چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 8 May, 2024
روابط عمومی و ارزش ها
پیش از پرداختن به موضوع , به چند مقدمه اشاره خواهم كرد , آنگاه به بحث ارزشها و ضوابط اخلاقی درحوزه روابط عمومی خواهم پرداخت و در پایان چند پیشنهاد تقدیم خواهم كرد.
●انسان و ارتباطات اجتماعی
برخی از بزرگان و فیلسوفان در تعریف انسان گفته اند : « انسان , موجودی است اجتماعی و بارزترین نماد شخصیت انسان , اجتماعی بودن است » چنانچه این نظریه را هم نپذیریم بی تردید اجتماعی بودن یكی از وجوه و ابعاد مهم وجودآدمی است و در متن معنای اجتماعی بودن ارتباطات نهفته است .بنابر این ارتباطات انسانی مایه تكامل و تعالی شخصیت انسان است و بنابر بعضی دیدگاهها , اساس شخصیت انسان را تشكیل می دهد. از سوی دیگر ارتباطات به دو گونه تقسیم می شود :
۱ ـ ارتباطات میان فردی ۲ ـ ارتباطات گروهی و از جمله میان نهادها و جامعه .
ارتباطات نوع دوم , دامنه بسیارگسترده و وسیع دارد و یكی از جلوه های مهم ارتباطات گروهی و اجتماعی , روابط عمومی است , چه به عنوان « فرایند » ارتباطی كه میان سازمانها و موسسات و جامعه پدیدار می شود , چه بعنوان « نهادی » كه بخشی از سازمانها را تشكیل می دهد.
ارتباطات انسانی از نگاه اسلام
در نگاه اسلام , مساله ارتباطات انسانی , امر بسیار مهمی است و آنقدر بحث ارتباطات انسانی و اجتماعی در منطق اسلام جایگاه والا دارد كه در بسیاری از نیایش ها و عبادت ها و شعائر و مناسك دینی , بعد ارتباط انسان با دیگران با بعد ارتباط انسان با خدای خود به شدت درهم آمیخته است . اگر كسی به مناسك مهم دینی مانند حج یا نماز نگاه كند , به خوبی در می یابد كه چگونه حلقه ارتباط انسان با خداوند با ارتباط انسان باجامعه و دیگران درهم تنیده است و بطور كامل این دو حوزه ارتباطی , هویت واحدی پیدا كرده و هنگامی كه به تعالیم اجتماعی اسلام و فلسفه سیاسی اسلام نگاه كنیم , آنگاه عمق نظریه ارتباطی اسلام رادرخواهیم یافت و به همین دلیل است كه در نگاه و منطق اسلام , مساله ارتباطات در معنی عام , كه یكی از نمادهای آن روابط عمومی خواهد بود , جایگاه بسیار مهم و ارزشمندی دارد.
●هدف و وظایف
هدف كلان نهاد روابط عمومی و ارتباطات سازمانی , عبارت است از : « زمینه سازی برای دستیابی سازمان به اهداف خود و تحقق ماموریتهای سازمان » و در این راستا وظایف عمده ذیل را بردوش دارد :
۱ ) معرفی سازمان به جامعه , گروههاو افراد هدف
۲ ) اطلاع رسانی در چند قلمرو :
الف ) اطلاع رسانی درون سازمانی میان سطوح گوناگون كارمندی و مدیریتها
ب ) اطلاع رسانی برون سازمانی در سطوح منطقه ای , كشوری و بین المللی
ج ) انتقال اطلاعات برون سازمان به سازمان و مدیران وكاركنان آن
۳ ـ ایجاد روابط صمیمی میان سازمان و برون سازمان و اعتقادسازی متقابل میان آنها.
●ابعاد و وجوه روابط عمومی و ارتباطات
نكته دیگری كه باید به آن توجه كرد آن است كه ارتباطات و بطور ویژه روابط عمومی , ضمن آنكه یك قلمروی تكنیكی و فنی دارد , دارای قلمرو و دامنه اخلاقی و ارزشی نیز می باشد. بنابر این روابط عمومی هم یك فن است , هم یك دانش و هم یك قلمرو مهم اخلاقی و ارزشی انسان است . روابط عمومی در شكل نوین آن , دارای سه بعد است :
۱ ـ دانشی است كه برپایه های دانشهای بنیادی دیگر استوار شده و علمی است كاربردی , مبتنی بر علوم و دانشهای پایه خود از قبیل جامعه شناسی, روانشناسی , و سایر علوم موثر دراین قلمرو.
۲ ـ بعد دوم آن حوزه تكنیكی و فنی و روش برقراری ارتباط و روابط عمومی است.
۳ ـ بعد سوم آن قلمرو اخلاقی وارزشی روابط عمومی است.
به گمان من اگر روابط عمومی ها بخواهند در یك كشور و یا در عرصه بین المللی از جایگاه ممتازی برخوردار شوند , در هر سه ضلع باید تقویت شوند, هم در ضلع دانش و علمی آن , هم در ضلع فنی و تكنیكی و هم در ضلع اخلاقی و ارزشی آن . نگاه به حوزه روابط عمومی و به طور عام ارتباطات انسانی نباید در قلمروی دانش یا فنی آن منحصر شود , بلكه باید همواره متذكر باشیم كه حوزه ارتباط و روابط عمومی, دارای سه ضلع است كه این سه ضلع باید به درستی تنظیم شود و متصدیان ومسوولان ارتباطات درهر نهاد و سازمانی , هم به گسترش و تعمیق علم و دانش ارتباطات و روابط عمومی, هم به گسترش شیوه ها و روشها و ابعاد تكنیكی قضیه پرداخته و در عین حال از بعد اخلاقی و ارزشی این قلمروی مهم انسانی غفلت نورزند.
●روابط عمومی در حوزه موسسات و نهادهای خصوصی و عمومی
نكته دیگری كه مایلم بر آن تاكید كنم این است كه روابط عمومی ها دست كم به دونوع تقسیم می شوند: یك گروه روابط عمومی هایی است كه به حوزه بخشی خصوصی و انتفاعی برمی گردد و بخش دیگر به روابط عمومی در حوزه موسسات و نهادهای عمومی , دولتی و حكومتی است. آنچه كه در این بحث بر آن تاكید بیشتر خواهد بود , روابط عمومی در حوزه دوم است . نكته بسیار مهمی كه روابط عمومی نهادهای عمومی و دولتی باید به آن توجه كنند, این تمایز و فرق بسیار اصولی و بنیادی میان آنها و سایر روابط عمومی هاست زیرا در حوزه بخش خصوصی انتقال اطلاعات سازمان به بیرون سازمان, منتقل سازی اطلاعات بیرون سازمان به درون سازمان و ایجاد حلقه وصل ارتباطی و اطلاعاتی میان سازمان و بیرون سازمان, حقی است انتخابی و در اختیار سازمان , اما اطلاع رسانی متقابل در حوزه حكومت ونهادهای عمومی و دولتی , كه به جامعه متعلق است, یك اختیار و انتخاب نیست بلكه یك وظیفه است . امام علی علیه السلام در یكی از جمله های زیبای خودشان حقی را برای جامعه ذكر می كنند: « از حقوق جامعه و اجتماعی مردم بر حكومت این است كه من هیچ رازی نهان از جامعه نداشته باشم , بلكه همه اسرار و رازها را در اختیار جامعه قرار بدهم مگر درحوزه و قلمروی امنیتی و مسائل ویژه و خاص».
این فراز نشان دهنده این است كه اطلاع رسانی, معرفی, انتقال اطلاعات به بیرون سازمان و متقابلا انتقال اطلاعات از برون نهادها به درون سازمانهای عمومی و دولتی , افزون بر اینكه یك وظیفه حقوقی و قانونی به شمار می آید و اینجاجای این نیست كه گفته شود بهتر است چنین عمل كنیم بلكه وظیفه قانونی و تكلیف الهی و انسانی نهاد عمومی است كه اطلاعات خود را در اختیار جامعه و دیگران قرار دهند. زیرا اولا: جامعه حق آگاهی دارد. ثانیا حق استفاده و بهره وری دارد و این اطلاعات می تواند بهره وری جامعه را از امكانات عمومی افزایش دهد و اینكه جامعه و آحاد مردم به درستی , نهادها و موسسات عمومی را بشناسند و راه بهره گیری از آنها را بدانند, حق آنهاست. از طرفی دانستن و بهره گیری از این اطلاعات و آگاهی ها حق آنهاست و از طرفی دیگر وظیفه نهادهای عمومی, گره گشایی و تسهیل نشر این آگاهی ها و بهره وری آسان تر جامعه است. از این نظر است كه نهادهای عمومی كه نماد آنها بخش روابط عمومی است , تنها یك وظیفه اخلاقی ندارند بلكه یك وظیفه حقوقی, قانونی, الهی و انسانی بر دوش آنهاست, فراتر از آنچه كه ما در روابط عمومی بخشهای خصوصی شاهد آن هستیم.
منبع: روزنامه جمهوری اسلامی
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
غزه ایران دولت سیزدهم رافائل گروسی رئیس جمهور دولت مجلس شورای اسلامی رهبر انقلاب محمد اسلامی انتخابات شورای نگهبان مجلس
هواشناسی سازمان هواشناسی تهران قتل بارش باران پلیس حجاب آموزش و پرورش سیل سلامت شهرداری وزارت بهداشت
قیمت خودرو خودرو شهرداری تهران مالیات مسکن حقوق بازنشستگان قیمت طلا ایران خودرو بازار خودرو قیمت دلار بانک مرکزی سایپا
نمایشگاه کتاب فضای مجازی رضا رویگری تلویزیون نمایشگاه کتاب تهران سینما تئاتر دفاع مقدس سینمای ایران سریال موسیقی کتاب
اینوتکس دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی دانش بنیان
اسرائیل رژیم صهیونیستی جنگ غزه فلسطین رفح آمریکا حماس روسیه چین ترکیه نوار غزه اوکراین
فوتبال پرسپولیس استقلال لیگ برتر لیگ قهرمانان اروپا ذوب آهن نساجی لیگ برتر فوتبال ایران بازی لیگ برتر ایران سپاهان جواد نکونام
اپل هوش مصنوعی فناوری سامسونگ آیفون گوگل مایکروسافت باتری ناسا
سازمان غذا و دارو خواب مواد غذایی کمردرد بیماران خاص زیبایی کاهش وزن بیمه