چهارشنبه, ۳۰ خرداد, ۱۴۰۳ / 19 June, 2024
مجله ویستا

عشق «فولکس واگن پاسات» ۴۰ ساله شد


عشق «فولکس واگن پاسات» ۴۰ ساله شد

شرکت فولکس واگن یکی از اصیل ترین و خوشنام ترین خودروسازان آلمانی بوده که در سطح جهانی نیز از شهرت و محبوبیت خاصی برخوردار است و می توان گفت بسیاری از مردم با محصولات این برند دوست داشتنی آشنا هستند

فولکس واگن «پاسات» سال آینده تولد ۴۰ سالگی خود را جشن خواهد گرفت. نسل نو پاسات مدل ۲۰۱۳ آماده است تا بیش از هر زمان دیگری رقبای خود را بترساند

شرکت فولکس واگن یکی از اصیل‌ترین و خوشنام‌ترین خودروسازان آلمانی بوده که در سطح جهانی نیز از شهرت و محبوبیت خاصی برخوردار است و می‌توان گفت بسیاری از مردم با محصولات این برند دوست‌داشتنی آشنا هستند. فولکس واگن در اروپا، برزیل، استرالیا و همچنین آمریکای شمالی از بازار خوب و پر‌رونقی برخوردار است و به تازگی مدل‌های لوکس آن سهم خوبی را در بازار Luxury Cars شرق آسیا به ویژه چین و کره جنوبی به دست آورده‌اند.

این خودروساز، شرکت‌های مشهوری چون آئودی، پورشه، لامبورگینی، بنتلی، اشکودا، سئات و بوگاتی را در زیر‌مجموعه خود می‌پروراند و با این حساب پیش‌بینی می‌شود که در آینده‌ای نه‌چندان دور، فولکس واگن به بزرگ‌ترین خودروساز دنیا تبدیل شود.

فولکس واگن در ایران نیز از سابقه درخشانی برخوردار است. مدل بیتل از خوشنام‌ترین خودروهای زمان خود در ایران بود که هنوز هم مدل‌های تمیز و منحصربه‌فرد آن در پارکینگ کلکسیونرهای ایرانی و اعضای کلوپ فولکس بیتل دیده می‌شود. بعدها مدل گلف با قیمتی مناسب و ویژگی‌های فنی تحسین‌برانگیز وارد کشور شد و توجه جوانان را به سمت خود جلب کرد. کیفیت بسیار خوب و دوام بالای مدل‌های گلف، خاطره‌ای خوش از فولکس واگن را در ذهن ایرانیان برجای گذاشت تا سال‌ها بعد عضو دیگری از این خانواده یعنی مدل گل وارد ایران شود و مورد استقبال فراوان علاقه‌مندان قرار گیرد.

Passat برای اولین بار به عنوان یک خودروی لیفت بک در سال ۱۹۷۳ وارد بازار شد و بعد از مدت کوتاهی مدل استیشن آن نیز عرضه شد اما سرانجام در سال ۱۹۸۸ مدل سدان پاسات هم به دنیا معرفی شد. امروزه ‌این خودرو در مدل‌های سدان، چهار در کوپه و استیشن به بازار عرضه می‌شود. البته فولکس واگن، تصاویر مدل پاسات Alltrack را نیز منتشر کرده است و پیش‌بینی می‌شود که فروش این شاسی بلند SUV به زودی در کشورهای مختلف آغاز شود .همان‌طور که وعده داده بودیم در این شماره به شرح و بررسی مدل جدید سدان فولکس واگن Passatخواهیم پرداخت که به تازگی خودروساز آلمانی،‌ آن را معرفی کرده است.

چهره ظاهری

پاسات از لحاظ ابعاد اتاق و کاربرد در کلاس خودروهای سدان لوکس بزرگ یا همان E-Segment جای می‌گیرد و سبک طراحی آن کاملا ساده اما شکیل و متناسب است که همین ویژگی باعث شده تا جوابگوی سلایق مختلف مشتریان باشد. در نمای جلو، فرم طراحی جلوپنجره عریض و آبکاری شده پاسات با چهار شبکه توجه شما را به خود جلب می‌کند که در کنار گرافیک زیبای کاسه چراغ‌های ساده و چهارگوش آن، هماهنگی دلنوازی را به وجود آورده است.

همچنین این نسل از پاسات دارای چراغ‌های LED رانندگی در روز بوده که به صورت نواری مواج در داخل کاسه چراغ‌های جلو جاسازی شده‌اند و به هنگام روشن شدن در روز یا شب بسیار جذاب به نظر می‌رسند. در قسمت پایین سپر نیز چراغ‌های مه‌شکن با ابعادی بزرگ و کشیده خود‌نمایی می‌کنند. در نمای جانبی، شیب ملایم جلوپنجره و کاسه چراغ به سمت عقب باعث شده تا چهره خودرو کمی ‌پویاتر و خشن ‌تر از نمای جلو به نظر برسد اما هرچه به سمت عقب پیش بروید،

سادگی در طراحی خطوط و اجزای بدنه شدت می‌گیرد. دور تا دور محدوده پنجره‌های جانبی مانند اکثر خودروهای امروزه با یک نوار کرومی‌ براق احاطه شده و جالب اینجاست که برای تزئین قسمت پایین درها نیز از این نوار با قطر بیشتر استفاده شده است تا کمی ‌از یکنواختی نمای جانبی کاسته شود. فرم بسیار ساده چراغ‌های عقب پاسات، دقیقا مشابه دیگر محصولات فولکس واگن بوده که ظاهرا این شرکت قصد ندارد، دستی به سر و گوش آن بکشد و در این سال‌ها فقط با تغییر در اندازه زوایا یا ابعاد آن، تفاوت‌هایی جزئی را ایجاد کرده است.

در کل می‌توان گفت که نمای عقب پاسات بسیار ساده‌تر از نمای جلوی آن بوده و خلاقیت کمی‌ در طراحی آن به کار رفته است اما طراحان سعی کرده‌اند تا این بی‌حوصلگی در طراحی را با نصب نوار آبکاری شده روی قسمت زیرین در صندوق عقب و همچنین طرفین سپر جبران کنند ولی حاصل کار به ‌اندازه دیگر رقبا، دلچسب و رضایت‌بخش نیست. در واقع می‌توان گفت که مدل پاسات در بخش طراحی مانند دیگر هم قطارانش از ویژگی‌های اسپورت و هیجان‌انگیز بهره نگرفته است.

طراحی داخلی پاسات نیز بسیار ارگونومیک اما ساده بوده که کیفیت بالای قطعات و مونتاژ مثال‌زدنی آنها مانند دیگر مدل‌های فولکس واگن، تحسین‌‌برانگیز است. در وسط داشبورد پاسات، یک ساعت لوکس و آنالوگ نصب شده که ‌این امر امروزه در کابین بسیاری از اتومبیل‌های لوکس مانند مرسدس بنز S-Class و یا کادیلاک CTS دیده می‌شود. کنسول مرکزی نیز نسبتا خلوت بوده و جداسازی مناسب ادوات آن موجب شده تا کار کردن با آنها به آسانی صورت گیرد.

تجربه نشان داده که محصولات آئودی و فولکس واگن از ارگونومی ‌بسیار بالایی برخوردار هستند و با نگاهی اجمالی به فرم غربیلک فرمان پاسات و طراحی صندلی‌ها به صحت این موضوع پی می‌برید. کابین پاسات به صورت استاندارد از چرم مصنوعی پوشیده شده و ابعاد اتاق آن به نحوی است که فضای پا و سر برای سرنشینان جلو و عقب بسیار جادار بوده و برای خودرویی در این کلاس واقعا بی‌نظیر است. ضمن اینکه فرم جدید صندلی‌ها و ماهیچه‌های جانبی آنها، راحتی هر پنج سرنشین این سدان خانوادگی را به خوبی تضمین می‌کند.

پاسات در دو رده تجهیزاتی Comfortline سطح تجهیزات متوسط و Highline فول آپشن عرضه می‌شود که از امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی آن می‌توان به سیستم صوتی حرفه‌ای با قابلیت پخش DVD و MP۳، بلوتوث هندزفری، مانیتور مرکزی مجهز به سامانه موقعیت‌یاب ماهواره‌ای GPS و TV ،ورودی USB و AUX، چهار چراغ مطالعه، ترمز دستی الکترونیکی ، سامانه ورود و استارت بدون کلید، سامانه کنترل کیفیت هوا ، سامانه تشخیص خستگی راننده، سامانه کمک پارک، آینه‌های تیره‌شونده ، شش کیسه هوا و همچنین سامانه Isofix (نصب ایمن صندلی کودک) اشاره کرد. امکان تزئین کابین پاسات با چوب یا آلومینیوم نیز طبق سفارش مشتری امکان‌پذیر است.

توانایی‌های فنی

پاسات ۲۰۱۱ طبق معمول با طیف وسیعی از پیشرانه‌های بنزینیTSIو دیزلیTDI (جمعا ۱۱ مدل) به بازار عرضه شده که اکثر آنها از فناوری پاک BlueMotion استاندارد یورو ۶ برخوردار هستند. قوی‌ترین پیشرانه در نظر گرفته شده برای پاسات، مدل V۶ ۴MOTION با قدرت ۲۲۰ کیلووات و شتاب ۵/۵ ثانیه است که به طور میانگین ۳/۹ لیتر بنزین را در هر ۱۰۰ کیلومتر مصرف می‌کند.

همچنین برای انتقال قدرت در این خودرو از گیربکس شش سرعته یا هفت سرعته دو کلاچه DSG بهره گرفته می‌شود. سیستم تعلیق این خودرو، همان مک فرسون معروف است که در اکثر خودروها مورد استفاده قرار می‌گیرد و از قطعات آلومینیومی‌تشکیل شده است تا با کمک فرمان الکترومکانیکی فولکس واگن، نرمی‌ و فرمان‌پذیری مناسب را برای پاسات به ارمغان آورد.

همچنین این خودرو از سیستم‌های کنترل پایداری هوشمندی چون DCC (کنترل شاسی) و ESP نیز برخوردار بوده تا در سخت‌ترین شرایط، پایداری و هندلینگ رضایت‌بخشی را به نمایش بگذارد. همچنین مدل ۴MOTION چهار چرخ متحرک نیز قابل عرضه به مشتریان پاسات است تا با اطمینان و اعتماد به نفس بیشتری در جاده‌های برفی و لغزنده رانندگی کنند.

در خاتمه می‌توان گفت که کیفیت بالای قطعات، فضای جادار کابین، برخورداری از امکانات رفاهی و ایمنی گسترده و همچنین به کارگیری آخرین فناوری‌ها برای تولید پیشرانه‌های کم مصرف و اقتصادی از مهم‌ترین عواملی هستند که باعث شده پاسات در طول چند دهه اخیر یکی از محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین محصولات بازار در این سگمنت باشد. باید منتظر ماند و دید که ‌آیا پاسات ۲۰۱۳ نیز می‌تواند راه دشوار اسلاف خود را بپیماید یا خیر.