جمعه, ۲۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 10 May, 2024
مجله ویستا

پایان نامه های حوزه مطالعه اجتماعی ورزش (4): نقش تعاملی ورزش و ویژگیهای شخصیتی در تحول روانی - اجتماعی دانشجویان



      پایان نامه های حوزه مطالعه اجتماعی ورزش (4): نقش تعاملی ورزش و ویژگیهای شخصیتی در تحول روانی - اجتماعی دانشجویان
گروه ورزش و فرهنگ

نتایج این تحقیق نشان داده است، میزان مؤلفه های شخصیتی بجز روان آزردگی در دانشجویان ورزشکار بیشتر از غیر ورزشکار بوده ، و دانشجویان ورزشکار نسبت به غیر ورزشکار از تحول  روانی – اجتماعی بیشتری برخوردار بوده اند. تحول ورانی – اجتماعی با مولفه های شخصیتی برون گرایی، گشودگی، توافق پذیری و وجدانی بودن رابطه مثبت و با روان آزردگی رابطه منفی نشان داد.

این پایان نامه توسط نگین ناصری تفتی، دانشجوی کارشناسی ارشد در زمینه روان شناسی عمومی، در دانشگاه شهید بهشتی تهران نگاشته شده است. استاد راهنمای این پایان نامه دکتر شهلا پاکدامن و مشاور آن علی عسگری بوده و در شهریور 1385 دفاع شده است.

پایان نامه دارای پنج فصل است که فصل نخست آن به بیان مساله، ضرورت و هدف سوال ها، فرضیه ها و تعاریف پرداخته شده است. فصل دوم نیز به بیان ادبیات و پیشینه پژوهش اختصاص دارد که در آن از "روان شناسی ورزش"  و سپس از نظریه های شخصیت در علم روان شناسی سخن می رود تا ادبیات مورد نظر پژوهشگر برای طرح مساله نقش تعاملی ورزش و ویژگیهای شخصیتی در تحول روانی – اجتماعی فراهم آید. فصل سوم نیز اختصاصا به طرح مفصل مسایل روش شناختی و توصیف فرایند انجام تحقیق اختصاص یافته است. این صه فصل مجموعه هشتاد صفحه از اثر را شامل می شود.

نمونه آماری این تحقیق شامل 377 دانشجوی دختر بوده که در مقطع کارشناسی شهر تهران شاغل به تحصیل بوده اند، نمونه به گونه تصادفی چند مرحله ای گزینش شده که دربرگیرنده 188 غیر ورزشکار و  189 ورزشکار بوده است. داده ها با استفاده از پرسشنامه تحول روانی اجتماعی هاولی و پرسشنامه شخصیتی NEO-FFI گردآوری و اندازه گیری شده اند.

در فصل چهار، پژوهشگر به ارائه یافته های خود به صورت کمّی پرداخته و در فصل پنجم (واپسین بخش اثر) به تحلیل این یافته ها اقدام کرده است.

نتایج این تحقیق نشان داده است، میزان مؤلفه های شخصیتی بجز روان آزردگی در دانشجویان ورزشکار بیشتر از غیر ورزشکار بوده ، و دانشجویان ورزشکار نسبت به غیر ورزشکار از تحول  روانی – اجتماعی بیشتری برخوردار بوده اند. تحول ورانی – اجتماعی با مولفه های شخصیتی برون گرایی، گشودگی، توافق پذیری و وجدانی بودن رابطه مثبت و با روان آزردگی رابطه منفی نشان داد.

از جمله نکات قوت این تحقیق ادبیات نظری قوی آن و مخصوصا مراجعه پژوهشگر به منابع به روز به زبان انگلیسی بوده است.

نسخه هایی از این پایان نامه در کتابخانه مرکزی دانشگاه شهید بهشتی (ره) تهران در دسترس است.