پنجشنبه, ۲۷ دی, ۱۴۰۳ / 16 January, 2025
خیزش اسلامی در روسیه,انگیزه خویشتن یابی و رد ظلم و ستم قومی
مسلمانان روسیه همچون دیگر پیروان ادیان آسمانی، در شرایط دشواری بسر برده، از فراز و نشیبها و تناقضات موجود در زندگی خود، رنج میبرند. ایشان از اصلاحات و تحولات مختلف و تغییرات مثبت و منفی، در امان نماندهاند. آنها نیز از وضعیتسوسیالیستی به سرمایهداری انتقال یافتهاند و چه در مرحله انتقالی و چه در مرحله كنونی، دچار مشكلاتی بوده و هستند.
وضعیت مسلمانان در دوران شوروی سابق، از انسجام نسبی برخوردار بود و تحت نظر شورای ادیان، وابسته به هیات وزیران، قرار داشت. آنان مراكز و دفاتر دینی با روحانی ویژه خود داشتند كه عبارت بودند از:
۱. اداره دینی مسلمانان آسیای مركزی و قزاقستان با مركزیت تاشكند كه ناظر بر مسلمانان ازبكستان، تاجیكستان، قرقیزستان، تركمنستان و قزاقستان بود و مسؤولیت آن را ابتدا مفتی ضیاءالدین باباخان و سپس پسر وی، مفتی شمسالدین باباخان، بر عهده داشتند. تاسیس اداره مزبور با همت جد باباخان كه از روحانیون برجسته ازبكستان بشمار میرفت، انجام گرفت.
۲. اداره دینی مسلمانان سیبری و بخش اروپایی شوروی به ریاست مفتی طلعت تاجالدین در شهر اوفا، مركز جمهوری باشقیرستان.
۳- اداره دینی مسلمانان ماورای قفقاز در شهر باكو، مركز جمهوری آذربایجان، به ریاستشیخ الاسلام شكرالله پاشازاده.
۴. اداره دینی مسلمانان شمال قفقاز در شهر محاج قلعه، مركز جمهوری داغستان، به ریاست مفتی محمود چیكیف.
كار هماهنگی و ارتباطات خارجی دوایر مذكور، توسط مركزی در مسكو انجام میگرفت. در گذشته، مسلمانان شوروی، كنفرانسها و گردهماییهای اسلامی متعددی را در شهرهای مختلف اسلامی از جمله تاشكند، سمرقند، بخارا، دوشنبه و آلماآتی ترتیب میدادند.
مركز اداره مسلمانان همچنین هر ماه، مجلهای را با نام «مسلمانان شرق شوروی» منتشر میكرد. قرآن كریم، شش بار توسط مسلمانان شوروی تجدید چاپ گردید. كتابهای متعدد و جزوات مختلفی نیز در باره تاریخچه و فعالیتهای مسلمانان انتشار یافت. البته تعداد مساجد كافی نبود. از آنجا كه بر طبق قانون اساسی شوروی، دولت و مدارس، هیچ گونه ارتباطی با كلیسا نداشتند، بنابراین بخاطر ضعف امكانات مادی مسلمانان و نیز عدم رضایت مقامات دولتی، مسلمانان از احداث و بنای مساجد جدید باز ماندند، ولی پس از فروپاشی اتحاد شوروی و مستقلشدن جمهوریهای آن، تغییراتی نیز در بخش مؤسسات دینی اسلامی حاصل شد. جمعیت كل مسلمانان در شوروی سابق پنجاه میلیون بود و در حال حاضر اتحادیه مسلمانان روسیه شمار مسلمانان این كشور۱۴۷ میلیونی را بیست میلیون نفر تخمین زده است.
اینك با مستقل شدن جمهوریها، دیگر دوایر اسلامی ارتباطی با یكدیگر ندارند و خود به صورت مستقل عمل میكنند و همچنین در كنار این دوایر اسلامی، اتحادیه و سازمانهای جدیدی به وجود آمد كه كشمكشها و رقابتهایی نیز برای بدست گرفتن رهبری این محافل، به همراه داشت، ولی دیری نپایید كه اوضاع به حالت عادی بازگشت.
به دنبال تحولات بوجود آمده، فعالیت مسلمانان رو به فزونی نهاد، مساجد و مدارس بسیاری بنا كردند و مبادرت به نشر و تبلغ فرهنگ اسلامی نمودند. همچنین در شهر مسكو و در منطقه «اترادنیا» در كنار كلیسای مسیحیان و كنیسه یهودیان، مسجد جدیدی احداث گردید. این منطقه بهصورت مجمعی برای پیروان سه دین آسمانی در آمده است. در واقع، مسلمانان روسیه از نژاد تاتار و باشقیر هستند. نشر و گسترش اسلام در آسیای مركزی، از دوران خلفا و در منطقه روسیه از دوران عباسیان، یعنی ۱۱۰۰ سال پیش، آغاز گردید.
شیخ طلعت تاجالدین، مفتی باشقیرستان، در این باره میگوید: وجود مسلمانان روسیه ناگهانی نیست و به ۱۱۰۰ سال پیش باز میگردد. ما سخن كسانی كه مارا روسیالاصل نمیدانند، قبول نداریم; چرا كه از افتخارات ما این است كه با حمله مغولها و تاتارها به روسیه مقابله نمودیم ... برخی سعی دارند ما را از روسیه جدا كنند و در جمهوریهای مختلف جای دهند، در حالی كه غربیها درحال متحد شدن و همكاری با یكدیگر هستند ... آنچه كه مرا رنج میدهد، این است كه برادران ما در آسیای مركزی، ماورای قفقاز و جمهوریهای بالتیك، ما را بیگانه میانگارند و برای دیدار با آنان، مستلزم اخذ روادید هستیم، در صورتی كه قبلا در یك وطن زندگی میكردیم ... البته وضعیت مسلمانان روسیه در حال تثبیت، بوده و موج تشتت، روبه كاهش گذارده است و انشاءالله اتحاد ما تقویتخواهد شد. ما پیمانهای همكاری با سازمانهای اسلامی در روسیه، اوكراین و روسیه سفید و دیگر جمهوریهای مستقل برقرار كردهایم.
ما علاوه بر بنای مساجد در مناطق مختلف و حمایت از مسلمانان پترزبورگ و بینزا، درصدد تاسیس دانشگاه اسلامی به منظور پرورش امام جماعت در روسیه هستیم و قصد داریم این اقدام را بدون كمكهای خارجی انجام دهیم. مابه صلح و آرامش نیاز داریم. در حال حاضر وضعیت مسلمانان در شمال قفقاز به خاطر درگیریها و اعمال خشونتآمیز، دستخوش ناآرامی است و اسلام در این مناطق درگیر كشمكشهای سیاسی شده است.
بر كسی پوشیده نیست كه اسلام در منطقه ما، عامل رشد و تكامل ملتها بود و اندیشمندان و علمای بزرگی همچون بخاری، فارابی و ابنسینا، از بطن این جوامع به دنیای علم و دین معرفی شدهاند.
از بزرگترین اشتباهات استالین، این بود كه الفبای عربی را از زبان ملتهای آسیای مركزی حذف نمود و باعثشد تا نسلهای بعدی از امكان بهرهبرداری از آثار و ذخایر علمی و تاریخی عربی محروم گردند.
مسائلی همچون بیداری اسلامی، خیزش اسلامی و انفجار اسلامی در این كشورها، در واقع بمثابه خویشتنیابی، دستیابی به عدالت اجتماعی، ایجاد جوامعی بدور از ظلم و ستم و رسیدن به فرهنگ و میراث ملی، البته بدور از هر گونه تعصب یا افراطگرایی میباشد.
واقعیت دیگری كه در زندگی مسلمانان شوروی سابق بهطور مشهودی به چشم میخورد، این است كه عدهای فرصتطلب، دین اسلام را وسیلهای برای رسیدن به اهداف سیاسی خود قرار دادهاند كه این موضوع بیشترین ضربه را به زندگی و ذهنیت مسلمانان وارد ساخته است.
منبع: الزمان، شماره ۱۲۰۷۰، ۱۱/۷/۱۹۹۸.
رشید رشدی
ترجمه: صالح واصلی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست