جمعه, ۲۱ دی, ۱۴۰۳ / 10 January, 2025
بازتاب آراء شهید صدر در قانون اساسی
شهید صدر در بیان اركان حكومت اسلامی مورد نظرش سه نهاد عمده را مطرح میكند:
الف) امت،
ب) مرجعیت (رهبری)،
ج) ساختار سیاسی (قوای سه گانه)از دیدگاه او مردم در عصر غیبت یا هدایت و رهبری مرجع، حكومت را تشكیل و نهادهای آن را به وجود میآورند.
الف) امت: از دیدگاه صدر امت یا مردم مسلمان مهمترین بخش حاكمیت را تشكیل میدهند رای و نظر مردم مقوم مشروعیت حكومت است.
بنابراین حاكمیت مورد نظر شهید صدر یك حاكمیت شرعی - مردمی است كه در آن حاكمان مشروعیت خود را هم از جانب شرع و هم از جانب مردم كسب میكنند. شهید صدر در این باره میگوید: تعیین مرجع گواه بر امت به وسیله صفات و مشخصات عمومی است كه از طرف خداوند پیش بینی شده است، ولی تطبیق آنها با مراجع به عهده خود امت است كه باید مسئولیت انتخاب را آگاهانه انجام دهند
وجود مفاهیم بدیع در حقوق اساسی، یكی از وجوه تمایز قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران با دیگر قوانین اساسی است. بی شك، ریشه یابی این مفاهیم، برای زمانه كونی و آینده راهگشا خواهد بود. مسلما در ریشه یابی این مفاهیم، مطالعه اندیشه سیاسی بزرگانی كه آراء شان در تدوین قانون اسای موثر بوده، لازم و ضروری است. آیه اللّه شهید سید محمد باقر صدر نیز در زمره افرادی است كه تاثیر آراء و اندیشه سیاسی اش بر قانون اساسی جمهوری اسلامی انكارناپذیر است. دامنه این اثرپذیری تا آنجا است كه برخی شهید صدر را پدرخوانده ناشناخته قانون اساسی جمهوری ایران(۱) میدانند. پس درك و فهم صحیح از قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به ویژه اصول راجع به حق حاكمیت (اصل ۵۶ و ۵۷) مستلزم آگاهی از اندیشه سیاسی شهید صدر میباشد. همانگونه كه برای درك عمیق بیانیه حقوق بشر مطالعه آثار و افكار پیشگامان این نهضت همچون روسو و منتسكیو ضروری است.
● حق حاكمیت(۲)
حق حاكمیت یكی از مفاهیمی است كه اكثر اندیشمندان حوزه علوم انسانی به آن پرداختهاند. بر همین اساس، نظامهای سیاسی نیز در قانون اساسی خود فصلی مستقل به تشریح و تحلیل محتوایی حق حاكمیت میپردازند.
شهید صدر نیز در اكثر مكتوباتش خصوصا دو رساله «لمحه فقهیه تمهیدیه عن مشروع دستور الجمهوریه الاسلامیه فی ایران» و «خلافه الانسان و شهاده الانبیاء» به این موضوع پرداخته است.
از نظر شهید صدر حاكمیت به دو گونه میباشد: الف) حاكمیت مطلق و حقیقی كه از آن خداست. (السیاده للّه). ب) حاكمیت اعتباری و نسبی كه به انسان تعلق میگیرد، این حاكمیت كه در طول حاكمیت مطلق خداست، در دو بعد جانشینی نوع انسان (خلافه الانسان) و گواهی و نظارت انبیاء (شهاده الانبیاء) تجلی مییابد. از این دیدگاه حاكمیت ملی نیز شعبهای از خلافت انسان میباشد، كه با نظارت انبیاء ربانیون و احبار تكمیل میشود.
شهید صدر با توجه به مسلمات و اصول دین اسلام، حاكمیت مطلق بر جهان و انسان را از آن خداوند و انسان را جانشین او بر روی زمین میداند. شهید صدر از خلافت انسان چنین تعبیری دارد: ان اللّه سبحانه و التعالی شرف الانسان بالخلافه علی الارض، فكان الانسان متمیزا عن كل عناصر الكون، بانه خلیفه اللّه علی الارض»(۳)
با پذیرش حاكمیت مطلق الهی و اینكه خداوند نوع انسان را جانشین خود در زمین قرار داده است (۴) و همگان در این جانشینی ذاتا با هم برابرند (۵) سلطه جویی و برتری خواهی انسان بر انسان نفی میشود(۶)، آزادی انسان بر تمام شئون سرنوشت خویش از جمله بر سرنوشت اجتماعی، به رسمیت شناخته میشود و غیر قابل سلب اعلام میگردد.(۸)
این نظریه صریحا در اصل ۵۶ قانون اساسی تكرار شده است، چنان كه گویی ترجمه لفظ به لفظ نص آن شهید است.« حاكمیت مطلق بر جهان و انسان از آن خداست و هم او، انسان را بر سرنوشت اجتماعی خویش حاكم ساخته است. هیچكس نمیتواند این حق الهی را از انسان سلب كند یا در خدمت منافع فرد یا گروهی خاص قرار دهد....»
● اركان حكومت اسلام
شهید صدر در بیان اركان حكومت اسلامی مورد نظرش سه نهاد عمده را مطرح میكند: الف) امت، ب) مرجعیت (رهبری)، ج) ساختار سیاسی (قوای سه گانه)
از دیدگاه او مردم در عصر غیبت یا هدایت و رهبری مرجع، حكومت را تشكیل و نهادهای آن را به وجود میآورند.
الف) امت: از دیدگاه صدر امت یا مردم مسلمان مهمترین بخش حاكمیت را تشكیل میدهند رای و نظر مردم مقوم مشروعیت حكومت است.
بنابراین حاكمیت مورد نظر شهید صدر یك حاكمیت شرعی - مردمی است كه در آن حاكمان مشروعیت خود را هم از جانب شرع و هم از جانب مردم كسب میكنند. شهید صدر در این باره میگوید: تعیین مرجع گواه بر امت به وسیله صفات و مشخصات عمومی است كه از طرف خداوند پیش بینی شده است، ولی تطبیق آنها با مراجع به عهده خود امت است كه باید مسئولیت انتخاب را آگاهانه انجام دهند: (۹)
این دیدگاه نیز صریحا در اصل ۱۰۷ قانون اساسی مصوب ۱۳۵۸ منعكس گردیده بود. «هرگاه یكی از فقهای واجد شرایط مذكور در اصل پنجم این قانون از طرف اكثریت قاطع مردم به مرجعیت و رهبری شناخته و پذیرفته باشد، همان گونه كه در مورد مرجع عالی قدر تقلید و رهبر انقلاب حضرت آیت اللّه العظمی امام خمینی چنین شده است، این رهبر ولایت امر و همه مسئولیتهای ناشی از آن را بر عهده دارد، در غیر این صورت خبرگان منتخب مردم در مرد همه كسانی كه صلاحیت مرجعیت و رهبری دارند بررسی و مشورت میكنند، هرگاه یك مرجع را دارای برجستگی خاص برای رهبری بیابند او را به عنوان رهبر به مردم معرفی مینمایند...»
هر چند امت خود با تشكیل حكومت و تنظیم وظایف حكومتی بین نهادهای آن، این حق خداداد را اعمال مینماید، اما با انتخاب رهبر یا رییس جمهور خلافت ولایت و نظارتش را از دست نمیدهد.
مشاركت سیاسی امت در تمام ابعاد حكومت وجود دارد و دولت نیز باید زمینه مشاركت همه جانبه امت در فرایند تصمیمگیری در حكومت اسلامی را فراهم كند. بند ۸ اصل ۳ متاثر از همین نظریه دولت را موظف میسازد تا همه امكانات خود را برای مشاركت عامه مردم در تعیین سرنوشت سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خویش به كار برد.
مسئولیتهای عمده امت عبارت است از:
۱) مشاركت در انتخاب مرجع عام (رهبر)، همانطور كه گفته شد این نقش در اصل ۱۰۷ قانون اساسی مصوب ۱۳۵۸، هم به طور مستقیم و هم به طور غیر مستقیم به رسمیت شناخته شده بود. بعد از بازنگری ۱۳۶۸ این مشاركت تنها به طور غیرمستقیم و به وسیله مجلس خبرگان میسر گردید.
۲) مشاركت در همه پرسیهای اساسی و سرنوشت ساز. شهید صدر معتقد است در مسائلی كه سرنوشت حكومت را تعیین میكند، باید در آراء مردم مراجعه كرد. به طور كلی قانون اساسی طبق اصل ششم اداره امور كشور را تنها از راه اتكا به آراء عمومی معتبر میداند. همچنین با توجه به اصل ۵۹ اعمال قوه مقننه در مسائل بسیار مهم اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی از راه همه پرسی و مراجعه مستقیم به آراء مردم صورت میگیرد.
۳) انتخاب رییس قوه مجریه (رییس جمهور) و نمایندگان قوه مقننه (مجلس حل و عقد)، كما از نظر شهید صدر قوه مجریه و مقننه نماینده امت هستند. (۱۰)
بنابراین رییس قوه مجریه و نمایندگان قوه مقننه از طرف مردم انتخاب میشوند. این نظریه به صراحت در اصل ۱۱۴ در انتخاب مستقیم رییس جمهور از طرف مردم و در اصل ۶۲ در تشكیل قوه مقننه از نمایندگان ملت كه با رای مستقیم مردم انتخاب میشوند، تكرار شده است.
۴) انجام فعالیتهای سیاسی به صورت آزادانه نظیر تشكیل احزاب و سازمانها در چارچوب قوانین از دیگر مسئولیتهای امت محسوب میشود كه در اصل ۲۴ راجع به آزادی مطبوعات، اصل ۲۶ آزادی احزاب و اصل ۲۷ آزادی تشكیل اجتماعات و راهپیمایی هاست.
۵) تشكیل شوراهای گوناگون و جلسات مشورتی، مردم در حكومت اسلامی حق تشكیل شورا و حل و فصل امور حكومتی را از طریق آن دارند.(۱۱)
شوراها از مهمترین و در عین حال بدیعترین مفاهیم قانون اساسی است. اهمیت شوراها در قانون اساسی تا آنجاست كه یكی از فصول آن (فصل هفتم) به این موضوع اختصاص یافته است. اصل ۷ نیز شوراها را از اركان تصمیمگیری و اداره كشور میداند. طبق دستور قرآن «و امرهم شورابینهم» و «شاورهم فی الارض» شوراها، مجلس شورای اسلامی، شورای استان، شهرستان، شهر، محل، بخش، روستا و نظیر اینها از اركان تصمیمگیری و اداره امور كشورند...»
پژوهشگر: محمدحسن روزی طلب
پینوشت:
۱- هریراد كمیجیان، جنبشهای اسلامی در جهان عرب، ترجمه حمید احمدی، ص ۱۹۸
۲- De la souverainete
۳- محمد باقر صدر، خلافه الانسان و شهاده الانبیاء، جهاد البناء، ص ۸
۴- همان ص ۲۹
۵- محمد باقر صدر، لمحه فقهیه تمهیدیه...، جهاد البناء صص ۱۴-۱۲
۷- همان ص ۱۴
۸- محمدباقر صدر، لمحه فقهیه تمهیدیه...، ص ۲۹
۹- محمدباقر صدر، خلافه الانسان و شهاده الانبیاء، ص ۵۴
۱۰- محمدباقر صدر، لمحه فقهیه تمهیدیه...، ص ۳۲
۱۱- محمدباقر صدر، خلافه الانسان و شهاده الانبیاء، ص ۴۲
۱۲- همان، صص ۲۲-۲۱
۱۳- لمحه فقهیه تمهیدیه...، صص ۲۷-۲۵
۱۴- همان صص ۲۹-۲۸
۱۵- همان صص ۲۷-۲۵
۱۶- همان
۱۷- همان
۱۸- همان
۱۹- همان
۲۰- محمدباقر صدر، سرچشمههای قدرت در حكومت اسلامی، ترجمه اكبر ثبوت، صص ۱۹-۱۸
منابع:
۱- محمدباقر صدر، لمحه فقهیه تمهیدیه عن مشروع دستور الجمهوریه الاسلامیه فی ایران
۲- محمدباقر صدر، خلافه الانسان و شهاده الانبیاء
۳- محمدباقر صدر، سرچشمههای قدرت در حكومت اسلامی، ترجمه اكبر ثبوت
۴- محمد حسین جمشیدی، اندیشه سیاسی شهید صدر
۵- هریراد كمیجیان، جنبشهای اسلامی در جهان عرب، ترجمه حمید احمدی.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست