جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا

۲۲ آبان : در شهر چه گذشت ؟


۲۲ آبان : در شهر چه گذشت ؟

● رفتارها
معلوم نیست برخی از این مغازه‌های شهر با خودرو‌ها چه فرقی دارند که هیچ وقت مشمول جریمه نمی‌شوند.
پلاک ندارند که دارند، تخلف نمی‌کنند که می‌کنند، اجناس‌شان هم هما‌ن‌طور …

رفتارها

معلوم نیست برخی از این مغازه‌های شهر با خودرو‌ها چه فرقی دارند که هیچ وقت مشمول جریمه نمی‌شوند.

پلاک ندارند که دارند، تخلف نمی‌کنند که می‌کنند، اجناس‌شان هم هما‌ن‌طور که در تصویر مشاهده می‌کنید در پیاده رو پارک دوبل نمی‌کند که می‌کند. البته این پارک دوبل، فقط ترافیک پیاده‌رو را سنگین‌تر می‌کند.

گذشته از آن، پیشروی اجناس مغازه‌ها و اشغال پیاده‌رو خلاف قانون است و باید با آن برخورد جدی‌تری صورت گیرد. به گفته شهروندان چنانچه فردی حتی یک متر از فضای داخل خانه‌اش استفاده غیر مجاز کند مشمول جریمه‌‌های سنگینی می‌شود که مطابق قانون جای هیچ چون و چرایی ندارد.

افراد مشمول جریمه نیز آن را می‌پردازند به امید اینکه قانون چنانچه برای همه اعمال شود زندگی اجتماعی منظم و قابل قبولی برای همه شکل خواهد گرفت. حال آنکه برخی نمونه‌های نبود برخورد جدی با متخلفان ممکن است باقی شهروندان را از قانونمندی دور کند.

مسافر، سوا کن جدا کن

در برخی خطوط مسافربری، راننده‌های خطی به قول معروف به صورت خودجوش اقدام به تاسیس خط سریع‌السیر و بدون توقف کرده‌اند. آنها با این استدلال که در ابتدای مسیر با مسافر مقصد و مسیر را طی کرده‌اند فقط مسافران انتهای مسیر را سوا و سوار می‌کنند و بین‌راهی سوار نمی‌کنند.

این در حالی است که در ساعت‌های پیک سفر‌های درون شهری، مسافران گاهی مدت طولانی منتظر خودرو می‌مانند. زیرا راننده‌ها به محض رسیدن به محل ایستگاه، مسافران پایان مسیر را سوار کرده و باقی را به حال خود رها می‌کنند.

با اینکه بازرسان سعی می‌کنند با چنین تخلف‌هایی برخورد کنند اما حجم بالای این تخلف‌ها جای خالی برنامه‌های بازدارنده را به خوبی محسوس کرده است. ناگفته نماند که تخلف‌های دیگر نیز همچنان به وفور در خطوط مسافربری مشاهده می‌شود.

برای نمونه راننده‌ها در اقدامی دیگر مسافران نیمه‌ نخست راه را سوا می‌کنند و باقی باید منتظر راننده‌های با انصاف خط بمانند. در پایان چنانچه سامانه‌ای برای قدردانی شهروندان از راننده‌های خوش‌ اخلاق و دارای حس مسئولیت در نظر گرفته شود میزانی برای سنجش راننده‌ها نیز به دست مسئولان خواهد آمد.

چسب زخم معادل پول خرد

در گذشته برخی از داروخانه‌ها به جای پول خرد به مشتریان‌شان چسب زخم می‌دادند و گاهی بر سر این موضوع مشاجره در می‌گرفت. این در حالی است که برخی از فروشگاه‌ها هم تصمیم گرفته‌اند مشکل کمبود پول خرد را با چسب زخم حل کنند.

برخی از سوپرمارکت‌ها بسته‌های چسب زخم را روی پیشخوان قرار می‌دهند و در صورتی که پول خرد نداشته باشند یا به قول معرو ف کار و کاسبی خراب باشد، آنها را به مشتری می‌دهند. این در حالی است که وجود چسب‌زخم در داروخانه‌ها طبیعی است اما هنگامی که میوه‌فروش نیز به جای پول خرد، چسب‌زخم تحویل مشتری می‌دهد موضوع تعجب‌آور می‌شود.

بهتر است فقط در صورت موافقت و راضی بودن مشتری از جایگزینی چسب زخم با پول خرد استفاده شود و در موارد دیگر نظر مشتری تامین شود تا درگیری و مشاجره به وجود نیاید.

بی‌توجهی به وعده‌ها

شرکت‌ها برای فروش محصولات‌شان علاوه بر تبلیغات به روش‌های دیگری هم دست می‌زنند تا سطح فروش‌شان را بالاتر ببرند. برای نمونه برخی از شرکت‌ها اعلام می‌کنند که در صورت خرید محصولات‌شان، کالایی دیگر به صورت رایگان به مشتری اهدا می‌شود.

این در حالی است که در برخی موارد فروشندگان از ارائه کالای مجانی به خریدار خودداری می‌کنند و فقط در مواردی این اقدام را انجام نمی‌دهند که خریدار از وعده‌های شرکت با خبر باشد و با آگاهی کامل از فروشنده بخواهد به وعده شرکت عمل کند.

با توجه به این نکته بهتر است خریداران از نمایندگی‌های مجاز شرکت‌ها خرید کنند و در صورت مشاهده موارد تخلف موضوع را اطلاع دهند تا با فروشندگان متخلف برخورد شود.