یکشنبه, ۱۴ بهمن, ۱۴۰۳ / 2 February, 2025
آزمایش رانندگی و بررسی کامل تویوتا کمری در ایران
● تویوتا کمری: اعتبار، کیفیت و صرفه اقتصادی در بلند مدت
سال ۸۳ همزمان با آزادسازی واردات خودرو ، کمپانی معظم تویوتا با هدف خارج سازی بازار انحصار طلب سدان های نیمه لوکس کلاس متوسط که در دستان نیسان ماکسیما بود ، مدل موفق کمری را به کشور وارد کرد. طراحی فاقد جذابیت و کیفیت پایین سبب شد تا در عمل تهدیدی متوجه ماکسیما نباشد . اما دیری نپایید که با عرضه ی نسل جدید کمری در سال ۲۰۰۷ ، برتری نیسان ماکسیما به حیطه ی فراموشی سپرده شد . این نسل از کمری در سال ۲۰۰۷ عنوان خودروی سال آمریکای شمالی را به خود اختصاص داد . در کشور خودمان نیز فروش قابل ملاحظه ، کمری را یک سروگردن بالاتر از رقیبان کره ای خود ، هیوندای سوناتا و آزرا قرار داده است . حال باید دید که با عرضه پژو ۴۰۷ ، نسل جدید سیتروئن C۵ و حضور چند ماهه ی کیا اپیروس و چیرمن CM۵۰۰S در رده ی سدان های ۴۰ تا ۵۵ میلیون تومانی ، آیا این برتری که به لطف محبوبیت و اعتماد به برند تویوتا به دست آمده است از بین خواهد رفت یا خیر ؟
کمری های عرضه شده در ایران ساخت شعبه ی استرلیایی تویوتا می باشند که به سفارش کشورهای حوزه ی خلیج فارس ، در سه تیپ GL ، GLX و SE با آپشن های مختلف عرضه می شوند . ضمن اینکه نمونه های SE V۶ ، XLE ( ساخت کانادا ) و کمری هیبرید در ایران عرضه نمی شوند . برای تست بلند مدت این شماره ، نمونه ی SE مدل ۲۰۰۷ را انتخاب کردیم تا طی یک بررسی همه جانبه ببینیم که بعد از ۳۶۷۰۵ کیلومتر کارکرد ، چه هزینه هایی را در ۲۰ ماه به راننده تحمیل کرده است و آیا نسبت به رقبای مطرح بازار ، خرید کمری با صرفه خواهد بود ؟
تویوتا کمری طی سالیان متمادی در بین اقوام و فرهنگ های مختلف دنیا دارای جایگاه ویژه ای بوده است . اکنون نیز با تجدید نظر در ساختار این خودرو ، به خصوص در طراحی بدنه ، این نسل از کمری به خودرویی متفاوت تبدیل شده است . فرم خاص و زیبای بدنه که بدعت گذار نسل جدید کرولا نیز شده است ، شکلی متمایز در بین خودروهای رقیب فراهم آورده است . شرکت تویوتا با ارائه ی این نسل از کمری سعی داشت تا بار دیگر بازارهای جهانی در این کلاس را به خود اختصاص دهد و تا حدود زیادی نیز موفق شد به اهدافش دست یابد . طراحی آیرودینامیک این خودرو علاوه بر ایجاد محیطی ایمن و جادار ، تاثیر به سزایی در کاهش مصرف سوخت داشته و همچنین زیبایی چشمگیری به آن بخشیده است . اما در اکثر موارد طراحی زیبا تنها عاملی نیست که خریدار را به سوی یک محصول جذب می کند .
● آیا قیمت کمری به صرفه است ؟
جنبه های اقتصادی که شامل هزینه های نگهداری در دراز مدت می شود از جنبه های اصلی خرید یک خودرو است . در اولین بررسی نبود آپشن های مناسب به صورت استاندارد در تیپ های کمری به خصوص در نمونه ی SE که گرانترین مدل کمری به شمار می رود ، عدم رضایت خریدار را به دنبال دارد . خریدار خودروی خود را ۲۰ ماه پیش به صورت نقد به قیمت ۵۲ میلیون تومان از نمایندگی تویوتا در شیراز خریداری کرد که با احتساب هزینه ی بالای ۱،۳۵۰،۰۰۰ تومانی بیمه ی بدنه و ۲۴۹،۴۰۰ تومانی بیمه ی شخص ثالث ، این رقم به ۵۳،۵۹۹،۴۰۰ تومان رسیده است که برای خودرویی چهار سیلندر با این سطح امکانات محدود ، قیمتی نا عادلانه و غیر منطقی است .
● بررسی کلی
مالک خودرو که پیش از این تجربه ی خرید هیوندای آزرا و سوناتا را دارد ، طراحی زیبا و اعتبار برند تویوتا را تنها عاملی می داند که وی را ترغیب به خرید کمری کرده است . وجود المان های خاص طراحی ، بدنه ای حجیم با خطوط هماهنگ پدید آورده است . خط شخصیت از جلو پنجره ی آغاز شده و با عبور از گلگیرهای عظلانی ، به چراغ های کشیده ی عقب که در تقارن کاملی با چراغ های کریستالی جلو که مجهز به الگاریتم پرتو افکنی زنون هستند ، خطم می شود . سپر های بلند تر ، فلاپ اسپرت بغل ، باله ی انتهایی روی درب صندوق عقب ، رینگهای آلومینیومی اسپرت در اندازه ی ۱۷ اینچ و لاستیک های ۵۵/۲۱۵ از مشخصه و وجه تمایز نمونه ی SE با دیگر تیپ های کمری است . از زمان ورود نسل جدید کمری به کشور ، شرکت های خصوصی اقدام به ارائه ی کیت SE با قیمت حدود ۷۵۰ هزار تومان و نصب آن بر روی تیپ های پایه ی کمری در جهت بالابردن سطح ظاهری و دمیدن روح اسپرت SE به آن ها کرده اند . با این حساب اختلاف قیمت حدود ۱۰ ملیون تومانی نمونه ی SE با نمونه GL ( پایه ) بی صرفه است درحالی که می توان با قیمتی کمتر از ۳ میلیون تومان ، تیپ های پایین کمری را به تجهیزات ظاهری و رفاهی SE مجهز کرد . صاحب ماشین به طور میانگین روزانه ۶۰ کیلومتر با خودروی خود رانندگی کرده است . پس از این مدت ۲ ساله هیچگونه افت کیفیتی در سیستم تعلیق شاهد نبودیم . همان رانندگی نرم و راحت روز اول حکم فرما بود . سیستم تعلیق جلو از نوع مک فرسون استرانس و تعلیق استرات دوبل عقب به راحتی ضربات وارده به این تویوتای ۱۵۳۰ کیلوگرمی را خنثی می کند . طیف تقریباً گسترده ی رنگ های ارائه شده ، جذابیت و تنوع خاصی به بازار کمری بخشیده است . رنگبندی خارجی شامل رنگ های : سفید ، نقره ای ، مشکی ، بژ ، قرمز ، آبی ، سبز ، خاکستری و طلایی می شود . در رنگبندی داخلی نیز در تیپ های GL و GLX خاکستری روشن وکرم و در SE تنها در رنگبندی خاکستری تیره خلاصه می شود . تفاوت تجهیزات داخلی و خارجی در خودروهای وارداتی با توجه به مبادی مختلف ورودی به امری عادی بدل گشته است . به نوعی که بعضاً دو خودرو در یک تیپ تفاوتهایی با یکدیگر دارند . این امر در تیپ های مختلف کمری نیز قابل مشاهده است ، به طور مثال : GL در بعضی از مدل ها دارای رینگ اسپرت آلومینیمی و در بعضی مدل ها به صورت قالپاق کامل می باشد !
● سرویس های دوره ای برای کمری
اساس نهادن سرویس های دوره ای به جهت افزایش طول عمر خودرو ، کاهش استهلاک ، جلوگیری از بالا رفتن مصرف سوخت ، افزایش کارایی و اطمینان از آماده به کار بودن خودرو در تمامی لحظات است . در این راستا تویوتا ، سرویس اولیه در کیلومترهای هزار ، ده هزار ، پانزده هزار و بیست هزار را در دستور کار قرار داده است . در اولین مراجعه در کیلومتر هزار ، شرح سرویس ها شامل : آچارکشی - بازدید روغن ها ، رادیاتور ، باطری ، جلوبندی ، لنت ترمز و سیستم های الکترونیکی می شود که در مراحل بعد تعویض فیلترها ، روغن و جابجایی لاستیک ها به لیست اضافه می شود که بر خلاف ادعای نمایندگی رسمی تویوتا ، مبنی بر رایگان بودن سرویس اولیه هزار و ده هزار کیلومتر ، در کیلومتر هزار تنها برای تعویض روغن ۳۰ هزار تومان و در مراحل بعدی که تا کیلومتر بیست هزار در هر پنج هزار کیلومتر و بعد از آن به طور مداوم هر ده هزار کیلومتر یا یکسال صورت می پذیرد ، حدود ۱۳۰ هزار تومان جهت تعویض روغن ، فیلترها و جابجایی چرخ ها از صاحب ماشین اجرت گرفته می شود .
● بررسی امکانات و هزینه های داخلی
ابعاد بزرگ کمری به وضوح بیانگر شخصیت خانواده پسند آن است . دو سنسور فاصله سنج در جلو و دو سنسور در عقب ، عملکردی قابل قبول دارند اما تعداد بیشتر سنسورها لازم به نظر می رسد . در داخل اتاق کیفیت بالای مونتاژ کاملا به چشم می آید . طرح داخلی ساده و مدرن می باشد . نشانگرها معمولی و بدون هر گونه جذابیتی هستند اما خوانایی بالایی دارند . در قیاس با رقیبی همچون آزرا ، این تویوتا کمری است که لوکس گرایی را فدای کیفیت کرده است . طرح داشبورد که از برادر بزرگترش آوالون به عاریت گرفته شده ، به همراه فرم رودری ها دارای منحنی و شیب های برجسته ای است . رنگ بندی داخلی در تعامل کاملی با تمامی رنگ های ارائه شده هستند . فقدان پنل های چوبی و روکش چرم در خودرویی با این قیمت جای تعجب دارد .
در SE مورد آزمایش هزینه ای بالغ بر ۲۶۰هزار تومان صرف شد تا روکش پارچه ای صندلی ها با جنس چرم مرغوب تعویض شوند . به جز صندلی راننده که به صورت برقی در ۸ حالت تنظیم می شود ، تنظیم دیگر صندلی ها با مکانیزم دستی صورت می گیرد . جلو پای سرنشینان جلو ۱۰۵۹ میلیمتراست که در قسمت عقب به ۹۸۳ میلیمتر تقلیل می یابد ، اما این بدان معنا نیست که سرنشینان عقب با فضای محدود مواجه هستند . فضای سرنشینان بسیار خوب و راحت است و کیفیت بالای مونتاژ کوچکترین صدای اضافی را در داخل اطاق ایجاد نمی کند . سیستم صوتی ۶ خشابه با قابلیت اجرای فایل های صوتی فشرده و ۶ بلندگو از کیفیت خوبی برخوردار است وایراداتی همچون نبود سیستم مولتی مدیای به روز که شامل DVD پلیر ، صفحه نمایش لمسی جلو وعقب ، سیستم رهیاب ماهواره ای GPS و سیستم بلوتوث می شود ، بر آن وارد است که در صورت نصب ، هزینه ای در حدود ۱/۵ میلیون تومان را به دنبال دارد . فرمان راک اند پینیون تلسکوپی تمام هیدرولیک با غربیلک چرمی فرمان ، دارای قفل تا قفل ۳/۲ دور و حداقل شعاع گردش ۵/۵ متر می باشد . مکانیزم فرمان بسیار آرام و بدور از هیجان عمل می کند و هیچگونه همخوانی با منش اسپرت گونه ی کمری ندارد . سیستم تهویه تمام اتوماتیک با خروجی های اختصاصی عقب ، به خوبی از پس متعادل سازی دمای داخلی بر می آیند . سان روف برقی نیز لذت سواری را دوچندان می کند . آینه های برقی ، بالابرهای اتوماتیک ، جعبه کنسول جلو و عقب ، ۴ نگهدارنده ی فنجان ، صندلی تاشوی عقب ، قفل برقی درها ، کروز کنترل ، برف پاکن های متغیر متناوبی تایمر دار با کیفیت بالای تیغه ها ، صفحه نمایش دیجیتال اطلاعات ، تراز دستی چراغ جلو و . . . از دیگر تجهیزات استاندارد کمری می باشند . در حیطه ی امنیتی ، سیستم ضد سرقت ایموبلایزر ، دزدگیر با کنترل از راه دور و سیستم باز کننده درب صندوق عقب ، قفل مرکزی و زنگ هشدار یادآوری باز بودن درب ها ، صندوق عقب و کاپوت ، به خوبی عمل می کنند .
● بررسی کلی ، نقاط ضعف و قوت
مهمترین ایرادی که نقطه ضعف اساسی برای کمری محسوب می شود ، استفاده از موتور چهار سیلندر با عملکردی ضعیف است که در مقابل حریفان ۶ سیلندر خود ، حرفی برای گفتن ندارد . تمامی تیپ های موجود رد ایران به جز تعداد انگشت شماری که به صورت شخصی وارد شده اند ، دارای پیشرانه ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ با حجم ۲۳۶۲ CC هستند که در دور ۵۷۰۰ RPM حداکثر قدرتی معادل ۱۵۸ HP را فراهم می کنند . یک جعبه دنده ی ۵ سرعته ی اتوماتیک مجهز به قفل مبدل گشتاور با عملکردی نرم ، ۲۱۸ NM گشتاور را در دور ۴۰۰۰ RPM به چرخ های جلو منتقل می کند . سیستم زمانبندی متغیر سوپاپ ها ( VVT-I) نقش به سزایی در کاهش مصرف سوخت داشته تا جایی که کمری در هر ۱۰۰ کیلومتر به طور میانگین ۸/۳ لیتر بنزین مصرف می کند . کیفیت پایین سوخت موجود در کشور ، تقریبا هیچ گونه افت بازدهی را به کمری که توصیه می شود از بنزین بدون سرب SAE استفاده کند ، تحمیل نکرده است . شتاب ۰ تا ۱۰۰ ۹/۶ ثانیه ای و حداکثر سرعت ۲۰۵ کیلومتر در ساعت ، به هیچ منوال نمی تواند حس قدرت طلب شما را ارضاء کند . سیستم ترمز دیسکی خنک شونده در هر چهار چرخ با یارای سیستم ضد قفل ABS ، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD و کمک ترمز BA-I ، از کیفیت بسیار بالای ساخت و مونتاژ برخوردارند به نوعی که در خودروی مورد آزمایش هنوز از لنت های فابریک استفاده می شود و هیچگونه تعویض لنتی انجام نگرفته است . آنچه در زمان فشردن پدال ترمز به راننده منتقل می شود ، حسی از عدم رضایت و ضعف سیستم را به دنبال دارد . در بحث ایمنی کیسه هوای SRS سرنشینان ، کمربندهای ایمنی پیش کشنده و محدود کننده ی فشار و کمربندهای ایمنی عقب ، ایمنی اتاق را تا حدود زیادی تضمین می کند . در سوانح رانندگی نیز ، سیستم قطع کننده ی خودکار سوخت ، نقش عمده ای در جلوگیری از عمیق شدن فاجعه ایفا می کند. سازنده برای حقوق مصرف کننده ارزش زیادی قائل است و در همین حوزه سلامت پوست سرنشینان را با استفاده از شیشه های UV مجهز به فیلتر جذب نورهای مضر سرطان زای خورشید ، تامین می کند .
● یک حساب سر انگشتی و یک اختلاف بزرگ
گارانتی ۲ سال یا ۵۰۰۰۰ کیلومتر ، تمامی محصولات تویوتا که به صورت شرکتی وارد ایران شده اند را شامل می شو د . لذا مالک خودرو پس از یک تصادف تقریباً شدید ترجیح داد برای استفاده از خدمات پس از فروش و بهره مندی از حق گارانتی ، به نمایندگی تویوتا مراجعه کند و طبق معمول نمایندگی های موجود در ایران ، در پایان چیزی به جز گله و شکایت باقی نماند . سپر جلو ، گلگیر سمت راست جلو ، چراغ جلو ، کاپوت و پیش رادیاتور به علت آسیب دیدگی در نمایندگی تعویض شد اما فاکتور ۶ میلیونی ارائه شده توسط نمایندگی ، ما را بر آن داشت تا سری به بازار لوازم یدکی شیراز بزنیم . با گذری در بازار و کمی پرس و جو ، با این قیمت ها مواجه شدیم : سپر جلو ۳۵۰ هزار تومان ، زیر سپر یا همان سینی زیرین ۲۴۵ هزار تومان ، جفت چراغ جلو ۳۵۰ هزار تومان ، پیش رادیاتور حدود ۱۰۰ هزار تومان و گلیگر و کاپوت همراه با رنگ در حدود ۲ میلیون تومان . با این تفاسیر جمع مبلغ حدود ۳ میلیون تومان می شود و با احتساب ۱ میلیون به فرض برای اجرت ، جمع مبلغ به ۴ میلیون می رسد که در مقابل رقم ۶ میلیون ادعا شده توسط نمایندگی عدد جالبی است ! نکته درخور توجه اینکه خودرو شامل گارانتی نیز بوده است !
● قطعات استوک چینی به اسم ژاپنی برای کمری
بیان سخن یکی از دوستان که خود مقام و منسبی در نمایندگی های تویوتا دارد ، خالی از لطف نیست . به گفته ی ایشان اکثر نمایندگی ها قطعات را به صورت استوک از کشور چین با قیمتی نا چیز وارد کرده و آن ها را به عنوان جنس اصل تویوتای ژاپن بر روی خودرو نصب می کنند . مشتری نیز بدون اطلاع مبلغی هنگفت را بابت جنسی بی کیفیت و ارزان قیمت پرداخت می کند !
● پایان سخن و نتیجه گیری
به طور کلی تویوتا کمری خودروی مناسب خانواده است که طراحی زیبا و مونتاژ و کیفیت بالای ساخت را به همراه دارد . اما سطح تجهیزات نسبت به قیمت بسیار پایین است و با نگاهی به لیست بلند بالای تجهیزات رفاهی رقیبان کره ای به خصوص آزرا و اپیروس و موتورهایی به مراتب قدرتمند تر از موتور کمری ، این رقم پرداختی در حد و اندازه این خودرو نیست . اما به هیچ وجه نمی توان اعتبار ، کیفیت و صرفه اقتصادی در بلند مدت که در محصولات تویوتا می یابید را در رقیبان دیگر جستجو کرد . هم اکنون مدلهای مختلف کمری با توجه به آپشن و تیپ های مختلف قیمتی بین ۴۲ تا ۵۴ میلیون تومان در نمونه صفر و ۳۵ تا ۵۰ میلیون برای نمونه های سالم با یکسال کارکرد دارد . در پایان از جناب آقای مازیار نوذری که صمیمانه خودروی خود را در اختیار ما قرار دادند و همچنین دوست عزیزمان جناب آقای داریوش نوذری که در فراهم کردن مراحل این آزمایش با ما همکاری دوستانه ای داشتند کمال تشکر و قدردانی را داریم .
● امتیازات تویوتا کمری ( ۱۰)
ـ وضعیت ظاهری خودرو و رنگ* ۱۰
ـ وضعیت چرم ( فرمان - صندلی)* ۹
ـ وضعیت کلید ها و ادوات داخلی* ۱۰
ـ وضعیت صداهای اضافی ونفوذ باد* ۹
ـ کیفیت قطعات و خرابی ها ادر
ـ بلند مدت* ۱۰
ـ قیمت قصعات مصرفی ویدکی* ۶
ـ امکانات رفاهی و کاربردی خودرو* ۵
ـ استفاده آسان امکانات در بلندمدت* ۹
ـ وضعیت مصرف سوخت* ۷
ـ کیفیت سواری* ۸
ـ لذت سواری* ۷
ـ سطح ایمنی و تجهیزات آن* ۷
ـ وضعیت خودرو در بازار دست دوم* ۷
ـ وضعیت خدمات پس از فروش* ۵
ـ ارزش در مقابل مبلغ پرداختی* ۶
ـ نظر مالک* ۸
ـ مجموع امتیازات ( ۱۶۰ )* ۱۲۳
● ریز جزئیات برخی هزینه ها در طول ۲۰ ماه کارکرد
ـ قیمت خرید نمونه ۰ کیلومتر SE در تیر ۸۶+هزینه ی بیمه ی فول ۰۰۰/۶۰۰/۵۳
ـ قیمت خرید نمونه ۰ کیلومتر SE در اردیبهشت ۸۸+هزینه ی بیمه ی فول ۰۰۰/۶۰۰/۵۵
ـ قیمت نمونه ی کارکرده ی SE پس از ۳۶۷۲۰ کیلومتر (بعد از تصادف) حدود ۴۰ میلیون
ـ حدود هزینه سوخت با میانگین مصرف ۳/۸ لیتر در هر ۱۰۰ کلومتر ۴۵۷ هزار تومان
ـ هزینه ی بیمه ی بدنه برای یک سال ( تومان ) ۰۰۰/۳۵۰/۱
ـ هزینه ی بیمه ی شخص ثالث برای یک سال (تومان ) ۴۰۰/۲۴۹
ـ هزینه ی تعویض روغن در نمایندگی ۳۰ هزار تومان
ـ حدود هزینه کلی هر مرحله از سرویس اولیه و دوره ای ۱۳۰ هزار تومان
● نحوه و مدت گارانتی و سرویس ها ی اولیه و دوره ای
ـ مدت گارانتی : ۵۰۰۰۰ کیلومتر یا ۲۴ ماه
ـ کیلومترهای مراجعه ی سرویس های اولیه : ۱۰۰۰ ، ۱۰۰۰ ، ۱۵۰۰۰ ، ۲۰۰۰۰
ـ سرویس های دوره ای در شرایط عادی هر ۱۰۰۰۰ کیلومتر یا ۱۲ ماه
ـ سرویس های دوره ای در شرایط دشوار هر ۵۰۰۰ کیلومتر یا ۶ ماه
نویسنده و عکاس : سید فرشاد سجادیان - ماهنامه خودرو امروز
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست