پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا

دور دنیا در ۸۰ ثانیه


دور دنیا در ۸۰ ثانیه

گردشگری مجازی tourism ـe مقوله ای جدید است كه كمتر از ۲۰ سال از پدید آمدن آن نمی گذرد, گردشگری مجازی به معنای حضور در سرزمین دیجیتالی اطلاعات و ارتباطات و ظهور بر پهنه شبكه گسترده جهانی world wide web است كه امكان مشاهده اطلاعات صوتی, تصویری و متنی را از دنیای فیزیكی پیرامون ما در اختیارمان می گذارد

واژه گردشگر از زمانی پدید آمد كه افراد طبقه متوسط به مسافران طبقه اشراف پیوستند و از زمانی كه مردم جامعه داراتر شده و میانگین طول عمرها افزایش پیدا كرد و مردم طبقات پائین و متوسط جامعه با پس اندازی كافی از كار خود بازنشسته شدند و شروع به سیر و سیاحت در نقاط مختلف دنیا كردند.

اغلب گردشگرها بیش از هرچیز به آب و هوا، فرهنگ، طبیعت، آثار باستانی و صنایع دستی مقصد گردشگری خود علاقه مندند و حاضرند رنج سفر را بر جان خریده و از وطن خود به قصد دیدن دیگر نقاط دیدنی دنیا حركت كنند.

گردشگری سازمان یافته امروزی، یك بخش بسیار مهم در اقتصاد تمامی كشورهای دنیا محسوب می شود و اقتصاد ملی بعضی از كشورها وابستگی بسیاری به صنعت توریسم آن كشور دارد.

گردشگری، امروزه به عنوان یكی از صنایع بسیار مهم در توسعه فرهنگ ها و ارتباطات ملل، نقش ویژه ای در استقرار صلح و آرامش در جهان برعهده دارد.

می توان گفت بیش از ۶۲۰ میلیارد دلار، گردش مالی سالیانه صنعت توریسم در جهان است كه سهم كشور ایران كمتر از یك دهم درصد است. گردشگری در هزاره سوم را ارزنده ترین صنعت پول ساز جهان می دانند. گذار از عصر صنعتی (industry revolution) به دوران طلایی عصر اطلاعات (communication revolution) فضای جوامع اطلاعاتی (information society) را با تغییر روبرو كرده است. وقتی ابزارهای نوین در ارتباطات و اطلاع رسانی به خدمت شهروندان درمی آید، باید انتظار تغییر در شیوه های زندگی روزمره را به انتظار نشست كه یكی از این تغییرات، تغییر در گردشگری و تولید گردشگری مجازی است.

وقتی ما به شهروند الكترونیك (e-citizen )، دولت الكترونیك ( government-e)، تجارت الكترونیك ( commerce-e)، بانكداری الكترونیك ( banking-e)، آموزش الكترونیكی (learning- e) در قالب جامعه اطلاعاتی (information society) معتقدیم و آن ها را كلیتی یكپارچه می دانیم، باید زمینه های گردشگری مجازی (tourism e-) را نیز فراهم كنیم.

گردشگری مجازی ابزاری است كه با آن یك علاقه مند به گردشگری بتواند در كوتاه ترین زمان ممكن، با حداقل امكانات و پایین ترین هزینه و با دانشی اندك، ظرفیت های گردشگری یك كشور را شناسایی و با یك برنامه هدف دار و هدایتگر، از سوی دولت و آژانس ها و مراكز به مكانی خاص مسافرت كند.

● آمارهای جهانی

كارشناسان و محققان سازمان بین المللی جهانگردی در آخرین مطالعات و بررسی خود دریافته اند كه هم اكنون فرانسه بیش از دیگر كشورهای دنیا از فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) برای جذب توریست استفاده می كند و پس از آن كشورهایی چون اسپانیا، آمریكا، چین، ایتالیا و غیره قرار دارند و جالب است بدانید كشور چین در سال های اخیر با رشد فناوری های بومی توانسته است خود را چنین قدرتمند جلوه داده و در صدر كشورهایی كه دارای صنعتtourism e- هستند قرار بگیرد.

● گردشگری مجازی

گردشگری مجازی (tourism e-) مقوله ای جدید است كه كمتر از ۲۰ سال از پدید آمدن آن نمی گذرد، گردشگری مجازی به معنای حضور در سرزمین دیجیتالی اطلاعات و ارتباطات و ظهور بر پهنه شبكه گسترده جهانی (world wide web) است كه امكان مشاهده اطلاعات صوتی، تصویری و متنی را از دنیای فیزیكی پیرامون ما در اختیارمان می گذارد. دور دنیا كه در نوشته های ژول ورن در هشتاد روز انجام می شد اكنون با Hyper textهای دنیای web با یك كلیك امكان پذیر شده است و شما با یك كلیك از این سوی دنیا به آن سوی دیگر می روید و در این مسافرت طولانی حتی دلاری هم خرج نخواهید كرد!

واژه گردشگری الكترونیكی (etourism) به معنای كاربرد كسب و كار الكترونیكی (eBusiness) در مسافرت و گردشگری است و ۳ مجموعه متمایز مدیریت كسب و كار، نظام های اطلاعاتی مدیریت و گردشگری را شامل می شود.

گردشگری مجازی مسأله ای نیست كه فقط یك ارگان یا دستگاه در آن دخالت داشته باشد، بلكه همكاری و حمایت تمامی سازمان های درگیر را می طلبد. براساس استانداردهای گردشگری امروزه جهان، سازمان دولت الكترونیك در راستای جامعه اطلاعاتی یك كشور زیرساخت های گردشگری را تشكیل می دهد. اگر در كشوری مشاهده می شود كه سالیانه میلیاردها دلار گردش مالی در بخش توریست وجود دارد فقط به خاطر مكان های تاریخی و یا برج های تجاری آن نیست، بلكه هتل ها، فروشگاه ها، تجارت الكترونیك، بانكداری و به طور كلی صنعت IT سازمان یافته ای دارد كه اطلاع رسانی و برقراری ارتباط نزدیك گردشگر با صاحبان این صنعت رابطه تنگاتنگی دارد. وجود ۲۵۶ هزار سایتی كه برای گردشگری مجازی در اینترنت ارائه می شود اهمیت گردشگری مجازی را نشان می دهد.

● زیرساخت های گردشگری مجازی

برای طراحی و توسعه گردشگری مجازی در هر كشوری نیاز به زیرساخت هایی است كه این زیرساخت ها در دو بخش كلی گردشگری و IT قابل دسته بندی است و این مقاله قصد بررسی زیرساخت های IT را دارد.

۱) website

۲) visa-e

۳) رزرواسیون مراكز اقامتی

۴) رزرواسیون مراكز گردشگری

۵) رزرواسیون وسایل نقلیه

▪ Website

یكی از بهترین زمینه های اطلاع رسانی توان گردشگری یك كشور، استفاده از وب سایت ها است. این وب سایت ها به علت ارزش فوق العاده اطلاع رسانی كه در اختیار كاربران گسترده اینترنت قرار می دهند فرصت خوبی برای معرفی امكانات گردشگری یك كشور است كه از این میان سایت های اطلاع رسانی دولتی مربوط به گردشگری یك كشور در اینترنت از اهمیت خاصی برخوردار است، در حقیقت می توان گفت سایت های رسمی، سخنگوهای دیجیتالی یك كشور در web هستند و هرچه این پایگاه ها قوی تر و به روزتر باشد، مخاطب پذیری آن ها بیشتر است. در طراحی این پایگاه های اطلاع رسانی باید به چند نكته توجه داشت:

- چند زبانه بودن (Multi languegs): با توجه به زبان غیربومی گردشگران زبان های رایج در دنیا باید مدنظر قرار بگیرد.

- چند رسانه ای (Multi Media): پایگاه اطلاع رسانی باید از تمامی ظرفیت های web مانند عكس، فیلم، متن و غیره برای اطلاع رسانی استفاده كند و فقط یك وب سایت با ده ها صفحه متن نمی تواند جوابگوی مراجعان باشد.

- به روزرسانی قوی (uptodate) :اطلاعات موجود در وب سایت باید هر از چند گاهی به روز شده تا كاربران با آخرین تغییرات و قوانین و مقررات آشنایی داشته باشند.

user friendly :وب سایت باید به راحتی اطلاعات درخواستی كاربر را در اختیار او قرار دهد تا موجب سردرگمی او نشود به عنوان نمونه می توان به امكاناتی مانند search و sort روی پایگاه اشاره كرد تا كاربر بتواند اطلاعات را در قالب دسته بندی های موردنظر خود به دست آورد.

▪ visa-e

شما برای ورود به هر كشوری نیاز به ویزای همان كشور را دارید، مراحل صدور ویزا امروزه راحت تر و سریع تر شده است اما در سال هایی نه چندان دور شما باید برای دریافت ویزا مراحل طولانی ای را پشت سر می گذاشتید.

صدور ویزای الكترونیكی برای گردشگران این فرصت را در اختیار آنها می گذارد تا به جای ایستادن در صف های طولانی سفارتخانه ها و نیز صفوف بانك ها این فرایند را از طریق اینترنت انجام دهند. هر كشوری با داشتن یك وب سایت برای صدور visa می تواند از كاربر اطلاعات شخصی و نیز اطلاعات موردنیاز را درخواست كند و سپس این اطلاعات را با اطلاعات موجود در بانك های اطلاعاتی مقایسه كند تا به صحت و سقم اطلاعات كاربر پی برده و سپس اقدام به صدور ویزا كند و از طریق پست ویزا را برای كاربر ارسال كند و هزینه های این كار را نیز از طریق banking-e دریافت كند.

طراحی مكانیسمی برای اخذ ویزای الكترونیكی نیاز به همكاری نزدیك ارگان های ذی ربط از جمله نیروهای انتظامی و بانك ها را دارد تا با حداقل كردن موانع موجود، موجبات تسریع این مهم را فراهم آورند. برای اخذ ویزای الكترونیكی كاربر باید پس از ورود به وب سایتی كه به این منظور طراحی شده است اطلاعات درخواستی را وارد كرده و هزینه های صدور ویزا را نیز از طریق كارت اعتباری خود پرداخت كرده و پس از چند روز ویزا را در محل موردنظر دریافت كند.

وحید نقشینه


شما در حال مطالعه صفحه 1 از یک مقاله 2 صفحه ای هستید. لطفا صفحات دیگر این مقاله را نیز مطالعه فرمایید.