شنبه, ۱۳ بهمن, ۱۴۰۳ / 1 February, 2025
جشنوارههای مذهبی باستانی (1): «جشنوارههای هندویان»
هندوستان، ماتورا، سر در معبد بزرگ ماتورا(کریشنا)2009/02/10
نخستین و قدیمیترین آثار نوشتاری هندویان یعنی کتب مقدس هندو در چهار کتاب گردآوری شد. این کتابها شامل ریگ وِدا، سامه وِدا، یجوروِدا و اتروهوِدا است که هندویان ارزش و اهمیت ویژهای برای آنان قائلند.
«ریگ وِدا» به معنای قطعات حمد و ستایش است. هر قطعه را به زبان هندی قدیم «منتره» مینامند. این کتاب مجموعهای از اشعار مذهبی است که هر ده جلد خلاصه شده و متضمن هزار سرود است که قوۀ خلاقۀ نسلهای متوالی افراد بشری را نمایان میسازد. این سرودهها، همه مناجاتها و ادعیهای است که هر کدام به یک یا دو خدا از خدایان گوناگون قدیم خطاب میشود و زیباترین و جالبترین صورت از پرستش طبیعت را جلوهگر میسازد.
سه ودای دیگر از بسیاری جهات وابسته به ریگ وِدا است. از آن جمله «یجور وِدا» که به نثر نوشته شده و ادعیه و ذکر و نمازهای مذکور و مقرر در ریگ وِدا را تکمیل میکند. وِدای دیگر موسوم به «سامهوِدا» مجموعهای از سرودهای موزون است که برهمنان، هنگام قربانی و نیاز شراب «سوما» آنها را میسرودهاند. امّا وِدای سوّم یا «اتروه وِدا» بیشتر از آن دو استقلال دارد و مجموعهای از افسونها و اوراد است که از سحر و جادوی زمانهای بسیار دیرین باقی مانده است. در این وِدا لغتنامهها و تعریفها و ادعیۀ سحرانگیز بسیاری هست و تا حدی علوم غریبۀ سحر و جادوی معمول در اروپا را به یاد میآورد، چنانکه بعضی از آن اوراد برای شفای بیماریها به کار میرود و با تلاوت آنها اشرار و ارواح موذی را دفع میکردند و یا با زور آن افسونها ضربات هولناک سرنوشت را بر سر آدمی بدبخت و منفور فرو میآوردند. امّا پس از مدّتی برهمنان دارای افکار مترقی فلسفی شدند و از آنجا که میخواستند اصل پیدایش عالم را آشکار سازند و بدانند که اشیا از کجا آمدهاند به ناچار به تفکرات فیلسوفانه متوسل شدند و کم کم عصر ودایی به پایان رسید. پس از سالها تلاش و مطالعه بهاین نتیجه رسیدند که پیش از پیدایش زمین و آسمان و موجودات، موجود دیگری وجود داشته که مبدأ آفرینش بوده است و به این ترتیب اسامی بسیاری چون «ایندرا»، «میترا»،«وارونا» و «آگنی» را به او نسبت داده و آن موجود را دارای ذاتی علوی و نامهای مقدّس «گروتمان» دانستند. پس از مدّتی دوباره مهاجمینی جدید به این منطقه هجوم آوردند و این منطقه به ناچار در معرض تحولات فکری و دینی گوناگونی قرارگرفت.
پس از این دوران برهمنیزم و طبقات و کاستها پدید آمدند و به دنبال آن اوپانیشادها، امّا در پایان، چهار قرن از سکونت آریاییها در صحراهای وادی رود گنگ گذشت و روز به روز شرایط برای مردم سختتر شد. پس از گذشت این ادوار و بروز شرایط مختلف طبیعتاً مردمی که تحت لوای راجهها و برهمنان زندگی میکردند و فرمانبردار آنها بودند به مناسبتهای گوناگون مراسم، جشنوارهها و جشنهای متفاوتی نیز برپا میداشتند. تعداد جشنوارههای هندویان بسیار بوده است و تا امروز نیز تعداد زیادی ار آنها باقی مانده که اکنون به شرح برخی جشنوارههای مهم باستانی آنها پرداخته میشود.
پیوست | اندازه |
---|---|
9895.doc | 260 KB |
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست