پنجشنبه, ۲۰ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 9 May, 2024
مجله ویستا

برای بالا بردن ارزش فعالیت های IT باید مانند یک مدیر اجرایی بیندیشید


برای بالا بردن ارزش فعالیت های IT باید مانند یک مدیر اجرایی بیندیشید

در محیط کار انسانی کامل باشید هیچ گاه نقش یک قربانی را بازی نکنید , به عبارت دیگر از خود ضعف نشان ندهید فراموش نکنید افراد در صورتی در کنار شما باقی می مانند که شایستگی اعتماد کردن را داشته باشید

دیوید تیلر، نویسنده­ی کتاب پرفروش مدیریت "رهبری آشکار"، فرصت­ها و چالش­های مدیران IT را در حوزه­ی فعالیت آن‌ها مطرح کرده­است. او در چهار مقاله مصاحبه­های خود را با بیش از ۳۰۰ مدیر IT (شامل راهکارهایی سودمند برای موفقیت بخش IT) منتشر کرده­است.

موضوع این مقاله بحث تازه­ای نیست: "پروژه­هایی با هزینه­ای بیش­تر از بودجه‌ی برآوردشده"، "نیاز به ایجاد هماهنگی­های شغلی"، "ارتباط با مشتریان"، "مهارت­ها و قابلیت تغییرپذیری و هماهنگی با تغییرات". البته با صحبت کردن درباره­ی سرعت تغییرات احتمالی کاری از پیش نمی­بریم.

درباره­ی این مسایل به طور مفصل با بیش­تر مدیران ارشد اجرایی صحبت کرده­ام. باید اقرار کنم که فناوری نوین در حل بسیاری از مشکلات سازمان­ها موثر بوده­ است، با این حال ۸۰ درصد این افراد از صرف هزینه‌های بی­نتیجه ­در این زمینه ناراصی بوده‌اند.

● من تا حد زیادی منظور این افراد را درک می­کنم:

▪ آیا سیستم مدیریت نوین به راستی برمبنای آگاهی و توزیع ارزش­ها تنظیم شده‌است؟

▪ آیا مدیریت ارتباط با مشتری در سازمان­ها نهادینه شده است؟

خبر ارتقای یکی از مدیران اجرایی به عضویت در هیات مدیره به واقع مرا شگفت‌زده کرده ­است.

البته در برخی مواقع هنوز هم جای امیدواری وجود دارد. برای مثال یکی از این مدیران اجرایی در جایی گفته است: "من برای بهبود فعالیت­های شرکت به یک مدیر IT نیاز دارم. زیرا به نقش فناوری مطلوب در بهبود روابط با مشتریان شرکت آگاه هستم. مدیران IT می­توانند با درایت شرکت را در مسیر درست آن هدایت کنند."

● افراد با پاسخ به پرسش زیر مسیر حرکت خود را مشخص می‌کنند:

آیا هدف شما ساختن آینده‌ای پربار و سودمند است یا این‌که فقط قصد تکرار گذشته‌ی ناموفق مدیریت را دارید؟ به قول معروف "هر که باد بکارد، توفان درو خواهدکرد."

مطابق تحقیقاتی که انجام داده‌ام، یا باید دیدگاه‌های مدیران اجرایی را تغییر دهم یا این‌که این اندیشه‌ها را با صدای بلند برای خودشان تکرار کنم. ناگزیر روش دوم را انتخاب می‌کنم، به این امید که هر چه زودتر برای ایجاد تغییرات اقدام کنید.

● هفت ویژگی مورد نیاز مشاوران IT

رییس هیات مدیره درخواست‌های خود را از مدیر مالی، بدون توجه به اولویت آن‌ها مطرح می‌کند.

زبان ارتباطی با زبانی روان و صریح صحبت کنید.

● از خود یک قهرمان بسازید.

در محیط کار انسانی کامل باشید. هیچ‌گاه نقش یک قربانی را بازی نکنید‏، به عبارت دیگر از خود ضعف نشان ندهید. فراموش نکنید افراد در صورتی در کنار شما باقی می‌مانند که شایستگی اعتماد کردن را داشته باشید.

● شخصیتی قوی در محیط کار برای خود طراحی کنید.

همه‌ی ما روی کاغذ و در تفکرات خود (به معنای واقعی) افرادی موفق و خوب هستیم، اما شما باید این خصوصیات را به زیردستان خود اثبات کنید. همواره دو مساله را در نظر داشته باشید: "تعداد افرادی که شما را می‌شناسند و میزان محبوبیت شما نزد این افراد."

● تاثیر وتشویق

دنیا را از دریچه‌ی دید مشتری ببینید و خواهش می‌کنم هیچ‌گاه من مشتری را "مصرف‌کننده" ننامید. تنها یک صنعت دیگر در دنیاست که از این عبارت استفاده می‌کند: "قاچاق مواد مخدر."

● قوه‌ی ادراک

شما باید از همان ابتدا با رفتار خود مسیر اندیشه‌ی افراد را هدایت کنید. قوه‌ی ادراک، پایه و زیربنای تمام فعالیت‌های شماست. بنابراین توصیه می‌کنم بنای کار را بر ایجاد ارتباط مثبت و اعتماد پایه‌گذاری کنید.

● رهبری

در این مرحله نقش شما آگاه کردن دیگر مدیران است.

● فعالیت‌های شغلی

به یاد داشته باشید هدف اصلی فعالیت شما قبل از هر چیز موفقیت شغلی است. اهمیت کسب اعتبار در بازار را دریابید. در حرفه‌ی خود همه‌فن‌حریف باشید، خواهید دید که موفقیت با چه سرعت بی‌پایانی به سوی شما سرازیر می‌شود. با اتکای همه جانبه به فناوری مطمئن باشید در نیمه‌ی راه متوقف خواهید شد.

● مشکلات IT از نظر مدیران اجرایی

نکات یاد شده کلید مهارت، عملکرد و موفقیت شما هستند. با اجرای آن‌ها قوه‌ی ادراک، تفاهم و ارتباطات تیم شما افزایش می‌یابد. مدیران اجرایی چهار نکته‌ی مثبت و منفی را در حوزه‌ی IT در نظر می‌گیرند. من این نکات را با راه‌کارهای مورد نظر خود بیان می‌کنم.

● نکات مثبت

▪ خود در قلب فعالیت‌های سازمان جای دهید. باور کنید چندان کار سختی در پیش ندارید. از به کار بردن عبارت "شغل" در مورد افراد دیگر خودداری کنید، فراموش نکنید که شغل و حرفه در وجود شما قرار گرفته است. این جملات نظریه نیستند، با عمل به آن‌ها به نتیجه‌ی مطلوب دست پیدا خواهید کرد. هرگونه رخنه و فاصله‌ای بین شما و شرکت ناشی از عملکرد شما و تیم‌تان است. شما باید فرد مورد اطمینان و بهترین دوست هیات مدیره باشید.

▪ به جای افزودن به هزینه‌های شرکت، یک مرکز سوددهی باشید. تمام فعالیت‌های شما باید پروژه‌های سودمند شغلی باشد. در واقع تیم شما باید بازگشت سرمایه را به شرکت خود تضمین کند. پروژه‌های خود را اولویت‌بندی کنید و سوددهی بیش‌تر را سرلوحه‌ی کارهای خود قرار دهید.

▪ اکنون شما در مرکز توجه قرار دارید و باید به اندازه‌ی کافی برای مشتریان واقعی قابل رویت باشید. به این ترتیب به یکی از اهداف IT جامه‌ی عمل می‌پوشانید. مدیریت سایت شرکت خود را به دست گرفته، از بازاریاب‌های خبره‌ی اینترنتی IT استفاده کنید.

▪ به جای تمرکز بر چیستی فناوری، فغالیت خود را بر چه‌گونگی آن متمرکز کنید. از شما می‌خواهم در عین کمک به مشتریان کنونی خود، افراد جدیدی را جذب کنید. راه‌های موفقیت خود را در اختیار دیگران قرار ندهید.

● نکات منفی· سرعت انجام پروژه‌ها باید بیش‌تر از وضعیت کنونی باشد. بیش از پیش انعطاف‌پذیر باشید. باید زمان به اتمام رساندن پروژه‌های خود را بهینه‌سازی کنیم. اکنون دیگر زمان این پرسش” تا کی باید این کار را انجام دهد“ به پایان رسیده است. باید بتوانید زمان انجام برنامه‌های خود را به روز تقلیل دهید( توصیه می‌کنم به ماه و هفته فکر نکنید). به تامین‌کنندگان کدهای خودکار اعتماد کنید.

▪ تقاضای بودجه‌ی خود را هرسال افزایش ندهید، مگر آن‌که دلیل قانع‌کننده‌ای برای این کار داشته باشید. سعی کنید به جای افزایش هزینه‌ها، ارزش افزوده‌ی شرکت را ارتقا دهید. هیچ عذر و بهانه‌ای در این مورد پذیرفته نخواهد بود.

▪ پاسخ منفی است(!) – اما سوال مربوط به این پاسخ چیست؟ چرا هر بار پاسخ درخواست‌های من منفی است؟ همه چیز امکان دارد، پس با "پاسخ مثبت" آغاز کنید. به دنبال راه‌حل‌های دیگری برای مشکلات موجود باشید. کنترل امور را به دست بگیرید.

▪ هرگز دیگران به کم‌سوادی محکوم و آن‌ها را مورد تمسخر قرار ندهید. از لغات قابل فهم برای عموم استفاده کنید. شاید شما از طرح معما لذت می‌برید، اما من و دیگر مدیران اجرایی هیچ جذابیتی در این مساله نمی‌بینیم. به یاد داشته باشید که به کار بردن کلمات سخت دلیل داشتن هوش زیاد نیست. کلماتی استفاده کنید که برای والدین شما قابل درک باشد.

منبع: همکاران سیستم