چهارشنبه, ۳ بهمن, ۱۴۰۳ / 22 January, 2025
تداخل مجازاتها
افزون بر مباحث پیشگفته فقهی، در برخی دیگر از مسائل نیز توبه به فلسفه مجازات در صدور رای خودنمایی میکند. مثلا به منظور اجرای حد شایسته است که اعلام گردد تا مردم حضور یابند و حضور مردم نیز دارای استحباب است. بنابراین علنی بودن اجرای مجازات نیکو شناخته شده است. کسانی که اجرای مجازات را به صورت علنی توصیه میکنند به هدف ارعابی آن توجه دارند و بر این باورند که تنها در صورتی میتوان امیدوار بود که این هدف تامین میگردد، که به صورت علنی و در حضور مردمان اجرا شود تا آنان با دیده خویش عاقبت تلخ بزهکاری را مشاهده کنند و عبرت گیرند و هرگز بدان نیندیشند.
مورد دیگری که به منظور پرهیز از اطاله کلام، با بیان آن این بحث را به پایان میبرم، مبحث تعدد مجازاتها با تعدد جرایم است و این که آیا در صورت تعدد جرایم، تداخل اسباب صورت گرفته، تنها به مجازات شدیدتر بسنده میشود، یا نه، حتی در صورتی که سبب اعدام با اسباب دیگر مجازات جمع شود نخست مجازاتهای دیگر اجرا میگردد و آنگاه اعدام صورت میگیرد; و بدین ترتیب مورد و محل هیچ مجازاتی از بین نمیرود؟ این مساله، سخت مورد اختلاف میان فقیهان عامه و امامیه از یک سو، و فقیهان مذاهب چهارگانه عامه از دیگر سوی است. فقیهان امامیه با استناد به روایات، تداخل اسباب را نپذیرفته و در صورت تعدد جرایم و مجازاتها بر این باورند که باید به گونهای عمل نمود که هیچ یک از مجازاتها فوت نشود و بنابراین اگر متهم مرتکب جرایمی شده باشد که مستوجب اعدام و مجازاتهای دیگر است، نخستحدود دیگر جاری میگردد و آنگاه نوبتبه مجازات اعدام میرسد.
زراره از امام باقر(ع) روایت کرده است که: «ایما رجل اجتمعت علیه حدود فیها القتل یبدا بالحدود التی دون القتل ثم یقتل بعد ذلک.» با توجه به این روایت میتوان دریافت که هدف ارعابی و بازدارندگی عمومی از اهمیت ویژهای برخوردار است. وانگهی، اگر تداخل اسباب را بپذیریم و در صورت تعدد جرایم و مجازاتها تنها مجازات شدیدتر را قابل اعمال بدانیم، چهبسا مجرمی که به خاطر ارتکاب جرم مستوجب اعدام، میداند که در صورت دستگیر شدن جان خود را از دستخواهد داد، به جرایم دیگر نیز دستبزند. اگر او بداند که به دلیل ارتکاب جرایم دیگر مجازاتی غیر از اعدام در انتظار او نخواهد بود، با ارتکاب جرایم متعدد امنیت جامعه را مختل میکند.
فقهای عامه در جمع بین مجازاتها وحدت نظر ندارند، بلکه با توجه به شقوق مختلف مساله، بین فقیهان بلکه امامان فقه عامه اختلافات فراوانی دیده میشود; ابوحنیفه تداخل مجازاتها را به طور مطلق پذیرفته و در صورت تعدد جرایم، اجرای یک مجازات را کافی دانسته است. برخی از حقوقدانان این رای را مبتنی بر فلسفه مجازات در اسلام دانستهاند; یعنی مجازات برای منع و بازداشتن مجرم و دیگران از ارتکاب جرم و حمایت از جامعه و نیز بزهکاران و بزهدیدگان تشریع شده است و در صورتی که بزهکاری مرتکب جرایم متعدد شده باشد، اعمال یک مجازات این هدف را تامین میکند. امام سرخسی نیز مبنای حدود را بر تداخل قرار داده و اجرای یک مجازات را در تامین هدف مانعیت و بازدارندگی کافی دانسته است.
اما فقهای مذهب مالک تنها در صورتی که جرایم از یک جنس باشند، و یا از چند جنس متفاوت باشند که دارای مجازات یکسانی است، قائل به تداخل شده، به اجرای یک مجازات بسنده میکنند. مثلا اگر کسی مرتکب چند قذف، و یا یک قذف و شرابخواری گردد که مجازات هر دو هشتاد تازیانه است، اجرای یک مجازات، دیگری را ساقط میکند.
فقیهان شافعی و حنبلی در صورتی که حدود متعدد از یک جنس باشند، مثلا زنای متعدد، سرقت متعدد، شرابخواری متعدد و...، معتقد به تداخل شدهاند; چه آن که اولا سبب واحد برای مجازات وجود دارد، ثانیا هدف از مجازات بازداشتن مردم از ارتکاب جرم است و این هدف با اجرای یک مجازات تامین میگردد گفتنی است که برخی از فقیهان امامیه همچون شیخ طوسی نیز در مورد سرقتهای متعدد به وحدت مجازات قائل شدهاند اما در صورتی که جرایم ارتکابی از جنسهای متفاوت باشد، همچون زنای غیرمحصنه، شرب خمر، سرقت و...، در فقه حنبلی تداخل پذیرفته نشده، بلکه مجازات تمامی جرایم اجرا میگردد
اما در صورتی که یکی از مجازاتها قتل باشد، به نظر ابوحنیفه و مالک، مجازاتهای دیگر ساقط میگردد; چون هدف از اجرای حدود، بازدارندگی عمومی است و قتل برای تامین این هدف کفایت میکند. آنان معتقد به نظریه جب (عقوبة القتل تجب ما عداها من العقوبات) هستند، ولی شافعی آن را نمیپذیرد. از سوی دیگر، قائلان به این اندیشه نیز در شیوه و موارد تطبیق آن، با هم اختلاف نمودهاند. به اعتقاد مالک، هر حدی که با قتل جمع شود ساقط میگردد، اعم از آن که حق الله باشد یا حق الناس; مگر در مورد قذف که نخستحد قذف بر قاذف اجرا میشود و آنگاه مجازات اعدام; بدین سبب که گفتگو در مورد صاحب حد قذف (مقذوف) به پایان رسد و به او گفته نشود که چرا کسی که تو را قذف نمود مجازات نشد.
نویسنده: ابوالفضل عبدا له زاده - مترجم: ندارد
پینوشتها:
صادق لاریجانی، اقتراح پیرامون «فلسفه فقه»، نقدونظر، سال سوم، شماره چهارم، پاییز ۱۳۷۶، ص۱۵.
محمد مجتهد شبستری، جزوه فلسفه فقه، ص۸.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست