چهارشنبه, ۲۷ تیر, ۱۴۰۳ / 17 July, 2024
مجله ویستا

بررسی روش های ارزشیابی برنامه های ترویجی به منظور دستیابی به یک مدل مناسب


بررسی روش های ارزشیابی برنامه های ترویجی به منظور دستیابی به یک مدل مناسب

هدف اصلی پژوهش حاضر در قالب رساله دکتری, ارائه یک مدل مناسب برای ارزشیابی برنامه های ترویج کشاورزی می باشد در همین راستا, عوامل تاثیرگذار بر ارزشیابی برنامه های ترویجی و شیوه های ارزشیابی آنها مورد بررسی قرار گرفت

هدف اصلی پژوهش حاضر در قالب رساله دکتری، ارائه یک مدل مناسب برای ارزشیابی برنامه های ترویج کشاورزی می باشد. در همین راستا، عوامل تاثیرگذار بر ارزشیابی برنامه های ترویجی و شیوه های ارزشیابی آنها مورد بررسی قرار گرفت. این پژوهش با استفاده از روش پیمایشی انجام گرفته که در آن جامعه آماری را کلیه اعضای هیات علمی رشته ترویج و آموزش کشاورزی کشور و کارشناسان ارشد حوزه ستادی وزارت جهاد کشاورزی تشکیل می دهند که شامل ۹۰ نمونه از تمامی جامعه آماری بوده است. ابزار تحقیق برای جمع آوری داده ها، پرسشنامه بوده است و برای تجزیه و تحلیل داده ها از برنامه نرم افزاری SPSS استفاده شده است. روشهای آماری مورد استفاده در این تحقیق مشتمل بر میانگین، فراوانی، درصد و ضریب همبستگی اسپیرمن بوده است. نتیجه تحقیق حاضر دستیابی به یک مدل مناسب برای ارزشیابی برنامه های ترویجی می باشد. در این مدل، عوامل تاثیرگذار شامل مخاطبین ارزشیابی برنامه های ترویجی، نوع ارزشیابها، نقش مردم در ارزشیابی، مبنای معیارهای ارزشیابی، نوع طرح ارزشیابی، نهاده های برنامه، اجزای برنامه، فعالیتهای یک برنامه و نتایجی که از یک برنامه ترویجی می بایست در ارزشیابی مورد توجه قرار گیرد، مشخص شده اند.

عنوان فایل
بررسی روش‌های ارزشیابی برنامه‌های ترویجی به منظور دستیابی به یک مدل مناسب application/pdf
arzeshyabi barnamehaye tarviji.pdf
1,660 KB
دانلود

احمد محسنی

ایرج محبی

محمد چیذری

خدایار ابیلی

سیدمحمود قاضی طباطبایی