دوشنبه, ۱۵ بهمن, ۱۴۰۳ / 3 February, 2025
نوشتن مقالات و پایان نامه های باستان شناختی
معرفی: آنچه که در ادامه می آید برخی از راهنمایی های شخصی من است در مورد اینکه چطور مقالات دانشگاهی بهتری بنویسید. همچنین توصیه می کنم که یک کتاب راهنمای نگارش صحیح تهیه کنید، که یک نمونه خوب (ومختصر آن) کتابThe Elements of style نوشته Strunk و White می باشد.
چند نمونه ی دیگر که ممکن است مفید واقع شود، عبارتند از کتاب درباب خوب نوشتن (On Writing Well: The Classic Guide to Writing Nonfiction) که در سال 1998Zinsser, W. K. نوشته شده است.
ارائه طرح و سازماندهی مقاله:
خواه مقاله ی شما براساس پژوهش های جدید انجام گرفته شده باشد ویا توسط خودتان نوشته شده باشد،یا براساس تحقیقات کتابخانه ای باشد، ارائه طرح و برنامه ریزی برای دستیابی به هدفتان نکته مهمی است. ازاولین گام ها انتخاب و تمرکز کردن روی موضوع و جمع آوری اطلاعات پایه ای است.
- موضوع مورد نظرتان را با دقت تعریف کنید و سعی کنید آن را به چیزی محدود کنید که می توانید به طور کامل در یک مقاله کوتاه انجام دهید.
- یک کتابشناسی کامل شامل منابع اصلی گرد آوری کنید (به عنوان مثال، مقالات و کتاب های نوشته شده توسط پژوهشگرها، نه دایره المعارف ها، کتاب های درسی، و یا امثال آن ها).
- منابعتان و یا قسمتهایی از آنها که مربوط به موضوع نخستین پژوهشتان هست را بخوانید و سعی کنید یک مجموعه یادداشت از منابعتان تهیه کنید.
- تمرکزتان را بر روی اطلاعات و استدلالهایی بگذارید که مستقیما برخی از فرضیه های مورد نظرتان را تایید یا رد می کنند و زمانتان را بر روی مطالب نامربوط هدر ندهید.
- درباره ی هر اختلاف نظر مهم در کتاب مدنظر بحث کنید و آن را بررسی کنید، سعی کنید فرضیه های رقیب را ارزیابی کنید و یا خودتان فرضیه ای پیشنهاد دهید. آیا اظهارات نویسنده منطقی است؟ اگر فکر نمی کنید چنین باشد، استدلال خودتان را ارائه دهید (یک نظر بی اساس ارائه ندهید).
- مقدمه مختصر در کتاب
Handbook of Technical Writing, by C. Brusaw, G. Alred and W. Oliu (St. Martin's Press, New York) برخی از گام های اساسی برای شروع مقاله را ارائه می دهد.
- آمادگی، شامل مشخص کردن هدفتان و تعیین کرده حوزه مقاله می باشد.
- پژوهش شامل یادداشت برداری و انجام تحقیقات کتابخانه ای است.
- سازماندهی: بورسو و همکارانش می نویسند که " به منظور ارائه سازماندهی موثر، باید جدول زمانی ای را که بر اساس آن امکان ارائه ی ایده تان را می یابید ، تعیین کنید." آنها استراتژی های مختلفی را برای سازماندهی زمان پیشنهاد می دهند. نخستین پیشنهادشان مشخص کردن رئوس مطالب( طرح کلی) به عنوان راهکاری در جهت درک موضوع است. استراتژی های متداول در مقالات باستان شناسی شامل مقایسه ی دو نظریه، دو محوطه، یا دو منطقه، یا استدلال دربابِ روابط علت و معلولی خاص بر اساس شواهد است. صرف زمان برای سازماندهی، خطر این که حرف خودتان را تکرار کنید یا استدلالی کاملا بی ربط و گیج کننده ارائه دهید را کاهش می دهد.
- مرحله بعدی،نوشتن پیش نویس و تصحیح آن برای نوشتن نسخه ی نهایی است. به شدت توصیه می کنم که پیش از هر کاری پیش نویسی از آنچه در ذهن دارید بنویسید و آن را به دوستی بدهید تا بخواند و راه هایی برای بهبود ساختار یا سبک نگارش پیشنهاد کند. حتی بهتر است که دوست شما موضوع مقاله را نداند، در این صورت اگر او نتواند بفهمد که شما قصد ارائه کردن چه موضوعی را دارید، احتمالا من هم نخواهم فهمید.
اطمینان حاصل کنید که مقاله ی خود را با مقدمه ای شروع می کنید که به طور کلی موضوع مقاله شما و اهدافتان را بازگو می کند. گاهی اوقات خوب است که محتوای مقاله یا ساختار مقاله را شرح دهید (اگرچه معمولا فقط برای مقالات طولانی تر این کار را انجام می دهند)، تا استدلالتان آسان تر دنبال شود. مقدمه نباید با یک چکیده، که خلاصه ای از مقاله است (برخی از قالب های مجله به این نیاز دارند) اشتباه گرفته شود.
همچنین مطمئن شوید که هر پاراگراف یک ایده خاص را ارائه می کند. پاراگراف ها صرفا مجموعه ای از جملات ردیف شده با یک معنای مشخصند. بدنه ی پاراگراف باید موضوع اصلی را جمع کند(معمولا جمله اول یا دوم). گاهی اوقات موضوع اصلی برای تاکید در پایان قرار دارد و به عنوان یک خلاصه یا نتیجه گیری برای پاراگراف به جای مقدمه عمل می کند. ساده ترین راه برای اینکه مطمئن شوید که هر پاراگراف منسجم است این است که پیش از نهایی کردن مقاله، ساختارکلی مقاله تان را بنویسید ، سپس این طرح کلی را با جاگذاری پاراگرافها آرام آرام پر کنید.
دفترچه ی یادداشت و ساختار مقاله تان را با داده های غیر ضروری که هیچ کمکی به معرفی طرح کلی نمی کند، پر نکنید.من شخصا مقاله های کوتاه و مختصر را به دفترچه یاداشتهای پر از داده های بی ربط ترجیح می دهم.
مقاله باید با یک نتیجه گیری پایان داده بشود. حداقل باید چکیده ای از نکات اصلی مقاله تان در آن باشد، اما موثرتراست اگر به شیوه ای نوشته شود که خواننده خودش بتواند قضاوت کند (به عنوان مثال در مورد مزیت دو فرضیه رقیب). نتیجه گیری نباید شامل مباحث جدیدی که در بدنه ی مقاله تان به آنها اشاره نشده، باشد.
منابع: کتابخانه و اینترنت
مراقب باشید موضوع پژوهشتان شما را به منابعی که تنها در مورد آن موضع است محدود نکند. ممکن است با جستجو در سایتها یا مشورت با کتابدارهای کتابخانه های تخصصی و فهرستهای کتابشناختی به پیدا کردن منابع مفید و مرتبط با موضوع بپردازید. به عنوان مثال، برای شناخت بهتر برخی از موضوعات باستان شناسی می توانید از اطلاعات موجود در کتابخانه های گیاه شناسی، جانور شناسی، یا معماری بهره مند شوید.
همچنین برای برخی از موضوعات تخصصی باستان شناسی، درمجلات دیگر رشته ها ممکن است مقالات مربوطه وجود داشته باشد. به عنوان مثال، برای نوشتن مقاله درباره ی موضوع معماری باستانی و یا برنامه ریزی شهری ممکن است منابع مرتبط را در یک منبع غیر باستان شناختی مانند مجله تاریخچه شهری بیابید.
جستجو برای کتاب شناسی
راه های مختلفی برای آغاز جستجو در منابع وجود دارد. امروزه با جستجو در اینترنت با استفاده از یک موتور جستجوی خوب مانند گوگل، گاهی اوقات می توانید لیست های کتابشناختی بسیاری پیدا کنید. UTCat جستجوهای بسیار خوبی با استفاده از کلمه کلیدی دارد که شما را در پیدا کردن کتاب های مربوطه در مجموعه خود و همچنین مجلات و مجلات الکترونیکی کمک خواهد کرد. برخی از نشریات شاخص فهرست کتاب یا خلاصه های کتاب ها را منتشر می کنند. برای بسیاری از انواع مقالات باستان شناسی، بهترین منابع گزارش محوطه و مقالات مجلات نسبتا جدید است. کتاب های بسیار کلی (به جز گزارش های پژوهشهای میدانی) اغلب منابع خوبی نیستند، آنها را میتوان بسیار کلی، ساده، و یا از رده خارج قلمداد کرد. علاوه بر این، شما هم احتمالا زمان خواندن کل کتاب را ندارید. سعی کنید استفاده مقتصدانه اس از وقت خود داشته باشید، با خواندن مقالات جدید و کتابشناسی کتاب های مفید،استفاده از مطالب بی ربط را به صفر برسانید.
خودتان را به مجلات باستان شناسی محدود نکنید. بسیاری از مجلات خارج از باستان شناسی اطلاعاتی مرتبط با موضوعات مربوط به باستان شناسان دارند (اما مراقب باشید وقت کم نیاورید).
اینترنت برای پیدا کردن کتابشناسی خوب است، اما سایر اطلاعات در صفحات وب از کیفیت بسیار متناقضی برخوردار است. برخی از آنچه پیدا می کنید کاملا اشتباه و یا بسیارتاریخ گذشته است، هیچ کنترل وجود ندارد که چه کسی چه چیزی را در اینترنت قرار می دهد. از بسیاری جهات فضای مجازی خوب است، اما باید قبول کنید که برخی از آنچه نوشته شده به درد نخور است. بنابراین در استفاده از اینترنت محتاط باشید، عمدتا فقط برای پیدا کردن منابع از "گوگل Scholar"، که فقط جستجو در صفحات علمی، مانند مجلات علمی را انجام می دهد استفاده کنید .
علاوه بر این، شما باید مراقب وسوسه کپی پیست اطلاعات از وب سایتها باشید. حتی اگر می خواهید ویرایش کنید علامت نقل قول و استناد را از یاد نبرید، اغلب دانش جویان انجام این کار فراموش می کنند و یا متن را به اندازه کافی با کلمات خود ترکیب کرده و آن را ویرایش نمی کنند و درنتیجه سرقت ادبی صورت می گیرد(پایین را ببینید). همان آغاز کار مطمئن شوید که نشانی منابع خود را نگه داشته اید، بنابراین می توانید به درستی ارجاع دهید.
انتخاب و استفاده از اطلاعات
امکان ندارد که بتوانید همه چیز را بخوانید. پس تلاش کنید متناسب با موضوعتان جستجو می کنید. فرضیه های مختلف با ارجاع به شواهد در گزارش های محوطه ی باستان شناختی و یا منابع دیگر و با استفاده از درک متعارف ارزیابی می شود. دربین منابع به هر حال نویسندگانی را خواهید یافت که گاهی اوقات چیزهایی غیرمنطقی بیان می کنند.
هنگام ارائه شواهدتان ، گاهی اوقات ممکن است که از جدول، طرح ، نمودار، یا نقشه استفاده کنید. اغلب، نمودارها روش بهتری برای برقراری ارتباط با داده ها نسبت به جداول هستند،به ویژه هنگامی که داده های بسیاری وجود داشته باشد، چرا که خواننده خلاصه ی بصری خوبی را دریافت میکند. منبع خوبی در این مورد کتاب E. R. Tufte's (1983) The Visual Display of Quantitative Information. است.
همیشه از منابع اصلی استفاده کنید. اگر نویسندگان در تلاش برای فروش نظریه های مورد علاقه شان می باشند این نباید شما را تحت تاثیر قرار دهد؛ نباید ازمنابع دست دوم استفاده کنید، منابعی مانند مانند کتاب های درسی، دایره المعارف ها یا مرورهای کلی. این جور منابع به علت اینکه ممکن اطلاعاتشان فیلتر شده و پردازش شده باشد و ممکن است تاریخ گذشته یا حتی گمراه کننده باشند به کار مقالات علمی نمی آیند..از روزنامه ها و مجلاتِ روزمره و عامیانه عنوان منابع استفاده نمی کنند، مگر اینکه موضوعتان تجزیه و تحلیل ادراک عمومی یا ارائه برخی از پدیده های باستان شناسیِ عامه باشد.
مجلات باستان شناسی معتبری که در لیست SJR رنک بالایی دارند و ممکن برای شما مفید واقع شوند عبارتند از: آنتیکویتی،آنتیکویتی آمریکایی، مجله علوم باستان شناسی ، مجله انسان شناسی باستان شناسی، مجله زمین باستان شناسی، مجله باستان شناسی اروپا، مجله باستان شناسی مدیترانه ای، مجموعه مقالات انجمن ماقبل تاریخ، مجله ی باستان شناسی اجتماعی، مجله ی باستان شناسی جهانی، باستان سنجی و مجله باستان شناسی کانادا(Antiquity, American Antiquity, Scientific archaeology, anthropological archaeology, geo archaeology, European archaeology , Prehistory, Social Archaeology, World Archaeology, Archaeologies, Archaeometery, Canadian Archaeology).
سبک و ارائه
برای بالا بردن کیفیت می توانید به کتاب راهنمای سبک شیکاگو یا یک راهنما مثل مقاله نوشتن و تایپ کردن رجوع کنید، برخی از راهنماییها در مورد چگونگی ارائه مقاله خود را می توانید از آنها بگیرید.
برای قالب کلی و مراجع، از شما درخواست میکنم به استفاده از قالب علوم انسانی،از جمله قالب ها برای پیدا کردن مجلات ،عهد باستان، عهد باستان آمریکایی، مجله دانش باستان شناسی، یا بسیاری از نشریات اخیر مانند مجله زمین باستان شناسی. در این قالب رایج است که استناد به منابع با نویسنده و سال در پرانتزدرمتن ذکر شود مانند (بینفورد 1968) و یا (1968، بینفورد)، که پس از آن به مرجع کامل در کتابشناسی پایان کتاب ارجاع می دهد.
مقاله شما باید دو برابر فاصله، شسته و رفته، و خوانا باشد. در واقع همیشه درعلاقه ی آمورگارتان این است که (فقط نه من) مقالات به خوبی سازمان یافته و آسان خوانده شوند. فشار چشم یا واقعا نوشتن درهم و برهم باعث می شود این آموزگار برای دریافت بد خلق شود. کتاب ها مانند:
Kate Turabian's A Manual for Writers of Term Papers, Theses, and Dissertations (Chicago Guides to Writing, Editing, and Publishing)
می تواند به شما درمورد اینکه چگونه به مقاله خود حرفه ای تر نگاه کنید مشاوره ارائه دهد.
برخی از نکات درباره چیزهایی که باید اجتناب کنید از آنها یا اطمینان:
درزیر برخی از مشکلات رایج که دراغلب مقالات رخ می دهد و من آن ها را خوانده ام و بسیاری از چیزهایی که باید ازآن اجتناب کنید،دنبال می شود. چیزهایی است که شما فقط باید دراستفاده مناسب ازآنها دقت کنید.
- از نظریه های مجهول اجتناب کنید: " مصنوعات توسط باستان شناس پیدا شد" معلوم است و معمولا بهتر از"باستان شناس مصنوعات یافت" نظریه اشتباه نیست مجهول می باشد.
- از خود بپرسید چه موضوعی را درهرجمله از آن استفاده می کنید.اگر جمع است (مانند "آنها")، مطمئن شوید که فعل هم جمع باشد (که موافقت تعداد نامیده می شود). برای فرد به همین شکل می باشد.علاوه براین، اگر یک ضمیر، مانند "او" یا "آنها،" مطمئن شوید که خواننده خود می تواند شخص یا چیزی که ضمیر نشان دهنده ی آن است را پیدا کند (ضمیر پیشین).
- اجتناب از به وجود آوردن اظهارات یا نتایج عمومی که شما را با منابع پشتیبانی نمی کند. شما باید هر گونه اظهارات به طور خلاصه به منابع خود با استناد (حتی نقل قولها در برخی موارد) نسبت دهید.
- اجتناب از اصطلاحات غیر ضروری مخصوص یک صنف و یا " واژه های نامشخص." گاهی اوقات اصطلاحات خاص برای انتقال یک ایده دقیق لازم است، اما بیشتر از زمان معمولی، فرهنگ لغت مناسب روز به روز تکمیل می شود. چرا از یک کلمه چند هجایی،ازجمله "بهره برداری" استفاده کنیم زمانی که یک کلمه تک هجایی مناسب مانند "استفاده" در دسترس می باشد؟ (در ضمن، "کاربرد" اصطلاحی مناسب می باشد برای توصیف سبک کلمات،نه محصولات مصنوعی که استفاده می شود).
- اجتناب از کلمات دوسوگرا و احساسی استفاده نکنید. "مشهود" ، "واضح"، "مطمئنا"، "به نظر می رسد"، "ظاهرا" و یا "من احساس می کنم،" مگر اینکه مطلقا ضروری باشد. بهتر است برای انتخاب سطح تان از شک و چیزی شبیه آن بگویید: "من ازاین استنباط می کنم" و یا "شواهد از چنین و چنین سایت نشان می دهد که ..." توهینی به هوش خواننده شما نیست.
- اجتناب ازاستفاده بیش از حد یا سوء استفاده از "بنابراین" و "اثبات". این سخنان بخش هایی از استدلال های منطقی می باشد و محدوده شده باید استفاده شوند. "بنابراین" دقیقا با علامت آغاز کسر قبل از اظهارات مورد استفاده قرار می گیرد (به عنوان مثال، "لایه A کمتر از لایه B است، و لایه B کمتر از لایه C است بنابراین، لایه A کمتر از لایه C است"). جای مناسب برای استفاده از "اثبات" زمانی که نه شواهد و نه استدلال منطقی در گفتارداشته باشد.
- به یاد داشته باشید که کسی یا چیزی می تواند "دلالت داشته باشد" که برخی از چیزها را بدون بیان آن به طور مستقیم ابراز کند، اما "استنباط کردن" نتیجه گیری از اظهارات و شواهد می باشد. کسر، برای مثال، یک استنتاج است. اکثر این را دانش آموزان وارونه فهمیده اند.
استفاده از کاما برای تزیین نیست.جملات خود را با آنها تزئین نکنید.به خواننده خود بگویید کاما زمان نفس کشیدن نمی باشد.آنها درجایی استفاده می شوند که به خواننده تان برای درک جمله کمک می کنند، معمولا با شکستن جملات بزرگ به دو گروه از کلمات ("عبارت")، هر گروه یک عملکرد مجزا را انجام می دهد. توجه داشته باشید در نکته قبلی، به عنوان مثال، چگونه کاما عبارت از یکدیگر جدا میکند "که در این سایت رخ می دهد." این ممکن است به شما کمک کند تا فکر کنید که کاما شبیه به پرانتز هست، و در واقع آنها اغلب به صورت جفت ظاهر می شوند و علامت شروع و پایان برخی از عباراتی هستند که در یک جمله قرار گرفته اند. اگر جملات کوتاه و درست بنویسید، شما نیاز کمتر به کاما دارید.
دزدی ادبی
کپی آثار ادبی یک جرم دانشگاهی بسیار جدی است، و در نتیجه عواقب جدی دارد. درحقیقت یک نوع تقلب است. گاهی اوقات دانشجویان وسوسه می شوند که عباراتی را از منایع بدون ارجاع دادن به نویسنده قرض کنند. هنگامی که گرفتار می شوند،در معرض قوانین دانشگاهی قرار می گیرند که می تواند شامل اخراج باشد.
نوع رایج سرقت ادبی، یا به عمد و یا به طور تصادفی، هنگامی است که دانشجویان با استفاده از روش "برش و چسباندن" مقاله ی خود را تهیه می کنند. اکیدا توصیه می کنم حتی اگر فکر می کنید بعضی از جمله بندی تغییر کرده است، به طوری با منبع اصلی مرتبط به طور یکسان منطبق نیست، و درآن نشانی از خلاقیت خودتان وجود ندارد ارجاع دهید.
موضوع مرتبط دیگر استفاده غیر مجاز از کپی رایت تصاویر می باشد.در حال حاضر دانلود تصاویر از اینترنت آسان است، اما بسیاری از این تصاویر در مالکیت خود هنرمندان می باشند و نباید بدون اجازه استفاده شود. گاهی اوقات راه حل آسان است، در مواردی که شما می خواهید از تصویری در یک صفحه وب استفاده کنید، به سادگی به لینک آن در وب سایت نویسنده اشاره کرده، به جای آنکه دانلود کنید. با این حال برای استفاده از تصاویر درطی یک مقاله، شما باید ایمیل منبع را برای اجازه جویا شوید.
برخی منابع در اینترنت می باشد و شما می توانید برای راهنمایی در مورد چگونگی اجتناب از سرقت ادبی به آن ها رجوع کنید مانند:
DuPage Anthropology Writing و Indiana Writing Resources.
برای کسب اطلاعات در مورد نحوه استناد به منابع و به خصوص منابع اینترنتی، http://www.apastyle.org/elecref.html را ببینید.
این مقاله ترجمه ای است از :
http://homes.chass.utoronto.ca/~banning/essays.htm
نویسنده: ای. بی. بنینگ (استاد دانشگاه تورنتو، گروه انسان شناسی)
مهسا عابدینی- کارشناس باستان شناس mahsaabedini7@yahoo.com
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست