دوشنبه, ۸ بهمن, ۱۴۰۳ / 27 January, 2025
گوشهای از دلالتهای اجتماعی و فرهنگی آیین اسب چوبی سبزوار
گوشهای از دلالتهای اجتماعی و فرهنگی آیین اسب چوبی سبزوار
آیین نمایشی اسب چوبی، نمایشی مردمی است که در برخی نقاط ایران ازجمله سبزوار، گیلان، سمنان، هرمزگان و سیستان برگزار میشود (بینا،1384، مقصودی و غربی،1392: 164). باوجود ساختار و شاکله متفاوت و حتی باورهای مختلف همهجا یک گهواره و سر اسب با دو نوازنده سرنا و دهل آن را اجرا میکنند. استفاده از سه نغمه مشخص یکچوبه، دو چوبه و سه چوبه وجه مشترک آن در همه نقاط ایران است (بینا،1384).
نمایش سنتی اسب چوبی سبزوار نزد مردم از گذشته تا امروز عمدتاً در جشنهای شادی مانند عروسیها و ختنهسورانها اجرا میشود. بیشتر تمرکز اجرایی این آیین در نواحی جنوب و جنوب غربی سبزوار یعنی منطقه موردبحث در این مقاله است. در نواحی شمالی سبزوار، در منطقه جوین، این نمایش را مردم اجرا نمیکننداما از اجرای این نمایش گاها استقبال شده است (سلیمانی،1388؛ مقصودی و غربی،1392: 164). آیین نمایشی اسب چوبی سبزوار بهعنوان اولین اثر معنوی استان خراسان رضوی در فهرست آثار معنوی کشور به شماره هفتادونه ثبتشده است (سیلمانی،1388؛ قدیریان و سلیمانی،1390). امروز این آیین بهعنوان یکی از نمادهای فرهنگی سبزوار شناخته میشود و همچنین در موزه مردمشناسی سبزوار غرفهای به این آیین اختصاصیافته است. برای برپا کردن این آیین و شکل دادن به ادوات مادی این آیین مانند سایر آیینهای موردبحث در این مقاله از سادهترین و روزمرهترین وسایل زندگی مردم منطقه استفاده میشود. چنانکه میتوان اظهار داشت مهمترین جزء تشکیلدهنده اسب چوبی، غربال است. غربال یکی از وسایل لازم برای کشاورزی و دامداری، چه در حوزه فعالیت زنان و چه در حوزه فعالیت مردان است. از غربال بهمنظور الک کردن گندم و جدا کردن سبوسهای اضافی و یا الک کردن سایر دانه استفاده میشود. برای شکل دادن به اسکلت اسب چوبی از دو عدد غربال استفاده میشود. یکی از غربالها برای ساختن و نشان دادن سینه اسب و دیگری برای ساختن کپل اسب به کار میرود. بدین منظور دو غربال را با دو قطعه دسته بیل که معمولاً از جنس درخت سپیدار و یا بید اند را به کمک پارچه و نخ و سوزن در دو سر دو دسته بیل متصل میکنند جهت شکل دادن به گردن و سر اسب یک قطعه چوب یک متری را به غربال جلو به کمک نخ محکم میبندند و سر اسب را با انتهای چوب خیش کشاورزی و یا در بسیاری از موارد از ساقه خشکشده گیاه خودرو کمای به علت سبکی و درست کنند (غربی،1391: 155). دو قطعه چوب کوچک در دو طرف این چوب خشک، بهجای گوشهای اسب قرار میدهند.
پس از آمادهسازی اسکلت اسب چوبی نوبت به تزیین اسب و قرار گرفتن فرد اسب گردان درون اسب است. فرد اسب گردان، آنگونه درون این اسکلت قرار میگیرد که گویی سوار بر آن است. او با یکدست افسار اسب را در اختیار میگیرد و با دست دیگر شمشیری به دست دارد. برای تزیین و آرا کردن اسب و اسبسوار از پارچه استفاده میشود. در این راستا مانند آیین نخل، اسکلت اسب چوبی با پارچههای فاقد ارزش پوشانده میشود و پارچههای فاخر و الوان و بهویژه قرمزرنگ روی این پوشش آستری نصب میشود. فرد اسب گردان نیز لباسهای سنتی زنان منطقه که آن را در موقعیتهای آیینی مانند عروسیها و عیدگاه میپوشند، به تن میکنند. این زن بودگی و شباهت اسبگردان به زن یکی از نکات سؤالبرانگیز و جالبتوجه در این آیین نمایشی است که توجه و بحث از آن از حیطه اهداف این مقاله خارج است (رجوع کنید به مقصودی و غربی،1392). این آیین باوجودآنکه از سادهترین ادوات زندگی روزمره شکل مییابد، بهویژه درگذشته و فرهنگ سنتی منطقه به علت برخی هزینههای تدارکاتی بالا عمدتاً در جشنها و عروسیهای افراد خاصی و در اکثر موارد در جشنهای شادی ثروتمندان و توانگران جامعه اجرا میشده است. درصورتیکه افراد ضعیفتر اقدام به اجرای این آیین در مراسمات جشن و شادی خود میکردهاند، معمولاً از سوی اجتماع مورد سرزنش واقع میشده، در مذمت آنان ضربالمثل "شکم خالی و آتشبازی"به کار میرفته است. این مسئله خود نشان از یکی از کارکردهای اجتماعی این آیین دارد. به نظر میرسد، استفاده از این آیین نمایشی در جشنهای شادمانه نشاندهنده هرچه باشکوهتر برگزار شدن مراسم و نشان از قدرت و حیثیت اجتماعی و نمایش اجتماعی خانوادهها بوده است. بنابراین به نظر میرسد یکی از بنمایههای اجتماعی این آیین ارائه و بازنمایی قدرت اجتماعی خانوادهها و دودمانها در جامعهاست . به نظر میرسد نمایش قدرت اجتماعی یکی از ارزشهای مهم فرهنگی در جامعه موردمطالعه باشد که در عرصههای مختلف زندگی اجتماعی بهویژه عرصههای آیینی و نمادین، نمود مییابد. در این موارد از تزیین و عناصر زیبایی بخش و در اصطلاح اَرا کردن جهت برجسته کردن مسئله استفاده میکنند.
منابع
-
بینا (1384) گزارش کارگاه نقد نمایش سنتی اسب، سخنران جهانگیر نصری اشرفی و هوشنگ جاوید، تهران: فرهنگستان هنر
-
سلیمانی، محمود رضا (1388) گزارش ثبتی آیین اسب چوبی سبزوار، سبزوار: اداره میراث فرهنگی سبزوار
-
غربی، موسیالرضا (1391) جایگاه فرهنگی گیاه کمای در منطقه ششتمد سبزوار: روایتی مردمنگارانه از یک گیاه، پایاننامه کارشناسی مردمشناسی، دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران
-
قدیریان، اندیشه و محمود رضا سلیمانی (1390) نمایش آیینیِ اسب چوبی، نماد پایداری و وحدت مردم خراسان، پژوهشنامه فرهنگ خراسان بزرگ، سال دوم، شماره 3،70-80
-
مقصودی، منیژه و موسیالرضا غربی (1392) مراسم آیینی اسب چوبی، در کتاب مجموعه مقالات انسانشناسی هنر، به کوشش بهار مختاریان و محمدرضا رهبری، اصفهان: حوزه هنری اصفهان
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست