دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 6 May, 2024
ادعیه صحیفه سجادیه تفسیر آیات نورانی قرآن کریم
آثار بر جای مانده از اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السّلام) به عنوان سندی جامع در تفسیر آیات نورانی قرآن کریم و مدیریت تفکر دینی ایفای نقش نموده و جامعه اسلامی را به کاوشی دوباره در مسیر هدایت الهی وا می دارد . صحیفه سجادیّه که منبعی سرشار از معرفت دینی و شاهراهی مستحکم و مستمر برای پیوند میان خلق و خالق است ، با مضامین عالی و محتوای ژرف خود توحید ناب در مقام خوف و رجاء را همواره پیش روی سالکان کوی طریقت قرار می دهد .
غوّاصی در بحر عمیق عرفان و ساحت قدس دعا ، در قاموس اندیشه تابناک حضرت سیّد السّاجدین ، امام زین العابدین (ع) با نگاه محقّقانه حکیم متألّه و عارف فرزانه ، حضرت آیت الله جوادی آملی (دام ظلّه العالی) راهگشای خوبی در باز نمودن دریچه فهم دینی و معرفت شناسی ربوبی خواهد بود .
وجود مبارک امام سجاد (ع) با این دعاهای نورانی چندین کار مثبت انجام داد و رابطه جامعه با قرآن را زنده کرد . شما وقتی این ادعیه نورانی را بررسی می کنید ، ملاحظه می فرمایید که غالب این ادعیه صبغه تفسیر قرآن دارد . یعنی آیات قرآن را دارد معنا می کند ، یک . و این گزاره ها که به صورت خبری است ، آن را به ما تعلیم می دهد در جمله های انشائی که با دعا از خدای سبحان بخواهیم ، این دو . هم با تفسیر قرآن ، قرآن را به ما نزدیک می کند ، در دسترس ما قرار می دهد و هم با دعا ما را به دامن قرآن می کشاند که آنچه را که خدا گفت ما عمل بکنیم و صاحب آن بشویم . در بسیاری از آیات که اوصافی را خدای سبحان برای مؤمنان ذکر می کند که اینها به صورت جمله خبریّه است ، غالب آنها به صورت جمله انشائیه در ادعیه حضرت است . این تبدیل خبر به انشاء برای آن است که دست ما را بگیرد و به راه ببرد و کسی که اهل دعاست و می خواهد به آن معارف قرآن کریم برسد ، این راهی لی الله است و در بستر صراط مستقیم . این سیر اجمالی در صحیفه سجادیّه است که حضرت آیات را تفسیر می کند ، اوّلاً ؛ و گزاره های تفسیری را که جمله خبریّه است به صورت دعا که جمله انشائیه است در می آورد ، ثانیاً ؛ به ما ها می فرماید : این مطالب را انشاء کنید و از خدا بخواهید ، ثالثاً ؛ که شما بشوید مصادیق آن آیات الهی ، رابعاً .این می شودوجود قرآنی یک جامعه .
● درود و صلوات خداوند بر مؤمنان در قرآن
در سوره مبارکه احزاب ذات أقدس له بر پیامبرش درود فرستاد وفرمود: نّ الله و ملائ کته یصلّون علی النّب ی(۱) در همان سوره ذات أقدس له بر مؤمنین هم صلوات می فرستدومی فرماید: هو الّذ ی یصلّ ی علیکم و ملائ کته ل یخر جکم م ن الظّلمات لی النّور(۲) . خدا و ملائکه خدا بر شما صلوات می فرستند تا شما را نورانی کنند . چه مقامی برای انسان هست ، مخصوصاً عالمان دینی !
یک وقتی مرحوم خواجه نصیر طوسی آنطوری که مرحوم بحرالعلوم نقل می کند درکلاس درس مطلبی را از سیّد مرتضی نقل کردو گفت : قال السّ ی د المرتضی وسپس ادامه داد: صلوات الله علیه . حاضران در مجلس درس مرحوم خواجه نصیر یک مقدار تعجب کردند که چطور خواجه نصیر درباره سیّد مرتضی می فرماید : صلوات الله علیه ! مرحوم خواجه همانجافرمود : ک یف لا یصلّی علی المرتضی ؟ چگونه ما بر کسی که دین او عقیده او ، اخلاق او مورد رضای خداست صلوات نفرستیم ؟! این بیان ناظر به همین آیه دوّم سوره مبارکه احزاب است که فرمود : هو الّذ ی یصلّی عل یکم و ملائ کته ل یخر جکم م ن الظّلمات لی النّور . خداست که می گوید : اصلّی علی کذا ، ملائکه است که می گویند : اللّهمّ صلّ علی کذا . این کم مقامی نیست ! ما با داشتن این مقام ها که این سفره پهن است ، اگر خدای ناکرده از اینها محروم بشویم ، بدا به حال ما !
● درود و صلوات امام سجاد (ع) بر پیروان انبیاء
این آیه را وجود مبارک امام سجاد کاملاً تحلیل می کند . شاید ۲ ـ ۳ صفحه درباره همین آیه به صورت دعا دارد بحث می کند . به حسب ظاهر دعاست ، امّا وقتی شما دقیقاً ملاحظه می فرمائید ، می بینید که حضرت دارد این آیه را تفسیر می کند ، یک ؛ بعد دست ما را می گیرد ، با جمله های انشائیه می گوید این خبر را انشاء کن و بخوان دو ؛ تا برسیم ، مصداق بشویم ، سه .
دعای چهارم صحیفه سجادیه درباره صلواتی است که وجود مبارک امام سجاد (ع) نسبت به پیروان انبیاء دارد بااین عنوان: الصلاه علی اتباع الرّسل ومصدّ ق یهم.این عنوان دعا به ما می فهماند که آیه دوّم سوره مبارکه احزاب مخصوص به امت مرحومه نیست ؛ همه انبیاء که شاگردان اینها شدند ، مشمول لطف خدای سبحان بودند و وجود مبارک امام سجاد هم که خلیفه الله است نسبت به شاگردان همه انبیاء م ن لدن آدم لی خاتم دارد اظهار لطف می کند .
پس معلوم می شود نّ الله و ملائ کته یصلّون علی النّب ی ، یعنی یا أیّها الآدم ! حکم این است ، یا نوح ! حکم این است ؛ یا داود ، یا سلیمان ، یا ابراهیم ، یا موسی ، یا عیسی! حکم این است ، درباره رسول خاتم (ص) هم حکم همین است . ما از کجا می فهمیم این آیه عام و مطلق است و همه را شامل می شود ؟ به برکت دعای امام سجاد که این دعا مفید آن است که این آیه عام است ، مطلق است و فراگیر و گذشته و آینده را شامل می شود.
● درخواست درود بر مجاهدان راه خدا
آنها که پیرو وحی اند دو گروهند . یک وقت است در حال هدن ه و صلح پیرو وحی اند ، آنها یک مقدار مشمول رحمتند . یک وقتی در موقع شبیخون و تهاجم فرهنگی و معارضه و مبارزه با دین، پیرو وحی اند . وجود مبارک امام سجاد این گروه را ب الصّراحه و ب الختصاص ذکر می کند و می فرماید : آنهائی که ع ند معارضه الدّین قد علم کردند ، دارند دین تو را یاری می کنند و پیرو دین تو اند ، درود خدا بر آنها ! الآن شما می بینید یک عدّه ای کمر بستند به هتک حرمت ذات مقدّس رسول خدا! به جای اینکه توبه کنند ، یکی پس از دیگری همین هتک حرمت را گسترش می دهند . هتک حرمت در اذهان تأثیر روانی اش این است که اوّل آن جلال و شکوه را کم می کند ، بعد کاحد م ن النّاس می شود ! در این دعا آمده است که : خدایا ! صلواتت را بر کسانی نازل بکن که ع ند معارضه الدّین قد علم کردند ، دارند دین تو را یاری می کنند وازآن پیروی می کنند .
● آثار صلوات الهی بر مؤمنان
وجود مبارک حضرت این صلوات را توسعه می دهد . گذشته از اینکه آن صلوات عام است و مطلق ، م ن لدن آدم لی خاتم است ؛ معنا می کند که صلوات خدا چه می کند با آدم . یعنی آیافقط گناهان آدم را می آمرزد ؟
آیا آدم را از جهنّم نجات می دهد ؛ یا نه ، در جهات گوناگون اثر دارد ؛ هم دفعاً ، هم رفعاً ، هم رفعتاً !
توضیح اینکه : انسان یا به جائی می رسد که سعی می کند آلوده نشود ، گناه نکند که این یک نورانیّتی می خواهد . این نورانیّت از برکت صلوات خدا پیدا می شود ؛ که آدم زشتی گناه را احساس بکند ، بدی خلاف را احساس بکند و گناه نکند . یا نه ؛ اگر گناه کرد ، توفیق آن را داشته باشد که گناه آمده را دفع کند ، یا توفیق دفع دارد که گناه نکند ، یا توفیق رفع دارد که گناه آمده را بر طرف کند . یا نه ، از حیطه گناه گذشته است و بالاتر از اینهاست ؛ لکن با رفعت درجه همراه است ، می خواهد ترفیع درجه پیدا کند . رفعت درجه مال علماء است که: یرفع الله الّذ ین آمنوا م نکم و الّذین اوتوا الع لم درجات (۳).
● وجود مبارک امام سجاد (ع) در این دعا این صلوات را که تفسیر
می کند ، عرض می کند : خدایا ! بر اینها صلوات بفرست : صلاهً تعص مهم عن معص یت ک (۴)؛ که اینها از یک عصمت نسبی برخوردارند . حالا عصمت مطلق را کسی توقع ندارد ، مقدور او نیست ؛ درباره غیر معصومین یک عدالت کامل و یک عصمت نسبی متوقّع است و مقدور هم هست.کسی که گناه نکرد ، از عذاب مصون است ، امّادرمورد ترفیع درجه می فرماید : و تفسح لهم ف ی درجات جنّات ک (۵). در درجات بهشت ، منازل وسیعی به اینها عطا می کند .
● درخواست توحید درخوف و رجاء برای مؤمنان
در خوف و رجاء هم اینها موحد باشند ، طوری که جز به تو امید نداشته باشند و جز از تو نترسند . اینها را در خوف و رجاء موحد بکنی ! این نکته برای ما ها خیلی مهم است . قرآن کریم مهمترین شرطی که برای مبلّغان اسلامی قرار می دهد ، این است که اینها در خوف و رجاء موحدند . در سوره مبارکه احزاب که مبلّغان الهی را می ستاید ، می فرماید : الّذین یبلّ غون ر سالات ربّ ه م و یخشونه و لا یخشون احداً لا الله(۶)، آنان فقط از خدا می ترسند .
اگر کسی در خوف موحد بود ، یقیناً در رجاء هم موحد است . مهمترین شرط یک مبلّغ آن است که جز از خدا نترسد ، قهراً غیراز خدا هم به احدی امیدوار نیست . این توحید در خشیت و رجاء ،وصف رسمی مبلّغان الهی است که انبیاء اینچنین بوده اند . همین معنا را که وصف رسمی مبلّغان است ، وجود مبارک امام سجاد در آن دعا دارد که خدایا اینها را کمک کن که اینها فقط از تو هراسناک و به تو امیدوار باشند .
● ترغیب امام سجاد (ع) به عمل برای آخرت
بخش دیگری از برکات این صلوات آن است که فرمود : و تزهّ دهم ف ی سعه العاجل (۷).خدایا اینها را زاهد کن تا عمرشان را درباره چیزی که می گذرد صرف نکنند ؛ درباره چیزی که می ماند و به همراه اینها می رود و یک
عدّه ای را هم راهی این راه می کند ، صرف بکنند. یک روحانی ، یک عالم دینی با تأسیس حوزه علمیّه ، با تدریس ، با تألیف ، با تصنیف ، با تبلیغ ؛ چندین کار می کند . اومحصول کار خودش را پیشاپیش فرستاده و دنبال آن می رود و کار او ، او را رها نمی کند ؛ یک . عدّه زیادی را هم به همراه می برد ، دو . این طور نیست که یک مدرسه ساختن ، یا یک کتاب نوشتن ، یا درس گفتن ، یا تبلیغ کردن کار ساده ای باشد ؛ عدّه زیادی را هم راهی این راه می کند . فرمود : اینها هم به دنبال آن دارند می روند .
اگر یک عدّه ای به نام عالمان دین، باقی اند ، سرّ بقاء شان همین است : العلماء باقون ما بق ی الدّهر(۸). فرمود : اینها کار را برای متاع زود گذر نکنند ! کاری که باید رها بکنند و با دست تهی بروند ، این کار را نکنند ! کاری انجام بدهند که به همراه خودشان باشد ، با دست پر بروند . آدم می تواند محصول عمر خودش را با دست خودش ببرد! آن بقایا سایه کار اوست که به دیگری می رسد . امّا کسی که برای دنیا کار کرده ، هر چه کار کرده گذاشت و رفت . این مثل آن متحرّکی است که بعد از یک مدّتی می پوسد .
این حرکت ها را گفتند دو قسم است ؛ شما می بینید یک اتوبوس ممکن است ۲۰ سال ، ۳۰ سال حرکت بکند ، یک درخت هم ۲۰ سال ، ۳۰ سال حرکت می کند . آن اتوبوس حرکت می کند ، محصول کار خود را پشت سر می گذارد . این درخت که حرکت می کند ، محصول کار خودش را زیر پای خود نگه می دارد ، پایه خود قرار می دهد . این بعد از ۳۰ سال میوه دستش است ، آن بعد از ۳۰ سال آهن قراضه است و آن را می اندازند دور !
یک وقت کسی عمرش را ، جوانی اش را به بازی می گذراند ؛ این مثل اتوبوسی است که بعد قراضه می شود ؛ یک وقت است به تحصیل علم می گذراند ، این مثل شجره طیّبه ای است که :اصلها ثاب ت و فرعها ف ی السّماء (۹) می ماند . آن یکی حرکتش را پشت سر گذاشته ، این یکی حرکتش را زیر پا می گذارد ، یعنی پایه قرار می دهد ؛ روی همین حرکت استوار است . عالمان دین این جورند ؛ اینکه فرمود : العلماء باقون ما بق ی الدّهر ؛ کلّ روزگار ممکن است زیر و زبر بشود ، ولی عالمان دین باقی اند برای اینکه معارف الهی از بین رفتنی نیست : و تحبّ ب ا لیه م العمل للاجل (۱۰). ببینید همه اینها که ما ۲ ـ ۳ سطر از این عبارات نورانی
آن حضرت را نقل کردیم ، ۲ـ ۳ صفحه است ؛ بازگشتش به تفسیر همین یک جمله است . فرمود : این صلواتی که خدای سبحان نسبت به مؤمنین دارد ، یکی از برکاتش این است که عمل برای آخرت را محبوب اینها قرار می دهد . اینها نه برای تکلیف بلکه برای تشریف انجام می دهند .
این دعاها ابن طاووس ها را تربیت می کند که ابن طاووس می گوید : من جشن تشریف دارم ، نه مکلّف ! خدا را شاکرم که نمردم ، و مشمول خطابات الهی شدم که خدا می فرماید : یا أیّها الّذین آمنوا کت ب علیکم الصّیام (۱۱)، اقیموا الصّلاه (۱۲) و مانند آن . قبل از بلوغ ،خدا مرا مخاطب قرار نمی داد ، چیزی از من نمی خواست ؛ الآن مرا مخاطب قرار می دهد ، چیزی از من می خواهد ؛ این چه شرفی بالاتر ؟! این بیاناتی که مرحوم
ابن طاووس و امثال ابن طاووس دارند ، از این ادعیه گرفته شده چون انس ایشان به ادعیه زیاد بود .
● تبیین علاقه ها و محبت های صادق و کاذب در قرآن کریم
و تحبّ ب ا لیه م العمل ل لاج ل ؛ عمل برای آخرت را محبوب اینها قرار بدهی نه مورد تکلیف . همه اینها ناظر به سوره مبارکه حجرات است . در سوره آل عمران ، زینت ها و محبوب های باطل را ذکر می کند ، در سوره حجرات محبوب های حق را ذکر می کند . می فرماید : محبوب های باطل یا جماد است یا نبات است یا حیوان است یا انسان . انسان به غیر خدا و به غیر دین که دل ببندد ؛ یا به دامداری ، یا به کشاورزی یا به زرگری و بانکداری و امثال اینها یا به همجنس های خود دل می بندد. از این چهار تا بیرون نیست ؛ یا جماد است یا نبات است یا حیوان است یا انسان . این چهار تا را فرمود : اینها شهوتند ، نه محبت !
در آیه معروف سوره مبارکه آل عمران فرمود: زیّ ن ل لنّاس حبّ الشّهوات ؛ حبّ الشّهوات را تقسیم کرده به اقسام چهار گانه . م ن النّ ساء و البنین که انسان است ، و القناطیر المقنطره م ن الذّهب و الف ضّ ه که جماد است ، و الخیل المسوّمه و الانعام که حیوان است ، و الحرث که کشاورزی است (۱۳) ؛ دیگر از این بیشتر که نیست ، کمتر هم نیست ! بعضی ها گرفتار هر چهار تا هستند ، بعضی گرفتار سه ، بعضی گرفتار دو ، بعضی گرفتار یکی هستند . فرمود : اینها شهوت است ، اینها » محبت » نیست ! آن که محبت است در سوره مبارکه حجرات تبیین شده : حبّب ا لیکم الایمان و زیّنه ف ی قلوب کم (۱۴)
آیا آدم عاقل به دنبال شهوت می رود ، یا به دنبال محبت ؟! شهوت در حیوانات هست ، در گیاهان هم هست ! این محبت است که مخصوص انسان است و اجر رسالت است :قل لا اسئلکم علیه اجراً لا المودّه ف ی القربی (۱۵). چیزی که می تواند مزد رسالت باشد ، آدم این را رها می کند ؛ آنوقت به دام چیز دیگر می افتد ؟! لذا وجود مبارک امام سجاد (ع) در این بخش فرمود: تحبّ ب ا ل یه م العمل ل لاج ل ، عمل برای آخرت را محبوب اینها قرار بده.
بیانات در دیدار با مدیران، اساتید و فضلای حوزه علمیه بابل به مناسبت سالروز شهادت امام سجاد (ع) ـ بابل ؛بهمن ۱۳۸۴
آیت الله جوادی آملی
(۱) احزاب / ۵۶
(۲) احزاب / ۴۳
(۳) مجادله / ۱۱
(۴و۵)صحیفه سجادیه / دعای ۴
(۶) احزاب / ۲۹
(۷)صحیفه سجادیه / دعای ۴
(۸) نهج البلاغه / خ ۱۴۷ ـ( ... لکمیل بن زیاد النّخعی ... )
(۹) ابراهیم / ۲۴
(۱۰)صحیفه سجادیه / دعای ۴
(۱۱) بقره / ۱۸۳
(۱۲) بقره / ۴۳
(۱۳) برداشت از :
آل عمران / ۱۴
(۱۴) حجرات / ۷
(۱۵) شوری / ۲۳
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران رهبر انقلاب رافائل گروسی حج انتخابات مجلس شورای اسلامی دولت شورای نگهبان حجاب دولت سیزدهم حسین امیرعبداللهیان رسانه
تهران شهرداری تهران هواشناسی وزارت بهداشت قتل قوه قضاییه فضای مجازی آموزش و پرورش سلامت سازمان هواشناسی شهرداری باران
ایران خودرو قیمت دلار قیمت طلا بانک مرکزی خودرو قیمت خودرو بازار خودرو دلار قیمت مسکن حقوق بازنشستگان بورس
تئاتر محمدعلی علومی نمایشگاه کتاب تلویزیون سریال مهناز افشار دفاع مقدس سینمای ایران صدا و سیما سینما صداوسیما مهاجرت
مغز دانشگاه آزاد اسلامی دانش بنیان
رژیم صهیونیستی اسرائیل غزه فلسطین آمریکا حماس جنگ غزه روسیه اوکراین طوفان الاقصی رفح طالبان
پرسپولیس فوتبال استقلال لیگ برتر لیگ برتر ایران نساجی رئال مادرید بازی بارسلونا سپاهان جواد نکونام باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی اپل سامسونگ آیفون گوگل باتری مایکروسافت اندروید اینستاگرام ناسا ماهواره
رژیم غذایی بیمه زیبایی ویتامین چای کاهش وزن آلرژی دندانپزشکی