دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 6 May, 2024
مجله ویستا

مساله کلان گروه ارتباطات



      مساله کلان گروه ارتباطات
محمد احمدی

حوزه مطالعاتی ما ارتباطات با واسطه کامپیوتر و تکنولوژی های نوین رسانه ای است. دغدغه ذهنی اصلی ما در این حوزه ها این است که ارتباطات با واسطه کامپیوتر و به طور کلی فناوری های نوین رسانه ای چه تاثیری بر ساحت های مختلف زندگی انسان ها شامل آموزش، بهداشت و درمان، ارتباطات )فردی، میان فردی، گروهی و جمعی)، هنر، زندگی روزمره و جز این ها می گذارد.

حوزه مطالعاتی ما ارتباطات با واسطه کامپیوتر (Computer mediated communication) و تکنولوژی های نوین رسانه ای (New Media Technologies)  است. دغدغه ذهنی اصلی ما در این حوزه ها این است که ارتباطات با واسطه کامپیوتر و به طور کلی فناوری های نوین رسانه ای چه تاثیری بر ساحت های مختلف زندگی انسان ها شامل آموزش، بهداشت و درمان، ارتباطات )فردی، میان فردی، گروهی و جمعی)، هنر، زندگی روزمره و جز این ها می گذارد.

ما مخالف نگاه ذات گرایانه به تکنولوژی ها هستیم و معتقدیم که تکنولوژی ها به خودی خود ذات مثبت یا منفی ندارند و این کاربران تکنولوژی ها هستند که به شکلی فعالانه معناهای مورد نظر خود را در میانکنش (interaction) با تکنولوژی ها خلق می کنند.  از همین رو معتقدیم در عین حال که استفاده از تکنولوژی های نوین رسانه ای در هر جامعه ای با آسیب هایی همراه است، فرصت ها و امکانات جدیدی را نیز پیش رویِ گروه های زیرِ تبعیض، محروم و خاموش قرار داده است. به واقع این تکنولوژی ها فرصت های فراگیری تا پایان زندگی (lifelong learning)، آموزش و خلق محتواها را برای گروه های مختلف به وجود آورده است که می تواند در مسیر توسعه در کشورهای کم تر توسعه یافته به کار گرفته شود.

در عین حال نگاه ما به تکنولوژی های نوین رسانه ای نگاهی انتقادی است. فرصت های دسترسی به تکنولوژی های ارتباطی جدید در جهان و در درون جوامع مختلف برابر نیست. شکاف دیجیتالی (digital divide) دو دهه پس از فراگیری تکنولوژی های نوین ارتباطی همچنان مشکلی جدی است. بسیاری از نابرابری های از پیش موجود بر دسترسی و استفاده از این تکنولوژی ها تاثیر گذاشته است. هر چند دسترسی به تکنولوژی های رسانه ای جدید طی سال های اخیر در جوامع مختلف بیشتر شده است اما شکاف جدیدی در حال ظهور است که می توان از آن با عنوان شکاف دیجیتالی سطح دوم (second level digital divide) نام برد. در واقع مطالعات مختلف نشان می دهند که دسترسی صرف به تکنولوژی ها کافی نیست و حتی پس از دسترسی به آن ها شکاف مهارت ها موجب می شود همچنان افرادی که در دسته بندی های وضع اقتصادی اجتماعی (Socioeconomic status) از سطح بالاتری برخوردارند استفاده کارامدتر و مفیدتری از تکنولوژی ها دارند.

 

 

کتاب شناسی مختصر

Bell, D. (2006). An introduction to cyberculture. Routledge.

Bell, D. (Ed.). (2004). Cyberculture: The key concepts. Psychology Press.

Campbell, R., Martin, C. R., & Fabos, B. (2011). Media and culture: An introduction to mass communication. Macmillan.

Dewdney, A., & Ride, P. (2006). The new media handbook. Routledge.

Gane, N., & Beer, D. (2008). New media: The key concepts. Berg.Chicago           

Griffin, E. (2012). A first look at communication theory, 8th edition. Boston: McGraw-Hill.

Hartley, J. (2012). Communication, cultural and media studies: The key concepts. Routledge.

Hassan, R., & Thomas, J. (2006). The new media theory reader. McGraw-Hill International.

Hine, C. (2000). Virtual ethnography. SAGE Publications Limited.

Howels, Richard (2003), visual culture, Cambridge: Polity.

Ito, M. et al. (2009) Hanging Out, Messing Around, Geeking Out: Living and Learning with New Media. Cambridge, MA: MIT Press.

Jensen, K. B., & Jankowski, N. (1991). A handbook of qualitative methodologies for mass communication research. Psychology Press.

Lister, M., Dovey, J., Giddings, S., Grant, I., & Kelly, K. (2008). New media: A critical introduction. Routledge.

Littlejohn, S. W., & Foss, K. A. (2005). Theories of human communication. Cengage Learning. 8th edition.

Miller, K. (2005). Communication Theories: Perspectives, Processes, and Contexts. McGraw-Hill. international edition. pp.153-158.

Mirzoeff, Nikolas (2008), an introduction to visual culture, London: Routledge.

Mosco, V. (2009). The political economy of communication: Rethinking and renewal,2nd edition, Sage.

Woodward, K. (2002). Understanding identity. New York: Hodder Arnold.