سه شنبه, ۷ اسفند, ۱۴۰۳ / 25 February, 2025
واقعه آرماگدون غرب و آمادگی های پیش از ظهور

كلمه [Armageddon] یا آنگونه كه در اصلمقالهای كه خواهید خواند آمده است«هر مجدون» واژهای است اصلایونانی كه بنا به تعریف واژه نامههایآمریكایی همچون فرهنگ «وبستر» بهمعنی نبرد نهایی حق و باطل در آخرالزمان است. همچنین این واژه نامشهری است در منطقه عمومی شام كهبنا به آنچه در باب شانزدهم مكاشفاتیوحنا، در عهد جدید آمده است، جنگیعظیم در آنجا رخ میدهد و مرحلهحاضر از زندگی بشر در آن زمان پایانمییابد. به عبارتی نبرد مذكور مقدمهتحولی بزرگ است كه سرنوشتنهایی آدمی بر روی كره زمین به آنبستگی دارد. دكتر عبدالكریم زبیدینویسنده مقالهای كه ترجمه آن در پیخواهد آمد، در نوشته كوتاه خود بهبررسی اعتقاد غربیان به این حادثهپرداخته و به طور خلاصه از رابطهاین واقعه با حادثه عظیم ظهور مهدیآل محمد، صلوات الله علیهم اجمعین،پرده برداشته است. این مقاله گرچهدر برخی موارد حاوی تحلیلی سطحیاست، اما در عین حال نكات مهمی را درخود دارد كه در شرایط سیاسیكنونی منطقه قابل اهمال نیست.
حادثه شریف ظهور، حادثهایبزرگ است و قدرتهای بزرگ جهان،سیاستخارجی خود را بر مبنایحوادثی كه پیش از آن رخ میدهدجهت داده و نقشههای نظامی خود رابه شكلی سامان دادهاند كهآمادگیهای لازم برای این حادثه درآن ملحوظ باشند. این در حالی استكه مؤسسات دینی و رسانههای ایندولتها نیز، مردم خود را برایپیشباز این حادثه آماده میسازند.
این مؤسسات دینی به همراهرسانههای دیداری و شنیداری ایندولتها، از سالهای دهه هشتادمیلادی مردم خود را به ایمان جمعیبه وقوع حادثهای بزرگ در سرزمینشام كه به نبردی هستهای خواهدانجامید توجه دادهاند. این مؤسساتپیوسته مردم خود را به ایمان به ایننكته فرا میخوانند كه بزودیلشكری از دشمنان مسیح كه بدنهاصلی آن از میلیونها نظامی تشكیلیافته، از عراق حركت میكند و پساز گذشتن از رود فرات - كه در آنزمان به خشكی گراییده است - بهسوی قدس رهسپار میشود. امانیروهای مؤمن به مسیح راه اینلشگر را سد كرده و همگی در«آرماگدون» با یكدیگر برخوردخواهند كرد و در این مكان است كهدرگیری اتفاق خواهد افتاد. صخرههاذوب میشوند... دیوارها بر زمینفرو میغلتند... پوست تن انسانها درحالیكه ایستادهاند ذوب شده ومیلیونها نفر از بین میروند... و ایننبردی نهایی و هستهای است...سپس مسیح برای بار دوم از جایگاهبلند خود بر زمین فرود میآید... وپس از چندی زمام رهبری جهان رادر دست گرفته و صلح جهانی رابرقرار میكند... او دولت صلح را برزمین نو و زیر آسمانی تازه بنامیكند... و این مهم را از مركزفرماندهی خود در قدس عملیمیسازد.
یك بررسی انجام گرفته از سویمؤسسه «تلسن» كه در اكتبر سال۱۹۸۵ م. به نشر رسیده است; نشانمیدهد كه در حال حاضر ۶۱ میلیونآمریكایی در انتظار واقعه آرماگدونگوش خواباندهاند و این در حالیاست كه ذكر مؤسسات دینی وایستگاههای رادیو تلویزیونی كه بهاین مهم پرداختهاند; در این مجالكوتاه میسر نیست.
مؤسسات دینی آمریكایی ایننكته را روشن ساختهاند كه سپاهیكه از عراق به سوی قدس رهسپارخواهد شد، بنا به پیشگویی حرقیال(فصل ۳۸ و ۳۹) از نظامیانی ازعراق، ایران، لیبی، سودان و قفقاز درجنوب روسیه تشكیل میشوند.دانستن این موضوع ما را در تحلیلسیاستخارجی دولتهای آمریكاییو اروپایی درباره مردم كشورهاییاد شده مدد میدهد. مدارس انجیلیدر آمریكا بر پایه این تحلیل كه واقعهآرماگدون تنها حادثهای است كهبازگشت دوباره مسیح را به زمینممكن میسازد... و این واقعهایبسیار نزدیك استبه تبلیغ ایندیدگاه پرداختهاند.
آرماگدونی كه این عده از آنسخن میگویند همان حادثه عظیمیاست كه پیش از ظهور مهدی، عجلاللهتعالیفرجه، رخ خواهد داد،همان حادثه بزرگی كه ائمه ما،علیهمالسلام، نام «قرقیسیا» را بر آناطلاق كردهاند. ائمه ما، علیهمالسلام،از این نكته خبر دادهاند كه میلیونهانظامی از آمریكا، اروپا، روسیه،تركیه (۱) ، مصر و دول مغرب عربی بهاضافه سربازانی از سرزمین شامشامل كشورهای سوریه، اردن،لبنان، فلسطین و اسراییل همگی درناحیهای در این محدوده تحت عنوان«قرقیسیا» با یكدیگر برخورد كرده وپس از حصول درگیری، این سفیانیاست كه در پس آنكه همگی را چونانكشتزاری درو شده در هم میكوبداز صحنه نبرد پیروز بیرون میآید.در صحیحه میسر از امام باقر،علیهالسلام، نقل است كه فرمود:
«ای میسر! از اینجا تا قرقیسیاچقدر راه است؟» عرض كردم: «همیننزدیكیها در ساحل فرات قرار دارد.»پس فرمودند: «اما در این ناحیهواقعهای اتفاق خواهدافتاد كه از زمانیكه خداوند متعال آسمانها و زمین راآفریده بیسابقه بوده، چنانكه تا وقتیآسمانها و زمین برپا هستند هم،واقعهای همچون آن اتفاق نخواهدافتاد... سفرهای است كه درندگانزمین و پرندگان آسمان از آن سیرمیشوند.» (۲)
امثال این روایات از امام صادق،علیهالسلام (۳) ، و سایر ائمه نقل شدهاست.
حادثه «قرقیسیا» همان حادثهبزرگی است كه پیش از ظهورحضرت حجهٔبنالحسنالعسكری،علیهماالسلام، رخ میدهد و از آنجاكه این حادثه به سفیانی ارتباط داردو سفیانی از علایم حتمی ظهور امامزمان، علیهالسلام، است وقوع اینحادثه حتمی است، چه، امام مهدیپس از حادثه قرقیسیا با سفیانی برخورد خواهد كرد (و پس ازشكستهای سفیانی فرو رفتن سپاه اوما بین مكه ومدینه) برای دیدار بامسیح، علیهالسلام، رهسپار قدسخواهد شد.
(به هر تقدیر) زمان بسرعتمیگذرد و حوادث سیاسی، اقتصادیو اجتماعی به همراه نشانههایطبیعی همگی به نزدیك بودن اینحادثه عظیم اشعار دارند و این درحالی است كه ما نه خود و نهفرزندانمان را برای آن آمادهنكردهایم. آماده ساختن نسل آینده ازجوانان و مردان در سطوح مختلفروانی، عقلی و بدنی به منظور پیشبازاز حادثه شریف ظهور قائم آل محمد،علیهمالسلام، امری بی نهایت مهماست.
بیگمان ایمان یك نفر به یك قضیهو پافشاری و ایمان او به لزوم بهكرسی نشاندن آن، عهده دار بهكرسی نشستن آن قضیه خواهد بودو این نكتهای است كه همهروانشناسان به آن قائل هستند. اینكاگر یك نفر میتواند آنچه را بر آن پافشرده به كرسی تحقق بنشاند، درصورتی كه مجموعهای از افراد گردهم جمع شوند و توان فكری خود رادر زمینهای خاص به كار گیرند و بهلزوم تحقق قضیهای معین ایمانداشته باشند، چه خواهد شد؟! روانشناسان در پاسخ میگویند: اگرچنین مجموعهای از افراد تشكیلشود; بی تردید قادر خواهند بود درطبیعت و در آنچه پیرامون آنهاستاثر گذاشته و بستری مناسب برایتحقق آن قضیه فراهم آورند.
مؤسسات دینی انجیلی آمریكا واروپا آنچه را روانشناسان گفتهانددر قضیه بازگشت دوباره مسیح بهزمین پس از حادثه آرماگدون به كاربسته به این گفته قائلاند كه بیگمانامكان تحقق هر نوع پیشگویی دروهله نخستبه ایمان مردم به آن و بهپافشاری شان بر ضرورت به كرسینشستن آن و همچین به شمار نفراتآنهاو شمار نفرات كسانی بستگیدارد كه رهبری كاروان تبلیغاتی بهراه افتاده برای تحقق بخشیدن به آنپیشگویی را بر عهده دارند.
(گذشته از مسیحیان) ما مسلمینهم با مساله بزرگی مواجه هستیم كهپیامبر ما محمد، صلیاللهعلیهوآله، واهل بیت آن حضرت، علیهمالسلام، ازآن به ما خبر دادهاند. این مسالهپیشگویی صادقانهای است كه پاكشدن زمین از انواع ستمها وگرفتاریها و بر پایی اسلام در ربعمسكون آن بدان بستگی دارد. پسسزاوار است كه ما و فرزندانمان بهخود آییم و ایمانمان را به ظهور قائمآل محمد عمق بیشتری بخشیده وپافشاریمان را بر لزوم تعجیل ظهورآن حضرت و نزدیك شدن وقوع آنژرفا دهیم و چنانكه سزاوار استشمار كسانی را كه به این مسالهایمان دارند و برای پیشباز این ظهورشریف و حوادث پیش از آن آمادگیدارند فزونی ببخشیم. نكات زیرپیشنهادهایی استبرای وصول بهاین اهداف:
۱. اینكه تنها یكبار در سال و آن همدر جشن میلاد به حضرت حجتتوجه میشود; كافی نیست.
۲. تلاش در جهت فراهم آوردنبرنامههای هفتگی یا دو هفته یكبارشامل نشستها و مصاحبهها دربارهقضیه امام مهدی، علیهالسلام، ظهورشریف آن حضرت و آنچه پیش از آنرخ خواهد داد.
۳. دعوت از دانشمندان و صاحباناندیشه برای نگارش مقالاتی پیراموناین قضیه در روزنامهها، مجلات ونشریات داخلی.
۴. استفاده از یك كانال فعالماهوارهای برای برگزاری نشستها ومصاحبهها روزانه و هفتگی به منظورژرفا بخشیدن به ایمان نسل حاضربه ظهور قائم آل محمد و آمادهساختن آنهابرای پیشباز حادثهظهور.
۵. بستن بیعتهای دسته جمعی دردستههای مختلف كه طی آن مردم باامام و رهبر خود حجتبنالحسن، علیهالسلام، بر سر كمك به آنحضرت و پیوستن به اردوگاه ایشان،پس از آگاهی از ظهورشان بیعتمیكنند. این بیعتها در مناسبتهایمختلف بسته میشود، همچونمناسبات ادای عمره و حج، ماهمحرم، پانزدهم شعبان و سایرمناسبتهای مربوط به معصومین،علیهمالسلام.
۶. بستن بیعت عمومی با حضرتحجت در همه مناطق شیعه نشین وتعیین یك روز بخصوص برای آندر سال، بطوری كه این بیعتبامحتوایی یكسان و در ساعتی واحدادا شود.
۷. تلاش به منظور فزونی بخشیدنبه شمار مبلغان كه نزدیك بودنظهور حضرت حجت را تبلیغ كند وهمچنین فزونی بخشیدن به شماركسانی كه به این مساله ایمان دارندهمراه با جهت دادن توان فكری آنهادر این راستا.
دیگران مجدانه به منظورظهورمسیح تلاش میكنند و من ازاین میترسم كه زمان از ما پیشیبگیرد و ناگهان با آن حادثه عظیمروبرو شویم و نتوانیم كاری انجامدهیم و از كسانی باشیم كه اینفرموده خداوند متعال بر آنانمنطبق است.
و لو تری اذا فزعوا فلا فوت، واخذوا من مكان قریب × و قالوا امنا بهانی لهم التناوش من مكان بعید. (۴)
اگر بینی، آنگاه كه سختبترسند ورهاییشان نباشد و از مكانی نزدیكگرفتارشان سازد. گویند: اینك به رسولایمان آوردیم. اما از آن جای دور چسان بهآن دستیابند.
پاورقیها:
این مقاله از منبع زیر برگرفته شده است: الفكر الجدید، مجلهٔ فصیلهٔ تغنی بالفكر وقضایا المسلم المعاصر، تصدر عن دارالاسلام للاراسات و النشر بر لندن، الحدالمزدوج ۱۵ - ۱۶، السنه الخامسه، شوال۱۴۱۷ه، شباط ۱۹۹۷ م.
۱. شایان ذكر است كه در روایات ازكشورهای درگیر در واقعه «قرقیسا» باعنوان «ترك» و «روم» تعبیر شده است كهظاهرا نویسنده با تطبیق روم بر كشورهایغربی، از آن با عنوان «امریكا» و «اروپا» یادكرده است. م.
۲. ر. ك: الكلینی، محمد بن یعقوب الكافی،ج۸، ص۲۹۵، ح۴۵۱; النعمانی، محمدبنابراهیم، كتابالغیبهٔ، باب ۱۴، ص۲۶۷، ح۳۶.م.
۳. ر. ك: النعمانی، محمدبن ابراهیم، همان،ص۲۷۸، ح۶۳. م.
۴. سوره سباء (۳۴)، آیه ۵۱-۵۲.
منابع:
مجلهٔ فصیلهٔ تغنی بالفكر وقضایا المسلم المعاصر,mahal=لندن,tarikh=۱۴۱۷ق
الكافی,الكلینی,jeld=۸,safhe=۲۹۵
كتابالغیبهٔ,النعمانی,safhe=۲۶۷
كتاب الغیبهٔ,النعمانی,safhe=۲۷۸
منبع:ماهنامه موعود ، شماره ۱۲
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست