دوشنبه, ۱۵ بهمن, ۱۴۰۳ / 3 February, 2025
تیم خانوادگی, کسب و کار کوچک
بهمنظور تحلیل آماری و با قاعده در خصوص کسب و کار کوچک، باید گفت که این مقوله دارای قوانین اجرائی تجاری است. هر صنعتی براساس درآمد و میزان استخدام سالانه، اندازه استانداردی را برای خود تعریف میکند. در بیشتر موارد، این تعریف به واسطه نمایندگیهای دولتی تعریف میشود تا تحت قوانین تغییرپذیر دولتی تحلیلهائی را صورت دهند. بهعلاوه، ایناستانداردها برای برنامههائی که در خصوص کمک به بهود امور مالی است کارا میباشد. سب و کار کوچک بهصورت مستقل است و هر شرکتی با کمتر از ۵۰۰ پرسنل در این حیطه قرار میگیرد. این اندازه مرسومترین استاندارد تعریف شده است. در آمریکا حدود ۵/۲۲ میلیون کسب و کار مستقل از کشاورزی و زراعت وجود دارد که ۹۹ درصد آن کسب و کار (Small Busines) کوچک بهحساب میآیند. این مقاله بهمنظور آن تدوین شده است که بتواند با بیان تمامی نکات و در عین حال حفظ سادگی و قابل فهم بودن، به شما در راه ایجاد یک کسب و کار موفق کمک کند.
▪ آیا کار آفرینی برای شما ساخته شده است؟
ـ بدیهی است که شروع یک کسب و کار جدید ریسکهای زیادی را به همراه دارد که البته با برنامهریزی میتوان شانس موفقیت را بالا برد. بنابراین، بهترین نقطه شروع آن است که نقاط قوت و ضعف خود را بهعنوان دارنده یک کسب و کار بشناسید.
▪ آیا شخصیتی مستقل و خود جوش دارید؟
ـ این را همیشه در نظر داشته باشید که در صورت شروع یک کسب و کار کوچک، این خود شما هستید و نه شخص دیگر که باید تصمیم بگیرید چگونه پروژهها، برنامهها و زمان خود را مدیریت کنید.
▪ تا چه حد با شخصیتهای متفاوت و افراد گوناگون میتوانید ارتباط برقرار کنید؟
ـ صاحبان کسب و کار ناگزیرند که با افراد و اقشار مختلفی سروکار داشته باشند. آیا شما میتوانید با مشتریان، تأمین کنندگان، کارکنان و... در جهت منافع کسب و کار خود ارتباط برقرار کنید.
▪ تا چه حد قدرت تصمیمگیری دارید؟
ـ صاحبان کسب و کار کوچک بایستی بهطور متداوم، به سرعت و در شرایط بحرانی بتوانند مستقلاً تصمیمگیری کنند.
▪ آیا شما استقامت فیزیکی و احساسی لازم برای اداره یک کسب و کار را دارید؟
ـ مالکیت یک کسب و کار علاوه بر چالش و هیجان، مستلزم فشار کاری زیاد و ساعتهای کاری زیادی میباشد. آیا شما میتوانید ۱۲ ساعت در روز و هفت روز در هفته را کار کنید؟
▪ تا چه حد میتوانید برنامهریزی و سازماندهی کنید؟
ـ تحقیقات نشان میدهد بسیاری از شکستها در صورت برنامهریزی صحیح، بهوجود نمیآمد.
▪ آیا انگیزه لازم را برای تحمل مشتقات را دارید؟
ـ ممن است شما در حین اداره یک کسب و کار احساس کنید که در برخی مواقع، توانائی تحمل تمامی مشقات و زحمات را به تنهائی ندارید و فقط داشتن انگیزهقوی است که میتواند در این مواقع سختی، شما را دلگرم و امیدوار سازد.
▪ این کسب و کار چگونه خانواده شما را متأثر میسازد؟
ـ سالهای اولیه شروع یک کسب و کار میتواند سختیهائی را برای خانواده و زندگی شخصی شما ایجاد کند. در عین حال ممکن است خانواده شما تا به سوددهی رسیدن کسب و کار، دچار مشکلات و فشارهای مالی شوند. بنابراین، حمایت و یا عدم حمایت خانواده نقش مهمی در شروع و ایجاد یک کسب و کار دارد.
این حقیقت دارد که دلایل زیادی برای عدم شروع یک کسب و کار کوچک و مستقل وجود دارد، اما برای افرادی که واجد شرایط فوق هستند، مزایای زیادی وجود دارد که قطعاً از ریسکهای آن بیشتر است.
اینکه شما خادم و مخدوم خود میشوید!
زحمت و تلاش و ساعتهای کاری زیاد مستقیماً به نفع شماست و نه شخص دیگر!
امکان کسب درآمد و رشد، محدودیت کمتری دارد.
چالش وهیجان کار برای شما افزایش مییابد.
اداره یک کسب و کار مستقل امکان فراگیری زیادی را برای شما فراهم میآورد.
▪ برنامه ریزی کسب و کار
ـ شروع یک کسب و کار نیاز به انگیزه، علاقه و استعداد دارد. همچنین نیاز به تحقیقات وسیع و برنامهریزی صحیح دارد. اطلاعات زیر برای تهیه طرح کسب و کار (Business Plan) میتواند بسیار مؤثر واقع شود:
ـ قبل از شروع بهکار لیستی از تمامی دلایلی که میخواهید بهخاطر آنها وارد دنیای تجارت شوید،تهیه کنید. مثلاً:
شما میخواهید رئیس خود باشید.
شما میخواهید استقلال مالی داشته باشید.
شما میخواهید آزاد باشید.
شما میخواهید آزادانه تمامی توانائیها و دانستههای خود را بهکار ببرید.
سپس بایستی تعیین کنید که اصولاً چه کسب و کاری برای شما مناسب است.
لذا این سؤالات را از خود بپرسید:
من دوست دارم با وقت خود چه کاری انجام دهم؟ تا به حال چه مهارتهای تکنیکی آموختهام؟
به نظر دیگران من در چه کارهائی مهارت دارم؟
من چقدر وقت آزاد برای اداره یک کسب و کار موفق دارم؟
آیا من هیچ سرگرمی یا علاقهای که قابل تبدیل شدن به کسب و کار شدن را داشته باشد، دارم؟
ـ پس از تعین کسب و کار مناسب تحقیقات لازم را جهت پاسخ به سؤالات زیر به عمل آورید:
آیا ایده من کاربردی است و آیا نیازی را برآورده خواهد کرد؟
رقبای من چه کسانی خواهند بود؟
مزیت رقابتی شرکت من نسبت به شرکتهای موجود چیست؟
آیا من میتوانم خدمت بهتری ارائه دهم؟
آیا من میتوانم برای کسب و کار جدید خود تقاضا ایجاد کنم؟
ـ آخرین مرحله قبل از تهیه طرح کسب و کار این است که چک لیست زیر را تهیه کنید و پاسخ دهید:
من علاقه به شروع چه کسب و کاری دارم؟
چه خدمتی یا کالائی قرار است ارائه دهم؟ در کجا قرار است این کار را انجام دهم؟
چه مهارت و تجربهای برای این کار دارم؟
ساختار قانونی شرکت من چگونه خواهد بود؟ (سهامی عام، خاص و...)
اسم کسب و کار چه چیزی باشد؟
چه امکانات و تجهیزاتی نیاز خواهم داشت؟
به چه تسهیلات و امکانات بیمهای نیاز خواهم داشت؟
پاسخ شما به تمامی سؤالات بالا، شما را در طراحی یک کسب و کار کامل و جامع یاری میکند.
▪ تأمین منابع مالی
ـ یکی از کلیدهای اساسی موفقیت و پیشرفت در شروع کار، جذب و تأمین منابع مالی کافی برای راهاندازی یک کسب و کار کوچک است. اطلاعات زیر، تکیه بر روشهای جمعآوری پول برای شرکتهای کوچک دارد. همچنین شما را در تهیه درخواست وام (Loan Proposal) یاری میدهد. منابع زیادی برای جمعآوری سرمایه وجود دارد. باید توجه داشته باشیم که قبل از تصمیمگیری، تمامی منابع ممکن را جستجو کنیم:
ـ پساندازهای شخصی
ـ دوستان و افراد خانواده
ـ بانکها و مؤسسات اعتباری
ـ شرکتهای سرمایهگذاری مخاطرهآمیز
▪ چگونه یک درخواست وام (Loan Proposal) تهیه کنیم؟
ـ مورد قبول واقع شدن درخواشت شما بستگی به نحوه تنظیم درخواست شما دارد. بهخاطر داشته باشید که وامدهندگان در کاری سرمایهگذاری میکنند که نسبت به بازگشت سرمایه خود مطمئن باشند. بنابراین یک درخواست وام خوب شامل اطلاعات زیر باید باشد:
▪ اطلاعات کلی راجع به شرکت:
ـ نام و آدرس شرکت، نام مدیر، اعضاء هیأت مدیره و...
ـ دلیل نیاز به وام، مورد مصرف وام و ضرورت آن
ـ مبلغ دقیق مورد نیاز برای رسیدن به اهداف مربوطه
▪ تاریخچه کسب و کار:
ـ تاریخچه و طبیعت کار، توضیح کامل در مورد نوع کار، قدمت و کارکنان و دارائیهای آن
ـ اطلاعات کامل راجع به نحوه مالکیت و ساختار قانونی شرکت.
ـ اطلاعات راجع به مدیریت:
نوشته کوتاهی راجع به مدیران، سوابق، تحصیلات، تجربیات و مهارتهای آنان تهیه کنید.
▪ اطلاعات بازار:
ـ به وضوح، محصول و یا خدمت شرکت خود و بازار آن را تشریح کنید.
ـ بازار رقابت و رقبای خود را شناسائی کرده و مزیت رقابتی خود را بیان کنید.
ـ اطلاعاتی راجع به مشتریان و اینکه چگونه کسب و کار شما نیازهای آنها را برطرف میکند، تهیه کنید.
▪ اطلاعاتی مالی:
صورتهای مالی و سود و زیان ۳ سال گذشته خود را ارائه کنید. در صورت شروع یک کسب و کار جدید، درآمدهای پیشبینی شده را ارائه کنید.
ـ اطلاعات مالی راجع به خود و سایر سهامداران عمده شرکت را بیان کنید.
در آخر سوگندی مبنی بر تعهد نسبت به وام یاد کنید و امضاء نمائید.
▪ وام دهندگان بر چه اساسی شما را میسنجند؟
ـ وقتی وام دهندگان درخواست شما را بررسی میکنند شش فاکتور را مدنظر قرار میدهند که به شرح زیر میباشند:
۱) شخصیت: شخصیت وام گیرنده و میزان تعهد و جوانی و اخلاقی وی مبنی بر بازگشت وام در زمان مقرر.
۲) ظرفیت: ظرفیت باز پرداخت وام گیرنده که براساس تجزیه تحلیل و بررسی درخواست وام، صورتهای مالی و سایر مدارک مالی وی تعیین میشود.
۳) سرمایه: شامل مجموع کل بدهیها و دارائیها میباشد. وام دهندگان ترجیح میدهند نسبت بدهی به دارائی شرکتها حتیالمقدور کمتر باشد چرا که نشانگر پایداری مالی شرکت است.
۴) تعهد: میزان وثیقه که هرچه بیشتر باشد و اختلاف آن با مبلغ وام داده شده کمتر و اطمینان خاطر وام دهنده از بازپرداخت وام بیشتر خواهد بود.
۵) وضعیت: شرایط کلی اقتصادی، جغرافیائی وسعتی شرکت...
۶) اطمینان: یک وام گیرنده موفق سعی میکند اطمینان وام دهنده را از ۵ مورد قبلی جلب کند و وی را به وام دادن ترغیب نماید.
و در آخر، برای جمعبندی چک لیست زیر را ارائه میکنیم که البته برخی از بندها بنابر نوع و ماهیت کسب و کار قابلیت تغییر و یا حذف دارند.
چک لیست کلی شروع یک کسب و کار کوچک:
ـ انتخاب کسب و کار براساس علاقه و توانائیها
ـ انجام تحقیقات و بررسیهای لازم در مورد ایده کسب و کار
ـ تهیه طرح کسب و کار و طرح بازاریابی
ـ انتخاب یک نام برای کسب و کار
ـ چک کردن حق استفاده از نام انتخاب شده و کسب اجازه برای استفاده از آن نام
ـ ثبت کسب و کار با نام انتخاب شده
ـ تعیین مکان مطلوب برای شروع کسب و کار
ـ چک کردن و بررسی قوانین منطقهای (منطقه انتخاب شده برای احداث کسب و کار)
ـ تعیین نوع ساختار قانونی شرکت و مستندسازی
ـ اخذ اجازهها و لیسانسهای مورد نیاز
ـ ثبت حقوق انحصاری (Copy right) در صورت کارآفرینی و یا خلق محصول جدید
ـ تهیه خطوط تلفن کاری و سایر تجهیزات مورد نیاز
ـ انجام کارهای مربوط به بیمه
ـ اخذ اطلاعات مربوط به مالیات شرکت
ـ بیمه کردن کارکنان و جمعآوری اطلاعات راجع به قوانین کار
ـ تعیین سیستم دستمزد حقوق و نحوه جبران خدمات کارکنان (در صورت وجود)
ـ افتتاح یک حساب بانکی برای کسب و کار
ـ چاپ کارتهای تجاری برای شرکت و ایجاد آرم برای شرکت
- خرید تمامی لوازم و تجهیزات مورد نیاز
ـ ایجاد Website,E-mail برای شرکت
ـ انجام تبلیغات وسیعتر در نشریات، تلویزیون و...
ـ تماس با تمامی افراد ممکن اعم از خانواده و غیره، مبنی بر شروع کسب و کار جدید
ـ سایر موارد
مریم تریسرکانی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست