پنجشنبه, ۳ خرداد, ۱۴۰۳ / 23 May, 2024
تأثیر بحران اخیر اقتصادی بر خودروسازان و قطعه سازان
مؤسسه مشورتی Just-auto طی گزارشی، تأثیر بحران اخیر اقتصادی بر خودروسازان و تأمینکنندگان عمده جهانی را مورد ارزیابی قرار دادهاست. براساس یافتههای این مؤسسه، بهطور کلی چشماندازهای (آتی) این صنعت اعم از بازارهای سهگانه امریکای شمالی؛ اروپای غربی و ژاپن و حتی بازارهای نوظهور روندی نزولی خواهد داشت.
الف) خودروسازان
بازنگری چشمانداز درامدی تویوتا، شاخصی ترسناک برای سلامت صنعت خودروی جهانی است. از دیگر سو، شرکت BMW که در بخشبندی محصول، بسیار قدرتمند است، بهخاطر ایجاد الگوی کسبوکار متمرکز بر افزایش حجم تولید، موردانتقاد قرار گرفتهاست؛ الگویی که پیشگامی شرکت را بههمراه داشته و از سال ۲۰۰۰ موجب افزایش ۵۰ درصدی در میزان فروش آن شدهاست.
همچنین، انتظار میرود که متوسط درامد قابل تصرف در کشورهای توسعهیافته، بهدلیل افزایش بیکاری و کاهش میزان دستمزدها، کاهش یابد. همزمان با هزینههای وامهای استقراضی به شکلی بیسابقه افزایش یافته و عملاً مانع از توسعه پروژههای توسعهای شده و معاملات ادغام و تصاحب انجامشده با استفاده از وامهای کوتاهمدت و طرحهای مالی پرهزینه، در معرض خطر قرار دادهاست.
تغییر ترجیحات مشتری، مسئلهای است که گرفتاری بیشتر سیستم کنونی را بههمراه آوردهاست. خودروسازان تا سالهای اخیر، از عرضه خودروهای کوچک که حاشیههای سود پایینتری دارند، پرهیز میکردند. اما ترجیحات مشتریان تغییر یافته و اکنون خودروهای کوچکتر و کممصرفتر را ترجیح میدهند.
با معرفی تکنولوژیهای پیش برنده جایگزین و گسترش آن، شمار فزایندهای از خریداران نسبت به خرید خودروهای دوستدار محیطزیست، اظهار علاقه کردهاند. در مجموع، حجم بازار این صنعت روندی کاهنده دارد. برایناساس، انتظار میرود که فروش خودرو در منطقه امریکای شمالی در سال ۲۰۰۹ به ۷/۱۱ میلیون دستگاه کاهش یابد.
در این بین، خودروسازان برخوردار از نقدینگی کمتر و پلتفرمهای قدیمیتر، با مشکل روبهرو خواهندشد.
سرمایهگذاریهای اعلامشده در حوزه محصول و تصاحبها نیز در حال توقف هستند. نمونه عملی این امر تصاحب ۲ میلیارد دلاری شرکت روسی تولیدکننده کامیون (OAO KamAZ) توسط شرکت دایملر است. تاتاموتورز هند نیز در کسب خطوط اعتباری برای انجام خرید لندروور- جاگوار از شرکت فورد، با مشکل روبهرو شدهاست. تعدادی از خودروسازان برای رهایی از موجودیهای انباشته در انبارها، در حال توقف تولید، برکناری کارگران موقت و یا تعطیلی برخی کارخانهها هستند. مثلاً ثبت سفارشات شرکت ولوو در سه ماهه سوم سال مالی ۲۰۰۸، در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۶۳/۹۹ درصد کاهش یافتهاست.
ب) تأمینکنندگان
فروپاشی نظم مالی جهانی که ناشی از تجمع داراییهای زهرآگین توسط بانکها و واسطههای مالی است، وضعیتی چالشی برای صنعت خودروسازی ایجاد کردهاست. عدم دسترسی (اعتبارات) مالی برای خریداران، موجب شدهاست که برنامههای خرید خودروی خود را تا زمان بازنگری ریسک برنامه مؤسسات مالی، به تعویق اندازند. افزونبر این، انتظار میرود که متوسط درامد قابل تصرف در کشورهای توسعهیافته، هر ماه با افزایش بیکاری و کاهش حقوق و دستمزدها، روندی نزولی داشتهباشد.
همزمان، هزینه وامهای استقراضی به سطح بیسابقهای افزایش یافته و عملاً مانع از توسعه طرحهای مختلفی شده که مستلزم تضمین سرمایهگذاری بودهاند. انجام معاملات ادغام و تصاحب (M & A) از طریق استفاده از وامهای کوتاهمدت و طرحهای مالی پرهزینه، بهخطر افتادهاست.
در این میان، چالش همراه با این بحران، مربوط به بخش تأمینکنندگان یعنی تغییر ترجیحات مشتری است. خریداران منطقه امریکای شمالی، به سرعت از خودروهای پرمصرف بنزینی، به سوی خودروهایی کوچکتر و کممصرفتر حرکت کردهاند. افزونبراین، تکنولوژیهای جایگزین در بخش نیرو محرکه، روزبهروز اهمیت بیشتری یافته و علاقه خریداران به خودروهای دوستدار محیطزیست را به خود جلب کردهاست. بخش اعظم پایگاه تأمین شرکتهای جنرال موتورز، فورد و کرایسلر بسوی خودروهای بزرگتر جهتگیری کرده، اما اکنون ناگهان با خریدار کمتری روبهرو شدهاند.
سایر تأمینکنندگان دارای برنامههای عقلانیتر در حوزه تأمین نیز در حال تلاش برای کاهش تولید پرهزینه خود هستند. یکی از نمونههای جالب توجه در این زمینه، شرکت تایرسازی گودیر است که تلاش میکند تا نیمی از ظرفیت تولیدی خود را به کشورهای کمهزینه انتقال داده و همزمان، کارخانههای دارای هزینه بالا را برای تولید تایرهای دارای ارزش افزوده بالاتر، ارتقا دهد. تمامی تأمینکنندگان، بهمنظور کاهش هزینههای ثابت خود و در راستای کاهش قیمت اقداماتی انجام دادهاند.
برخی دیگر از تأمینکنندگان، با انتظار تغییر در ترکیب محصول، اقدامات مؤثری را برای تکوین تکنولوژیهایی انتخاب کردهاند که به آنان کمک کنند تا با شراکت خودروسازان برنامههایی را برمبنای فناوریهای جایگزین در حوزه نیرومحرکه Propulsion اجرا کنند. شرکتهای بوش، دنسو و جانسون کنترلز، سرمایهگذاریهای قابلملاحظهای را برای کسب مزیت برتر نخست در بخش باتریهای سازگار برای خودروهای هیبریدی انجام دادهاند.
تأمینکنندگان متعدد دارای اضافه ظرفیت، بهطوری فزاینده در حال بازبینی استراتژیهای بخش خدمات پس از فروش هستند تا از این طریق نسبت به حفظ سلامت حاشیه سود خود اطمینان حاصل کنند. در این ارتباط، تایرسازان در وهله نخست، در حال تولید محصولاتی با ارزش افزوده بالا برای ارائه در بازار قطعات یدکی و سپس بخشهای OE است تا از این طریق نسبت به سلامت وجود تقاضا، اطمینان یابند.
در این بین، تأمینکنندگان مستقر در منطقه آسیا نیز بهدلیل نوسانات شدید مبادلات ارزی ناشی از تزریق نقدینگی تازه توسط بانکهای مختلف جهان، با فشارهای مختلفی در بخش حاشیه سود روبهرو شدهاند.
منبع:
Just-auto.com, "Auto industry prospects", ۲Des.۲۰۰۸.
نویسنده : محمدابراهیم فتاحی
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
رئیس جمهور سیدابراهیم رئیسی سقوط بالگرد رئیسی شهدای خدمت رهبر انقلاب شهید جمهور رئیسی ایران شهادت سید ابراهیم رئیسی سقوط بالگرد شهادت رئیسی
هواشناسی سازمان هواشناسی قتل مترو شهرداری تهران سیل کنکور شهر تهران بارش باران هلال احمر امتحانات نهایی آموزش و پرورش
قیمت خودرو مالیات حقوق بازنشستگان قیمت دلار قیمت طلا خودرو بازار خودرو دلار سایپا بورس یارانه ایران خودرو
تلویزیون سالار عقیلی محمد معتمدی هالیوود زنان مسعود ده نمکی سینمای ایران سینما سریال هنرمندان رسانه ملی شعر
کنکور ۱۴۰۳ دانش بنیان
حسین امیرعبداللهیان فلسطین رژیم صهیونیستی شهید خدمت غزه حماس اسرائیل روسیه جنگ غزه آمریکا چین ولادیمیر پوتین
فوتبال پرسپولیس استقلال ناصر حجازی باشگاه استقلال رئال مادرید لیگ برتر باشگاه پرسپولیس والیبال لیگ برتر ایران لیگ برتر انگلیس فدراسیون فوتبال
هوش مصنوعی سامسونگ اینترنت مایکروسافت اپل گوگل فناوری اینستاگرام ناسا
استرس فشار خون افسردگی کاهش وزن سلامت روان آلزایمر طول عمر ویتامین