چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 8 May, 2024
گفت وگوی گادامر با فلسفه یونان
هانس گئورگ گادامر چهره شاخص در توسعه هرمنوتیک قرن بیستم است. با این همه یكی از مهمترین خاستگاههای فلسفه وی گفتوگویی است كه او با فلسفه یونان سامان میدهد. در این مقال این گفتوگو بسط مییابد.
گادامر در مكتب نئوكانتی آموزش دید. گادامر هنگامی كه مارتین هایدگر به نگارش كتاب «هستی و زمان» اشتغال داشت، زیر نظر او درس می خواند. وی نیز مانند هایدگر، تصور هرمنوتیك را صرفا به عنوان روشی برای علوم انسانی و تاریخی و قابل قیاس با روش طبیعی، مردود
میشمارد. هرمنوتیك فلسفی از نظر او به فرآیند فهم آدمی مربوط می شود كه به ناچار تاریخی است، زیرا ما كل را به واسطه اجزا و اجزا را به واسطه كل می فهمیم. این نوع فهم عملی نیست كه به نحو قاعدهمند قابل دسترسی و به طور عینی قابل اثبات باشد. رویداد یا تجربه ای است كه بر ما عارض می شود. بالاترین نمونه وقوع آن، تجربه ما از كارهای هنری و ادبی است. ولی در بررسی های دقیق و عالمانه ما درباره كارهای دیگر آدمیان در علوم انسانی و اجتماعی نیز واقع می شود، در هر مورد، فهم، خودفهمی به دنبال می آورد.
یكی از حوزه های كاری گادامر، گفتوگو در درون فلسفه و در درون تاریخ فلسفه، بویژه نسبت به افلاطون و ارسطو و نیز هگل و هایدگر است. مفهوم دیالوگ در اینجا به معنای پرسش و پاسخ و برگرفته از افلاطون است. این گونه فهم هرگز به شناخت مطلق تبدیل نمیگردد. گادامر پایه فهم را زبان و گفتوگو، به تفكیك از ذهنیت قرار می دهد و از این راه هرمنوتیك فلسفی را از خطر خودسری در تفسیر آثار دیگران بر حذر می دارد. مهمترین اثر منتشر شده گادامر كتاب «حقیقت و روش» است. از او همچنین چهار مجلد «نوشتههای كوتاه» حاوی تحقیقات مهم درباره افلاطون و هگل و پل سلان و دیگران انتشار یافته است. مجموعه آثارش شامل كتابها و مقالههای پرشمار او در ده جلد گنجانده شده است. گادامر همچنین عملا در تدریس از روش گفتوگو كه محور هرمنوتیك فلسفی اوست، استفاده میكند و همین مساله باعث شهرت گسترده او در مقام معلم بوده است. گادامر در ماربورگ و در برسلاو بزرگ شد و زندگی دانشگاهی او بازتابی از مهمترین جنبشهای فلسفی آلمان در سده بیستم است. هنگامی كه از ۱۹۱۸ تا ۱۹۲۲ در ماربورگ فلسفه میخواند به نوكانتیها برخورد و رساله دكترایش را زیر نظر نیكولایهارتمان و پاول ناتورپ در ۱۹۲۲ به پایان برد.
در ۱۹۲۳ برای اینكه تحت تعلیم ادموند هوسرل و مارتینهایدگر پدیدارشناسی بخواند راهی جزامبورگ شد و در ۱۹۲۴ به دنبال هایدگر به ماربورگ رفت. در ۱۹۲۹ دو سال پس از انتشار آرای هایدگر در زمینه پدیدارشناسی وجودی در «هستی و زمان»، صلاحیت تدریس در دانشگاه پیدا كرد و به پیشنهاد وی استادیار شد. گادامر دانشجویی استثنایی بود كه در سنین فوقالعاده پایین ۲۲ و ۲۹ سالگی به ترتیب به درجه دكترا و استادیاری رسید. هنگامی كه در دانشگاه ماربورگ به سر می برد، به خواندن فیلولوژی كلاسیك (یونانی و لاتین) پرداخت و در ۱۹۲۷ در امتحانات دولتی در این رشته موفق شد. رسالههای دكترا و استادیاری او هر دو درباره افلاطون بود. رساله اخیر تحت عنوان «اخلاق دیالكتیكی افلاطون» در ۱۹۳۱ انتشار یافت. گادامر از همان زمان كه هنوز در ماربورگ بود آغاز به تدریس كرد. بعد همچنین در لایپزیك، فرانكفورت و هایدلبرگ درس داد و در آنجا در ۱۹۴۹ در مقام استاد كرسی فلسفه جانشین كارل یاسپرس شد. ولی پس از بازنشستگی در ۱۹۶۸ نیز همچنان به تدریس در دانشگاه هایدلبرگ ادامه میداد و بخشی از سال را در آمریكا به ویژه در كالج باستن درس می گفت.
در ۱۹۵۲، گادامر و هلموت كوهن مجله «فیلو زومنیشه رونت شاو» را بنیاد نهادند كه به سرعت یكی از مهمترین نشریات فلسفی آلمان شد. كتابهای «حقیقت و روش» و «هستی و زمان» مهمترین آثار در زمینه هرمنوتیك در قرن بیستم شناخته شدند. در دهه ۱۹۶۰، گادامر درگیر
مناظره ای پرحرات با یورگنهابرماس و مكتب فرانكفورت درباره هرمنوتیك و نظریه نقدی شد. در دهه ۱۹۷۰، در حیطههای مرتبط با تدریس در آمریكا كه دومین مرحله حرفه معلمی او بود، گادامر توانست سهمی را كه در «حقیقت و روش» در فلسفه عملی به دست آورده بود، بیشتر بسط دهد و به این مناسبت با آمریكاییها متاثر از پراگماتیسم، مانند ریچارد و ریچارد رورتی، تماس برقرار كرد. بعدها در دهه ۱۹۸۰، مناظرهای را با ژاك دریدا بر سر هرمنوتیك و ساختارشكنی آغاز كرد. اندیشه گادامر با اندیشه یونانی بهویژه افلاطون و ارسطو آغاز می شود. درگیری اولیه وی با افلاطون است به طوری كه بیشتر جهتگیریهای فلسفی تفكر وی از افلاطون است، گادامر تحتتاثیر معلمان نخستش مانند هارتمان و فرید لاندر، رویكردی را نسبت به افلاطون توسعه داد كه ایده مربوط به هرگونه دكترین پنهان در اندیشه افلاطون را رد كرد، در عوض به ساختار خود دیالوگهای افلاطونی به عنوان كلیدی برای فهم فلسفه افلاطون می نگریست. از نظر گادامر تنها راه برای فهم افلاطون، كار از طریق متون افلاطونی و دیالوگ و دیالكتیك موجود در آن متنهاست.
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران روز دختر دولت سیزدهم دولت رئیس جمهور مجلس شورای اسلامی رافائل گروسی انتخابات سید ابراهیم رئیسی رهبر انقلاب حجاب انتخابات مجلس
قتل تهران پلیس هواشناسی شهرداری تهران سلامت بارش باران آموزش و پرورش سیل شهرداری قوه قضاییه سازمان هواشناسی
گاز نمایشگاه نفت مالیات خودرو قیمت طلا قیمت خودرو مسکن قیمت دلار حقوق بازنشستگان ایران خودرو بازار خودرو بانک مرکزی
نمایشگاه کتاب نمایشگاه کتاب تهران تلویزیون فضای مجازی محمدمهدی اسماعیلی کتاب سینمای ایران سریال دفاع مقدس تئاتر موسیقی سینما
اینوتکس دانشجویان دانش بنیان
رژیم صهیونیستی غزه اسرائیل جنگ غزه فلسطین رفح حماس آمریکا روسیه حمله به رفح نوار غزه طوفان الاقصی
فوتبال استقلال پرسپولیس رئال مادرید لیگ برتر دورتموند ذوب آهن بازی باشگاه استقلال لیگ برتر ایران نساجی لیگ برتر فوتبال ایران
تبلیغات عیسی زارع پور اینترنت اپل سامسونگ ناسا آب گوگل مایکروسافت
سرطان سنگ کلیه هندوانه کبد چرب کمردرد اعتیاد ناباروری بیماران خاص بیمه سبزیجات