شنبه, ۲۲ دی, ۱۴۰۳ / 11 January, 2025
ادای دین به ساموئل
نگاهی به فیلم دعوت به شام ساخته داوود موثقی
موثقی بعد از دو تجربهٔ «ضربه آخر» و «كلید ازدواج» در دو ژانر متفاوت میكوشد با انتخاب قصهای جدید ولی در عمل كلیشهای، بعد از سالها دوری از سینما فیلم پلیسی جذّابی به نمایش بگذارد. در كارنامهٔ كارگردانی داوود موثقی دو فیلم «ضربهٔ آخر» و «كلید ازدواج» دیده میشود. اولی یك فیلم سیاسی دربارهٔ حوادث انقلاب و دومی یك كمدی اصطلاحاً بزن و بكوب با استفاده از چهرههای طنز تلویزیون است كه این دو فیلم در زمان اكرانشان به موقعیت چشمگیری دست نیافتند. دعوت به شام قرار است یكی از فیلمهای اكشن ایرانی باشد، ولی این اكشن چهبسا با آثار نازل درجهٔ ۳ سینمای غرب هم برابری نمیكند. شاید سینمای ایران از آغاز تولد تابهحال به هیچ وجه نتوانسته سینمای اكشن یا پلیسی تعریف شدهای تولید كند.از مشخصات مهم یك سینمای پلیسی میتوان نوع قصه و از همه مهمتر انتخاب مناسب بازیگران را برشمرد كه این موارد در ساخته جدید داوود موثقی دیده نمیشود. همیشه این نوع سینما جذابیتی خاص و مخاطبانی زیاد داشته است؛ سینمائی كه بازیگرانش خیلی سریع به چهرههای شناختهشدهای تبدیل میشوند و پلههای ترقی و پیشرفت را طی میكنند. در بین كارگردانان ایرانی فعال در این ژانر شاید مطرح ترینشان ساموئل خاچیكیان فقید باشد كه در برههٔ زمانی خاصی تعداد زیادی فیلمهای دلهرهآور (ترسناك) را كارگردانی كرد و نام خود را بر سر زبانها انداخت. دعوت به شام، جدیدترین فیلم موثقی به عنوان اثری «پلیسی ـ معمائی»، خیلی در حد پائین و سرهمبندی شده است. گویا كارگردان دوست داشته خیلی سریع نماها را بگیرد و فیلم را با كمك مونتاژ به نمایش بگذارد. داستان دعوت به شام مانند آثار پلیسی جدید ساخته شده در سالهای اخیر باز هم روایتگر یك مثلث عشقی است: در یك ضلع درخشان (آدم منفی) در ضلعی دیگر پلیس (قهرمان مثبت قصه و حامی منافع مردم) و در قسمت دیگر دختر (كه عاملی محرك در بین این دو نشان داده میشود). رابطهٔ پلیس و دختر خبرنگار به هیچوجه خوب در نیامده و فاصله فاحشی بین آنها دیده میشود. درخشان هم میكوشد در نقش ضد قهرمانی دوستداشتی بازی در بازی راه بیندازد، كه در این كار به موفقیتی نمیرسد. موثقی میكوشد در تكتك صحنههای فیلم به «ساموئل خاچیكیان» ادای دین كند. خانهٔ ویلائی بزرگ، نردههای چوبی، سگ، مستخدم سنگدل كمصحبت، و گونهٔ نمایشی «درخشان» همه حاكی از این است كه موثقی سعی كرده اثری در حد و اندازههای فیلمهای سابق خاچیكیان عرضه كند. ولی كارگردانی ضعیف فیلم ضربه بزرگی بر كل ساختار وارد كرده است.صحنههای زد و خورد و ماشینسواری خیلی ابتدائی و بچگانهٔ فیلمبرداری شده نیز ضربهای بزرگ به فیلم زده است. گویا بعد از این همه سال هنوز هم سینمای پلیسی ما محكوم به رعایت و استفاده از همان قوانین سالهای قبل سینما است. هیچ جذابیت و حركت چشمگیری در «دعوت به شام» دیده نمیشود، صحنهٔ منفجر شدن ماشین پلیس را به یاد بیاوریم: بعد از مدتی طولانی كه پلیس به بیرون از ماشین پرت شده با اصابت گلولهای نمایشی ماشین منفجر میشود. حركات رزمی پلیس خیلی نمایشی و غیرقابل قبول نشان داده میشود. در بین صحنههای فیلمبرداری شده بههمریختگی زیادی دیده میشود. گویا فیلمبرداری ماهها تعطیل بوده است. موثقی بعد از دو تجربهٔ «ضربهٔ آخر» و «كلید ازدواج» در دو ژانر متفاوت میكوشد با انتخاب قصهای جدید ولی در عمل كلیشهای، بعد از سالها دوری از سینما فیلم پلیسی جذابی به نمایش بگذارد، ولی دعوت به شام در حد و اندازههای استاندارد این ژانر نیست. «دعوت به شام» جزء تولیداتی است كه در سالهای گذشته ساخته شده و حال بعد از مدتها در فصلی نامناسب به نمایش درآمده است.در این سالهای جدید دیگر این فیلمهای دمدستی و كمی بچگانه احساس تعلیق در تماشاگران بهوجود نمیآورد. بازیهای چند وجهی و سرد بازیگران و چینش ناشیانهٔ تصویر همه جمع شدهاند تا «دعوت به شام» بعد از مدت اكران به فراموشی سپرده شود و هیچ خاطرهٔ خوبی از آن بر جای نماند. از نكات قابل توجه این فیلم شاید بتوان تدوین حساب شدهٔ مهدی رجائیان را ذكر كرد كه به كمك فیلم آمده است؛ تا حدودی هم میتوان نام بازیگران شناخته شدهٔ فیلم را ذكر كرد. در پایان باید پرسید براستی هدف كارگردان و عوامل فیلم از انتخاب این نام چه بوده است؟ نامی كه به هیچوجه با داستان فیلم ارتباطی ندارد. شاید «شك» ـ نام اول فیلم ـ حداقل میتوانست در فروش فیلم تأثیرگذارتر باشد.
ناصر سهرابی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست