سه شنبه, ۱۴ اسفند, ۱۴۰۳ / 4 March, 2025
بیماری های دل diseases of heart

● بیماری های دل از دیدگاه کتاب آسمانی
در ابتدا با توجه به آیات فرآن کریم حالت های منفی دل را بیان کرده و با کمک تفاسیر و روایات معصومین ( علیهم السلام ) به شرح مختصر آن می پردازیم .
۱) شک و تردید :
« زیرا منافقان و آنهایی که در دلشان بیماری است می گفتند خدا و پیامبرش وعده ای جز فریب به ما نداده اند . » در جریان جنگ خندق عده ای از منافقان به قصد ایجاد رعب و وحشت به تبلیغ قدرت و عظمت سپاه دشمن پرداختند .
پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم از قول خداوند متعال مؤمنان را دلداری داده و وعده نصرت الهی را یادآوری نمودند . ولی کسانی که خداوند آنان را « الذین فی قلوبهم مرض » خوانده است , به خاطر شک و تردیدی که در دل داشته اند وعده خدا و پیامبر او را دروغ و فریب پنداشته و به کمک منافقان در جهت تضعیف روحیه مؤمنان کوشیدند . آری خداوند متعال شک و تردید نسبت به وعده های الهی را از امراض قلب انسان دانسته و آن را نکوهش کرده است و همچنین در آیه دیگر عامل اصلی شک و تردید را روحیه لجاجت و سوء ظن معرفی کرده و استمرار و باقی ماندن در شک را بدتر از شک و تردید قلمداد کرده است .
۲) کینه و کدورت :
« ای پروردگار, ما و برادران ما را که بیش از ما ایمان آورده اند بیامرز و کینه کسانی که ایمان آورده اند را در دل ما جای نده . » این که مؤمنان در بهشت و درکنار نعمت هایی همچون باغ , چشمه, آب روان , امنیت و سلامت , دل های بدون کینه و کدورت را از پروردگار مهربان شان طلب می کنند . نشان از زشتی و پلیدی دلی است که همواره با کینه و کدورت باشد که جای چنین دلی در بهشت و در سینه های مؤمنان نیست .
۳) نفاق و دورویی :
« تو یکدل می پنداریشان و حال آن که دل هایشان از هم جداست . چرا که مردمی بی خردند » هر چند منافقان در ظاهر متحدند ولی دل هایشان متفرق و پراکنده است و علت آن پراکندگی هم این است که مردمی فاقد تعقلند پس می توانیم به کمک تفکر و تعقل هم نفاق و دورویی را از دل خودمان و هم پراکندگی و چند دستگی را از میان دل های مسلمانان محو کنیم .
۴) زنگار گناه:
« همانا به سبب کارهایی که کرده بودند زنگار گناه بر دل هایشان مسلط شده است . » در کتب تفسیری و در میان ویژگی های قلب مریض و همچنین مشخصات قلوب کافران , اشاره به انسان هایی شده است که غبار و زنگار گناه بر دل های آنان نشسته و آنان را از خدا دور ساخته است .
رسول گرامی اسلام (ص) در این باره می فرمایند : « هر گاه فردی مرتکب گناهی گردد , نقطه سیاهی در قلب او پدیدار می شود , اگر توبه کند, آن سیاهی پاک می شود و گرنه در قلبش توسعه خواهد یافت .
۵) کژی و انحراف از حق :
« اما آنها که در دلشان میل به باطل است به سبب فتنه جویی و نیل به تأویل , از متشابهات پیروی می کنند . »
به بیان این آیه شریفه ، دل های مریض دنبال فتنه و دست آویزی می گردند تا به خواسته درونی خود که میل و کژی از حق و حقیقت است جامه عمل پوشند . این بیمار دلان از میان تمام حقایق ناب قرآنی , فقط به مثال ها و تعبیرات کنایی قرآن اشاره کرده و آن را مطابق میل خود تفسیر می کنند .
۶) بد خُلقی و بی مهری :
« اگر تندخو و سخت دل می بودی , از گرد تو پراکنده می شدند . » این آیه در شأن نبی مکرم اسلام (ص) نازل شده و مهربانی , نرم دلی و اخلاق خوش و سرشار از مهر و عطوفت ایشان را موجب جذب مردم به اسلام و از الطاف الهی به آن حضرت دانسته و بد خُلقی و رفتار بی مهر و عطوفت را جزوه نقاط ضعف قلب انسان به شمار آورده است .
۷) غفلت :
« و از آن کسی که قلبش را از یاد خود غافل ساخته ایم و از هوس خود پیروی کرده و ( احساس ) کارش بر زیاده روی است, اطاعات مکن . » وقتی دلی از یاد خدا , یاد مرگ و از حساب و کتاب قیامت غافل شد , به پیروی از هوا و هوس پرداخته و به جای عقل و دل , شیطان بر قلب مریض او حکم می راند . به چند توصیه از امامان معصوم (ع) برای مبارزه با بیماری غفلت توجه کنید : یاد مرگ , کسب آمادگی برای سفر آخرت , استمرار یاد خدا , مراقبت به نمازهای واجب و ادای آنها در اول وقت و رسیدگی به حساب نفس .
۸) قساوت قلب ( سنگدلی ) :
« پس وای بر سنگدلانی که یاد خدا در دلهایشان راه ندارد . آنان در گمراهی آشکار هستند . » امام باقر ( علیه السلام ) بالاترین کیفر بندگان را سنگدلی دانسته اند . و به عقیده مفسران , قساوت قلب مانع تابش نور الهی بر دل انسان است .
۹) ترک وظیفه :
« و کسانی که ایمان آورده اند می گویند : چرا سوره ای ( در باره جهاد ) نازل نمی شود ؟ اما چون سوره ای صریح نازل شد و در آن نام کارزار آمد می بینی آنان که در دل هایشان مرضی هست , مانند کسی که به حال بیهوشی مرگ افتاده به تو می نگرند . »
علامه طباطبایی (ره) این آیه را در وصف مؤمنان می داند که از عمل به وظیفه قتال و جهاد سرباز می زنند .
۱۰) اشتغال به لهو و هوس بازی :
« هیچ اندرز تازه ای از سوی پروردگارشان برایشان نیامد مگر این که آن را شنیدند و سرگرم بازیچه بودند. دلهایشان به لهو خو گرفته است ... » . این آیات که در ابتدای سوره انبیاء آمده است , وصف انسان های غافلی است که روز به روز به مرگ و حساب و کتاب نزدیک تر می شوند ولی خود را آماده و مهیا نمی سازند و به علت سرگرم شدن به بازیچه های دنیا و مرض دل مشغولی به سرگرمی های دنیایی مورد توبیخ خداوند متعال قرار گرفته اند . ایشان از یاد خدا غافل بوده و آیات الهی را به بازی گرفته اند .
۱۱) کتمان حق :
« و شهادت را کتمان نکنید و هر که آن را کتمان کند قلبش گناهکار است و خدا از کاری که می کنید آگاه است . »
خداوند متعال با تأکید بر این که هیچ عملی از اعمال بندگان از دید او مخفی نمی ماند کتمان شهادت را از گناهان قلب دانسته است .
۱۲) عدم پذیرش معارف اسلامی :
« و چون قرآن بخوانی میان تو و کسانی که به آخرت ایمان ندارند پرده ای پوشیده قرار می دهیم و بر دلهاشان پوشش ها می نهیم تا آن را نفهمند ... » . به عقیده برخی مفسران ، روح بسته و دل مرده معارف ناب قرآن را نمی پذیرند .
۱۳) اکراه از یاد خدا :
« و چون خدا به تنهایی یاد شود , دل های کسانی که به آخرت ایمان ندارند منزجر می گردد و چون کسانی غیر از او یاد شوند به ناگاه آنان شادمان می کنند . » هر چند در قرآن کریم بیش از هزار بار از توحید و خدای یگانه یاد شده است ولی متأسفانه بیماردلانی بودند که از شنیدن آیات توحید و بهره گیری از آنها محروم و ناراحت بودند , اما از شنیدن سخنان ناحق و شرک آمیز و از یاوه سرایی خرسند و شاد می شدند. البته امروزه و در عصر ارتباطات و با پیشرفت های چشمگیر علم و فن آوری و حتی در میان به ظاهر مسلمانان و مؤمنان نیز افرادی هستند که هر گاه بحث از حق و حقیقت و توحید می شود, منزجر و متنفر می شوند ولی هنگامی که سخن از شرق و غرب و جدایی دین از عرصه زندگی بشر به گوششان برسد شادمام می گردند .
● نتیجه
این که اگر دل و جان از جسم و جسد مهمتر است که هست و اگر دل نیز مانند جسم به ضعف و بیماری مبتلا می شود که می شود و اگر درمان آن واجب است که هست پس به سراغ داناترین و مهربان ترین طبیب رفته و علاوه بر گرفتن نسخه آنچنان که بیان شد عاجزانه استعانت جوییم که کمک مان کند و توفیقمان دهد تا به مبارزه با بیماری های دلمان قیام کرده و آن را لایق درک فیض حضور نور هدایتش گردانیم .
ترجمه: علیرضا حدادیان - دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی (گرایش بازاریابی)
Email: a.hadadian@gmail.com
منبع: consumers,chapter ۱۸
توسط مهدی یاراحمدی خراسانی
http://athir.blogfa.com
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست