چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
اقتصاد قدیم و جدید
بررسی ویژگیهای دوران جدید و هوشمند اقتصاد
براساس نظرگاهی، عصر امروز را میتوان عصر «هوشمندی شبکهای » نامید. عناوین اقتصاد «دانش»، «دیجیتال»، «جهانی»، «موج سوم» و «نوآوری» عناوینی هستند که همواره برای توصیف این عصر به کار رفته و میرود.
پرسش اصلی متناسب با موضوع بحث ما عبارت است از اینکه: تحول جدیدی که در جهان در حال وقوع است چگونه روی رقابتپذیری در سطوح مختلف (بینالمللی، ملی، صنعت، بنگاه) تاثیر میگذارد. کارایانیس و ساگی (۲۰۰۰) برای تفکیک «اقتصاد نوین» از «اقتصاد قدیم»، ده اصل را به عنوان «ده اصل محرک اقتصاد نوین» بر میشمارد که عبارتند از:
۱) موضوع – دستکاری دادهها آسانتر از دستکاری اتمها است.
۲) فضا – فاصله از بین میرود و محدود به سرعت نور میشود.
۳) زمان - در حال اضمحلال است.
۴) مردم - ایدهها و خلافیت در فرآیند تولید انبوه به کار گرفته میشود.
۵) رشد – با گروههای مشترک انسانی شتاب میگیرد.
۶) ارزش – «اثر شبکه» به معنای این است که هر چه وفور استاندارد یا برنامه کاری بیشتر باشد واحد فردی به همان اندازه ارزشمندتر است.
۷) کارآیی – «واسطههای اطلاعاتی» جایگزین «واسطه گران» میشود.
۸) بازارها – مصرفکنندگان، محرک تقاضا و قیمتگذاری هستند.
۹) مبادلات– انطباقسازی و فروش واحد به واحد.
۱۰) انگیزش - هر چیزی هر جا در دسترس است.
همچنین براساس نظر تاپسکات (۱۹۹۶)، مشخصههای اصلی اقتصاد نوین عبارتند از:
دانش:
با سیستمهای متخصص و وسایل «هوشمند»
دیجیتالیسازی
مجازیسازی
ـ مولکولیسازی: خوشهبندی فعالیتهای اقتصادی
ـ کار با اینترنت: تماس مستقیم مصرفکننده و تولیدکننده
ـ حذف واسطهگری: حذف «واسطه» در فروش
ـ همگرایی: در محاسبه، ارتباطات و محتوا
ـ نوآوری: هنگامی که عمر محصول به پایان میرسد و تولیدکنندگان محصولاتشان را منسوخ مییابند
ـ تولید مصرف: رفع شکاف میان تولیدکنندگان و مصرفکنندگان
فوریت جهانی شدن
فقدانهارمونی: ظهور و افزایش مسائل قدرت، حریم خصوصی، برابری و کیفیت زندگی
براساس اصول و مشخصههای اقتصاد نوین میتوان گفت که مسائل اقتصادی حال حاضر عبارتند از:
اینترنت معاف از مالیات؛
ـ خصوصیسازی انبوه؛
ـ تکثیر شرکتهای کوچک؛
ـ ادغامها و اکتسابها؛
ـ وفور سرمایه مجازی؛
ـ مدلهای قیمتگذاری مصرفکننده؛
آزادی دانش و آزادی سرمایهگذاری.
در «اقتصاد نوین»، بنگاهها مزیتی رقابتی خود را به جای اشیا از ایدهها میگیرند، شرکتها به سرعت و به طور گسترده رشد میکنند، سرمایه هوشمند به سهولت در دسترس قرار میگیرد و به سهولت نیز پس گرفته میشود و یک رابطه جالبی بین رشد و نوآوری به وجود می آید. در اقتصاد نوین مزیت رقابتی، حاصل انتخابها، انعطافپذیری و مسوولیتپذیری است. بحث این است که «روابط» و «روشها» در این نوع اقتصاد، متفاوت از اقتصاد قدیم است. دانش هم خریده و هم توسعه داده میشود.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست