چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
BMW M۳ CSL & Porsche ۹۱۱ Carrera ۲
در هنگام ترمز گیری قبل از ورود به پیچهای تند ، هیجگونه اثری از عدم تعادل در ترمز گیری و یا پائین آمدن جلوی خودرو دیده نشده و با وارد عمل شدن شاسی استثنائیM۳ ، این خودرو با کمی کم فرمانی under steer ″ پیچ را طی مینماید . اگر راننده در این شرائط دور موتور را افزایش دهد عقب خودرو کمی منحرف شده و در یک حرکتی نمایشی چرخهای عقب شروع به هرزگردی مینمایند . دیفرانسیل قفل شونده M power این خودرو در این شرائط از هرزگردی بیش از اندازه چرخ سمت داخلی پیچ جلوگیری مینماید و نیرو را به چرخ سمت خارج پیچ منتقل میکند . طراحی بی عیب و نقص سیستم تعلیق عقب آن باعث میشود تا پس از اتمام پیچ براحتی و بدون از دست دادن تعادل و منحرف شدن محور عقب به سمت چپ و راست ( Fish Tailing ) حرکت در خط مستقیم را از سر بگیرد . البته در این میان تایرهای نیمه اسلیک نیز بخوبی ایفای نقش نموده و با اتکاء بر سطح تماس گسترده شان مثل بادکشی خودرو را به سطح جاده می چسباند .
رانندگی با ۹۱۱ متفاوت و منحصر بفرد است و وضعیت قرار گرفتن موتور آن در عقب خودرو باعث میشود تا حرکت خودرو چند برابر حس شوند ، قابلیتهای حرکتی ۹۱۱ بستگی زیادی به توانائی راننده آن دارد و در حرکت پر شتاب با آن باید به دقت و به نرمی رفتار نموده و در واقع جاده را پیش بینی نمود .
فرمان این خودرو بدلیل عدم وجود وزن موتور روی محور جلو در حرکت خط المستقیم بسیار سبک است و کوجکترین حرکت فرمان باعث تغییر مسیر آن می گردد . در این خودرو باید با پدال گاز به ملایمت رفتار نمود . چنانچه ترمز گرفتن با آن و وضعیت انتقال وزن بین محورها را در آن فرا بگیرید میتوانید از این مسئله استفاده نموده و به عنوان تکنیکی برای سریع راندن استفاده کنید .
رانندگی در این نسل از ۹۱۱ مخاطراتی که در رانندگی با مدلهای اولیه آن وجود داشت ( به دور خود جرخیدن یا اصطلاحا اسپین Spin در سر پیچها ) با اتکاء بر سیستم های الکترونیکی و بهبود سیستم تعلیق رفع گشته است ولی در هر صورت خودروئی است که باید رانندگی با آنرا فرا گرفت ، تا بتوان این خودروی بسیار سریع و چابک را کنترل نمود . در مقایسه باM۳ CSL فرمان آن طبیعی تر بوده و ناهمواریهای سطح جاده را بهتر به راننده اطلاع میدهد . در پیچهای پر سرعت اطمینان بخش تر از رقیب خود و در پیچهای تند چابکتر و سبکتر عمل میکند و در خروج از پیچ مثل گلوله ای از جا کنده میشود .
پورشه ۹۱۱ از تمام امکانات رفاهی از جمله تهویه مطبوع ، سیستم صوتی برخوردار بوده و برای استفاده هر روزه مناسب میباشد ، حتی در ترافیک نیز خارق العاده است . عملکرد مناسب کلاچ و ترمز آن در سرعتهای نزدیک به پیاده روی انسان و یا سرعتهای بالا ، بدون عیب و نقص است . بطور خلاصه باید گفت کهBMW در تبدیل خود روی خانوادگی اسپرتیM۳ به یک خودروی اسپرت تر موفق بوده است ولی در دراز مدت ۹۱۱ انتخاب بهتری میباشد . BMW در تلاش خود برای کاهش وزن و افزایش قدرت از هیچ اقدامی فروگذار نکرده است . قدرت ، سبکی ، آئرودینامیک ، چسبندگی و ترمز ، زمینه هائی بوده اند که BMW در بهبود دینامیک مدل M۳ CSL خود آنها را دچار تغییر نموده است . البته لازم به یادآوری است که مدل M۳ معمولی خود به عنوان الگوئی برای خودروهای پر قدرت خانوادگی به شمار می آید . اولین اقدام BMW کاهش وزن M۳ بود ، زیرا این مسئله به تنهائی کافی است تا فرمان پذیری ، ترمز گیری و قابلیتهای حرکتی خودرو بهبود پیدا کند . در این زمینه بخش ام . موتور اسپرت ( M-motor sport ) وزن این مدل را ۱۰درصد کاهش داده که بسیار چشمگیر است . اقلام حذف شده در این رابطه عبارتند از :
صندلیهای برقی ( جایگزین کردن آنها با صندلیهائی با فریم فایبرگلاس ) حذف سیستم تهویه مطبوع سبکسازی دربها و تودوزیهای داخلی حذف برخی عایقهای صوتی و حرارتی .
همانطور که در ابتدای این مقاله ذکر شد سقف این مدل از جنس فیبر کربن است که باعث کاهش شش کیلوگرم از وزن سقف میگردد . این موضوع از اهمیتی مضاعف برخوردار است زیرا باعث پائینتر آمدن مرکز ثقل و بهبود قابلیت حرکتی خودرو در سر پیچها میشود . سپر جلو تا حدی بزرگتر شده که هدف از این تغییر کاهش نیروی بالا برنده ( lift ) در سرعتهای بالا میباشد . حفره ای که روی سپر جلو دیده میشود ورودی هوای موتور است . شیشه عقب خودرو نیز نازکتر از مدل استاندارد است .
حال می پردازیم به شاسی که در این مدل مجهز به فنرهای کوتاهتر شده و سیستم تعلیق با توجه به کاهش وزن خودرو از نو تنظیم شده است . قطر دیسکهای ترمز نیز از mm۳۲۵ بهmm ۳۴۵ افزایش یافته است . وزن رینگهای چرخ و تایرها نسبت به مدل استاندارد ۱۱کیلوگرم سبکتر شده است . موتور M۳ استاندارد و سیستمdouble vanos آن خود یک شاهکار مهندسی است . (سیستم double vanos سیستمی است که در آن تایمینگ میل سوپاپهای ورودی و اگزوز متغییر است ) . در مدل استاندارد هر سیلندر دارای پروانه گاز (Throttle Body) منحصر به خود میباشد . مهندسین موفق شده اند با تغییر میل سوپاپها مدت زمان باز بودن سوپاپها را افزایش داده و با افزایش جریان هوا و کاهش بار اگزوز قدرت این موتور را از ۳۴۳ به ۳۶۰ اسب بخار افزایش دهند یعنی ۱۱۱ اسب بخار در ازاء هر لیتر حجم موتور که در بین موتورهای اتمسفری ( بدون سوپرچارجر یا توربوچارجر ) خارق العاده است .
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست