چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
حفظ حرمت مسجد
● نجس كردن مسجد
۱) نجس كردن زمین و سقف و بام و طرف داخلدیوار مسجد حرام است (۱) .
۲) احتیاط واجب آن است كه طرف بیرون دیوارمسجد را هم نجس نكنند،مگر آنكه واقف، آن را جزومسجد قرار نداده باشد (۲) .
۳) نجس كردن فرش مسجد نیز حرام است (۳) .
۴) اگر مسجدی را غصب كنند و به جای آن، خانه و مانند آن بسازند كه دیگر به آن مسجد نگویند،باز هم بنابر احتیاط واجب نجس كردن آن حرام وتطهیر آن واجب است (۴) .
● تطهیر مسجد
۵) برطرف كردن نجاست از مسجد واجب است وفرقی در این مساله بین داخل،سقف و پشتبام وحتی طرف داخل دیوار مسجد نیست.یعنی هر جایمسجد نجس شود باید تطهیر یا به گونهای دیگرنجاستبر طرف گردد (۵) .
۶) بنابر احتیاط واجب،اگر طرف بیرون دیوارمسجد نجس شود،بر طرف كردن نجاست از آنواجب است،مگر آنكه واقف،طرف بیرون را جزومسجد قرار نداده باشد (۶) .
۷) هنگامی كه انسان از نجاست مسجد مطلعشد،فورا باید آن را تطهیر كند،پس نباید به قدری معطل كند كه عرفا بگویند تاخیر كرده است (۷) .
۸) بر طرف كردن نجاست از مسجد،واجبكفایی است و اختصاص به كسی كه مسجد را نجسكرده یا سبب نجس شدن آن شده ندارد،بلكه بر همهافرادی كه میتوانند مسجد را تطهیر كنند واجباست (۸) .
۹) اگر فرش مسجد نجس شود،بنابر احتیاطواجب باید آن را تطهیر كنند ولی چنانچه به واسطهآب كشیدن خراب میشود و بریدن یا تراشیدن جاینجس بهتر است،باید محل نجس را بتراشند یا ببرندو اگر كسی كه میبرد یا میتراشد خودش نجس كردهباشد،باید آن را اصلاح كند (۹) .
۱۰) اگر انسان نتواند مسجد را تطهیر كند یا كمكلازم داشته باشد و پیدا نكند،تطهیر مسجد بر اوواجب نیست،ولی اگر بیاحترامی به مسجد باشد، بنابر احتیاط واجب باید به كسی كه میتواند تطهیركند،اطلاع دهد (۱۰) .
۱۱) اگر مسجدی را با گل یا گچ نجس ساختهباشند یا غیر مسلمانی در ساختن آن دست داشته باشدكه موجب نجس شدن آن شده و تطهیر آن ممكننباشد مگر با تخریب قسمت قابل توجهی یا تمام آن،در صورتی كه كسی باشد كه بدون دریافت اجرت،مسجد را بازسازی كند،تخریب آن جایز است و گرنهبنابر احتیاط واجب نباید خراب كنند (۱۱) .
۱۲) س: منبر مسجد-در حرمت نجس نمودنو لزوم تطهیر-در حكم مسجد استیا نه؟
ج: اگر موجب هتك باشد تطهیر آن،لازماست (۱۲) .
آیتالله گلپایگانی قدسسره
۱۳) س: مساجدی كه به دست كارگران غیرمسلمان ساخته شده با توجه به اینكه میدانیم بطور مستقیم در سیمان كاری و رنگ كاری آن دست داشتهو در جایی است كه خورشید هم بر آن نمیتابد،حكمنماز در چنین مسجدی چیست؟
ج: در فرض مذكور واجب است ظاهرمسجد را تطهیر كنند و تطهیر اجزاء داخلیآن واجب نیست (۱۳) .
آیتالله خویی قدسسره
● خواندن نماز یا تطهیر مسجد؟
۱۴) اگر انسان در وقت نماز و قبل از شروع آنمتوجه شود جایی از مسجد نجس است،مثلا ببیندچند قطره خون بر فرش مسجد ریخته است و:
وقت نماز وسعت دارد،تطهیر مسجد بر خواندننماز مقدم است.
وقت نماز تنگ است،یعنی اگر بخواهد مسجد راتطهیر كند و بعد از آن نماز بخواند،تمام نماز یاقسمتی از آن پس از وقتخوانده میشود،نماز خواندن بر تطهیر مسجد مقدم است (۱۴) .
۱۵) اگر در بین نماز متوجه شود یا یادش بیاید كهمسجد است،اگر:با تمام كردن نماز تطهیر تاخیرنمیشود،مثلا در ركعت آخر نماز است،یا وقت نمازتنگ است،نمازش را تمام كند و بعد از نماز مسجد راتطهیر كند،و در صورتی كه تاخیر نمیشود و وقتنماز هم وسعت دارد،باید نماز را رها كند و مسجد راتطهیر كند و بعد از آن نمازش را بخواند (۱۵) .
۱۶) كسی كه باید اول مسجد را تطهیر كند،اگر اولنمازش را خواند،هر چند به جهت ترك تطهیر مسجدگناه كرده است ولی نمازش باطل نیست (۱۶) .
۱۷) اگر نجس بودن مسجد را فراموش كرد و نمازرا خواند و پس از نماز یادش آمد نمازش صحیحاست (۱۷) .
● رفتن جنب و حائض به مسجد
از جمله مسائلی كه حاكی از قداست و حفظ احترام مسجد است پرهیز انسان در حال جنابت و خانمها درایام عادت(قاعدگی)از رفتن به مسجد و برخی اموردیگر مربوط به مسجد است كه نمونههایی از آن بدینشرح است:
۱۸) جنب و زن حائض یا نفساء نباید به مسجدالحرام و مسجد النبی صلی الله علیه و آله وارد شوند،هر چند از یك درداخل شود و از در دیگر بیرون رود،یعنی حتی عبور ازمسجد برای چنین افرادی حایز نیست (۱۸) .
۱۹) توقف جنب و حائض و نفساء در مسجد-هرمسجدی باشد-حرام است (۱۹) .
۲۰) برای چنین افرادی،گذاشتن چیزی در مسجد-هر چند از بیرون مسجد-حرام است (۲۰) .
۲۱) س: شخص جنب برای شغلی،مانند بناییو نقاشی داخل مسجد شود،اجرتی كه میگیردچه صورت دارد؟
ج: نظر به اینكه توقف جنب در مسجد حرام است،نقاشی یا بنایی جنب،در مسجد كهمستلزم توقف است نیز حرام و بنابر اینمزد او حرام استبه دلیل اینكه«ان اللهاذا حرم شیئا حرم ثمنه»و همچنین استیجارجنب برای بنایی یا نقاشی مسجد،باطلاست (۲۱) .
آیتالله گلپایگانی قدسسره
● بردن كودكان به مسجد
۲۲) راه دادن كودكان(كودكانی كه احترام مسجد را نگه نمیدارند یا مزاحم نمازگزاران هستند یا ممكن استسبب نجس شدن مسجد شوند ولی كودكانی كهبرای نماز خواندن میآیند،مكروه نیست.)و دیوانهها به مسجد مكروهاست (۲۲) .
● ورود غیر مسلمان به مسجد
۲۳) س: شهرستان...فاقد محل مخصوصمجالس ترحیم است،در ایام فواتح،یهودیهای ساكن این شهرستان جهت عرض تسلیت و اظهار همدردیبا صاحبان میت،داخل شبستان مسجد مسلمینمیشوند آیا این مطلب جایز است؟
ج: ورود غیر مسلمان،در مسجد،جایزنیست و اینگونه مجالس فاتحه را كه درمعرض شركت غیر مسلمان میباشد،درغیر مسجد منعقد نمایند (۲۳) .
آیتالله گلپایگانی قدسسره
۲۴) س: آیا ورود غیر مسلمانان به مساجدمسلمین جایز است،هر چند برای مشاهده آثارتاریخی باشد؟
ج: ورود آنان به مسجد غیر از مسجدالحرام و مسجد النبی(ص)فی نفسه منعیندارد،مگر آنكه موجب نجس شدن یاهتك حرمت مسجد یا توقف جنب درمسجد باشد (۲۴) .
آیتالله خامنهای دامتبركاته
● بردن شیء نجس به مسجد
۲۵) بردن عین نجس،به مسجد،مانند خون وچیزی كه نجس شده،مثلا لباس نجس، اگربیاحترامی به مسجد باشد حرام است (۲۵) .
۲۶) س: ورود اهل كتاب به مساجد برای شركتدر مجلس ترحیم دوستان و آشنایانشان جایز استیاباید از آنها جلوگیری كرد؟
ج: اگر موجب هتك مسجد نباشدجلوگیری آنها واجب نیست (۲۶) .
آیتالله فاضللنكرانی دامتبركاته
● كف زدن در مسجد
۲۷) س: در موالید حضرات ائمه علیهم السلام در مسجد،مجلس گرفته اشعار میخوانند و موقع خواندن اشعار،كف میزنند،كف زدن در مسجد چه صورت دارد؟
ج: به نظر اینجانب خالی از اشكال نیست، ممكن است جزء لهویات محسوب شود (۲۷) .
آیتالله گلپایگانی قدسسره
۲۸) س: در اعیاد مذهبی و جشن ولادتائمه علیهم السلام در مسجد یا حسینیه مجلس جشن گرفتهمیشود و اشعار مذهبی خوانده میشود،آیا كف زدن دراین مجالس جایز است؟
ج: در مساجد و حسینیهها كف نزنند (۲۸) .
آیتالله فاضللنكرانی دامتبركاته
● نواختن و پخش موسیقی در مسجد
۲۸) س: آیا پخش موسیقی شاد به مناسبتمیلاد ائمه معصومین علیهم السلام در مسجد شرعا اشكال دارد؟
ج: روشن است كه برای مسجد،جایگاهشرعی خاصی است،و چنانچه پخشموسیقی در مسجد مناسب جایگاه و احتراممسجد نباشد،حرام است،حتی اگر موسیقیغیر مطرب باشد (۲۹) .
آیتالله خامنهای دامتبركاته
پینوشتها:
۱- و ۲) توضیح المسائل،م ۹۰۰.
۳) العروهٔ الوثقی،ج ۱،فی احكام النجاسات،ص ۸۶،م ۸ و توضیحالمسائل،م ۹۰۵.
۴- و ۵- و ۶) توضیح المسائل،م ۹۰۳.
۷- و ۸) العروهٔ الوثقی،ج ۱،فی احكام النجاسات،ص ۸۴،م ۲.
۹) همان،ص ۸۶،م ۸ و توضیح المسائل،م ۹۰۵.
۱۰) توضیح المسائل،م ۹۰۱.
۱۱) العروهٔ الوثقی،ج ۱،فی احكام النجاسات،ص ۸۶،م ۹.
۱۲) مجمع المسائل،ج ۱،ص ۱۴۳،س ۶۳.
۱۳) مسائل وردود،ص ۱۷،س ۴۶.
۱۴- و ۱۵- و ۱۶- و ۱۷) العروهٔ الوثقی،ج ۱،فی احكام النجاسات،ص ۸۵،م ۴.
۱۸- و ۱۹- و ۲۰) تحریر الوسیله،ج ۱،القول فی احكام الجنب،ص ۳۸ و ۳۹.
۲۱) مجمع المسائل،ج ۱،ص ۱۵۷،س ۱۱۶.
۲۲) توضیح المسائل،م ۹۱۵.
۲۳) مجمع المسائل،ج ۲،ص ۱۵۲،س ۹۶.
۲۴) اجوبهٔ الاستفتائات،ج ۱،ص ۱۲۹،س ۴۳۰.
۲۵) توضیح المسائل،م ۹۰۶.
۲۶) جامع المسائل،ج ۱،ص ۹۰،س ۲۸۷.
۲۷) مجمع المسائل،ج ۱،ص ۱۵۵،س ۱۰۷.
۲۸) جامع المسائل،ج ۱،ص ۹۵،س ۳۰۷.
۲۹) اجوبهٔ الاستفتائات،ج ۱ ص ۱۲۲،س ۴۱۰.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست