جمعه, ۲۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 17 May, 2024
تأثیر محصولات کشاورزی بر فرهنگ؛ با تأکید بر بادام در شهرستان نجفآباد
کشاورزی یکی از شیوه های اصلی تولید مادی در جامعه ی امروز و گذشته است که رابطه ای بسیار عمیق با فرهنگ جامعه برقرار می کند و تأثیر بسیار زیادی نیز بر فرهنگ بر جای می گذارد. محقق در این تحقیق در راستای بررسی رابطه ی محیط جغرافیایی و فرهنگ، با استفاده از روش تحقیق کیفی و چارچوب نظری محیط شناسی فرهنگی جولیان استیوارد[1] به بررسی تأثیر بادام به عنوان یکی از محصولات اصلی کشاورزی در محیط های گرم و خشک بر فرهنگ شفاهی، فرهنگ تغذیه، باورها و مشاغل در شهرستان نجف آباد به عنوان میدان تحقیق میپردازد. اطلاعات بدست آمده از میدان تحقیق نشان می دهد که بادام علاوه بر اختصاص دادن واژگان بسیاری در فرهنگ شفاهی شهرستان نجف آباد به خود، تأثیر بسیاری نیز بر تغذیه، باورها و مشاغل این منطقه داشته است.
مقدمه و بیان مسئله
اقتصاد و تولید مادی از جمله بخش های مهم و لاینفک هر جامعه است. مردم هر جامعه ای برای امرار معاش و ادامه ی زندگی خود ناچار به تولید مادی و مبادله ی کالایی هستند. کشاورزی به عنوان یکی از شیوه های مهم تولیدی (در جامعه ی گذشته و امروز) پیوندی عمیق و ناگسستنی با فرهنگ جامعه برقرار میکند (بیهقی، 1365: 22) و به عنوان بخشی از فرهنگ جامعه[2] (گیدنز، 1376: 56) نیز تأثیربسیار زیادی بر بخشهای دیگر فرهنگ بر جای می گذارد. با توجه به مطالب ذکر شده میتوان گفت مهمترین محصولات کشاورزی در هر منطقه با توجه به شرایط جغرافیایی آن منطقه دارای تأثیری دو چندان در این زمینه است. چنانچه در شهرهای جنوبی ایران درخت و میوه ی نخل تأثیر بسیاری بر تغذیه، معماری و پوشش داخلی خانه ها دارد. محقق در این تحقیق برای بررسی رابطه ی بین محیط جغرافیایی و فرهنگ به مطالعه ی چگونگی تأثیرگذاری بادام به عنوان یک محصول کشاورزی مهم در شرایط جغرافیایی گرم و خشک بر بخشهای متفاوت فرهنگ همانند فرهنگ شفاهی، فرهنگ تغذیه، آداب و رسوم و مشاغل می پردازد و در این راستا شهرستان نجف آباد را به عنوان میدان تحقیق بر میگزیند.
چارچوب نظری؛ محیط شناسی فرهنگی
شاخه ی علمی محیط شناسی به عنوان زیر مجموعه ای از علوم طبیعی نه تنها با زیست شناسی و شاخه های آن نظیر جانورشناسی و گیاه شناسی بلکه با جغرافیا نیز رابطه ی نزدیکی داشت. محیط شناسی علمی ست که به مطالعه ی موجودات طبیعی اعم از جانداران و بیجانان، روابط آنها با یکدیگر و با مجموعه ی طبیعت میپردازد (فکوهی، 1381: 126، 127).
جولیان استیوارد از جمله افرادی بود که به قضیه ی تکامل فرهنگی علاقه مند بود. وی بر تکامل نظامهای فرهنگی از طریق تطبیق محیطی تأکید داشت و به همین دلیل رهیافتی به نام بومشناسی فرهنگی (محیطشناسی فرهنگی) را مطرح ساخت (بیتس، 1375: 81، 82). در رهیافت تجربی استیوارد اعتقاد بر این بود که تکنولوژی، فرهنگ و محیط مادی (اعم از آب و هوا، زمین، منابع طبیعی و جمعیتهای همسایه) بایستی همزمان باهم بررسی شوند (بیتس، 1375: 82). چنانچه گفته شد جولیان استیوارد در بررسی مکتب تکاملی به رابطه ی فرهنگها با محیط جغرافیایی توجه داشت. وی نواحی مهم جغرافیایی مانند جنگلهای گرمسیری، کوهها، رودخانه ها و نواحی سردسیر را در شکل گیری فرهنگها و تکامل آنها دخیل میدانست و بدین طریق رابطهای میان فرهنگ و محیط برقرار ساخت (فرخنیا، 1382: 209).
روش شناسی
محقق اطلاعات مورد نظر در این تحقیق را با استفاده از روش تحقیق کیفی و تکنیکهای مشاهده جهت بررسی مزارع و محصولات اصلی کشاورزی شهرستان نجفآباد و مصاحبه ی عمیق برای یافتن علل کاشت بادام در منطقه، اسامی بادامها و تفاوت های آن ها، زمینه های استفاده از بادام و همچنین تأثیری که بر فرهنگ شفاهی مردم منطقه گذاشته است جمع آوری نموده است. البته روش اسنادی نیز برای برخی اطلاعات تکمیلی پیرامون شرایط جغرافیایی منطقه مورد استفاده قرار گرفته است.
میدان تحقیق
منطقه ی اصفهان در فلات مرکزی ایران و در اقلیم گرم و خشک واقع شده است. این منطقه در قسمت شمالی و شرقی به کویر محدود شده و در قسمت غربی و جنوبی نیز به ارتفاعات زاگرس منتهی میگردد (شفقی، 1381: 7). میزان بارندگی در اصفهان سالیانه 125 میلیمتر و بیانگر بیابانی بودن منطقه است (شفقی، 1381: 243). از جمله ویژگیهای اقلیم گرم و خشک میتوان به وزش بادهای مهاجر، تابش مستقیم آفتاب، رطوبت کم، زمستانهای سخت و سرد و تابستانهای گرم و خشک اشاره کرد (کسمایی، 1382: 48).
شهرستان نجفآباد از جمله شهرهای این استان و با مشخصات جغرافیایی تقریباً شبیه به آن است. نجفآباد در 25 کیلومتری غرب اصفهان واقع شده است. از طرف شمال به یک رشته ارتفاعات منتهی و از سه جهت دیگر بر روی زمینهای نسبتاً هموار گسترده شده است. اطراف شهر به جز ارتفاعات شمالی آن را زمینهای حاصلخیز، باغات و مزارع فرا گرفته است. محصولات کشاورزی نجفآباد شامل بادام، گردو، انگور، انار، توت، زردآلو، آلبالو، سیب، گیلاس، گلابی، به، گندم، جو، برنج، حبوبات و صیفی جات است (روابط عمومی شهرداری نجفآباد، 1381: 9).
یافته های تحقیق
درخت بادام در شرایط آب و هوایی مدیترانه ای که دارای تابستانهای گرم و خشک و زمستانهای ملایم است به خوبی رشد میکند. با این وجود در مناطق دارای زمستانهای بسیار سرد نیز کاشته میشود (اداره ی کل آمار و اطلاعات، 1377: 102). طبق مصاحبه های انجام شده در شهرستان نجفآباد بادام یکی از محصولات اصلی کشاورزی در این منطقه به شمار میآید. کشاورزان منطقه، بادام را یکی از مهمترین محصولات کشاورزی میدانند که میتواند در شرایطی چون زمینهای شنی، زمستانهای سرد، تابستانهای گرم و کم آبی دوام بیاورد. البته کشاورزان زمستانهای بسیار سرد و طولانی را نیز برای شکوفه های درخت بادام مضر میدانند و بر این اعتقاد هستند که سرما به شکوفه های بادام آسیب میرساند[3]. نامناسب بودن خاک و آب و هوای منطقهی نجفآباد برای کاشت بسیاری از محصولات کشاورزی، باعث اهمیت یافتن درخت بادام در این منطقه گشته است. اهمیت این محصول تا جایی است که کشاورزان در طبقه بندی و نامگذاری آن حتی به ریزترین و جزئیترین تفاوتها در شکل ظاهری، طعم، اندازه، ضخامت پوسته و ... توجه داشته اند. برای مثال کشاورزان بادام را بنابر ضخامت پوسته به "بادوم سفته[4]" و "بادوم نازکه[5]" و بنابر طعم و مزه به "بادوم شیرین" و "بادوم تلخه" طبقه بندی میکنند. لازم به ذکر است که طبقه بندیهای نامبرده در یکدیگر تداخل داشته و همان طور که گفته شد نیز در هر طبقه بادامها بنابر تفاوتهای ظاهری نامهای مختلفی را به خود اختصاص میدهند.
مهمترین دسته ی بادامها که توجه بیشتر و در نتیجه تنوع نامگذاری بیشتری را به خود اختصاص داده است، دسته ی بادامهای شیرین است. البته همان گونه که گفته شد بنابر تداخل طبقه های ذکر شده، دستهی بادامهای شیرین خود به دو دسته ی بادامهای با پوستهی سخت و بادامهای با پوسته ی نازک یا همان "بادوم سفته و بادوم نازکه" تقسیم میشود. هرچند بادام نازک شیرین بدلیل آسان بودن استفاده و شکسته شدن با دست از اهمیت بیشتری برخوردار است، اما دستهی بادامهای شیرین با پوسته ی سخت گسترده تر و در نتیجه از تنوع اسامی بیشتری برخوردار است. از جمله بادامهای این دسته میتوان به "بادوم تاجری"، "بادوم مامای"، "بادوم کِبابی"، "بادوم یارُلای"، "بادوم رِبی"، "طرح مامای"، "علیکبر[6] رِبی"، "جد مامای" و "بادوم پَسّای" اشاره کرد. دستهی بادامهای با پوستهی نازک و شیرین نیز شامل "بادوم مُنَقا"، "بادوم کدخدا"، "محب علی" و "بادوم دومادی[7]" میگردد. بادام تلخ تنها بر اساس نازک بودن و یا سخت بودن پوسته به دو دسته ی "بادوم تلخ سفته" و "بادوم تلخ نازکه" تقسیم میشود.
علاوه بر اصطلاحات و واژگان رایج شده ی مربوط به بادام در منطقه، ضربالمثل "بچه بادومِس، نُوه مغزی بادوم" که نه تنها در نجفآباد بلکه در بسیاری از مناطق کشور رایج شده است نیز نشان از اهمیت این محصول و توجه به آن در نجفآباد و بسیاری از مناطق دیگر دارد.
بادام نه تنها بر فرهنگ شفاهی نجفآباد به عنوان بخشی از فولکلور آن منطقه تأثیر گذاشته است، بلکه تغییراتی را نیز در برنامه غذایی مردم منطقه ایجاد کرده است. بادام یکی از عناصر مهم برخی از غذاها و خوراکیهای مردم شهرستان نجفآباد به شمار میآید. بادام به صورت نارس برای تهیه ی برخی غذاها مثل آش کولوچی[8] و خورشت کولوچی مورد استفاده قرار میگیرد. بادام در غذاهایی چون گداخته[9]، حریره بادام[10]، شیر برنج[11]، شله زرد[12]، آلبالو پلو، ته چین و مرصع پلو[13] استفاده میشود. استفاده از محلول عسل و بادام برای رفع ضعف و ناتوانی بدن و برخی از بیماریها در بین خانواده ها رایج است. علاوه بر این از بادام برای تزئین غذاهایی چون برنج و حلوا و نیز در پخت سمنو (با پوسته یا بدون پوسته) استفاده میشود. مردم بر این باورند که مغز بادامهایی که در دیگ سمنو پخته میشود، بسیار مقوی و انرژیزا هستند و یا به اصطلاح "قُوِّت دارند".
بادام یکی از عناصر اصلی آجیل عید، آجیل زمستانه و قُوویت[14] است. بادام در آجیل عید به صورت بوداده و یا خام و در آجیل زمستانه به صورت خام به همراه توت خشک، انجیر خشک، گردو، کشمش (مُویز)، پَر زردآلو یا همان زردآلوی خشک شده و ... استفاده میشود. مغز پَرِکی[15] یکی دیگر از اجزاء آجیل عید و یا زمستان است که به همراه برنج بوداده شده (برنجک)، نخودچی، کشمش و...مصرف میشود.
البته لازم به ذکر است که استفاده از بادام در نزد مردم محدود به استفادهی خوراکی از آن نمیگردد. برای مثال در بسیاری موارد برای تهیه ی آتش سمنو و همچنین کُرسیهای زمستانه پوسته ی سخت و قهوهای رنگ بادام مورد استفاده قرار میگیرد. طبق مصاحبه های انجام شده علت استفاده از این پوسته ها کاربردشان در نگهداری آتش و دیر خاکستر شدنشان است. علاوه بر پوسته ی سخت بادام، پوستهی نرم و سبز رنگ رویی بادام نیز که پس از چیده شدن بادام از درخت، از آن جدا میشود جهت خوراک دام مورد استفاده قرار میگیرد. این پوسته ها در فصل برداشت محصول بادام، یعنی تابستان، خشک و جمعآوری میشود تا در فصل زمستان و نبود غذای کافی برای دام مورد استفاده قرار گیرد و به همین دلیل است که برای چوپانان از اهمیت به سزایی برخوردار است و در بین کشاورزان و دامداران مورد خرید و فروش قرار میگیرد. همان طور که گفته شد اهمیت بادام را در بسیاری از جنبه های زندگی مردم نجفآباد میتوان مشاهده کرد. بادام علاوه بر ایجاد تغییرات در فرهنگ شفاهی و واژگان و همچنین برنامهی غذایی نجفآباد برخی اعتقادات را نیز بدنبال خود داشته است. برای مثال برخی مردم بر این باور هستند که دو بادام به هم چسبیده میتواند برای فرد شانس به همراه داشته باشد و به همین دلیل خانواده ی عروس آن را بر روی ظرف آجیلی که در اولین عید نوروز بعد از عروسی برای عروس میبرند، میگذارند. برخی نیز بر این باور بودند که دو بادام به هم چسبیده برای چشم و نظر خوب است و به همین جهت برای جلوگیری از چشم خوردن آن را به همراه نمک و اسپند بر بالای درب خانه و یا گهوارهی کودک آویزان میکردند. اهمیت بادام در زندگی مردم در شهرستان نجفآباد تا جایی است که در کنار ملزومات سفره ی عقد که شامل قرآن، آئینه، شمعدان، آب، نان، عسل، روغن و نبات میگردد؛ مقداری هم بادام و گردو قرار میدهند.
کاشت بادام در منطقهی جغرافیایی نجفآباد علاوه بر ایجاد شغل برای افرادی که به کاشت و خرید و فروش این محصول مشغول هستند باعث ایجاد شغلهای دیگری نیز گردیده است. برای نمونه میتوان به افرادی که برای چیدن و پوست گرفتن بادام به عنوان کارگر روزمزد توسط کشاورزان بادام استخدام میشوند اشاره کرد. البته گروهی از کشاورزان نیز در فصل برداشت محصول به کمک یکدیگر میروند و یا به اصطلاح "مرد مردی " میکنند. امروزه افرادی هستند که با استفاده از دستگاههایی به امر پوستگیری بادام و یا شکستن آن مشغول هستند. البته لازم به ذکر است افرادی که دارای دستگاههای پوستگیری بادام هستند این کار را بدلیل موقتی بودن داخل منزل انجام میدهند و در بسیاری موارد در ازاء دستمزد نیز پوسته های سبز رنگ بادام را برای غذای دام دریافت میکنند. اما افرادی که دارای دستگاههایی برای شکستن بادام هستند به طور همیشگی و درون مغازه هایشان کار کرده و در ازاء شکستن بادام نیز پول دریافت میکنند.
نتیجهگیری
محقق در این تحقیق برای یافتن رابطهای بین محیط جغرافیایی، محصولات کشاورزی و فرهنگ عامه در چارچوب نظریهی محیط شناسی فرهنگی جولیان استیوارد و با استفاده از تکنیکهای روش تحقیق کیفی به جمع آوری اطلاعات از شهرستان نجفآباد به عنوان میدان تحقیق پرداخته است. در بررسیهای انجام شده در میدان تحقیق میبینیم که محیط جغرافیایی گرم و خشک امکان رشد بسیاری از گیاهان را در منطقه با مشکل روبرو میسازد و به همین دلیل است که درخت بادام بدلیل سازگاری با آب و هوای گرم و خشک، کم آبی و زمینهای شنی در این منطقه از اهمیت بسیاری برخوردار شده و توجه بسیاری از مردم را به خود جلب نموده است، به طوری که بر فرهنگ شفاهی، فرهنگ تغذیه، آداب و رسوم، اعتقادات و مشاغل مردم تأثیر بسیاری بر جای میگذارد. محقق با به کارگیری رهیافت استیوارد در بررسی همزمان تکنولوژی، فرهنگ و محیط مادی (بیتس، 1375: 82)، نشان میدهد که چگونه محیط جغرافیایی همان گونه که در نظریات استیوارد نیز به آن اشاره شد بر شکل گیری و تکامل فرهنگ ها تأثیر می گذارد (فرخنیا، 1375: 209).
منابع
-اداره کل آمار و اطلاعات (1377) خشکبار- آمار و مرایا، تهران: وزارت کشاورزی، معاونت برنامه ریزی و بودجه.
-بیتس، دانیل.، فرد بلاگ (1375) انسانشناسی فرهنگی، ترجمه محسن ثلاثی، تهران: انتشارات علمی.
-بیهقی، حسینعلی (1365) پژوهش و بررسی فرهنگ عامه ایران، تهران: مؤسسه چاپ و انتشارات آستان قدس رضوی.
-روابط عمومی شهرداری نجفآباد، موقعیت تاریخی و جغرافیایی شهر نجفآباد، در، همگام با مردم، همراه با شورا، چهار سال تلاش (خلاصهی فعالیتهای عمرانی، فرهنگی، خدماتی سال های 1378- 1381)، زمستان 1381، صفحات 9- 11.
-ریویر، کلود (1379) درآمدی بر انسانشناسی، ترجمه ناصر فکوهی، تهران: نشر نی.
-شفقی، سیروس (1381) جغرافیای اصفهان، اصفهان: دانشگاه اصفهان.
-فرخنیا، رحیم (1382) نظریههای مردم شناسی، اراک: نشر نویسنده.
-فکوهی، ناصر (1381) تاریخ اندیشه و نظریههای انسان شناسی، تهران: نشر نی.
-فکوهی، ناصر (1385) پارههای انسان شناسی (مجموعه مقالههای کوتاه، نقدها و گفت و گوهای انسانشناختی)، تهران: نشر نی.
-کسمایی، مرتضی (1382) اقلیم و معماری، اصفهان: خاک.
-گیدنز، آنتونی (1376) جامعهشناسی، ترجمه منوچهر صبوری، تهران: نشر نی.
[1] Julian Steward
[2]از نظر آنتونی گیدنز اجزای فرهنگ عبارتند از ارزش ها و هنجارهایی که یک گروه مشخص دارند، کالاهای مادی که تولید می کنند و شیوه ی زندگی و آداب و رسومی که از ان پیروی می کنند.
[3] یا به اصطلاح مردم نجفآباد "گل بادوما رو سرما می زنه"
[4] به بادامی گفته می شود که دارای پوسته ای سخت و محکم است.
[5] به بادامی گفته می شود که دارای پوسته ای نازک است.
[6] منظور بادام علی اکبر ربی است.
[7] بادام شیرین با پوسته ی نازک بدلیل سهولت در شکسته شدن اهمیت بسیاری در میان بادام ها دارد و به همین دلیل آن را برای پذیرایی از داماد که شخص مهمی در خانواده های پدر سالار نجف آبادی محسوب می شود در نظر می گیرند و به همین جهت نام بادام دامادی را به خود اختصاص داده است.
به بادام نارس کولوچی می گویند.[8]
[9]گداخته یا کاچی غذایی ست که روز بعد از عروسی توسط خانواده ی عروس برای عروس و داماد برده می شود. این غذا از خرما، نارگیل، نبات، کره حیوانی، زعفران و در برخی مواقع از گردو و بادام تهیه می شود.
[10]حریره بادام غذایی ست برای نوزادان و افرادی چون زنان تازه زایمان کرده؛ که از آرد، بادام پودر شده و شکر تهیه می شود.
[11] شیربرنج غذایی ست که از شیر، برنج، زیره، شکر و یا نمک و گاه خلال بادام تهیه می شود.
[12] شله زرد غذایی ست متشکل از برنج، شکر، زعفران و خلال بادام که بیشتر در ماه رمضان و مناسبت هایی چون عذاداری های ماه محرم و اربعین پخت می شود.
[13] غذاهایی هستند شبیه به هم با مواد مشترکی چون مرغ، برنج و خلال بادام.
[14] قوویت مخلوطی از توت خشک، نخودچی، بادام، گردو، هل، کنجد، شکر و تخم گشنیز به صورت پودر شده است که در زمستان و به خصوص شب چله (یلدا) تهیه می شود.
[15] مغز پرکی از بادام تلخ شیرین شده تهیه می شود. به طوری که مغز بادام تلخ را جوشانده، پوست رویی آن را جدا می کنند، در آب سرد می گذارند و به مدت 20 روز آب آن را عوض می کنند تا تلخی آن گرفته شود. پس از این بادام ها را خشک کرده و بو می دهند.
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران دولت سازمان ملل رئیسی وزیر کشور مجلس شورای اسلامی دولت سیزدهم شورای نگهبان رئیس جمهور قوه قضائیه سید ابراهیم رئیسی احمد وحیدی
سیل مشهد تهران پلیس سازمان هواشناسی آموزش و پرورش بارش باران قوه قضاییه شهرداری تهران قتل فضای مجازی دستگیری
خودرو چین ایران خودرو قیمت دلار قیمت خودرو قیمت طلا مالیات بازار خودرو مسکن بانک مرکزی دلار سایپا
نمایشگاه کتاب کتاب نمایشگاه کتاب تهران تلویزیون سریال سینمای ایران موسیقی همایون شجریان فردوسی شاهنامه
سرعت اینترنت دانشگاه تهران
اسرائیل رژیم صهیونیستی غزه فلسطین روسیه آمریکا جنگ غزه حماس ترکیه اوکراین نوار غزه طوفان الاقصی
فوتبال پرسپولیس تراکتور استقلال سپاهان جام حذفی لیگ برتر بازی باشگاه استقلال لیگ برتر ایران لیگ برتر انگلیس رئال مادرید
هوش مصنوعی آیفون اپل گوگل عیسی زارع پور سامسونگ تبلیغات دوربین تلفن همراه موبایل
بارداری چای دیابت کاهش وزن زوال عقل سرماخوردگی دندان عقل