چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 8 May, 2024
مجله ویستا

بوم شناسان فرهنگی معاصر (4):بپه گ. کارلسون



      بوم شناسان فرهنگی معاصر (4):بپه گ. کارلسون
سمیرا قاسمی

بپه گ کارلسون(Beppe G Karlsson) تحصیلات خود را در دانشگاه اوپسالا Uppsala University و لوند Lund University  که هر دو  از دانشگاه های معتبر سوئد هستند انجام داد. مدرک کارشناسی اش را در رشته ی هنر در انسان شناسی فرهنگی در سال 1987(دانشگاه اوپسالا) و دکترای فلسفه در انسان شناسی فرهنگی را در سال 1997(دانشگاه لوند) دریافت کرد. در سال 2006 کارلسون در دانشگاه اوپسالا مشغول به تدریس شد. او به مدت 3 سال در دانشگاه لیکوپینگ Linköping University به تدریس انسان شناسی پرداخت. بین سالهای 2000 و 2001، برای تحصیل در مقطع فوق دکترا، بورسیه ای از دانشگاه شیکاگو  University of Chicago دریافت و در سالهای پایانی تحصیلش در دانشگاه اوپسالا فعالیت نمود. در سال 2005 تا 2006 کارلسون مدیر مرکز نوردیک Nordic Centre در هند بود. علاقه ی ویژه ی او مربوط به پرسشهایی پیرامون قومیت و محیط زیست در هند، با تمرکز ویژه بر روی مسائل اقوام بومی ست. در طول سال های گذشته، او به توسعه ی این موضوعات در چارچوب بوم شناسی سیاسی و تاریخ محیط زیست پرداخته است. بپه کارلسون رساله ی دکترای خود را با موضوع" دارایی رقابتی: تلاش بومیان برای دست یابی به جنگل و هویت در بنگال تابع هیمالیا " Contested Belonging: An Indigenous People's Struggle for Forest and Identity in Sub-Himalayan Bengal در گروه انسان شناسی اجتماعی دانشگاه لوند و در سال 1997 دفاع کرد. رساله در مورد شرایط دشوار و جدیدی ست که مردم رابهاRabha   یا کوچا Kocha با آن روبرو هستند، مسائلی مانند بقای آنها در جنگل ها و تلاش برای هویت یابی. مردم رابها از اقوام بومی هند هستندکه به طور سنتی زراعت تناوبی shifting cultivation را در جنگل های واقع در مرز میان کوه های هیمالیا و دشت های بنگال انجام می دهند. یکی از دغدغه های اساسی و مرکزی کارلسون پرسش از هویت است- هویت سازی به مثابه صورتی از مقاومت. بپه کارلسون در این پژوهش به بحث پیرامون گرویدن بی وقفه ی رباها به دین مسیحیت و  پویایی قومی آنها می پردازد. پرسش نظری او این است که چه عناصری ساخت و ایجاد هویت های قومی و فرهنگی را بر عهده دارند.
 کارلسون در حال حاضر مشغول انجام دو پروژه پژوهشی ست: مطالبه ها و حقوق: قدرت و بحث پیرامون طبیعت در هند. در چارچوبی مشابه با پروژه ی" مطالبه ها و حقوق" بپه کارلسون، از سال 2001 بر روی یک پروژه ی فرعی با عنوان " بومی بودن و طبیعت: بوم شناسی سیاسی مگالیا در شمال شرقی هند ”Indigeneity and Nature: A Political Ecology of Meghalaya, Northeast India" مشغول به پژوهش است. کارلسون در این پروژه به بررسی سیاست های بومیان در رابطه با طبیعت در هند می پردازد.. این پروژه به طور ویژه به رقابت بر سر جنگل ها و منابع طبیعی در مگالایا (Meghalaya)- ایالت تپه ای کوچک با جمعیتی در حدود 2 میلیون نفر واقع در شمال شرقی ناحیه- مربوط می شود. اکثریت مردم ایالت که در حدود 85% هستند از بومیان منطقه می باشند و پشتیبان مالی پروژه را Riksbankens Jubileumsfond در سال های 2001 تا 2005 بر عهده گرفت.  تپه های خاسی در مگالیا Cherrapunjee, Khasi Hills, Meghalaya از مرطوب ترین مناطق روی زمین هستند اما به شکلی متناقض در اکثر ماه های سال با کمبود آب روبرو می باشند و از این رو نام " بیابان مرطوب”wet desertرا گرفته اند. کارلسون در سال 2007 کتابی با نام "طبیعت بومی: به سمت بوم شناسی سیاسی مرز شمال شرقی هند" Indigenous Nature: Toward a  Political Ecology of India's Northeastern Frontier  نوشت. دومین پروژه ی او محیط زیست و خشونت: نزاع  بر سر آب، حیات بومی، طغیان و ملت در شمال شرقی هند است. هدف کلی این پروژه ها ارزیابی تغییر شکلهای محیط زیست در مقیاس وسیع می باشد. به طور خلاصه، این پروژه به توسعه ی بوم شناسی سیاسی و انتقادی آب، به ویژه تخصیص طبیعت به تولید با نیروی آب می پردازد. در این راستا، به اشکال گوناگون خشونت که نتیجه ی همین تخصیص هاست ( تغییر مکان، اعتراض های محیط زیستی و غیره) توجه ویژه ای شده است. پروژه بر روی مناطق آب خیز شمال شرقی هند تمرکز یافته و پشتیبانی مالی آن را سیدا Sida/SAREC بر عهده گرفته است. در نتیجه ی همکاری ای که بپه کارلسون با گونل سدرلوف Gunnel Cederlöf – یکی از اساتید دانشگاه اوپسالا- در گروه انسان شناسی فرهنگی داشته است، پروژه ای مشترک تحت عنوان " مطالبه ها و حقوق: قدرت و مناظرات بر سر طبیعت در هند: یک مطالعه ی تاریخی و انسان شناختی" ”Claims and Rights: Power and Negotiations over Nature in India: An Anthropological and Historical Study” انجام شده است. این پروژه مربوط به ظهور زمینه های چند رشته ای پیرامون روابط طبیعت-جامعه و نیز بحث هایی مربوط به تاریخ محیط زیست و بوم شناسی سیاسی است. هدف عمده ی این پروژه بررسی اثر متقابل میان دولت و جوامع بومی در هند در رابطه با دعوی و حقوق در زمین های جنگلی و منابع طبیعی ست. این پژوهش سه پروژه ی فرعی را نیز شامل می شود که دو تای آنها توسط گونل سدرلوف و سومی توسط کارلسون انجام می شود. در کنفرانس بین المللی جنگل و تاریخ محیط زیست که در انگلستان و در دانشگاه ساسکس University of Sussex در مارس 2003 برگزار شد، کارلسون مقاله ای با عنوان " جنگل زدایی و درگیری ها بر سر جنگل در مگالیا" ”Deforestation and conflicts over forests in Meghalaya”. ارائه کرد و به سخنرانی پیرامون آن پرداخت.  در سال 2005، بپه کارلسون با همکاری تانکا به سوپا Tanka B. Subba که از اساتید انسان شناسی اجتماعی دانشگاه نورث ایسترن هیل در شیلونگ Shillong است کتابی را با عنوان" بومی بودن در هند" ”Indigeneity in India”  ویراستاری نمود.
برخی از آثار کارلسون:
کتاب ها:
2006: بومی بودن در هند
-2006. Indigeneity in India, edited volume with T. B. Subba, London: Kegan Paul LtD.
2006: درآمدی بر حکومت سیاست پرداز: قوم نگاری قدرت و اقتصاد در جنوب جهانی
-2006. Introduction, in Politicizing Governance: New Ethnographies of Power and Economy in the Global South, eds. B. Lindgren och M. Heimer (forthcoming, 2006); Interface, vol. 2, Uppsala: Collegium for Development Studies at Uppsala University.
2006: سرزمین قومی و حکومت بومی، در حکومت سیاست پرداز: قوم نگاری های نوین قدرت و اقتصاد در جنوب جهانی
-2006. Ethnic Homelands and Indigenous Governance, in Politicizing Governance: New Ethnographies of Power and Economy in the Global South, eds. B. Lindgren och M. Heimer (forthcoming, 2006); Interface, vol. 2, Uppsala : Collegium for Development Studies at Uppsala University.
2005: حقوق بشر: جستجوی انسان شناختی
-2005. Human Rights: An Anthropologica Enquiry, edited volume, Chennai: Earthworm.
2000: دارایی رقابتی. تلاش اقوام بومی برای قدرت و هویت در بنگال تابع هیمالیا
-2000. Contested Belonging. An Indigenous people's Struggle for Forest and Identity in Sub-Himalayan Bengal, Richmond: Curzon Press.

مقالات:
2005: سلطه از طریق حکومت بومی: زنده کردن نهادهای سیاسی سنتی در هند شمال شرق
-2005. "Sovereignty through Indigenous Governance: Reviving 'Traditional Political Institutions' in Northeast India ", NEHU Journal, Oct. 2005. (This article is also forthcoming in a conference volume by Oxford University Press).
2005: طبیعت بومی: جنگل و تجمع پویا در مگالیا در هند شمال شرق.
-2005. "Indigenous Natures: Forest and Community Dynamics in Meghalaya, Northeast India", in Ecological Nationalisms: Nature, Livelihoods, and Identities in South Asia , eds. G. Cederlöf & K. Sivaramakrishnan, New Delhi : Permanent Black (forthcoming March 2006 in an US edition by University of Washington Press).
2004: ورای یکپارچگی: بیانیه ی بومی در هند
-2004. "Beyond Integration: Indigenous Assertion in India ", IIAS Newsletter , 35, November.
2004: "سیاست های جنگل زدایی: مورد مگالیا
-2004. "The Politics of Deforestation: The Case of Meghalaya", Working Paper 2, CENISEAS, OKD Institute of Social Change and Development, Guwahati , Assam , India .
2003: انسان شناسی و "شکاف بومی": ادعاها و بحث ها پیرامون اقوام بومی در هند
-2003. "Anthropology and the 'Indigenous Slot': Claims to and Debates about Indigenous Peoples' Status in India ", in Critique of Anthropology , Vol. 23(4):403-423.
2002: ورود به درهامای مسیحی: تغییر کیش "قبیله ای" معاصر در هند
-2002. "Entering into the Christian Dharma: Contemporary 'Tribal' Conversions in India ", in Christians, Cultural Interactions, and India 's Religious Traditions , eds. J.M. Brown & R.E. Frykenberg, London : RoutledgeCurzon.
2001: سیاست های بومی: شکل گیری اجتماع و تلاش مردم برای خود رایی در هند شمال شرق
-2001. "Indigenous Politics: Community Formation and Indigenous Peoples' Struggle for Self-determination in North-East India ", in Identities: Global Studies in Culture and Power 8(1): 7-45.

منابع:
http://www.antro.uu.se/sv/Kulturantropologi/Personal/Visa_person/?n=Beppe_G_Karlsson
http://www.sasnet.lu.se/antroupp.html
http://www.antro.uu.se/en/
http://katalog.uu.se/empInfo?id=N96-5653

تماس:
beppe.karlsson@antro.uu.se