سه شنبه, ۱ خرداد, ۱۴۰۳ / 21 May, 2024
مجله ویستا

شکوفایی مزیت ها


شکوفایی مزیت ها

شروع بحث خصوصی سازی مخابرات و صدور مجوز برای اپراتورهای بخش خصوصی در کنار شرکت مخابرات از سال ۷۵ با صدور مجوز برای شرکت تالیا کلید خورد, اما به دلیل عدم توانایی و تمایل بخش خصوصی به رقابت با اپراتور دولتی که در ارایه بسیاری از خدمات, انحصاری بوده و تمامی بسترها و امکانات را در اختیار داشت, باعث شده بود سرعت تحول و توسعه بخش خصوصی در زمینه مخابرات بسیار کند باشد

فواید واگذاری مخابرات بسیارند و این اقدام اثرات زیادی به همراه داشته است. شروع بحث خصوصی‌سازی مخابرات و صدور مجوز برای اپراتورهای بخش خصوصی در کنار شرکت مخابرات از سال ۷۵ با صدور مجوز برای شرکت تالیا کلید خورد، اما به دلیل عدم توانایی و تمایل بخش خصوصی به رقابت با اپراتور دولتی که در ارایه بسیاری از خدمات، انحصاری بوده و تمامی بسترها و امکانات را در اختیار داشت، باعث شده بود سرعت تحول و توسعه بخش خصوصی در زمینه مخابرات بسیار کند باشد.

پس از ابلاغ سیاست‌های اصل ۴۴ و عزم جدّی دولت بر واگذاری اپراتور اول به بخش خصوصی، این تحولات سرعت گرفت به گونه‌ای که علاوه بر افزایش کارایی عملکرد ارایه دهندگان خدمات ارتباطی، موجب افزایش درآمد، ‌کاهش هزینه‌های دولت، استفاده از تکنولوژی پیشرفته و ایجاد شبکه‌های مدرن برای افزایش توان رقابت، سرمایه گذاری خارجی،‌ استفاده از سرویس‌های جدید مخابراتی، بهره‌وری و افزایش کیفیت خدمات گردید. بسیاری از اینها مزایای قابل لمسی را برای استفاده کنندگان از خدمات مخابراتی دربرداشته‌اند. به اعتقاد مشتریان، خصوصی‌سازی مخابرات می‌تواند به افزایش رضایت مشتریان از طریق بهبود کیفیت ارتباطات، توسعه خدمات و کاهش هزینه استفاده از خدمات منجر گردد. کما این که ظهور شرکت‌های خصوصی در چند سال اخیر و ایجاد فضای نسبتاً رقابتی با انجام اقدامات و تدابیر لازم برای بهبود کیفیت خدمات و سرعت و توسعه خدمات، همراه با تنوع بخشیدن به خدمات، زمینه کاهش هزینه‌های استفاده کنندگان از خدمات مخابراتی را فراهم آورده است.

● کاهش هزینه، دسترسی آسان

آمارها نشان می‌دهند که در پرتو این فضا، ‌به دلیل ایجاد انگیزه، حاکم شدن تفکر بنگاه داری، تجدید ساختار و تغییر تفکر مدیریتی، هزینه‌های خدمات در مقایسه با نرخ تورم کاهش یافته است. همچنین ضریب نفوذ خدمات مخابراتی در کشور از رشد قابل توجهی برخوردار گردیده است. البته باید توجه داشت که برای جلب رضایت مشتریان مخابراتی در دنیای کنونی، تنها عرضه خدمات مهم نیست، بلکه باید گسترش دسترسی به خدمات با توجه به نیاز جامعه برای عموم مدّ نظر قرار گیرد. بنابراین باید با یکدلی، تلاش و کوشش و فرهنگ‌سازی، زمینه تحقق کامل اهداف خصوصی‌سازی و بهره گیری از خدمات مخابراتی و سرویس‌های ارزش افزوده را فراهم نمود.

باید برنامه‌ها به گونه‌ای طراحی و تدوین شوند که مشتریان از بهینه‌سازی امور، ایجاد بسترهای جدید استفاده از سیستم‌های ارزش افزوده و کاهش هزینه‌های زاید و قیمت تمام شده، به سود دلخواه و منطقی دست یابند. همچنین نقش سیاست گذاران در میزان موفقیت و رسیدن به اهداف این مهم با در نظر گرفتن مفاهیمی چون بهبود عملکرد، آزادسازی، بازارگرا کردن، واگذاری انتقال مالکیت و مدیریت، حذف مقررات دست و پا گیر، ایجاد شرایط رقابت کامل، توجه به مشتری به عنوان عامل بقای سازمان در تدوین قوانین و مقررات نظارتی و حمایتی و اعمال نظارت مستمر بر اجرای صحیح آنها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

باید برای موفقیت در امر خصوصی‌سازی عواملی چون انحصارها، اطلاعات ناقص، عدم وجود رقابت سالم، اثرات خارجی و مانند این موارد از بین بروند تا بتوان به دستاوردهای مکانیزم بازار امیدوار بود و وظیفه خطیر تخصیص بهینه منابع را به آن سپرد.