یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا

روز حسرت یا خواب زده


روز حسرت یا خواب زده

نظرسنجی انجام شده از سوی سازمان صدا و سیما, سریال روز حسرت از میان ۴ سریال مناسبتی این ماه رتبه اول را به دست آورد و به عنوان پرمخاطب ترین سریال معرفی شد

ماه مبارک رمضان دیگر بار سفر بست و رفت و سریال های مناسبتی این ایام نیز هریک با اهداف و پیامدهایی در رقابتی تنگاتنگ به کار خود پایان دادند.

در این میان درنظرسنجی انجام شده از سوی سازمان صدا و سیما، سریال روز حسرت از میان ۴ سریال مناسبتی این ماه رتبه اول را به دست آورد و به عنوان پرمخاطب ترین سریال معرفی شد. کارگردانی و نگارش روز حسرت توسط سیروس مقدم یکی از کارگردانان برجسته کشورمان هم زمان با پخش آن پیش می رفت. در این سریال تلویزیونی پوریا پورسرخ، مهراوه شریفی نیا، فرامرز قریبیان، افسانه بایگان، لیندا کیانی، اسماعیل خلج، رحیم نوروزی، رضا توکلی و ..... بازی می کردند. روز حسرت داستان زندگی زن و شوهر باایمانی بود که طی حادثه ای عروس آن ها قطع نخاع می شود و سپس فوت می کند. در این میان زن- افسانه بایگان- خوابی می بیند و اتفاقاتی پیرامون آن خواب برای اعضای خانواده اش به وقوع می پیوندد. به تصویر درآوردن صحنه های دوزخ و بهشت و جهنم برای تلنگر زدن به انسان های خفته، خوب و موثر است ولی در این سریال فقط به منظور پر کردن تایم سریال بوده است بی آن که به سمت نقطه ای خاص حرکت کند و جلو برود، همچنین جلوه های ویژه آن برای نشان دادن عالم برزخ، تصنعی است.

سال گذشته سیروس مقدم با سریال اغما در همین ایام میهمان تلویزیون بود. او با رسانه تلویزیون آشناست و مخاطب رسانه ملی را می شناسد و به گونه ای اثر را کارگردانی می کند که مخاطب را درگیر می سازد. نحوه روایت داستان، لحن روایت، معرفی شخصیت ها، چیدمان حوادث، دیالوگ ها، میزانسن ها، دکوپاژ و شیوه نورپردازی در کارهای او به طور کامل خاص و در خدمت کار تلویزیونی است.

در روز حسرت به گونه ای به شخصیت ها پرداخته و جایگاهی برای هر کدام تعریف شده است که اگر کاراکتری حذف شود شرایطی جدید و غافل گیرکننده به وجود می آید. این نکته را در سریال سازی باید متذکر شد که هرچند نوشتن متن هم زمان با تصویربرداری این امکان را به نویسنده می دهد تا از قابلیت های بازیگران برای بهتر شدن کار استفاده کند، همین شتاب زدگی در ساخت و رساندن به پخش، عامل اصلی ضعف سریال های مناسبتی محسوب می شود. نکته قابل تاملی که می توان به آن اشاره کرد نام سریال است. روز حسرت مخاطب را به فکر وا می دارد که امروز روز سازندگی و رسیدگی به اعمال و رفتارهای غلط است و مرگ در یک چشم به هم زدن از راه می رسد. انسان های غافل اگر با دیدی باز به نام سریال و خود سریال دقت کنند، نگرش آن ها نسبت به اطراف شان تغییر خواهد کرد وتصمیم به خودسازی می گیرند که اگر امروز بگذرد و نتوانی اشتباهات خود را جبران کنی دیگر فرصتی نخواهی داشت و راهی برای جبران نداری. حال به بازی بازیگران بپردازیم.

افسانه بایگان در نقش خانم وکیلی متدین و بااخلاق ظاهر شده است ولی این نقش برای افسانه بایگان مناسب نیست و همچنین به طور اصولی منطقی نیست که مادرشوهری به خاطر عشق به عروسش با پسرش رفتار بدی داشته باشد.

بازی های این سریال به طور کامل خط کشی شده و برای مخاطب خسته کننده است به خصوص بازی افسانه بایگان که سعی دارد با آرامش صحبت کردن ارشاد و آگاه کردن همسرش فرامرز قریبیان، همین احساس را به مخاطب القا کند که البته بازی او با این ویژگی و ریتم کند داستان، خسته کننده است. حاج رضای قصه را فرامرز قریبیان بازیگر کهنه کار سینمای ایران بازی می کند. او کاراکتری است که خوبی ها و بدی ها را در کنار هم دارد. خطاهای خود را همیشه از همسرش مخفی کرده و بعد از ۲۵ سال عذاب وجدان آن ها را برای همسرش بازگو می کند.

قریبیان بازیگر حرفه ای، باهوش و گزیده کار است و به راحتی بازی را در یک نقش قبول نمی کند مگر به تیم سازنده اثر اعتماد داشته باشد که همین حضور نشان دهنده اعتماد او به مقدم و افخمی و سایر عوامل گروه سازنده روز حسرت بوده است. نقش زن اول مسعود را لیندا کیانی بازی می کند.

او تنها شخصیت عاری از گناه و پاک داستان است آن هم به این دلیل که در قصه باید ماموریتی را انجام بدهد.

معصومه به دلیل پاک بودن می تواند طی طریق کند بعد از مرگ پا به این عالم بگذارد و نرجس مادرشوهرش را با خود به دنیای دیگری ببرد و به او چیزهایی را نشان بدهد که دیگران با چشم دنیوی نمی توانند ببینند. در روز حسرت چندان به کاراکتر معصومه پرداخته نمی شود و سریع از این شخصیت عبور شود.

نقش همسر دوم مسعود را نیز بازیگر جوان و با استعداد کشورمان مهراوه شریفی نیا بازی می کند. او حضور متفاوت و گرمی دارد و موفق شده است جنبه های ناشناخته نقشی را که بازی می کند به خوبی به نمایش بگذارد.

فریده به طور ذاتی آدمی منفی نیست ولی به دلایلی چون کمبود محبت، در این مسیر افتاده است. پوریا پورسرخ در نقش مسعود حضور دارد. او شخصیتی چند وجهی دارد و گویی گاهی اوقات روح شیطان در او دمیده شده است. مسعود تحت تاثیر دوست بدی چون حامد قرار می گیرد و به او اعتماد می کند و تصمیم به طلاق می گیرد. نقش حامد را رحیم نوروزی بازی می کند. چشم های او حالتی مرموز دارد و بیننده را بر سر دو راهی قرار می دهد که از او خوشش بیاید یا او را دوست نداشته باشد و حامد وسیله ای برای نشان دادن بعد شیطانی مسعود است. نوروزی بازیگری قدرتمند است و بازی زیبایش در پس از باران، ملکه ذهنمان شده است.

در ساخت روز حسرت نویسندگان و کارگردان تحقیقات زیادی را انجام داده اند تا بتوانند این سریال را بر اساس واقعیات پیش ببرند. آن ها از منابعی چون ۱۰ جلد کتاب معادشناسی آیت الله تهرانی، بحارالانوار نوشته علامه طباطبایی، برزخ نوشته دانته، برگزاری جلساتی با برزخ شناسان برای ساخت سریال بهره برده اند.

مقدم در این سریال در قالب پرداختن به مشکلات اجتماعی، مسائلی چون طلاق، اعتیاد، خودخواهی، تظاهر و ریا، معاملات مشکوک را گنجانده و به تصویر درآورده است.

مقدم کارگردانی هوشمند است و داستان هایی را انتخاب می کند که بیشترین مخاطب را داشته باشد هرچند این سریال رتبه نخست را در این ایام از آن خود کرد، ولی به قوت کار قبلی مقدم نیست و امیدواریم مقدم سال آینده سریالی پرمحتواتر را در شرایط کاری بهتری بسازد.

ضیغمی



همچنین مشاهده کنید