دوشنبه, ۱۵ بهمن, ۱۴۰۳ / 3 February, 2025
مقام حضرت ابراهیم(ع) مقام حضرت علی(ع)
مقام حضرت علی(ع) افضل از دیگر انبیاء غیر از حضرت خاتم المرسلین(ص) میباشد. در رابطه با دلیل این مساله ابتدا باید توجه داشته باشید که نوعا در مسائل مختلف سه گونه استدلال وجود دارد: عقلی، نقلی و حسی(۱) دلایل عقلی در رابطه با امور کلی میباشند و در چنین موردی که مقایسه دو امر جزئی است نباید در جست و جوی آن بود. زیرا خارج از قلمرو و براهین عقلی است. (۲) دلیل حسی نیز وجود ندارد زیرا اولا ما نظارهگر تمام اعمال و حرکات آنها نیستیم تا با مقایسه شهودی از طریق کنش آنها حکم به برتری یکی بر دیگری نمائیم. ثانیا اصلا فضایل و مقامات تجربهپذیر نیستند مگر آن که خواصی از طریق تجربه باطنی حقایقی را دریافت دارند. (۳) تنها میماند دلیل نقلی. این گونه ادله نیز چند دستهاند: روایات خاص و صریح، روایات صریح و عام و روایات غیر صریح. الف) دسته اول روایاتی است که به صراحتبر فضیلت امیر المؤمنین(ع) بر شخص حضرت ابراهیم(ع) دلالت دارد. مانند احتجاج خود آن حضرت. چنان که در احتجاج طبرسی آمده است که از آن حضرت پیرامون این مساله سؤال شد و فرمودند: من از ابراهیم(ع) برتر میباشم. زیرا وقتی خداوند از قیامت و برانگیخته شدن مردگان با وی سخن گفت از خداوند درخواست نمود که چگونگی آن را به وی بنمایاند. خطاب آمد: «اولم تؤمن؟» جواب داد: «لیطمئن قلبی». ولی من در مرتبهای از یقین هستم که «لو کشف الغطاء ما ازددت یقینا. اگر همه پردههای غیب کنار رود اندکی بر یقینم افزوده نگردد». زیرا آن را اندک کاستی نیست تا بدین وسیله جبران گردد. ب) روایات عام آنهایند که فضیلت امیر المؤمنین(ع) بر دیگر انبیاء را به طور عام و مطلق دلالت دارند بدون آنکه در آنها نام شخص حضرت ابراهیم(ع) ذکر شده باشد. از جمله در جلد ۱۱ بحار الانوار (ص ۱۳۹ ب ۲ ح ۶) آمده است: «قال رسول الله(ص):ان الله فضل انبیاء المرسلین علی ملائکهٔ المقربین و فضلنی علی جمیع الانبیاء و المرسلین و الفضل بعدی لک یا علی و الملائکهٔ من بعدک». این مضمون در جلد ۲۶ ص ۳۳۵ نیز آمده است. ج) دسته سومی روایاتی است که لفظا و صراحتا فضیلتبر برتری حکم نمیراند، بلکه برتری پنج تن از دیگر مخلوقات از آنها استنباط و کشف میشود. از جمله:
۱) احادیثی که نشان میدهد حضرت آدم(ع) نور پنج تن را در عرش الهی مشاهده کرد.
۲) احادیثی که پیرامون توسل انبیاء گذشته به اهل بیت(ع) وجود دارد.
۳) حدیث قدسی مرسلهای که در آن خداوند به پیامبر(ص) فرموده است: «اگر تو نبودی جهان را نمیآفریدم و اگر علی(ع) نبود تو را نمیآفریدم و اگر فاطمه(س) نبود هیچ یک را».
http://wayoflife.blogfa.co
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست