یکشنبه, ۵ اسفند, ۱۴۰۳ / 23 February, 2025
زیستنی بالندهتر در خانه جدید انسانشناسی و فرهنگ

دوستان و همراهان عزیز انسان شناسی و فرهنگ، همان طور که احتمالا مطلع هستید و طبق وعده پیشین، نمونه جدید وبگاه انسانشناسی و فرهنگ که اواخر سال گذشته به صورت آزمایشی از آن رونمایی شد چند روز پیش به بهرهبرداری نهایی رسیده و جایگزین وبگاه پیشین شد. وبگاه جدید، دارای امکانات بسیار بیشتری نسبت به وبگاه پیش است که در ادامه توضیح داده میشود ولی لازم به ذکر است که وبگاه هنوز به جهت محتوایی، ناقص است و تا رسیدن به شکل نهایی و کامل خود چندین ماه زمان نیاز است. هنوز برخی بخشها مثل موتور جستجو، صوتی- تصویری و گالری در این وبگاه قابل دسترس نیستند و برخی بخشها نیز ضعفهایی در عملکرد دارند که به تدریج، کامل خواهد شد. برآورد ما آنست که از اول فروردین ماه سال 1395 وبگاه بتواند به شکلی آرمانی و کامل از جهت محتوایی قابل دسترسی باشد. به این منظور و تا آن زمان، قطعا نیاز به صبوری و همراهی شما، تذکر همه ایرادات و نیز مشارکت در رفع برخی از آنها خصوصا در زمینه ویرایش محتوایی هستیم. گفتنی است تا آن زمان، تمامی اطلاعات وبگاه قدیم از آدرس http://old.anthropology.ir/index.php قابل دستیابی است و با پایان امسال، وبگاه قدیم نیز از روی فضا، برداشته خواهد شد.
دوران توام با خطا و نقص...
برای بسیاری از دوستان احتمالا این پرسش مطرح است که چرا برخی صفحات خالی هستند یا چرا مطالب پیشین آنها در پروندهشان نیست. این اطمینان به شما داده میشود که همه مطالب وبگاه قبلی به وبگاه جدید منتقل شدهاند اما برای آنکه در محل مناسب خود نمایش داده شوند نیاز به ویرایش جداگانه هر مطلب و اختصاص دادن آن به شاخههای مرتبطش است. برای این کار پیشتر، دوستانی به ما کمک کردهاند اما حجم قابل توجهی از مطالب همچنان باقی است و نیازمند کمک دوستان داوطلب دیگری. اگر برای این کار فرصت و انگیزه کافی را داشتید لطفا با معاون مجموعه، خانم منیژه غزنویان به آدرس ghaznavian.m@gmail.com مکاتبه نمایید. همچنین پرونده قبلی نویسندگان میبایست توسط خودشان ویرایش شود به این شیوه که از روی پروندهشان در وبگاه قبلی، آدرس تکتک مطالب را وارد وبگاه جدید کرده و تنظیمات آن را انجام دهند.لطفا همه اشکالات فنی احتمالی و نیز ایرادات مربوط به محتوا و نواقص آن را در این بازه زمانی برای آقای حامد جلیلوند، مدیر فنی وبگاه ارسال بفرمایید: hamed.j@gmail.com. قطعا با کمکهای شما میتوان بسیار سریعتر و دقیقتر به ویرایش نهایی وبگاه جدید نزدیک شد.
آموزش و فعالسازی اکانتها
در وبگاه جدید، هر عضوی اعم از وابسته یا پیوسته که ثبت نام کرده باشد دارای یک صفحه است که خودش میتواند هر زمان که خواست آن را ویرایش کند. دستورالعمل این کار بر روی آدرس زیر قرار داده شده است: http://anthropology.ir/guide/29850
به تدریج، اکانتهای دوستان علاقمند، فعال شده و اجازه دسترسی برای ویرایش صفحه شخصی خود را مییابند.
در این مرحله، اکانت همه نویسندگان و اعضای پبوسته وبگاه فعال شده و در حال آموزش دوستان هستیم. دستورالعمل برای این عزیزان نیز بر روی آدرس زیر است:
http://anthropology.ir/guide/29851
لطفا هر مشکلی در به روزرسانی مطلب در وبگاه جدید داشتید با سردبیر روز خود تماس بگیرید.
ضرورت راهاندازی ویرایش جدید
ویرایش جدید، درواقع چهارمین ویرایش این وبگاه است که کار طراحی و اجرای آن از حدود یک سال پیش آغاز و در اجرای آن بیش از 3000 نفر/ ساعت صرف انجام کارهای فنی، گرافیکی و محتوایی شده است. همه مراحل این فعالیت نیز مانند دیگر برنامههای انسانشناسی و فرهنگ کماکان با منطق فعالیت داوطلبانه بوده و توسط اعضا و علاقمندان به مجموعه صورت گرفته است. اجرای ویرایش جدید وبگاه از دو منظر اهمیت و ضرورت داشته است:
اول، از لحاظ فنی و الزامات نرمافزاری که به روزرسانی مداوم را به منظور حفظ امنیت و ارتقاء قابلیتهای آن ضرورت میبخشد. دروپال (Drupal) به عنوان نرمافزار اصلی وبگاه، در هر زمان تنها از دو نسخه جاری و یک ویرایش قبل از آن پشتیبانی میکند. ویرایش جاری دروپال 7.34 است و ویرایش قبلی وبگاه ما بر دروپال 6 استوار بود. این ویرایش، طی ماههای آینده از پشتیبانی دروپال خارج میشد و بنابراین، تغییر ویرایش ناگزیر بود.
دوم و گذشته از این ضرورت فنی، مسائل ساختاری و محتوایی وبگاه نیز مطرح بود. روند توسعه این پایگاه و مجموعه انسانشناسی و فرهنگ در کلیت خود به تدریج، مسائل فراوانی را ایجاد کرده و استفاده از آن را برای مخاطبان، دشوار ساخته بود. همچنین، توسعه آتی وبگاه را با توجه به برنامهها و ایدههای در نظر گرفته شده برای انسانشناسی و فرهنگ، محدود میساخت. ایمیلهایی نیز از مخاطبان و دوستداران مجموعه دریافت میشد که هر یک، بخشی از ایرادات وبگاه و موانع سد راه استفاده از آن را تذکر داده و درخواستها و پیشنهاداتی جهت بهبود آن داشتند. مجموعه این عوامل، برنامهریزی جهت اجرای ویرایش جدید وبگاه را موجب شدند.
روند توسعه انسانشناسی و فرهنگ و تاکیدی بر حفظ و تقویت رویکرد میانرشتهای آن وجود داشته باعث شده که از الگوی خاصی از رشد، تبعیت کند که وابسته به شرایط واقعی است و لزوما از پیش، قابل کنترل و برنامهریزی نیست و درواقع راز ماندگاری آن نیز در همین نکته نهفته بوده است. با این حال، این مدل از توسعه، همواره گونه ای از آشفتگی و بر هم زدن نظم پیشین را درون خود داشته و دارد و طی مدت کوتاهی، طراحی اولیه در نظر گرفته شده با وبگاه، با رشد نامتناسب بخشهای مختلف، مخدوش شده و به دلیل مشکلات به بار آورده، نیاز به بازنگری در دستهبندیها و به تبع آن، طراحی و گرافیک وبگاه وجود دارد.
مشکلات مرتفع شده در وبگاه جدید
از مهمترین مشکلات وبگاه قبلی که به کرات توسط خوانندگان مورد اشاره قرار میگرفت، شلوغی صفحه اول و ناخوانایی آن و گم شدن کاربر در پیچیدگی و آشفتگی آن بود. در وبگاه جدید، نهایت تلاش صورت گرفته تا با دستهبندیهای جدید مطالب و برخی فن های گرافیکی، این مسئله تعدیل شود. هر چند هنوز نیز به دلیل تکثر بالای بخشها و صفحات و نیز عادت نداشتن به استفاده از راهنمای وبگاه جهت مسیریابی در آن، باعث شده که تاکیدی بر داشتن دسترسی به همه بخشهای مهم از صفحه اول، وجود داشته باشد و همین به لحاظ طراحی، محدودیتهایی ایجاد کرده و همچنان طراحی صفحه اول، تا آرمان واقعی فاصله دارد. امیدواریم پس از طی دوره آزمایشی شش ماهه و آشنا شدن مخاطبان و همکاران با ساختار کنونی وبگاه بتوانیم نسبت به خلوتترکردن صفحه اول از طریق کاهش و حذف برخی مسیرهای میانبراقدام نماییم.
از دیگر راهکارهایی که در وبگاه جدید برای حل مسئله ناخوانایی در نظرگرفته شده، دستهبندی بیش از صد شاخه علمی وبگاه در قالب نه گروه موضوعی با عناوین «علوم انسانی»، «علوم اجتماعی»، «علوم سیاسی و اقتصادی»، «طبیعت و فرهنگ»، «هنر و ادبیات»، «شهر و معماری»، «تاریخ و پیش از تاریخ»، «مطالعات منطقهای» و «منابع و مآخذ» است. ذیل هر کدام از این گروهها، برخی شاخهها که بیشترین ارتباط موضوعی را با یکدیگر داشتهاند گنجانده شدهاند. به عنوان مثال، برای دستیابی به صفحه «فیلم مستند» باید از ورودی «هنر و ادبیات» وارد شد و برای دستیابی به صفحه «بومشناسی» از ورودی «طبیعت و فرهنگ» و... گرچه این دستهبندیها ممکن است در وهله اول خیلی بارز یا مورد اجماع نباشد ولی به هر حال اعمال آن برای سازماندهی وبگاه، ضرورت داشته و این میتواند به تیپی از قرارداد درون خانواده انسانشناسی و فرهنگ پذیرفته شود. برای خوانایی بهتر این گروهها، در صفحه اول، یک رنگ به هر گروه نسبت داده شده است، مثلا رنگ سبز به گروه طبیعت و فرهنگ و...
علاوه بر این، با استفاده از منطق رنگبندی و نسبت دادن هر رنگ به یکی از این گروههای نهگانه سعی شده به خوانایی بهتر وبگاه برای مخاطبان کمک شود. با حفظ مضمون رنگی اصلی وبگاه قدیم در وبگاه جدید به عنوان بخشی از مولفههای هویتی آن، سعی شده با تعریف کردن لایههای رنگی مختلف، هر گروه یا ورودی نیز برای خود، هویتی مجزا کسب کند. به عنوان مثال، رنگ سبز، با گروه «طبیعت و فرهنگ» در ارتباط قرار گرفته و مخاطب با دیدن آن میتواند بداند که در کدام ورودی یا گروه یا مجموعهای از صفحات همخانواده قرار گرفته است. این مشابه همان راهکاری است که در نظریات شهرسازی و معماری نیز وجود دارد و جهت ارتقاء خوانانی محلههای مختلف شهری از عنصر رنگ استفاده میکنند.
مشکل دیگری که تحت تاثیر مدل توسعه آن، در وبگاه پیشین به وجود آمده بود، از کار افتادن برخی از امکانات آن و یا بازده حداقلی آنها از جمله موتور جستجو بود. در وبگاه جدید، تلاش شده از یک موتور جستجوی به مراتب قویتر و با قابلیت جستجوی پیشرفتهتری استفاده شود.
مسئله دیگری که به کرات و در قالب پرسش و گاه نقد، از سوی مخاطبان و افراد مختلف مطرح میشد فقدان رتبهبندی مطالب بر اساس کیفیت علمی آنها بود. پاسخی که همواره از سوی مدیریت مجموعه به این موضوع داده میشد ضرورت نگاه به وبگاه، نه به عنوان یک مجله یا رسانه خبری، یا پایگاهی از دادههای علمی صرف بلکه به عنوان ابزاری کمکآموزشی و بازنمای بیرونی نهادی است که اهداف آموزشی و ترویجی دارد. کمک به دوستانی که تازه، نوشتن را شروع کردهاند و تقویت انگیزههای آنها جهت انتشار افکار و دستاوردهای کار حرفهایشان، به مراتب هدف مهمترین از تشکیل یک بانک اطلاعاتی قوی بوده که لازمه آن، نظارت سختگیرانه مطالب از حیث کیفیت علمی است. این گزاره به معنای آن نیست که مطالب مندرج در وبگاه، به لحاظ علمی و صحت، کنترل نمیشوند بلکه تاکیدی بر آنست که با توجه به اهداف آموزشی مجموعه، این ملاکها از روز اول نمیتوانسته سختگیرانه و حداکثری باشد و البته تعمدا تلاش نیز شده که در آن مسیر حرکت نشود. همچنین به رسمیت نشناختن سلسلهمراتب اشرافی حاکم بر دانش و دادن این فرصت که افکار هر فردی جدای از موقعیت آکادمیک او در معرض انتشار و داوری عموم قرار بگیرد، هدف مهم دیگری بوده که ما را از این گونه از نظارت، واداشته است. با این حال و منظور تامین بخشی از خواستههای مخاطبین که در تعارض با این اصول بنیادین مجموعه نیستند، در ویرایش جدید وبگاه تلاش شده که مطالب از حیث نوع (خبر، گزارش، یادداشت، مقاله علمی و...) قابل تفکیک و دستهبندی باشند که دستیابی به مطلب مناسب حال فرد را تسهیل کنند.
از دیگر مشکلاتی که ویرایش پیشین وبگاه با آن مواجه شده بود، افزایش تعداد اعضاء و همکاران و نیز دشواری مدیریت آنها به لحاظ زمانی و نیروی انسانی بود. در ویرایش جدید وبگاه، استراتژی دیگری در قبال کاربرها اتخاذ شده و آن، افزایش سطح دسترسی آنها و تواناییشان برای مدیریت و ویرایش صفحه شخصی خودشان و پرونده علمی و حرفهایست که در انسانشناسی و فرهنگ دارند.
در همین راستا و به منظور تسهیل ارتباط با علاقمندان و اعضا و همکاران، برای اولین بار، کتابچه راهنمای آنلاین انسانشناسی و فرهنگ تدوین شده که شامل همه دستورالعملها، آییننامههای داخلی، شیوهنامهها، فرمهای خام و همچنین پاسخ به پرسشهای متداول اعضاء و نوعی بانک اطلاعاتی داخلی مجموعه با دسترسی آزاد است.
از آنجایی که الگوی استفاده از نرمافزار و اینترنت، از دستگاههای بزرگ و ثابت به سمت دستگاههای کوچکتر و قابل حمل شخصی در حال تغییر است، در طراحی وبگاهها نیز رویکردهای جدیدی شکل گرفته که تلاش میکنند امکان استفاده راحتتر کاربران این ابزارهای جدید را فراهم نمایند. این رویکرد در طراحیوبگاهها به «first mobile» شهرت دارد که در آن، کاربر به محتوای اصلی وبگاه، به شکلی راحتتر دسترسی مییابد. روش پیادهسازی این رویکرد در طراحی، با عنوان «طراحی تعاملی» (responsive design) شناخته میشود که نمایش وبگاه در تناسب با دستگاه کاربر و ابعاد آن قرار خواهد گرفت. در طراحی ویرایش جدید وبگاه انسانشناسی و فرهنگ، هر دوی موارد لحاظ شده است.
تازههای وبگاه جدید
همه موارد ذکر شده در بالا، به ضرورتهای تغییر ویرایش وبگاه جدیدی میپردازد که از منظر فنی یا مشکلاتی که با آن مواجه بودیم میپردازد اما اینها تنها دلایل نبودند و بخش دیگری از استدلالها را باید در بخشهای جدیدی جست که به وبگاه قبلی میبایست اضافه میشدند و امکان آن در ویرایش پیشین وجود نداشت. از آن جمله میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
گالری عکس: بسیاری از دوستان و همکاران انسانشناسی و فرهنگ را عکاسان حرفهای یا افراد علاقمند به عکاسی تشکیل میدهند که اندیشههای خود را به صورت تصویری ثبت و ارائه میکنند. وبگاه قبلی در حوزه استفاده از دادههای بصری با محدودیتهایی مواجه بود که در وبگاه کنونی رفع شده و در قالب «نگارخانه» با امکانات بیشتری قابل دسترسی است.
یکشنبهها: با توجه به دو دوره برگزاری منظم نشستهای یکشنبههای انسانشناسی و فرهنگ و درخواستهای دریافت شده از جانب علاقمندان در خصوص تجمیع کلیه دادههای مربوط به آن در بخشی مجزا، در ویرایش جدید وبگاه، یکشنبهها به عنوان یکی از پروژههای اصلی مجموعه، دارای بخش مجزایی با امکانات به اشتراکگذاری عکسهای جلسه، پاورپوینت سخنرانان و... است.
نقشههای فرهنگی: همزمان با آغاز به کار ویرایش جدید وبگاه، بخش نقشه و GIS انسانشناسی و فرهنگ نیز آغاز به کار کرده و سعی خواهد کرد به منظور تقویت تحلیلهای فرهنگی و اجتماعی، نقشههایی متناسب با نیاز پژوهشگران، تهیه و منتشر کند. همچنین بخشی از دادههای متنی تولید شده توسط این پژوهشگران را به نقشههای با قابلیت درک بهتر و سریعتر مبدل سازد.
محصولات فرهنگی: محصولات فرهنگی، مجموعه کالاهای تبلیغاتی انسانشناسی و فرهنگ است که با هدف ترویج علم و فرهنگ و معرفی مجموعه و در همکاری با نهادهای مختلف تولید شده و در اختیار علاقمندان قرار میگیرد و در وبگاه جدید، بخشی ویژه خود خواهند داشت.
صوتی و تصویری: با هدف تمرکززدایی از پایتخت و امکان بهرهمند شدن دوستان و علاقمندانی که از سایر شهرها یا کشورها برنامههای مجموعه را دنبال کرده و امکان حضور فیزیکی در جلسات را ندارند و نیز ایجاد امکان استفاده بیشتر وبگاه برای افرادی با شرایط خاص (نابینایان و...) بخش صوتی و تصویری انسانشناسی و فرهنگ در ویرایش جدید وبگاه راهاندازی شده و در صدد انتشار بخشهایی از دادهها و گزارش برنامهها در قالبهای غیرمتنی است.
انتشارات: انسانشناسی و فرهنگ در همکاری با برخی انتشارات نزدیک به خود، در صدد تولید و انتشار کتابهای همکاران و اعضای خود به صورت کاملا رسمی و دارای مجوز و البته به شکل الکترونیک (غیرکاغذی) هدف از این کار، سهولت دسترسی به اطلاعات برای مخاطبین با شرایط مختلف جغرافیایی، مالی و... است. در ویرایش جدید وبگاه، بخشی ویژه انتشارات در نظر گرفته شده است و همچنین بخش ویژه مجلات.
تاریخ فرهنگی ایران معاصر: چنانچه پیشتر نیز به کرات اعلام شده، پروژه تاریخ فرهنگی ایران معاصر از چهار سال پیش آغاز شده و مصاحبههای عمیق و طولانی آن با برخی از مهمترین کنشگران عرصههای مختلف علم و هنر و فرهنگ به پایان رسیده است. نیاز به بخشی با امکانات مناسب در وبگاه وجود داشت تا به تدریج، بخشهایی از دادههای این پروژه روی آن بارگزاری شده و در دسترس عموم پژوهشگران باشد. در ویرایش جدید وبگاه، بخشی ویژه این پروژه راهاندازی شده است. در این بخش ورود به تاریخ ایران مدرن با تاکید به نیمه نخست قرن (تا پیش از انقلاب اسلامی)، در وهله نخست، از پنچ ورودی انجام می گیرد: شخصیت ها، نهادها، جریان های فرهنگی، آثار و دوره ها یا زمان های تاریخی. برای هر یک از این موارد پرونده ای گشوده شده و به دریج مطالب در آن وارد می شوند تا به مرحله بعدی که مرحله سنتز تالیفی - تحلیلی در این پروژه است برسیم.
وبگاههای غیرفارسی: انسانشناسی و فرهنگ با هدف گسترش فعالیتهای خود و برقراری ارتباط موثر با جهان علم، از سالها پیش اندیشه راهاندازی وبگاههای غیرفارسی خود را در دستور کار داشت که همزمان با ویرایش جدید وبگاه فارسی، وبگاه انگلیسی مجموعه نیز در شکلی محدود آغاز به کار میکند.
کتابچه جامع راهنمای انسانشناسی و فرهنگ
صفحه رزومه و پرونده اعضا در وبگاه (نمونه یکی از اعضاء)
حامیان ما در ویرایش جدید
حامد جلیلوند، مدیر توسعه و فناوری انسانشناسی و فرهنگ، مدیریت بخش فنی مجموعه را بر عهده داشته و در تشکیل تیم فنی و پیشبرد برنامههای این بخش، ایفای نقش کرده است. منیژه غزنویان، معاون انسانشناسی و فرهنگ نیز در نقش مدیر اجرایی، ارتباط بین تیم فنی و اجرایی- محتوایی را بر عهده داشته است. سایر اعضای شورای مرکزی انسانشناسی و فرهنگ هم در تهیه محتواهای مورد نیاز وبگاه جدید همکاری داشتهاند.
راهاندازی ویرایش جدید وبگاهی با این ویژگیها، کار بسیار دشواری است و تلاش و هزینه قابل توجهی را میطلبد، خصوصا برای نهادی با ویژگیها و سیاستهای انسانشناسی و فرهنگ که از روز اول، داوطلبانه بودن را در راس آرمانها و اهداف خود قرار داده و علیرغم همه سختیها و توصیهها و مخالفتهای برخی دوستان و دلسوزان، کماکان توانسته با لطف و کمک افرادی که به این جریان باور دارند، سر پا بایستد و روند توسعه منطقی خود را نیز داشته باشد. راهاندازی وبگاه جدید نیز بر همین قاعده استوار است و اگر نبود کمک این دوستان و ساعتها کار داوطلبانه بیچشمداشتشان، قطعا این مهم میسر نمیشد. پس به رسم ادب باید:
ابتدا باید از مهندس جوان و با پشتکار تیم فنی، آقای نوید امامی تشکر کنیم که برای ویرایش کنونی وبگاه، بیشترین زمان و انرژی را صرف کرد و نتیجه چند ماه مداوم کار شبانهروزی او، امروز پیش روی همه ماست.
جا دارد از آقای مهندس بهرنگ نوروزینیا به دلیل نقشی که در طراحی و اجرای ویرایشهای اول، دوم و سوم وبگاه داشت و نیز نقش مشاورهای ایشان در همه این سالها تشکر کرد.
در ویرایش سوم وبگاه انسانشناسی و فرهنگ، آقای مهندس هومن نوروزینیا کمکهایی فراموشنشدنی انجام داد، خصوصا پس از آسیب دیدن سرور وبگاه و از بین رفتن همه اطلاعات آن که عملا مجبور شدیم وبگاه را از ابتدا طراحی و اجرا کرده و محتواها را مجددا بازیابی کنیم.
سامان فکوهی نیز با کمکهای اجراییش در راهاندازی ویرایش اول وبگاه و کمکهای فکریش در حوزه فنی، در تمام این سالها شایسته تقدیر است.
در بخش طراحی و گرافیک وبگاه کنونی باید از دکتر افسانه کامران (مدرس دانشگاه و پژوهشگر حوزه نشانه شناسی تصویر) و همسرشان مهندس مهدی منادی (عکاس) تشکر کنیم که گرچه به دلایل پیشبینی نشده، طراحی وبگاه نتوانست توسط ایشان صورت بگیرد ولی ساعتها زمان را صرف جلسات نقد وبگاه و مشاوره گرافیکی آن کردند و ایدههایشان در طراحی وبگاه جدید، قطعا الهامبخش تیم فنی بوده است.
از خانم مهسا شیخان، مدیر وبگاه انگلیسی انسانشناسی و فرهنگ و از همکاران نزدیک این مجموعه نیز به جهت تلاش زیادی که در این مدت، جهت آمادهسازی محتوای این وبگاه انجام دادند تشکر ویژه میکنیم.
همچنین باید از بیش از 40 نفر از همراهان همیشگی و همکاران نزدیک انسانشناسی و فرهنگ که این بار نیز در قالب تیم بازبینی محتوایی همراه ما بودند و در ویرایش 13 هزار مطلب وبگاه به ما کمک کردند.

ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست