چهارشنبه, ۲۴ بهمن, ۱۴۰۳ / 12 February, 2025
تبدیل خاطره آنالوگ به حافظه دیجیتال
![تبدیل خاطره آنالوگ به حافظه دیجیتال](/web/imgs/21/151/i8gs01.jpeg)
امر آنالوگ، امری شیئی است اما امر دیجیتال، از جنس اعداد و تابع منطق صفر و یک است. منطق تغییرآنالوگ شیئی و فیزیکی است و منطق تغییر در امر دیجیتالی ظرفیتهای جهان اعداد است. تغییر دیجیتال از جنس نرم افزار و تغییر امر آنالوگ از جنس سخت افزار است. تغییر امر دیجیتال تابع قواعد ریاضی است و تغییر در امر آنالوگ تابع قواعد طبیعت است.خصیصههای امر دیجیتالی قابل دستکاری بودن، شبکه ای شدن، قابل فشرده و
پردازش دیجیتالی اطلاعات در عصر جامعه شبکهای از تبعات ورود تکنولوژیهای رسانهای به، وتأثیر آنها بر، زندگی رسمی و غیر رسمی ما است. این تأثیر هم منبعث از رسانههای جمعی است و هم رسانههای ارتباطی خصوصی. به بیان دیگر. «این پیوند را روند دیجیتالی شدن[i] که موجب شده است رسانه به شکل دیگری از پردازش اطلاعات تبدیل شود و نیز ترکیب سیستمهای ارتباطی مبتنی بر سیم و کابل و انتقال اطلاعات ماهوارهای که عملاً موجب یکپارچگی ارتباطات راه دور و پردازش اطلاعات در سطح جهانی، یعنی تلماتیک شده تقویت میکند (ون لون، 1388: 106).»
امر آنالوگ، امری شیئی است اما امر دیجیتال، از جنس اعداد و تابع منطق صفر و یک است. منطق تغییرآنالوگ شیئی و فیزیکی است و منطق تغییر در امر دیجیتالی ظرفیتهای جهان اعداد است. تغییر دیجیتال از جنس نرم افزار و تغییر امر آنالوگ از جنس سخت افزار است. تغییر امر دیجیتال تابع قواعد ریاضی است و تغییر در امر آنالوگ تابع قواعد طبیعت است.خصیصههای امر دیجیتالی قابل دستکاری بودن، شبکه ای شدن، قابل فشرده و متراکم شدن و کوچک شدن است. اطلاعات دیجیتال اطلاعات خنثی است و بنابراین عکس العملهایش سیستمی است نه براساس انتخابهای قومی و نژادی و یا سلیقههای حزبی و ایدئولوژیک. ترکیب در پدیده آنالوگ تابع قوانین فیزیکی و شئی است ولی ترکیب در امور دیجیتالی تابع قوانین ریاضی است، لذا ترکیبات آنالوگ محدود و ترکیبات دیجیتالی متمایل به بینهایت است.
پیش از آنکه امکان ثبت، ضبط و انتقال دادههای خام و یا اطلاعات به واسطه تکنولوژیهای مختلف اطلاعاتی و ارتباطی فراهم شود، ثبت خاطرات تنها به صورت مکتوب در قالب نوشته یا ضبط تصویر آن با عکاسی امکان پذیر بود. همچنین به اشتراک گذاری یاد و خاطره با گردش آنها در میان افواه به صورت شفاهی و یا مکتوب، انجام میشد. این وضعیت آنالوگ با ثبت رقومی و دیجیتالی اطلاعات که تنها با عدد و رقم شناخته میشود تغییر کرد. به طوری که امروزه صداها، تصاویر متحرک یا ثابت به واسطه وسایلی که از تکنولوژیهای پیشرفته برخوردارند به راحتی و به سرعت قابل ثبت، ضبط، انتقال و حمل هستند.
تبدیل ثبت خاطرات موردی و منحصر به فرد به عملیات خودکار ثبت[ii]
این خاصیت، نشان دهنده نوع سوم ارتباط در نظام فراگیر واقعی- مجازی است یعنی ارتباط غایب با غایب که در این نوع ارتباط ماشین با ماشین ارتباط برقرار میکند و موضوع اتوماتیک سازی امور تکرار شونده زندگی در فضای سامانهای مجازی است.این نوع نظام ارتباطی صنعتی، اتوماتیک و در عین حال بر اساس برنامه میباشد.
دیجیتالی شدن به خودی خود اثرهای دیگری بر روی شیوه ارتباط میگذارد. از جمله خودکار سازی، به طوری که برخلاف گذشته که دادههای دریافت شده از جهان خارج برای مرتب شدن و سامان دادن به ذهن مغشوش و مملو از دادهها نیازمند تلاش فردی برای پیادهسازی و مقوله بندی بود، امروزه امکان مرتب سازی خاطرههای ما به صورت خودکار توسط دستگاهها انجام میشود. کافی است دکمهای را فشار دهید تا صدایی را ضبط یا تصویری را ثبت کنید. کافی است با یک فرمان ساده آن را به سایرین اطلاع دهید و کافی است برایشان نامی انتخاب کنید تا سیستمهای عامل بر اساس پیش فرض تعیین شده تاریخ ثبت خاطرهای را برای شما بازیابد.
تبدیل خاطرات مجرد ذهنی به فراخاطره از رهگذر گذار مستمر خاطرات[iii]
امکان فرامتنی شدن در فضای مجازی یعنی همان گذر از یک سند به سایر اسناد از طریق هایپرلینک کردن است. در واقع فرامتن نامی است برای اتصالات غیر خطی بین بیتهای گسسته اطلاعات. پیوند دادن گرافیک، صداها و تصاویر متحرک به این صورت، فرا رسانه را تولید میکند. علاوه بر اینکه امکان گذر از یک متن به متن دیگر در این فضا تسهیل میشود، ساخت یک متن نه مجرد و تنها بلکه از متون دیگر حاصل میشود. اصطلاحی که ژولیا کریستوا برای اولین بار در باب ادبیات و رمان بر بینا متنیت نهاد؛ «یک اثر، یک کل مستقل و تألیفی انفرادی نیست بلکه استغراق و تغییر شکل و دگرگونی از متون دیگر است، موزاییکی از نقل قولها (پاینه؛ باربرا، 2010: 348).» به رغم اینکه توالی چیدمان خاطرهها در یاد ما میتواند با نظم کلاسیک زمان دنیای واقعی همراه نباشد اما آنچه در جهان دوم اتفاق میافتد امکان عبور از یک خاطره به خاطرهای دیگر است هنگامی که با استفاده از کلماتی کلیدی آنها را تعریف کرده باشیم. در اینجاست که الگوریتم شبکهای فضای مجازی و نه اراده ما امکان ارتباط یادها را فراهم میآورد.
تبدیل خاطره مکان محور به حافظه فضا محور[iv]
تغییر دیگری که انتقال از فضای واقعی به مجازی در پی دارد، کمرنگ شدن نقش مرکز و هسته و تمرکز است. در جهان اول، همه امور حول یک محور مکانی و زمانی انجام میشود. وابستگی به موقعیت در فضای مجازی رنگ میبازد و به نوعی با بازتوزیع و تفرق امور مواجه هستیم. ون لون در بحثی با عنوان تلماتیک و سرگشتگی به این موضوع پرداخته و میگوید: «تلماتیک منجر به افزایش چشمگیر ظرفیت ما برای فرا رفتن از محدودههای فیزیکی مکان گشته است... چرا که کسانی که با رسانههای ارتباطی سر و کار دارند میتوانند در یک آن تقریباً با هر نقطه دیگری از جهان ارتباط برقرار کنند (ون لون، 1389: 106).» سرگشتگی ما در عالم خیال و خاطره و جهان ذهن یادآور مکانی است که زمانی حتی به فاصله ناچیز چند ثانیه پیشتر در آن سپری کردهایم و تداعی کننده دوره زمانی خاصی است اما رسانهای شدن خاطره گاه به جای تداعی مکان فیزیکی یادآور شرایطی است که به واسطه فضای مجازی به طور مکرر به مرور آن پرداختهایم. تصویر نقش بسته در ذهن ما با تجربه تکرار شونده مرور مجازی خاطرات، علاوه بر تداعی شدن مکان فیزیکی، تصویر خویشِ غوطه ور شده در خاطرات بازیابی شده مجازی را نیز به همراه میآورد.
تبدیل خاطره واقعی فیزیکی اما ذهنی به واقعیت ذهنی-مجازی[v]
جامعه شبکهای که امکان تولید و پرداخت پیام را برای همگان فراهم میکند، نشان از جامعه پسا مدرن دارد که بر خلاف جامعه مدرن که اصل سازمان دهنده آن نظام تولید است، در اینجا رمزگان وانمودی جانشین آن میشود. به عقیده بودریار، در این گونه جوامع با انفجار علائم، نشانهها و رمزگان مواجه هستیم که این خود به مبهم شدن مرز میان واقعیت و تصویر واقعیت گزافه یا غلو آمیز میانجامد (ضیمران، 1385). بر این اساس خاطرات دیجیتالی شده ما چه از نوع تصویر باشد چه صدا، ما را در مرز میان خیال و واقعیت قرار میدهد. مراد بودریار از این اصطلاح آن است که دیگر میان سطح و عمق، واقعی و خیالی و مرز فاصلهای وجود ندارد. در جهان واقعیتهای غلو آمیز هر تصویر و شبحی جای اصل واقعیت را میگیرد. بر اساس مفهوم و فرایند شبیه سازی مورد نظر بودریار، «رسانههای نوین و تکنولوژیهای ارتباطی به اندازه بیشتری ما را از واقعیت جدا میسازند و در عوض برای ما یک واقعیت مجازی خلق میکنند (بل، 1389: 124).» هرچند خاطرهها همیشه در جهان ذهنی قرار دارند اما امکان ثبت و ضبط و انتقال و به اشتراک گذاری یاد و خاطره به واسطه رسانهای شدن جهان کنونی، آن را از جهان ذهنی در جهان مجازی تکثیر میکند. اما آیا این تکثیر، تصویری از آن است یا وجه ملموس شده واقعی نمای آن به حدی که مرز میان اصل و فرع را از میان بر دارد؟ ماهیت خاطره به نوعی مجازی است اما مجازیت آن در فضای سایبر، به متنی شدن آن کمک کرده و ماندگاری آن در این فضا توهم واقعی بودن آن را ممکن میسازد. همین خاصیت به انتقال دیگری ارتباط دارد که به نوع دسترسی به اطلاعات در این فضای دوم مرتبط است.
تبدیل دسترسی واقعی به خاطرات به دسترسی مجازی به حافظه[vi]
تا پیش از آنکه جهان دوم تعریف کنونی خود را داشته باشد، صرف نظر از نوستالژی، دژاوو و تداعی ناخودآگاه خاطرات، حصول دسترسی به وقایع ثبت شده در گذشته مستلزم رجوع به اسناد خطی یا مراجعه به مکانهایی مانند موزهها بود؛ نیاز آن میرفت که افراد برای خواندن یادبود و خاطرههای به جا مانده از یک انسان یا شیء در فواصل جغرافیایی و نیز طیّ زمانی حرکت کنند اما اکنون به سبب برداشته شدن مرزهای این چنینی، نوع دسترسی به خاطرات نیز تغییر کرده. بیجسترولد و ون دایک (2009)، در هم بافتگی صدا و حافظه را نه تنها به واسطه تکرار نواهای آشنا و نوستالژیای که به لحاظ تجاری در ایستگاههای رادیویی بکار گرفته شده، که از رهگذر تبادل آهنگهای ارزش مند بوسیله اولین دستگاههای ضبط صدا و نیز از طریق کنشهای فرهنگی نظیر گردآوری، بایگانی و فهرست کردن میدانند (ص 11-12). صدای مشهور ترین نوازندگان کلاسیک جهان بی آنکه ملزم به حضور در موزه موسیقی باشیم در سایتهای اینترنتی قابل شنیدن است. امکان تور مجازی موزهها فراهم شده و حتی خاطرات فردی، خصوصی و شخصی نیز نیازمند روشن کردن سخت افزارهای تکنولوژیک و طی کردن کاراییهای نرم افزاری آن وسایل است. سؤالی که در همین جا امکان طرح آن بوجود میآید این است: حد فاصل سختی ابزاری تکنولوژی و فضای سایبر و حیات عاطفی و آسیب پذیر خاطرات بخصوص احساسی با چه چیزی پر میشود؟ آیا نوع دسترسی مجازی اما نیازمند عبور از مواد فناورانه و نوین، روح انسانی، غیر مادی و روحانی برخی خاطرات را خدشه دار، آیینی و حتی عادتی و نه به مثابه یک کنش فرهنگی نمیسازد؟
منابع:
بل، د (1389)، درآمدی بر فرهنگ های سایبر، ترجمه: کوثری، م؛ حسنی، حسین. تهران، انتشارات جامعه شناسان.
ضیمران، م، (1385)، اندیشه های فلسفی در پایان هزاره دوم، تهران، هرمس.
ون لون، ی، (1388)، تکنولوژی های رسانه ای از منظر انتقادی، ترجمه: علیقلیان، الف. تهران، انتشارات همشهری.
Bijsterveld, K., & Van Dijck, J. (2009). Sound Souvenirs: Audio technologies, memory and cultural practice. Amsterdam University Press.
Payne, M., & Barbera, J. R. (2010). a dictionary of cultural and critical theory. Wiley-Blackwell.
[i] - Digitalization
[ii] - Automatization
[iii] - Intertextualization of hypertextuality
[iv] - Dispersality
[v] - Virtual Reality
[vi] - Virtual connectivity
تمنا منصوری
دانشجوی کارشناسی ارشد ارتباطات دانشگاه تهران
s.tamanna.mansouri@gmail.com
![](/imgs/no-img-200.png)
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست