دوشنبه, ۱ مرداد, ۱۴۰۳ / 22 July, 2024
پارههای هنر(16)، لوکاچ: ایدئولوژی مدرنیسم
![پارههای هنر(16)، لوکاچ: ایدئولوژی مدرنیسم](/web/imgs/21/151/vtphg1.jpeg)
سبک حقیقی یک اثر هنری به چه چیزی بستگی دارد؟ چه چیز سبب می شود این اثر به یک سو تمایل بیابد و نه به سویی دیگر؟ (این را نیز بگوییم که منظور ما در اینجا تمایلی است که بیان آن در اثر هنری شکل گرفته است و لزوما با تمایل آگاهانه نویسنده در اثر خود انطباق ندارد). تفاوت و تغییر جهتی که می توانیم شاهدش باشیم نه ناشی از فنون نوشتاری یا شکل – در معنای شکل گرایانه - بلکه پیش از هر چیز، ناشی از ایدئولوژی سیاسی است؛ از تصویری در جهان که این اثر باید انعکاسش دهد، از موضع گیری نویسنده نسبت به بینش خاصش از واقعیت و یا سرانجام از شیوه ای که بینش او از جهان شکل گرفته است. تمایل، به گونهای که در اینجا منظور ما است، ناشی از اراده به بازتولید(به شکلی مناسب و از خلال نوشتار) به حساب می آید. این بینش از جهان، درون تمامیت عوامل عینی و ذهنی آن است؛ این تمایل، پایه و اساس مسائلی بسیار جدی در زمینه شکل را می سازد که آثار هنری مطرح می کنند – البته شکل در اینجا در معنایی صوری گرایانه مطرح نیست، بلکه به مثابه نتیجه جوهر محتوا، همچون شکلی خاص از این محتوای خاص منظورمان است.
با وجود این، انسان است که همواره در مرکز این محتوا پا برجا بوده و شکل را تعیین می کرده است. حال نقطه حرکت خود را هر چه بگیریم، مضمون محسوس، هدف بلافصل و غیره... در یک شکل ادبی و جوهر عمیق آن در این پرسش خود را بروز می دهد که: انسان چیست؟
گئورگ لوکاچ در ویکیپدیا
https://fa.wikipedia.org/wiki/%DA%AF%DB%8C%D9%88%D8%B1%DA%AF_%D9%84%D9%88%DA%A9%D8%A7%DA%86
درباره پاره های هنر:
«پاره های هنر»، تکه های کوچکی هستند برگزیده، از کتابی درباره گفتارهایی از اندیشمندان و نویسندگان جهان درباره رشته های گوناگون هنر و یا نظریه هنر به طور عام. این پاره ها، به تدریج در وبگاه «انسان شناسی و فرهنگ» منتشر می شوند. رفرانس های دقیق و برابرنهاده های فارسی، در انتشار نهایی این مجموعه به صورت کتاب، در اختیار خوانندگان قرار می گیرد.
بخش های پیشین
پاره های هنر(1)، برگسون: بینش «رها شده» هنرمند
پاره های هنر(2)، باشلار: دعوت به سفری خیالین
پاره های هنر (3)، دیدرو: طبیعت به مثابه منشاء هنر
پاره های هنر (4)، دوراس: نوشتن، وقتی که زن هستی...
پاره های هنر (5)، مرلو پونتی: احساس پایان نایافتگی
پاره های هنر (6)، کامو: درباره رمان های رفتارگرا
پاره های هنر (7)، دریدا:خوانش متن
پاره های هنر (8)، بلاندیه: هنرهای از دست رفته، جمع نقاب ها
پاره های هنر (9)، لوی استروس: اثر نقاسی و زبان، همسازی دوگانه
پاره های هنر (10)، ارسطو: دست، مفید ترین ابزارها
پاره های هنر (11)، بنیامین: سینما و نقاشی
پاره های هنر(12)، کله: تمثیل درخت
پاره های هنر(13)، دوشان: شناخته شدن هنرمند، شرطِ وجود هنرمند
پاره های هنر (14)، ارسطو: طبیعت همواره بهترین ها را خلق می کند
![](/imgs/no-img-200.png)
تعمیرکار درب برقی وجک پارکینگ
دورههای مدیریتی دانشگاه تهران
فروش انواع ژنراتور دیزلی با ضمانت نامه معتبر
ویدیوهای آموزشی هفتم
مسعود پزشکیان دولت سیزدهم ایران مجلس شورای اسلامی دولت چهاردهم رهبر انقلاب پزشکیان دولت محمدجواد ظریف رئیس جمهور مجلس انتخابات
تهران شورای شهر تهران شهرداری تهران تب دنگی هواشناسی اربعین پشه آئدس سازمان هواشناسی وزارت بهداشت قتل پلیس گرمای هوا
واردات خودرو خودرو قیمت خودرو بازار خودرو قیمت دلار ایران خودرو حقوق بازنشستگان مالیات برق قیمت طلا سایپا مسکن
سعید راد رضا کیانیان تلویزیون سینمای ایران عاشورا مهران مدیری کربلا محرم دفاع مقدس رسانه ملی سینما موسیقی
هوش مصنوعی دانش بنیان فناوری حوزه علمیه دانشگاه آزاد اسلامی اختلال جهانی باتری
جو بایدن رژیم صهیونیستی یمن اسرائیل دونالد ترامپ آمریکا فلسطین غزه روسیه ترامپ تل آویو چین
فوتبال پرسپولیس استقلال لیگ برتر نقل و انتقالات باشگاه پرسپولیس لیگ برتر ایران نقل و انتقالات لیگ برتر باشگاه استقلال المپیک 2024 پاریس تراکتور المپیک
تبلیغات موبایل همستر کامبت تلگرام پهپاد فیلترینگ گوگل سرعت اینترنت ویندوز ناسا سامسونگ
خواب دیابت فشار خون ویتامین افسردگی بیماری تب دنگی چای قند اضطراب