سه شنبه, ۱ خرداد, ۱۴۰۳ / 21 May, 2024
مجله ویستا

ارزش هر شاگردی به پرسشی است که دارد


ارزش هر شاگردی به پرسشی است که دارد

باید سوال داشت، دغدغه داشت، ده‌ها و صدها پرسش در ذهن باشد تا جوابی را جست.
هیچ دانشجویی یا رسانه‌نگاری و به‌طور کلی هیچ جوینده دانشی و هیچ فهم‌جویی تا سوال نداشته باشد، نه تنها …

باید سوال داشت، دغدغه داشت، ده‌ها و صدها پرسش در ذهن باشد تا جوابی را جست.

هیچ دانشجویی یا رسانه‌نگاری و به‌طور کلی هیچ جوینده دانشی و هیچ فهم‌جویی تا سوال نداشته باشد، نه تنها به جواب نخواهد رسید، بلکه در آن مفهوم یا حوزه اندیشه و عمل بشری مانند پشه در گل می‌ماند...

در هیچ کلاس‌ درسی نمی‌توان موفقیتی برای شاگردانی تصور کرد که بدون سوال سرکلاس می‌نشینند و چشم درچشم استاد به سرزمین رؤیاهاشان می‌روند و قصه‌شان می‌شود قصه آن حاضر غایب که همه دیده‌ایم و می‌بینیم.

حتی نمی‌توان رسانه‌نگاری را دید که بی‌پرسشی و مسأله‌ای درکار خود به جایی رسیده باشد.

به جرأت می‌توان گفت: ارزش هر شاگردی به پرسشی است که دارد و به مسأله‌ای است که در دل و جان می‌پروراند.

بگذارید از این هم قدم فراتر بگذارم: اختراعات و اکتشافات آدم‌ها هم نسبت مستقیمی دارند با تعداد پرسش‌ها و مسأله یا مسأله‌هایی که در ذهن داشته‌اند.

آن‌ها که تجارت موفق‌تری دارند و پول بیش‌تری به‌دست می‌آورند کسانی‌اند که پرسش‌های بی‌شمارتر دارند و مسأله‌های فزون‌تر و عمیق‌تر.