دوشنبه, ۱۸ تیر, ۱۴۰۳ / 8 July, 2024
مجله ویستا

مخابرات خصوصی و کارمندان معترض


مخابرات خصوصی و کارمندان معترض

مرداد ماه سال گذشته, خصوصی سازی مخابرات و عرضه سهام آن در بورس, پس کش و قوس های فراوان به نقطه پایانی خود رسید و پس از آن کنسرسیوم توسعه اعتماد مبین توانست با ارائه چکی به مبلغ حدود ۱۵ ترلیون ریال که عنوان تاریخی ترین چک ایران را به خود اختصاص داد, ۵۰ بعلاوه یک سهم مخابرات را از آن خود کند و به واسطه آن معامله ۸ میلیارد دلاری مخابرات قطعی شود

مرداد ماه سال گذشته، خصوصی سازی مخابرات و عرضه سهام آن در بورس، پس کش و قوس های فراوان به نقطه پایانی خود رسید و پس از آن کنسرسیوم توسعه اعتماد مبین توانست با ارائه چکی به مبلغ حدود ۱۵ ترلیون ریال که عنوان تاریخی ترین چک ایران را به خود اختصاص داد، ۵۰ بعلاوه یک سهم مخابرات را از آن خود کند و به واسطه آن معامله ۸ میلیارد دلاری مخابرات قطعی شود.

زمانی که دولتمردان زمینه واگذاری مخابرات را فراهم می کردند، هیات دولت تلاش کرد تا با قراردادن بندی در مصوبه ۱۷ دی ماه سال ۸۵ خود مبنی بر اینکه کلیه تعهدات شرکت مخابرات ایران واگذار شده به کارکنان اعم از حقوق، مزایا، بیمه و بازنشستگی و سایر تعهدات کماکان محفوظ و در تعهد شرکت واگذار شده خواهد بود، خیال کارکنان این شرکت را از اثرات خصوصی، راحت کند. از سوی دیگر، صاحبان جدید مخابرات در مجامع عمومی خطاب به کارکنان شرکت مخابرات ایران این طور مطرح می کردند که بدون دغدغه به فعالیت خود ادامه دهید، تمام تعهدات شرکت مخابرات در قبال کارکنان آن، تعهدات کنسرسیوم توسعه اعتماد مبین هم است. در همین راستا، سید هاشمی، نایب رییس فعلی هیات مدیره شرکت مخابرات ایران، در آذرماه ۸۸ عنوان کرده بود که «به نمایندگی از شرکت توسعه اعتماد مبین دست همکاری بسوی کارکنان مخابرات دراز می کنم. به کارکنان شرکت مخابرات اعلام می کنم همه تعهدات شرکت در زمینه حقوق و مزایا و بازنشستگی تعهدات شرکت توسعه اعتماد مبین هم است و خریداران مخابرات خود را متعهد می دانند از سرمایه بزرگ نیروی انسانی شرکت مخابرات برای بقا و دوام این شرکت استفاده کنند.»

او افزوده بود، «کارکنان مستقیم شرکت مخابرات به بیش از ۳۳ هزار نفر می رسند که با احتساب پیمانکاران و کارکنان تعداد آن ها به ۱۲۰ هزار نفر خواهد رسید.»

این سخنان که بیان کننده دیدگاه های خریداران مخابرات بود باعث شد تا کارمندان این شرکت دلگرم تر از گذشته به فعالیت خود ادامه دهند تا جایی که برخی کار شناسان اعلام کردند پس از کامل شدن روند خصوصی سازی در شرکت مخابرات ایران، بهره وری در این شرکت به شدت رشد خواهد کرد چرا که پس از خصوصی سازی، دریافتی کارکنان به درآمد شرکت گره خواهد خورد و به همین دلیل، مدیریت هزینه های زائد توسط خود کارکنان صورت خواهد گرفت و همین امر موجب افزایش بهره وری در مجموعه شرکت مخابرات ایران می شود.

از سوی دیگر و به منظور کسب درآمد بیشتر، کارکنان بیش از پیش به دنبال کسب رضایت مشتری خواهند بود و همین امر موجب ارایه روان تر و بهتر سرویس به مشترکان خواهد شد.

به گفته کار شناسان، اصلاح آئین نامه ها و تدوین روش های نوین در جهت ارایه خدمات با کیفیت به مردم عزیز می سر نمی شود مگر با ارج نهادن به منابع متخصص نیروی انسانی که در بدنه این شرکت فعال هستند. اما به نظر می رسد با گذشت بیش از یک سال از وعده داده های شده از سوی مدیران این شرکت، آنچه در عمل اجرا می شود موجب نارضایتی و ناامیدی برخی کارکنان از صاحبان جدید مخابرات شده است. تا جایی که این شائبه در میان کار شناسان مطرح شده که با وجود الزامات قانون موجود و از جمله اینکه که بخش خصوصی تا ۵ سال ملزم به نگهداری پرسنل فعلی می باشد، پس از طی شدن مهلت قانونی سرنوشت کارکنان این مجموعه چه خواهد شد؟

● آغاز اجرای آزمایشی آئین نامه حقوق و دستمزد

بر اساس اعلام مسوولان شرکت مخابرات ایران، آئین نامه حقوق و دستمزد به صورت پایلوت در چهار ماهه شهریور تا آذر ۸۹ اجرا، که در نتیجه، حقوق و دستمزد تمامی کارکنان در مقایسه حکم جدید با حکم قدیم بلا استثناء از ۳۵ % به بالا افزایش داشته و تنها در مورد تعداد معدودی از کارکنان که دارای مدارک تحصیلی پایین تری بوده اند و در مقررات قبلی از دریافت اضافه کار بهره مند می گردیدند، خالص دریافتی آن ها نسبت به قبل اندکی کاهش را نشان می دهد که برای رفع این موضوع نیز راهکارهای مناسب اندیشده شده که پس از نهایی شدن، جهت اجرا و پرداخت مابه التفاوت اقدام خواهد شد. به گفته این مسوولان، دراین آیین نامه به بسیاری از موضوعات نظیر شیفت کاری، حقوق و دستمزد کارکنان، هزینه مسکن و رفاه وماموریت های خارج و داخل کارکنان شرکت مخابرات اشاره شده است.

● اولین پس لرزه های آیین نامه جدید

اما اجرای این آیین نامه با اعتراض برخی کارکنان روبه رو شد به گونه ای که تعدادی از کارکنان شرکت مخابرات تهران در اعتراض به کاهش محسوس حقوق ماهیانه خود تجمع کردند. در وبلاگی که منتسب به برخی کارکنان مخابرات است از برخوردهای به عمل آمده با کارکنان به علت این تجمع انتقاد شده بود، هر چند صابر فیضی مدیر عامل شرکت مخابرات ایران در گفتگو با ما چنین ادعایی را به شدت رد کرد. برخی کارکنان مخابرات همچنین معتقدند، در پی واگذاری این شرکت به بخش خصوصی، تغییرات جدی در فیش های حقوقی آن ها اعمال شد چرا که بر اساس آئین نامه جدید، حقوق کارکنان مخابرات که تحصیلات پائین دارند تغییر کرده و برخلاف روال سابق حقوق ماهیانه آن ها به پائین ترین سطح خود در سال های اخیر رسیده است. اما به دنبال این اعتراض ها مسوولان شرکت مخابرات ایران با اذعان به وجود مشکلاتی در اجرای آئین نامه جدید حقوق و دستمزد اعلام کردند که «الزاماً هر تغییری هر چند اندک در ابتدا با نقاط مبهمی هم همراه است که این امر اجتناب ناپذیر بوده و بدیهی است پس از اجرا به سرعت رفع خواهد شد.» با توجه به این موضوع، روابط عمومی و امور بین الملل شرکت مخابرات ایران خطاب به کارکنان شرکت مخابرات اعلام کرد که تغییرات اعمال شده در حال حاضر به صورت آزمایشی بوده و متعاقباً و پس از تکمیل نکات اصلاحی قطعی خواهد شد.

● کسر ۴ برابر یارانه پرداختی از حقوق کارمندان مخابرات

همانطور که در بالا اشاره شد، برخی کارکنان شرکت مخابرات تلاش کردند تا از فضای وب هم برای انتقال اعتراض خود استفاده کنند. راه اندازی وبلاگ مخابراتی ها بخشی از این اقدام بود. اما اخبار مربوط به کارکنان مخابرات در سایت های خبری اینترنتی هم بازتاب هایی داشت. به عنوان نمونه، سایت اینترنتی آینده در مطلبی که به نقل از یکی از کاربران خود منتشر کرده بود آورده است: «حقوق بنده ۷۵۰ هزار تومان بوده در شروع طرح هدفمند کردن یارانه ها، یارانه به حسابمان واریز شد. ولی وقتی فیش حقوق آبان ماه رو نگاه کردیم دیدیم ۳۵۰ هزار تومان از حقوقمان کم شده و میزان دریافتی ما ۴۰۰ هزار تومان شده است. در همین حال، تعدادی از کاربران این سایت اعلام کردند که« در حقوق ابانماه مبلغ ۳۵۰ هزار تومان از همه کارمندان بدون ذکر دلیلی کم کرده اند و در آذرماه، باز مبلغ ۱۵۰ هزار تومان از حقوق و باز بدن ذکر دلیلی کم کرده اند. هم اکنون دریافتی تعدادی از همکاران زیر ۲۶۰ هزار تومان شده است و این در حالی است که مبلغ ۱ میلیون ۲۰۰ هزار تومان بعنوان حق مدیریت دو ماه پیش به حقوق مدیران اضافه شده و از این مبلغ هیچگونه کم نشده است. »

● عدم تحقق وعده ها و ادامه اعتراض ها

اما به نظر می رسد وعده های مسوولان برای بهبود شرایط و برطرف شدن مشکلات آیین نامه جدید حقوق و دستمزد محقق نشده است چرا که کارکنان مخابرات طی هفته های اخیر بار دیگر به منظور نشان دادن اعتراض خود به عدم تحقق وعده ها دست به تجمع زدند. گفته می شود، کاهش درآمدهای مخابرات از جمله دلایل کاهش حقوق و مزایا و در نهایت اعتراض کارکنان این شرکت است.

بر اساس گزارش های منتشر شده، مخابرات استان تهران که ۵۶ درصد از درآمد کل مخابرات ایران را تامین می کند با هدف کاهش هزینه ها اخیرا ضریب میانگین حقوق و مزایا کارکنان را از ۶۰۰ هزار تومان به ۴۵۰ هزار تومان کاهش داده است.

این گزارش می افزاید، مخابرات تهران سال گذشته ۷۵۰ میلیارد تومان سود داشت و در بین شرکت های زیان ده استانی، شرکتی است که به دلیل مشترکان بسیار زیاد، سود اصلی مخابرات را پس از همراه اول تامین می کند. این در حالی است که در سال گذشته همزمان با واگذاری مخابرات به شرکت توسعه اعتماد مبین به کارکنان این شرکت وعده داده شده بود که حقوقشان مطابق با بخش خصوصی افزایش پیدا می کند. اما بعد از واگذاری بلوک ۵۰ درصدی مخابرات سهامدار جدید شرکت زیر بار افزایش حقوق نمی رود. در این حال گفته می شود، مدیران مخابرات استان تهران به شرکت مادر یعنی مخابرات ایران قول داده اند که ۱۶۵ ریال از سود ۴۲۰ ریالی را تامین نماید.

مخابرات استان تهران همچنین برای شناسایی سود و نشان دادن تلاش خود برای تحقق درآمد، پیشنهاد داده که ۳۵۰ هزار شماره تلفن رند ثابت تهران در قالب مزایده ای با قیمت های بالا فروخته شود. اما مسوولان مخابرات بر این باورند که با واگذاری مخابرات حقوق کارکنان نه تنها کاهش نیافته، بلکه افزایش هم داشته است. البته فیش های حقوقی کارکنان رسمی مخابرات که آقای فیضی در مصاحبه با خبرنگار ما به آن ها استناد می کرد موید این امر است، اما مشخص نیست وضعیت در مورد کارکنان قراردادی، حق الزحمه ای و پیمانکاران مخابرات به همین شکل هست یا خیر و در نهایت آن ها چه سرنوشتی می یابند.

● گسترش دامنه اعتراضات

نگرانی بخشی از کارکنان مخابرات باعث تدوام اعتراض ها شده و بر اساس گزارش هایی که در سایت های اینترنتی منتشر شده است، در ادامه اعتراضات ادارات کل مخابرات استان ها در اعتراض به کاهش حقوق خود دقایقی را در محوطه اداره کل تجمع کردند و سپس برای ساعتی نیز دست از کار کشیدند. تعدادی از کارکنان اداره کل مخابرات کرج هم در اعتراض به کاهش ردیفهایی از حقوق خود در محوطه این اداره کل تجمع کردند. مجموع این اعتراضات بیانگر این موضوع است که عده قابل توجهی از کارکنان شرکت مخابرات از شرایط موجود رضایت ندارند و البته از آنجایی که مدیران این شرکت از این کارکنان به عنوان سرمایه های شرکت یاد می کنند، تمهیدات لازم برای برطرف شدن مشکلات موجود را خواهند اندیشید.

نویسنده: ساسان کریمی