۱۴۰۳ / 10 January, 2025
انتشار اطلاعیهها؛ ابزار غالب عملیات مطبوعاتی
تهیه و انتشار اطلاعیههای رسمی و بیانیه به منزله چرخ دنده غالب عملیات مطبوعاتی دولت است. در کشورهای مختلف، این ابزار مطبوعاتی و رسانهای با نامهای متفاوت خوانده میشوند، اما همگی یک هدف را دنبال میکنند: بازگو کردن اخبار، اعلان یک رویداد و ارائه آمار و ارقام.
اطلاعیههای رسمی خلاصهای از حقایق درباره برنامه یا مسالهای هستند که شما میخواهید توجه رسانهها را به آن جلب کنید. این اطلاعیهها در فرمتی معین ارائه میشوند. مهمترین ضابطه برای اطلاعیههای رسمیاین است که باید حاوی خبری باشند.
اطلاعیه رسمی، همچون یک مقاله خبری به سبک یک هرم وارونه تنظیم میشود. اولین پاراگراف حکم "راهنما" را دارد و حاوی اهم اطلاعات است؛ پاراگرافهای بعدی بر مبنای آن پرورانده میشوند و در حین ارائه جزئیات بیشتر، از اهمیت کمتری برخورداراند. کم اهمیتترین اطلاعات در پایان اطلاعیه جا میگیرد.
یک اطلاعیه رسمیخوب، مانند یک خبر خوب تنظیم شده، جوابگوی سئوالات چه کسی، چه چیزی، چه وقت، کجا، چرایی و چگونگی امر است. موضوع خبر کیست؟ خبر درمورد چه چیزی است؟ رویداد مربوطه در کجا واقع شده یا میشود؟ اهمیت اطلاعات در چیست؟ چرا موضوع مربوطه قابل توجه است؟ جواب تمامیاین سئوالات باید در پاراگراف اول بیاید.
عبارات و پاراگرافهای یک اطلاعیه رسمیمیباید کوتاه باشند تا به سرعت توسط سردبیر یا خبرنگار بررسی شوند، زبان آن نباید نامفهوم باشد، از اختصارات، جزئیات غیر منتظره یا کلیشه در آن استفاده نمیشود. میتوان از نقل قول استفاده کرد، اما معمولتر است که نقل قولها در پاراگرافهای دوم یا سوم آورده شود؛ نقل قولها همیشه منسوب است و نه مستقیم.
آن دسته از اطلاعیههای رسمی که مشابه اطلاعیههای خبری تنظیم شده و در آنها از صفات تحریک کننده استفاده نمیشود، ظاهرا از سوی مطبوعات و جراید مقبول تر تلقی میشود.
مطالب مطبوعاتی مانند اطلاعیههای رسمی و حقیقتنامهها باید از قبل آماده و قبل از برگزار شدن رویدادهای مربوطه، مانند کنفرانسهای مطبوعاتی، توزیع و ارسال گردند و نه بعد از آن.
معمولا صدور اطلاعیه به رسانهها برای اعلام رویدادهای قریب الوقوع است که شما مایل به داشتن پوشش خبری آن هستید. این اطلاعیهها نیز مانند اطلاعیههای رسمیباید جوابگوی سوالات چه کسی، چه چیزی، چه زمان، و چرایی و چگونگی امر باشند، با این فرق که خلاصهتراند و برای ایجاد انگیزه در خبرنگاران برای حضور در رویداد صادر میشوند. بعضی از دفاتر مطبوعاتی حتی این اطلاعات را با خط پررنگتر و درپی آن سایر جزئیات را چاپ میکنند تا رویداد آتی جلب نظر کند.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست