پنجشنبه, ۲۷ دی, ۱۴۰۳ / 16 January, 2025
تصوف و شریعت
شریعت در اصطلاح، تعالیمی است كه آنها را، یكی از پیامبران از سوی خدا آورده باشد، اعم از اینكه از امور اعتقادی باشد یا عملی و گاهی نیز فقط به احكام فرعیه گفته میشود(۱)؛ موضوع بحث حاضر شریعت به معنای اخیر آن است. كاربرد این واژه در چند قرن نخستِ اسلام بیشتر در معنای عام آن، یعنی مجموعه اصول اعتقادی و فروع فقهی و دستورات اخلاقی بوده و در اصطلاح صوفیان هر گاه قسیم طریقت و حقیقت قرار گرفته، غالبا در فروع عملی و احكام فقهی و یا جنبههای ظاهری تعالیم دینی (فقه و حدیث) به كار رفته است.
بررسی رابطه تعالیم صوفیان با شریعت به معنای عامِ آن و عرضه مبانی نظری و عملی آنان بر قرآن و سنت، كاری سترگ و جمعی است؛ بهعلاوه، دانشی وسیع و عمیق میطلبد و البته این در توان هر كسی نیست و چه بسا دستنیافتنی باشد؛ زیرا صوفیان نیز همانند دیگر گروههای اسلامی در مبانی نظری و تعالیم عملی و روشهای سلوك از دیدگاه یكسانی برخوردار نیستند و در سلسلهها و طریقههای مختلف آنها، در رد و قبول برخی از عقاید و روشهای سلوك، اختلاف مبانی و نقد درونیِ فراوانی وجود دارد. تقسیم تصوف به عاشقانه و زاهدانه، موضع و روش ملامتیگری برخی از صوفیان، بیاعتنایی پارهای از آنان به مستحسنات و ظواهر تصوف و زی صوفیانه، اختلاف صوفیان شیعی و سنی در پارهای از مبانی و رد ادعاهای بزرگ برخی از صوفیان توسط برخی دیگر، از مواردی است كه با اندك توجهی به آثار صوفیان روشن میشود. به عنوان نمونه در توجه و تأكید آنان به شریعت (به معنای خاص) و اعتنا به ظاهر و باطن، برخی از آنها بیشتر به شریعت متمایل هستند و عدهای نیز بر لبّ و حقیقت تاكید میكنند و گروهی نیز به جمع این دو، گرایش دارند.(۲) افزون بر این، تبیین، فهم و شناخت همهجانبه حقیقت اسلام و رسیدن به مراد واقعی آموزههای كتاب و سنت و فلسفه احكام ظاهری اگر مُحال نباشد، امری بسیار مشكل و طاقتفرساست و هر فرقه و مكتبی مدعی رسیدن به واقعیت و حقیقت اسلام است.
با این توجه، قلمرو تحقیق حاضر، شریعت به معنای عام آن نیست، بلكه مرادْ شریعتی است كه در احكام فقهی و اعمال جوارحی جلوه میكند و احیانا در زبان و كاربرد صوفیان، قسیم طریقت و حقیقت است و صوفیه آن را به عنوان یكی از مراحل آغازینِ سیر و سلوك انسان و مراتب رسیدن به معارف الهی به كار میبرند.
در واقع، محور اصلی این پژوهش نوع دیدگاه و میزان پایبندی آنان به تكالیف شرعیِ فقهی و نگاه ویژه آنان به آموزههای فقهی و ظاهریِ شریعت است. طبیعی است كه اگر بخواهیم ربط و نسبت تصوف و عرفان و تعالیم بزرگان تصوف را با شریعت، به معنای عام آن عرضه كنیم، بحث گستردهتر و عمیقتری پیش خواهد آمد. نگارنده جهت ساماندهیِ این پژوهش در آغاز به جایگاه شریعت و میزان پایبندی صوفیان به آن و رابطه شریعت با طریقت و حقیقت میپردازد، سپس موضوع سقوط تكلیف و توجیه صوفیه را در اینباره پی میگیرد. ارائه نمونههایی از چالش محدثان و فقیهان با برخی از آموزههای صوفیه مانند شیوههای سلوك صوفیانه، رقص و سماع نیز اگرچه بایسته است و در غنای بحث سهمی بسزا دارد، اما محدودیتهای این نوشتار اجازه پرداختن به آنها را نمیدهد.
البته نمیتوان منكر شد كه با ملاحظه تعابیر مختلف صوفیان به ویژه در آثار قبل از قرن هفتم، مراد آنان از شرع و شریعت و قسیم آن، یعنی طریقت و حقیقت، به خوبی روشن نیست. در برخی از تعابیر آنها، شریعت شامل طریقت و صرفا مقابل حقیقت است، در واقع شامل دستورهای دینی و سنن و آداب نیز میباشد و مراد آنها از حقیقت رسیدن به مرحله توحید و مشاهدههای باطنی عارف است. در این تقسیمبندی، احادیث و سنن و حتی مستنبطات و مستحسنات صوفیه كه آن را متخذ از قرآن و سنت میدانند، از علوم شریعت است.
● فصل اول: جایگاه شریعت از دیدگاه صوفیان
اگر سخنان صوفیان را درباره شریعت از ابتدای شكلگیری تا مرحله كمال آن، پیگیری كنیم بسیاری از مشایخ عرفان بر لزوم شریعت و عمل به آن تاكید داشتهاند از نظر آنان شریعت نه تنها ضروری است، بلكه طلسم وجود انسانی را جز بدان كلید نمیتوان گشود و راه باز شدن ابواب علوم باطنی تنها شریعت است(۳) و گام نهادن در طریقت، بدون رعایت شریعت، جز هوا و هوس و وسوسه و زندقه و الحاد پیامدی نخواهد داشت.(۴) اگرچه مخالفان متشرع تصوف، مشایخ و پیروان این مكتب را همیشه به بیاعتنایی به شریعت و ترك تكلیفهای شرعی و اعمال عبادی متهم میكنند.(۵) ظواهر شبههبرانگیز رفتار و سخنان خود صوفیان و سوء استفادههای برخی از پیروان آنها نیز به آن حملهها دامن زده است، اما با پیگیری مواضع و سخنان و رفتارهای مشایخ آنها متوجه میشویم كه جریان و بدنه اصلی تصوف از اتهام بیاعتنایی به شریعت مبراست.
در بررسی تعریفهای بسیاری از آنان از حقیقت، زهد، ورع، تقوا، انس، صبر، ویژگیهای عارف و دیگر مقامات و حالات عرفانی مشاهده میكنیم كه در تبیین و تفسیر این موضوعات، محافظت بر طاعت و عبادت و حفظ حدود شریعت به گونهای نهفته است. مثلاً شبلی، یكی از اركان ورع را، دوری از محرمات و مشكوكات شرعی دانسته و عارفی دیگر احتراز از هر چیزی را كه شوب انحراف شرعی داشته باشد از لوازم ورع میداند(۶) و اساسا شرط پیروی از شیخ را این میدانند كه سالك بین شریعت و طریقت جمع كرده، از اعتنای كامل به دستورهای شرعی فروگذاری نكند.(۷)
كلابادی شناخت علم شریعت و عمل بروفق فتوای فقها را بر صوفیان واجب دانسته، هیچ گونه تقصیر و تاخیر و تفریط را روا نمیشمارد.(۸) سهروردی نیز بر لزوم متابعت شرع تاكید دارد.(۹) جامی در احوال یكی از صوفیان مینویسد:
وی گفته كه: «لا یظهر علی احد شیء من نور الایمان الا با تباع السنهٔ و مجانبهٔ البدعهٔ، و كل موضعتری فیه اجتهادا ظاهرا بلا نور، فاعلم انّ ثمهٔ بدعهٔ خفیهٔ.»(۱۰)
عزّالدین محمود كاشانی شرط اساسی تصوف و حقیقت عشق را در طاعت و عبادت و ملازمت شریعت میداند و میگوید: «و اقوال و افعال صوفی همه موزون بود بهمیزان شرع».(۱۱) آنان بر خلاف آنچه بعضی مخالفان تصوف گفتهاند، در ترویج و عمل به فرایض و مستحبات دین اصرار میورزند. امام محمد غزالی در كیمیای سعادت، اركان مسلمانی را برشمرده، مهمترین آنها را ركن معاملات و عبادات میداند.(۱۲)
قیصری در مقدمه شرح تائیه ابن فارض در تبیین دیدگاه عارفان نسبت به شریعت میگوید:
بر طالبان راه حق واجب است كه در عبادات و طاعات از علمای ظاهر پیروی كرده، علم به ظاهر شریعت را بپذیرند چه آن صورت علم حقیقت است و لاغیر(۱۳)
در مجموع میتوان جایگاه شریعت را نزد مشایخ صوفیه در موارد ذیل جستوجو كرد:
۱) تأكید آنان بر پیروی از كتاب و سنت و ضرورت علم به شریعت و مسایل فقهی
۲) التزام عملی مشایخ عرفان به تكالیف ظاهری و فقهی و حتی افراط در آن
۳) نفی و طرد اباحیگری از ساحت تصوف
۴) تأكید آنان بر رابطه و انفكاكناپذیری شریعت از دیگر مراحل سلوك.
الف) تأكید بر پیروی از كتاب و سنت و ضرورت آگاهی از تعالیم شریعت و مسائل فقهی
صوفیان نه تنها در آثار خود بر لزوم استناد و تكیه بر كتاب و سنت تأكید میكنند، بلكه سخنان و مبانی خود را شرح آن دو میدانند و در بیان تعالیم و اصول تصوف این موضوع را دخیل میدانند. سهل بن عبدالله بر آن است كه اصول تصوف و شرط اصلی فتوّت تمسك به كتاب و سنت، خوردن حلال و... است(۱۴) ابن عطا میگوید: «هیچ مقامی برتر از موافقت فرمان كتاب و سنت نیست».(۱۵) بایزید بسطامی میگوید «به من خطاب شد: «خلاصِ تو از توییِ تو، در متابعت دوست ماست یعنی محمد عربی، صلوات الرحمانعلیه» و رودباری نیز در كلام خود صوفی واقعی را سالك بر طریق مصطفی میداند.(۱۶) قشیری یكی از عوامل مهم ضعف و سستی در طریقت تصوف را بیاعتنایی برخی صوفیان به ویژه مبتدیان به شریعت و عدم تمیز بین حلال و حرام دانسته، از مشایخ تصوف سخنانی بسیار در جهت ترویج التزام به شریعت آورده است.(۱۷)
محمد بن فضل بلخی نیز در تأكید بر این مطلب میگوید: «آشناترین شخص به خدا كسی است كه در راه اوامر و پیروی از سنت پیامبر(ص) تلاش كند».(۱۸)
جُنید درباره تصوف میگوید:
این راه را كسی باید كه كتاب خدای بر دست راست گرفته باشد و و سنت مصطفی بر دست چپ و در روشنایی این دو شمع میرود تا نه در مغاك شبهت افتد و نه در ظلمت بدعت.(۱۹)
خواجه عبدالله انصاری میگوید:
عموم علما و مشایخ صوفیه معتقدند نهایات و رسیدن به مراحل سیر و سلوك و طی طریقت حاصل نیست مگر به تصحیح بدایات و این بدایات به عنوان پایهها عبارتند از: امتثال امر الهی، پیروی از سنت پیامبر، بزرگداشت نهی و اجتناب از نواهی و رعایت محارم الهی.(۲۰)
نصرآبادی گفته است: «اصل تصوف، ایستادن است به كتاب وسنت و... .»(۲۱) از جنید نیز اقوالی در تكیه به سنّت وشریعت باقی است(۲۲) دیگر بزرگان تصوف نیز بر لزوم تبعیت از كتاب و سنت تاكید كردهاند. كمتر عارفی را میتوان یافت كه در بیان لزوم این امر تسامحی كرده باشد.(۲۳)
ابن عربینیز ـ اگرچه به عدم پایبندی به شریعت متهم شده است ـ در آثار خود، اهمیت شریعت را متذكر شده و هشدار داده است كه شریعت محمدی هرگز بر كنار گذاشته نشود.(۲۴)
در دیدگاه آنان كشف و شهود نیز آنگاه ارزش دارد كه بر وفق كتاب و سنت باشد(۲۵)
امّا در رابطه با لزوم آگاهیداشتن از تعالیم شریعت و مسائل فقهی نیز، میتوان به آنچه از نسفی،(۲۶) ابونصر سراج، شیخ احمد جام(۲۷) و دیگران نقل شده است اشاره كرد.(۲۸)
نویسنده: علی - آقانوری
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست