سه شنبه, ۱ خرداد, ۱۴۰۳ / 21 May, 2024
ماجرای پرفراز و نشیب خودروهای فرسوده
اصلاً لازم نیست دلایل مختلف را پشت هم بچینیم و ارقام و اعداد نجومی را بررسی كنیم تا ثابت شود كه خودروهای فرسوده باید جمع آوری شود. یا به مواد مختلف برنامه سوم و چهارم توسعه كشور اشاره كنیم و اهمیت نوسازی سیستم حمل و نقل عمومی و جمع آوری خودروهای فرسوده را یادآور شویم. همین كه از خیابان های پایتخت عبور كنیم و خودروهای فرسوده را ببینیم كه با آن قیافه نزارشان در حال تردد هستند و با سر و صدای گوشخراش از كنارمان می گذرند و انبوهی از گازهای سمی را حواله ما می كنند، بی تردید، به اهمیت این تغییر پی می بریم.
از آغاز سال جدید، بارها از زبان مسئولان مختلفی كه در مراكزی چون محیط زیست، آلودگی هوا، وزارت صنایع و وزارت كشور و حتی شهرداری مشغول به كارند، شنیده شد كه در سال جاری باید ۲۵۰ هزار خودرو فرسوده از چرخه حمل و نقل خارج شوند و جای خود را به خودروهای جدیدی بدهند كه تحت استانداردهای جهانی تولید می شوند. با توجه به این كه از مراكز مختلف خبر می رسد كه هنوز مالكان بسیاری از خودروهای فرسوده ای كه اسقاط شده اند نتوانسته اند، خودروهای جدیدی دریافت كنند، دوباره خبری، امیدواری ها را برانگیخت. امسال نیز به مانند سال گذشته، جمع آوری خودروهای فرسوده در نیمه دوم سال آغاز شده است و به رغم مشخص شدن بانك عامل و آغاز ثبت نام خودروهای فرسوده از ۵ مهرماه سال جاری به نظر می رسد كه باز هم امسال دولت نتواند ۲۵۰ هزارخودرو فرسوده را كه در برنامه چهارم توسعه كشور تعیین شده است جایگزین كند. حال چه انتظار است كه ۵۰ هزار خودرویی كه از سال پیش و در جریان نوسازی خودروهای فرسوده كه بر اساس برنامه پیش نرفت نیز امسال تعویض شود. با این وصف كه دولت در سال جاری و تنها در نیمه دوم سال باید ۳۰۰ هزار خودرو فرسوده را جایگزین كند تا بتواند در چارچوب برنامه توسعه حركت كند، كاری سخت و دشوار پیش رو دارد. در این میان نمی توان از پاركینگ های سرریز شده از انبوه خودروهای فرسوده به راحتی گذشت.
با وجود این كه در كشور حدود ۲میلیون خودرو فرسوده در حال تردد است كه باید جمع آوری شود، هنوز برای تاسیس كارخانه بازیافت این خودروها تصمیم روشنی گرفته نشده است. از سویی اگر به حركت دولت در شش ماه اول سال جاری دقت كنیم، متوجه می شویم هنگامی داستان پرپیچ و خم جمع آوری خودروهای فرسوده به سرانجام رسید كه دولت، وزارت كشور را متصدی این طرح كرد. بنابراین بدیهی است كه برای سرانجام مناسب در جمع آوری و تعویض و اسقاط خودروهای فرسوده، دستگاه یا نهادی خاص را آن گونه كه دولت اقدام كرد، برای این منظور تعیین كنیم.
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
سید ابراهیم رئیسی سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور رئیسی سقوط بالگرد رئیسی ایران شهادت بالگرد تبریز حسین امیرعبداللهیان دولت سیزدهم شهادت رئیسی
تهران کنکور هواشناسی شورای شهر تهران شهرداری تهران تعطیلی مدارس هلال احمر سانحه بالگرد رئیسی پلیس سیل قوه قضاییه بارش باران
قیمت خودرو قیمت دلار قیمت طلا بورس خودرو یارانه بازار خودرو دلار حقوق بازنشستگان بازنشستگان ایران خودرو سایپا
شهادت رئیس جمهور سینمای ایران پیام تسلیت تلویزیون لیلا حاتمی سریال آیت الله سید ابراهیم رئیسی سینما شعر رسانه ملی نمایشگاه کتاب زری خوشکام
کنکور ۱۴۰۳ گوگل دانش بنیان تجهیزات پزشکی دانشگاه تهران تلسکوپ فضایی هابل باتری
رژیم صهیونیستی ترکیه جنگ غزه اسرائیل فلسطین غزه روسیه امیرعبداللهیان آمریکا چین حماس اوکراین
فوتبال پرسپولیس استقلال لیگ برتر رئال مادرید باشگاه پرسپولیس لیگ برتر ایران لیگ برتر انگلیس فدراسیون فوتبال بازی باشگاه استقلال منچسترسیتی
هوش مصنوعی مایکروسافت تبلیغات سامسونگ اپل ناسا نمایشگاه ایران هلث موبایل آیفون
سرطان سزارین رژیم غذایی آلزایمر طول عمر زایمان افسردگی فشار خون مغز انسان دیابت