دوشنبه, ۸ بهمن, ۱۴۰۳ / 27 January, 2025
مجله ویستا

قواعد زبان‌آموزی


قواعد زبان‌آموزی

دیرزبان بازکردن یا تأخیر در تکلم از جمله اختلالات شایع در خردسالان است که تشخیص بموقع و انجام درمان‌های لازم در رفع آن مؤثر است.
دیرزبان بازکردن در کودکان مسئله‌ای کاملاً …

دیرزبان بازکردن یا تأخیر در تکلم از جمله اختلالات شایع در خردسالان است که تشخیص بموقع و انجام درمان‌های لازم در رفع آن مؤثر است.

دیرزبان بازکردن در کودکان مسئله‌ای کاملاً طبیعی است که ۳ تا ۱۰ درصد کودکان را در برمی‌گیرد و با درمان‌های ساده و ایجاد شرایط محیطی مساعد می‌توان مهارت سخن گفتن را در کودکان تقویت کرد.

مطالعات نشان می‌دهد بروز این اختلال در پسرها سه تا چهار برابر بیشتر از دختران است.

والدین در تشخیص و پیشگیری از این عارضه نقش بسیار مهمی دارند لذا بالابردن آگاهی آنان در رابطه با مهارت‌های گفتاری در خردسالان در رفع مشکلات آنان مؤثر است.

جدول زمان‌بندی شده زیر پیشرفت عادی و طبیعی روند آموزش گفتار را در کودکان نشان می‌دهد.

۲ تا ۴سالگی

در طول این دو سال کودک بطور متناوب قواعد ساده زبان را می‌آموزد و در گفتار خود به کار می‌برد.

از اسامی جمع استفاده کرده و جملات کوتاه چندکلمه‌ای را بیان می‌کند.

البته بچه‌ها در این دوران تندتند و نامفهوم حرف می‌زنند.

دوتاچهارسالگی سن بسیار مناسبی است تا کودک کلمات و نحوه استفاده از آنها را بیاموزد.

در پایان سه‌سالگی او قادر خواهد بود اسم و سن خود را بطور دقیق بازگو کند.

همچنین می‌تواند ضمایری مانند من، تو و غیره را تشخیص دهد.

۵سالگی

در این سن کودکان باید بتوانند تفاوت بین کلمات متضاد را درک کرده و آن را در گفتار به کاربرند.

کودک در سن پنج‌سالگی قادر است داستان‌های کوتاه بگوید و جملاتی با بیشتر از شش‌کلمه بسازد.

منیره اعتمادی