دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 6 May, 2024
جشنوارههای مذهبی باستانی (1): «جشنوارههای هندویان»
هندوستان، ماتورا، سر در معبد بزرگ ماتورا(کریشنا)2009/02/10
نخستین و قدیمیترین آثار نوشتاری هندویان یعنی کتب مقدس هندو در چهار کتاب گردآوری شد. این کتابها شامل ریگ وِدا، سامه وِدا، یجوروِدا و اتروهوِدا است که هندویان ارزش و اهمیت ویژهای برای آنان قائلند.
«ریگ وِدا» به معنای قطعات حمد و ستایش است. هر قطعه را به زبان هندی قدیم «منتره» مینامند. این کتاب مجموعهای از اشعار مذهبی است که هر ده جلد خلاصه شده و متضمن هزار سرود است که قوۀ خلاقۀ نسلهای متوالی افراد بشری را نمایان میسازد. این سرودهها، همه مناجاتها و ادعیهای است که هر کدام به یک یا دو خدا از خدایان گوناگون قدیم خطاب میشود و زیباترین و جالبترین صورت از پرستش طبیعت را جلوهگر میسازد.
سه ودای دیگر از بسیاری جهات وابسته به ریگ وِدا است. از آن جمله «یجور وِدا» که به نثر نوشته شده و ادعیه و ذکر و نمازهای مذکور و مقرر در ریگ وِدا را تکمیل میکند. وِدای دیگر موسوم به «سامهوِدا» مجموعهای از سرودهای موزون است که برهمنان، هنگام قربانی و نیاز شراب «سوما» آنها را میسرودهاند. امّا وِدای سوّم یا «اتروه وِدا» بیشتر از آن دو استقلال دارد و مجموعهای از افسونها و اوراد است که از سحر و جادوی زمانهای بسیار دیرین باقی مانده است. در این وِدا لغتنامهها و تعریفها و ادعیۀ سحرانگیز بسیاری هست و تا حدی علوم غریبۀ سحر و جادوی معمول در اروپا را به یاد میآورد، چنانکه بعضی از آن اوراد برای شفای بیماریها به کار میرود و با تلاوت آنها اشرار و ارواح موذی را دفع میکردند و یا با زور آن افسونها ضربات هولناک سرنوشت را بر سر آدمی بدبخت و منفور فرو میآوردند. امّا پس از مدّتی برهمنان دارای افکار مترقی فلسفی شدند و از آنجا که میخواستند اصل پیدایش عالم را آشکار سازند و بدانند که اشیا از کجا آمدهاند به ناچار به تفکرات فیلسوفانه متوسل شدند و کم کم عصر ودایی به پایان رسید. پس از سالها تلاش و مطالعه بهاین نتیجه رسیدند که پیش از پیدایش زمین و آسمان و موجودات، موجود دیگری وجود داشته که مبدأ آفرینش بوده است و به این ترتیب اسامی بسیاری چون «ایندرا»، «میترا»،«وارونا» و «آگنی» را به او نسبت داده و آن موجود را دارای ذاتی علوی و نامهای مقدّس «گروتمان» دانستند. پس از مدّتی دوباره مهاجمینی جدید به این منطقه هجوم آوردند و این منطقه به ناچار در معرض تحولات فکری و دینی گوناگونی قرارگرفت.
پس از این دوران برهمنیزم و طبقات و کاستها پدید آمدند و به دنبال آن اوپانیشادها، امّا در پایان، چهار قرن از سکونت آریاییها در صحراهای وادی رود گنگ گذشت و روز به روز شرایط برای مردم سختتر شد. پس از گذشت این ادوار و بروز شرایط مختلف طبیعتاً مردمی که تحت لوای راجهها و برهمنان زندگی میکردند و فرمانبردار آنها بودند به مناسبتهای گوناگون مراسم، جشنوارهها و جشنهای متفاوتی نیز برپا میداشتند. تعداد جشنوارههای هندویان بسیار بوده است و تا امروز نیز تعداد زیادی ار آنها باقی مانده که اکنون به شرح برخی جشنوارههای مهم باستانی آنها پرداخته میشود.
پیوست | اندازه |
---|---|
9895.doc | 260 KB |
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران رهبر انقلاب حج آمریکا مجلس شورای اسلامی دولت شورای نگهبان حجاب دولت سیزدهم جنگ رسانه حسین امیرعبداللهیان
هواشناسی تهران شهرداری تهران قتل فضای مجازی آموزش و پرورش سیلاب سلامت شهرداری سازمان هواشناسی باران آتش سوزی
قیمت دلار ایران خودرو قیمت طلا خودرو بانک مرکزی قیمت خودرو دلار بازار خودرو حقوق بازنشستگان مسکن تورم قیمت
تئاتر محمدعلی علومی سریال تلویزیون سینمای ایران نمایشگاه کتاب مسعود اسکویی دفاع مقدس صدا و سیما موسیقی سینما مهران غفوریان
مغز دانش بنیان فضا
اسرائیل رژیم صهیونیستی غزه حماس فلسطین جنگ غزه روسیه طوفان الاقصی نتانیاهو اوکراین نوار غزه طالبان
پرسپولیس فوتبال استقلال لیگ برتر نساجی عبدالله ویسی رئال مادرید لیگ برتر ایران سپاهان جواد نکونام بازی بارسلونا
اپل مایکروسافت سامسونگ آیفون گوگل باتری پهپاد عکاسی ناسا
سازمان غذا و دارو رژیم غذایی بیمه سیگار کاهش وزن توت فرنگی دندانپزشکی فشار خون